Ännu mer naivitet kring segregationen

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

LHE

Ännu mer naivitet kring segregationen

Inläggav LHE » 21 dec 2006 07:23

Statsminister Fredrik Reinfeldt ska i början av nästa år tillsätta en grupp som ska utreda och analysera varför många svenskar känner sig utanför och hur segregationen ska minska i Sverige.

[…]

Den här frågan har ju diskuterats och analyserats av en rad utredningar, liksom hur svensk arbetsmarknad fungerar, svenskt utanfösskap, skillnader i Sverige, vad är det de inte har kommit fram till som du behöver veta?

– Uppenbarligen har de missat väldigt mycket, eller åtminstone inte fått politisk kraft i Sverige att förändra förhållandena. Dessutom har den svenska självbilden blivit allt mer självförhärligande. Jag har hävdat att Sverige inte ser ut på det sättet, jag vill nu när jag ha ansvar på det sätt jag har, visa att jag försöker göra någonting åt det, säger statsminister Reinfeldt.

Källa

Så här har vi hållit på hur länge som helst. Kanske kan det vara så, herr Reinfeldt, att “misslyckandet” med integrationen inte beror på inkompetens i utredningarna eller brist på prioritet av desamma, utan på det inneboende förhållande att olika kulturer helt enkelt inte fungerar ihop under samma tak? Detta är något som uppenbarligen ligger långt bortom modernismens naiva förståelse, och medan Reinfeldt predikar om vårt självförhärligande (vårt vad?!), så passar han på, precis som många andra nutida politiker, att moraliskt förhärliga sig själv genom att ”visa att han försöker göra någonting åt det”. Vad sägs om politiker som faktiskt vet att styra en nation efter eget huvud och inte böjer sig för en moral, som uppenbarligen inte leder oss någon vart?

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 21 dec 2006 09:29

Varför ska man integreras om det inte ger något? Om man inte får jobb hur integrerad man än är. Var finns då moroten?

Har själv stött på arbetsgivare (varit med och hjälpt till vid rekryteringar) där det varit självklart att inte ta in några invandrare. För den delen har man även hört att det inte "passar" med en kvinna på den här posten "du vet ju hur det är".

Att inte se till kompetens vid tillsättningar av tjänster. Trångsynt. Korkat. Å andra sidan så kan ju i princip vilken som helst ersättas av första bästa korkskalle från gatan. Så detta eviga snack om kompetens vet i tusan. Tillsättning av tjänster i arbetslivet återspeglar väl bara att Sverige varit ett ganska så slutet land. Tar tid att öppna upp sinnena.

Philosopher King

Inläggav Philosopher King » 21 dec 2006 22:38

Olika kulturer fungerar gott och väl under samma tak, det sker överallt och även i sverige idag.
Allt annat är skitsnack.

Problemet idag är väl att vissa grupper har det sämre än andra, och att samhället knappast känns väldigt bra att leva i om man känner social samhörighet med vissa grupper, men man känner sig främmande i andra.
Dvs en lite skönare blandning vore fint, och att de utsatta inte vore utsatta.
Detta tror jag skulle ske över en längre tid, om folk upphör med alla fördommar man har.

Återgå till "Politik och samhälle"