Arbetslösa ungdomar

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Kallekula

Arbetslösa ungdomar

Inläggav Kallekula » 12 apr 2007 19:04

I Expressen idag står det om att "åtgärden" om att undgomar ska tvingas vara på arbetsförmedlingen i minst 30 timmar i veckan för att söka arbete som en bra beslut.

Nåväl vad tror ni?

J R Auk

Inläggav J R Auk » 13 apr 2007 00:59

Absolut bra, det kommer odla hat. Hat kan kanaliseras till något konstruktivt.  Det behövs en bred bas för att omstörta samhället.

Men inget nytt angående mina åsikter dock. Kanske onödigt att skriva?

Utifrån vad skall vi värdera dess värde?

Visst det är bra om det är så att vi givit upp drömmen om personligt ansvar och makt över det egna livet. Men om vi inte gjort det?

Om vi tycker att den kapitalistiska drömmen, med arbetare som avlöser varandra i uppgiften att sälja till varandra, är bra, är önskvärd. Vad skall vi då klaga på?

Jag undrar bara varför man inte tar sig an ett storskaligt projekt. Fotbojjor med elstötar. Nordens pyramider kan väl vara värt några liv?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Angelina

Inläggav Angelina » 13 apr 2007 04:06

Usch, vad vidrigt.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 13 apr 2007 07:28

Nåja riktigt så illa är det väl inte. Gillar man inte AF så behöver man inte vara inskriven där.

Nåväl tror att det för de flesta tar det hårt med alla dessa nej när de söker arbete. Det finns några som detta inte bekommer där det dessutom är en del av yrket. Men för de flesta andra antagligen tufft. Det gör säkert att aktiviteten för många är ganska låg.

Men säger då en del vad spelar det för roll om 10 st har en hög aktivitet och söker 1 jobb eller om 100 st har det och söker samma. Dvs lyckas inte arbetsgivarna idag finna arbetskraft? Finner de den tillräckligt snabbt.  Nej det är svårt att finna arbetskraft idag och det tar tid.

Så vi får väl se om det bara var "slöa ungdomar" eller ett systemfel.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 13 apr 2007 12:41

Frågan man bör fråga sig är om att det att dom som inte har något arbete tvingas söka fler arbeten kommer skapa fler jobb eller om det kommer leda till att fler söker ett jobb som arbetsgivaren anser dom kvalificerade till.

Varför är det så svårt att vara generös?
Alltid när jag diskuterar detta så brukar jag föreslå medborgarlön, just för att samhället bevisligen fungerar utan att alla jobbar, och att det kan anses rimligt att det kommer fungera bättre om inte alla "jobbar".

Då dyker alltid frågan upp. Vem skall få vara ledig?
Det säger dom som hyllar sitt jobb, dom som hävdar att arbete är bra, i sig självt.

Självlögner?

Vad är det vi vill uppnå med att alla jobbar? Jämlikhet, i plågor. Eller nyttomaximering?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 13 apr 2007 13:30

”Frågan man bör fråga sig är om att det att dom som inte har något arbete tvingas söka fler arbeten kommer skapa fler jobb eller om det kommer leda till att fler söker ett jobb som arbetsgivaren anser dom kvalificerade till. ”

Visst och svaret kan vara ja. Har sett flera exempel på det. I alla fall om de som söker jobben verkligen vill ha jobb.

För 5 månader sedan sökte en bekant till mig en person skulle arbeta som teknisk säljare/ordermottgare. Inget stressigt jobb, enbart inkommande samtal. Arbeta som problemlösare med kunderna. Tekniskt intresserad av it (ingen utbildning behövdes) tycka om teknik lite allmänt. Ett stabilt seriöst jobb. 20 000 kr i månaden grundlön. Med bonus runt 24 000 kr i månaden. Inga problem att sälja, vem som helst skulle klara av det. Inga förkunskaper behövdes. Låg personalomsättning. Ett bra jobb helt enkelt. Detta i Stockholm. Det tog 4 månader att få tag i en person. Och då vet jag att han inte är kräsen. Hur kan detta komma sig?  Annonser i AF. Inget napp.

Det var bara ett exempel bland många.

Gillar medborgarlön bara det är rejält tilltagen så jag slipper jobba och att det inte leder till inflation, eller för övrigt försämrad offentlig sektor som en konsekvens av detta. Så tror jag de flesta resonerar.

”Vad är det vi vill uppnå med att alla jobbar? Jämlikhet, i plågor. Eller nyttomaximering?”

Allt av detta kanske. Ty så fungerar kapitalismen.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 13 apr 2007 13:51

Kallekula skrev:Gillar medborgarlön bara det är rejält tilltagen så jag slipper jobba och att det inte leder till inflation, eller för övrigt försämrad offentlig sektor som en konsekvens av detta. Så tror jag de flesta resonerar.

”Vad är det vi vill uppnå med att alla jobbar? Jämlikhet, i plågor. Eller nyttomaximering?”

Allt av detta kanske. Ty så fungerar kapitalismen.

Poängen med medborgarlön är väl att ge ett värde till den blotta existensen, att ersätta det som stulits i samhällsbygget. Jag kan inte svara för mina föräldrars val.

Varför detta med att du vill ha så mycket så att du inte behöver jobba? Denna oginhet? Du skjuter skeppet i sank för att du inte vågar tro, psykologiska spärrar. Tänk vad hemskt om vi alla ska tvingas stå personligt ansvariga för vår situation, för vår världs situation.

Sluta FLY!

Om du så gärna vill vara ledig, va så då, lev fattigt i rikedom. Det går jag lovar. Och det är detta en medborgarlön skulle förestå, en fattig rikedom. Fattig i medel utanför det personliga, men rik i frihet till existens.

