libero skrev:Betvivlar inte för en sekund att all droganvändning på sikt är skadlig för individer och samhället,och att de flesta förstör självkänslan hos brukaren.
Men min sikt kanske sitter vid fotknölarna medan din sitter på öronsnibbarna. Du kan ju proppa i dig ofantligt mycket mer än mig och inte bli beroende. Detta faktum förstår jag ju först när jag vill hamna i ett icke tillstånd.
Vilken betydelse har det för oss att Jesus,enl bibeln,drack vin?
Jag antar att Jesus vill poängtera det trevliga med att smaka goda drycker, det står inget om att han sniffade lim i påse eller rökte hasch.
Många pratar om "alkohol och doger".Menar dom att alkohol INTE är en drog????
Hur deffinierar Du orden "drog" resp "narkotika".Är kaffe en en drog?
Alkohol, Narkotika, Tobak.
Drog=kan andvändas som medicin. Under ordnade former.
Narkotika=Ngt "tyngre" än drog, påverkar i större grad din personlighet.
Kaffe är ett stimulerande medel, jag vill inte påstå att det är en drog. Men dock beroendeframkallande.
Droger ---brott.Olika brott och olika orsaker?
Läste i tidningen idag om ungdomar som sniffar fettspray, alltså sådant man bakar med. Någon hade dött.
Sannerligen handlar det om orsaken.
I detta fallet var det inte någon brottslig handling men ändå fruktansvärt.
Om det var tillåtet att ta amfetamin kanske killen gjort det istället, han hade ju troligtvis dött då med.
Och som samhället ser ut idag, även ansetts som en brottsling.
Som de barn som dricker handtvålen på bajja-majjorna under Gbg-kalaset, eller överhuvudtaget få för sig iden att dricka kaustikssoda (GHB)
ett bedövningsmedel för en häst.
Inte handlar det om drogerna, det handlar om VARFÖR?
Alkoholrus har vi sett ligga bakom nästan all misshandel och vandalisering plus de flesta spontana stölder och inbrott.
Där är ju ett typexempel.
Existensen av , illegala ,beroendeframkallande droger som heroin.Ger ju två helt andra typer av brott.
Dels användandet (i sig),smugling och försäljning.
Storganstrar alltså.
Dels att de är Dyra och man måste stjäla eller prostituera sig för att kunna fortsätta använda dem
Hur kommer det sig att man vill utsätta sig för dessa hemskheter?
För att det inte är lagligt? Eller för att man inte har tron på sig själv?
Båda dessa brottstyper är ju orsakade av att de är illegala.
Även om det vore lagligt att prostituera sig så skulle jag inte vilja göra det för att lagligt berusa mig själv med droger för att lagligt kunna prostituera mig för att lagligt kunna köpa droger.
Tror du att det skulle bli billigare att köpa droger om de var lagliga?
Vill inte knarkkungen tjäna pengar? Se på Kaffet, skitdyrt, likaså ciggen och spriten. Alla vill tjäna pengar. Är det lagligt så, desto bättre.
Resonerar jag fel?
Gör jag?
Har ni sett rubriken:" Den heroinpåverkade kvinnan stack kniven i sin sambo i svartsjukedrama"
sanningen är den att det är just vad det handlar om, det är inte en frisk, icke drogande tvåbarnsmamma som sticker kniven i sin man eller sina barn.
Har flera gånger träffat människor jag en gång känt som "vrak"(och trott varit döda sen länge)--komma soliga och fräscha(om än lite magra)
Varför behöva denna onödiga resa?
När jag frågat om behandling(som jag vet att de misslyckats med 10 gånger förut ), så har jag fått svaret att de gått över till amfetamin.Små mängder varje dag upplösta i morgonölen--som också ör dagens sista öl.
Problemen kommer först när man INTE tillför kroppen ANT.
Frågan var:Varför övergår man från laglydighet till brottslighet?
För att man inte längre har förmågan att styra över sitt eget handlande utan det enda man tänker på är att tillföra kroppen ANT. Man blir beroende, kosta vad det kosta vill så måste man.
Innan ni går: För till från knappen från till till från. Tänk på miljön....