För högt socialbidrag i Sverige?
Moderator: Moderatorgruppen
För högt socialbidrag i Sverige?
Skummade igenom div inlägg här just nu och vad jag kunde uttyda av bl.a. det jbig skrev var att fattig behöver man inte vara i Sverige. Socialbidraget är så pass högt.
Så ska det löna sig att jobba eller inte?
Om det ska löna sig så blir i så fall slutsatsen lägre socialbidrag?
Synpunkter.
Så ska det löna sig att jobba eller inte?
Om det ska löna sig så blir i så fall slutsatsen lägre socialbidrag?
Synpunkter.
- Avantgardet
Visst finns det riktiga problem, såsom uteliggare tex. Detta tema är dock ingen intresserad av att tala om här. Då handlar det mest om systemfel,strukturella problem, kapitalismens logik, determinism och div annat som skjuter huvudfrågan i sank, dvs vad göra nu?
Killen på föräkringskassan fixade sköna bidrag. Vad var det 36 mille? Där har du lite att jobba på AV.
Dessutom AV sa inte du att man kunde leva gått på bidrag från Soc? Tänk om fler (eller majoriteten som går på bidrag säger desamma) vad skulle hända på en millisek? Gäller att hålla låg profil när man inte har några knulla dig själv pengar.
2900 kr i månden för att överleva. När hyran är betald...Vad ska det gå till? Mat fixar man ju för 800-1000 kr på en månad, så resten? Nöjen?
Killen på föräkringskassan fixade sköna bidrag. Vad var det 36 mille? Där har du lite att jobba på AV.
Dessutom AV sa inte du att man kunde leva gått på bidrag från Soc? Tänk om fler (eller majoriteten som går på bidrag säger desamma) vad skulle hända på en millisek? Gäller att hålla låg profil när man inte har några knulla dig själv pengar.
2900 kr i månden för att överleva. När hyran är betald...Vad ska det gå till? Mat fixar man ju för 800-1000 kr på en månad, så resten? Nöjen?
- Avantgardet
Mat, ja. Sen, vad sägs om hygien- och städartiklar. Möbler, kläder, telefon, internet, ett par böcker, ett set med gitarrsträngar, en liten rökbit och lite munchies? Man kan ju dessutom försöka spara ihop lite pengar till att fixa tänderna och kirra körkort (inget av dessa vill de hjälpa mig med eftersom jag bara söker bidrag under sommaren). Sen är det slut, men när man lyckats hinna med allt det där så är det ändå en ny månad.
Fatta att jag jobbar heltid för strax under 40kr/timmen, det du! T.o.m. de här sommarjobbarna som är under 18 har bra mycket bättre betalt än vad jag har. Skulle tjäna på att börja knarka igen och springa på pissprov. Å andra sidan har jag blivit lovad att få skotta igen några gravar!
Fatta att jag jobbar heltid för strax under 40kr/timmen, det du! T.o.m. de här sommarjobbarna som är under 18 har bra mycket bättre betalt än vad jag har. Skulle tjäna på att börja knarka igen och springa på pissprov. Å andra sidan har jag blivit lovad att få skotta igen några gravar!
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"
Avantgardet
"Mat, ja."
Visst 1000 kr/månaden.
"Sen, vad sägs om hygien- och städartiklar."
350 kr i månaden.
"Möbler"
Får socialhandläggaren bedöma.
"kläder"
300 kr/månaden.
" telefon"
Nja 150 kr i månaden kontankort.
"internet"
Bibblan. I Annat fall får man söka jobb på AF.
"ett par böcker,.."
Bibblan
" ett set med gitarrsträngar, en liten rökbit och lite munchies?"
Nöje får man ta när man har jobb
"fixa tänderna"
Vid behov får handläggaren avgöra.
"och kirra körkort"
Tja man kan ju undra varför folk är sura på Bidragssverige. :)
Summa summarum max 1000 kr mat + 300+350+150 =1800 kr än så länge fattar jag inte varför bidraget är så högt.
Skaffa jobb istället för att gnälla. Du vet lika väl som jag att skulle man sänka bidraget till en smärtgräns kulle du ta jobb. Jag kan fixa jobb till dig i Stockholm, vill du ha det?