Varför så cyniskt servil Kalle? Känns det bättre om du säger att du väljer det bästa av dom sämsta än att du säger att tvingas? Vad är ditt bygge för framtiden? Eller håller inte det som komma skall något värde?

J R Auk

Inläggav J R Auk » 13 apr 2007 13:53

Fick polarn pär din verkligen inga ansökningar?

Dom företag jag har varit i kontakt med har haft urskiljningssvårigheter pga den storm av inkomna ansökningar. Dom hittar inte för att nålen som dom sökte hamnade under höstacken.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 13 apr 2007 15:36

Så det rör sig bara om en låg grundlön. Tja kanske det. Hade denna diskussionen med Lukas om jag inte minns fel. Ska nog dock mycket till innan arbetslinjen överges.

Sen tycka vad man vill om det men de flesta tänker nog ändå så här:
Ska jag nu beskattas för att dessa kulor ska gå till några som utan motprestationskrav bara får ta emot dem.

Sen har du detta med svartjobb.
Ta grundlön bo i Thailand?
Osv osv.

Men vem vet det kanske finns fördelar med.  I parktiken fungerar a-kassan för många som en grundlön, men de står så pass långt från arbetsmarknaden att det är riktigt svårt. De förtidspensioneras i och fr sig förr eller senare.

Jo han fick några ansökningar men det var tvingade sökande från AF. Kruxet var just titeln säljare (kan ju vara ett tips finns massvis med liknade bra säljjobb för de utan säljerfarenhet i Stockholm, bara att se sig om) och det dissas av de flesta. Sen ligger inte firman mitt i stan utan i Barkarby. Si så då gick det sämre. Är väl för långt att åka kan jag tänka mig.

Han fick pröjsa x antal tusen via en rekryteringsfirma. AF lyckades inte, med ett så pass enkelt uppdrag. Vad säger det?

Sebbe

Inläggav Sebbe » 14 apr 2007 00:38

Kallekula skrev:Jo han fick några ansökningar men det var tvingade sökande från AF.

Han fick pröjsa x antal tusen via en rekryteringsfirma. AF lyckades inte, med ett så pass enkelt uppdrag. Vad säger det?

Det är just där själva problemet ligger, ingen arbetsgivare vill anställa någon som  inte är intresserad av jobbet dom söker.
Och ingen arbetstagare vill tvingas söka ett jobb dom inte vill ha.
Då är det inte så konstigt att "matchningen" inte fungerar om ingen av parterna vill ha med varandra att göra.

Att sen komma med ett förslag som ska tvinga fler folk att söka fler jobb  dom inte vill ha eller är ens är kvalificerade för, låter för mig väldigt konstigt.

Hellre har jag 10 ansökningar där alla verkligen vill ha jobbet som erbjuds, än 100 ansökningar där 90% inte är intresserade av jobbet överhuvudtaget , men tvingas söka för att AF säger så
Sebastian

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 14 apr 2007 06:55

Kanske där som problemet ligger då. Folk vill inte jobba helt enkelt. Och då är ju tanken med piskan helt rätt (om målet är att få ned arbetslösheten till "vilket pris som helst"). Låt folk pinas på AF tills de tröttnar. Tills de spyr rakt ut. Detta i kombination med mindre a-kassa. Då kanske de blir intresserade av att jobba och blir aktiva på riktigt.

Det var den borgliga synen på det hela (inte riktigt helt sant men i princip). Har de rätt eller inte? Vi får väl se om arbetslösheten sjunker (det gör den men med hur mycket).

J R Auk

Inläggav J R Auk » 18 apr 2007 14:15

Vart är ditt ställningstagande Kalle?

Vad vill du egentligen?

Frihet brukar du nämna, men till vilket pris och på vilkas bekostnad. Vilka är värda att offras inför gudomen?

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 20 apr 2007 04:10

Frihet po nogon annans bekostnad ar inte frihet.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 20 apr 2007 11:47

Jag menar ställningstagande i frågan.
Det är ofta jag ser dig flyta runt på någon slags; val av det bästa vad det än kan vara, attityd.

Man måste ju ta sig ton och sätta ner foten, ta ställning och ge ställning.

Mats33

Inläggav Mats33 » 20 apr 2007 23:59

Kallekula skrev:Kanske där som problemet ligger då. Folk vill inte jobba helt enkelt. Och då är ju tanken med piskan helt rätt (om målet är att få ned arbetslösheten till "vilket pris som helst"). Låt folk pinas på AF tills de tröttnar. Tills de spyr rakt ut. Detta i kombination med mindre a-kassa. Då kanske de blir intresserade av att jobba och blir aktiva på riktigt. Det var den borgliga synen på det hela (inte riktigt helt sant men i princip). Har de rätt eller inte? Vi får väl se om arbetslösheten sjunker (det gör den men med hur mycket).

Det är tvärtom så att folk är så hjärntvättade att de inte känner till någon annan livsföring än lönearbete på heltid + stress eller arbetslöshet på heltid + stress. Vad är det för mening med att 80 procent skall pinas på sina arbeten (för att arbete är ett ont) och 20 procent skall pinas på AF (för att det inte är rättvist att någon skall pinas mindre än någon annan?). Vore det inte bättre om man minskade pinan för båda grupperna genom att göra arbetet till ett frivilligt val i reell mening, dvs att göra det ekonomiskt möjligt att leva utan att arbeta, utan tvång och byråkrati. Skulle inte detta förvandla synen på arbete, från tvång, till lust?

Återgå till "Politik och samhälle"