"Mat, ja."
Visst 1000 kr/månaden.
"Sen, vad sägs om hygien- och städartiklar."
350 kr i månaden.
"Möbler"
Får socialhandläggaren bedöma.
"kläder"
300 kr/månaden.
" telefon"
Nja 150 kr i månaden kontankort.
"internet"
Bibblan. I Annat fall får man söka jobb på AF.
"ett par böcker,.."
Bibblan
" ett set med gitarrsträngar, en liten rökbit och lite munchies?"
Nöje får man ta när man har jobb
"fixa tänderna"
Vid behov får handläggaren avgöra.
"och kirra körkort"
Tja man kan ju undra varför folk är sura på Bidragssverige. :)
Summa summarum max 1000 kr mat + 300+350+150 =1800 kr än så länge fattar jag inte varför bidraget är så högt.
Skaffa jobb istället för att gnälla. Du vet lika väl som jag att skulle man sänka bidraget till en smärtgräns kulle du ta jobb. Jag kan fixa jobb till dig i Stockholm, vill du ha det?
- Avantgardet
1000kr mat. Låt se. Om jag äter en burk vita-bönor-i-tomatsås (ca 5kr) med en halv påse chili-con-carne-kryddmix (5kr) tre ggr om dagen, sju dagar i veckan, så landar jag på 210 kr i veckan, vilket passar utmärkt för då har jag också råd med ett paket kokkaffe och lite vitt bröd.
Möbler kan man erhålla en klumpsumma om ca 5000kr EN gång från det sociala, därefter är man tvungen att själv lägga ut för det - från bidraget alltså.
Garnityret ja. Vid behov? Jag förstår inte hur det behovet skulle se ut. Räcker det inte om man saknar en halv framtand?
Missade du att jag de facto jobbar för dessa pengar dessutom? Är det rätt att kalla det bidrag? Sen vet jag inte om jag gnäller. Skall plugga här till hösten också, men jag kommer tvinga dig att stå vid ditt ord vid ett senare tillfälle.
Möbler kan man erhålla en klumpsumma om ca 5000kr EN gång från det sociala, därefter är man tvungen att själv lägga ut för det - från bidraget alltså.
Garnityret ja. Vid behov? Jag förstår inte hur det behovet skulle se ut. Räcker det inte om man saknar en halv framtand?
Missade du att jag de facto jobbar för dessa pengar dessutom? Är det rätt att kalla det bidrag? Sen vet jag inte om jag gnäller. Skall plugga här till hösten också, men jag kommer tvinga dig att stå vid ditt ord vid ett senare tillfälle.
Avantgardet skrev:1000kr mat.........
Fel svar. Och där har vi också problemet. Vad du skulle frågat är:
Så du kan fixa jobb i Stockholm, intressant. Men hur fixar jag boende i Stockholm (inga problem), hur länge måste jag jobba, jag ska ju börja plugga till hösten (inga problem det heller).
Här har vi problemet i dagens Sverige. Folk är vana och gå på bidrag, vill inte jobba. Anstränger sig inte för jobba.
Du illustrerade det bra AV.
Och så fattar inte norrlänningar varför vi söder om dalälven ser norra delen som bidragssverige. Komiskt.
- Avantgardet
Kallekula skrev:Här har vi problemet i dagens Sverige. Foilk är van och gå på bidrag, vill inte jobba anstränger sig inte för jobba.
Du tycker inte att jag gör rätt för dessa pengar genom att JOBBA mellan sju och fyra varje dag? Anstränger mig inte?
AV
Du ser fortfarande inte vad kruxet är? Och lösningen? Tips. Jag kan fixa jobb och bostad till dig i Stockholm, säg bara till.
Ja se dessa birdagsnorrlänningar. :)
Du har inget riktigt jobb (såsom det är definierat av det officiella Sverige). I så fall hade facket såväl som arbetsgivareorganisationer varit vansinniga. Det du håller på med är terapi. Eller upprätthålla arbetslinjen som det med ett finare ord kallas för. Eller om vi ska vara ärliga ett sätt att få bort svartjobbare och latmaskar (bara läsa AMS dekret, ibland behöver du inte ens läsa mellan raderna).
Hade bidraget varit en tusing längre hade du fixat jobb i tex Stockholm över sommaren, arbetsoförmögen är du ju uppenbarligen inte.
Du ser. Du är ju ett levande exempel tydligen på ett för högt socialbidrag.
Du ser fortfarande inte vad kruxet är? Och lösningen? Tips. Jag kan fixa jobb och bostad till dig i Stockholm, säg bara till.
Du har inget riktigt jobb (såsom det är definierat av det officiella Sverige). I så fall hade facket såväl som arbetsgivareorganisationer varit vansinniga. Det du håller på med är terapi. Eller upprätthålla arbetslinjen som det med ett finare ord kallas för. Eller om vi ska vara ärliga ett sätt att få bort svartjobbare och latmaskar (bara läsa AMS dekret, ibland behöver du inte ens läsa mellan raderna).
Hade bidraget varit en tusing längre hade du fixat jobb i tex Stockholm över sommaren, arbetsoförmögen är du ju uppenbarligen inte.
- Avantgardet
Kallekula skrev:AV
Du har inget riktigt jobb (såsom det är definierat av det officiella Sverige). I så fall hade facket såväl som arbetsgivareorganisationer varit vansinniga. Det du håller på med är terapi. Eller upprätthålla arbetslinjen som det med ett finare ord kallas för.
Ja, jag skulle ju kunna ta exakt samma jobb som jag redan utför och få lååångt mycket bättre betalt - som mina arbetskollegor -, men då erfodras körkort. Hmmm...
Jag vet inte, jag vet inte om jag vill ha så mycket mer pengar - det räcker väl om man går runt och hankar sig fram? Om katten ställde upp och gick på affären åt mig nån gång - istället för tvärtom - så hade mitt liv varit perfekt.
Vad ska lösas? Alla tjänar väl på att jag gör det jag gör? Arbetsgivaren betalar ju inget för mig, de som förmedlat praktiken får jobb, soctanterna får jobb. Vad är problemet? BNP?
Men va fan vilket gnäll. Fixa ett riktigt jobb då! Tror du jag lider med dig när jag vet du kan få ett? Har jag snackat om körkort?
Och jo jag har fattat din inställning, inte så svår att undgå, och det är just därför som man får ta till det enda som biter, pengarna. Dvs sänka bidraget.
Som jag sa från början.
Nix facket blir urförbannde om du utgör jobb som deras medlemmar gör. Arbetsgivareorganisationer p.g.a ni i så fall snedvrider konkurrensen.
p.s tror inte på nollsummespel.
Och jo jag har fattat din inställning, inte så svår att undgå, och det är just därför som man får ta till det enda som biter, pengarna. Dvs sänka bidraget.
Som jag sa från början.
Nix facket blir urförbannde om du utgör jobb som deras medlemmar gör. Arbetsgivareorganisationer p.g.a ni i så fall snedvrider konkurrensen.
p.s tror inte på nollsummespel.
-
suchanother
- Avstängd
Ser att Kalle är i farten igen. Båtlivet ute till havs ger extra syre åt hjärnan vilket märks.(själv nyss hemkommen från en krogrunda vid Göta Älv, doften av hav sitter fortfarande kvar i näsborrarna)
Föreslår att norrlänningarna bildar en egen stat. Eller varför inte utvidga detta till alla hederligt arbetande (här gäller Carl Bildts definition "riktigt arbete", dvs. såsom jag uppfattade det; profitbringande idiotism) människor. Alla grupperingar bildar en egen stat under FN flaggan. Hehe, helt obetalbart att se nollåttornas miner, från att i början varit lika entusiastiska som Kalle blir minerna allt dystrare när verkligheten hinner ikapp en, vem ska arbeta i nollåttornas samhälle? Ung. som moderatens värsta mardröm, att själv börja jobba och ta tag i saker. Finliret är över och spöket Marx kräver sin rättmätiga del.
Föreslår att norrlänningarna bildar en egen stat. Eller varför inte utvidga detta till alla hederligt arbetande (här gäller Carl Bildts definition "riktigt arbete", dvs. såsom jag uppfattade det; profitbringande idiotism) människor. Alla grupperingar bildar en egen stat under FN flaggan. Hehe, helt obetalbart att se nollåttornas miner, från att i början varit lika entusiastiska som Kalle blir minerna allt dystrare när verkligheten hinner ikapp en, vem ska arbeta i nollåttornas samhälle? Ung. som moderatens värsta mardröm, att själv börja jobba och ta tag i saker. Finliret är över och spöket Marx kräver sin rättmätiga del.
Kallekula skrev:Så ska det löna sig att jobba eller inte?
Ja, det måste det göra.
Kallekula skrev:Om det ska löna sig så blir i så fall slutsatsen lägre socialbidrag?
Nej. Vi kan behålla ett stort socialbidrag utan att det tar bort drivkraften att arbeta (känslan av att arbete lönar sig).
Jag anser t.o.m. att vi bör införa ett ännu tydligare och socialt accepterat skyddsnät i form av ett allmänt medborgarbidrag som ersätter socialbidrag, A-kassa m.m. Ett sådant bidrag måste givetvis baseras på en skarp progressiv beskattning, för då kan vi garantera att omfördelningen blir från rika till fattiga snarare än från de som jobbar till de som inte jobbar.
Det blir alltså inte bara ett sätt att ge ökad grundtrygghet åt alla, utan också att jämna ut överdrivna ekonomiska klyftor.
Dessutom låter vi alla ta del av den vinst som skapas när företag effektiviserar tack vare vår gemensamma teknologiska utveckling, snarare än att den bestraffar oss, vilket indirekt sker idag när jobben allt mer avvecklas av just den orsaken.
Ett medborgarbidrag ger oss också en nödvändig frihet som krävs för nyskapande idéer, kreativt och kulturellt skapande och ideellt arbete som inte ger någon direkt ekonomisk avkastning men en allt större samhällsnytta. När behovet av rå arbetskraft minskar så är det också just nyskapande idéer som blir allt mer intressant ur en ren ekonomisk synvinkel, men dessa växer inte fram under arbetshets och tung ekonomisk press utan när människor ges ett ökat tidsmässigt utrymme utan överhängande krav.
Jag ger samtliga rätten att fritt använda eller bygga vidare på allt eller delar av det jag skriver i mina foruminlägg, utan krav på att ange mig som upphovsman eller fråga mig om lov.
Wintran skrev:Kallekula skrev:Så ska det löna sig att jobba eller inte?
Ja, det måste det göra.Kallekula skrev:Om det ska löna sig så blir i så fall slutsatsen lägre socialbidrag?
Nej. Vi kan behålla ett stort socialbidrag utan att det tar bort drivkraften att arbeta (känslan av att arbete lönar sig).
Jag anser t.o.m. att vi bör införa ett ännu tydligare och socialt accepterat skyddsnät i form av ett allmänt medborgarbidrag som ersätter socialbidrag, A-kassa m.m. Ett sådant bidrag måste givetvis baseras på en skarp progressiv beskattning, för då kan vi garantera att omfördelningen blir från rika till fattiga snarare än från de som jobbar till de som inte jobbar.
Det blir alltså inte bara ett sätt att ge ökad grundtrygghet åt alla, utan också att jämna ut överdrivna ekonomiska klyftor.
Dessutom låter vi alla ta del av den vinst som skapas när företag effektiviserar tack vare vår gemensamma teknologiska utveckling, snarare än att den bestraffar oss, vilket indirekt sker idag när jobben allt mer avvecklas av just den orsaken.
Ett medborgarbidrag ger oss också en nödvändig frihet som krävs för nyskapande idéer, kreativt och kulturellt skapande och ideellt arbete som inte ger någon direkt ekonomisk avkastning men en allt större samhällsnytta. När behovet av rå arbetskraft minskar så är det också just nyskapande idéer som blir allt mer intressant ur en ren ekonomisk synvinkel, men dessa växer inte fram under arbetshets och tung ekonomisk press utan när människor ges ett ökat tidsmässigt utrymme utan överhängande krav.
Oerhört övertygande formulerat, allt verkar stämma rent logiskt dessutom, men går det att genomföra och hur börjar man denna process?
Ett förslag kanske, hjärntvätt av politiker!
Återgå till "Politik och samhälle"