Språket visar vem du är

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

DanielN

Språket visar vem du är

Inläggav DanielN » 23 nov 2004 18:28

Tror du/ni språket visar vem du är? Är man som man pratar?
Visar tex ett slarvigt språk att man är slarvig eller inte bryr sig?

Är intresserad av vad ni tror om detta. :)

Fann

Inläggav Fann » 23 nov 2004 22:30

Hittade på en anslagstavla på jobbet (en högskola):

En vestenkaplig unsdernökning gjord vid ett untivseriet i Enlgand har visat att utfiall de två fösrta och de två sista botskevärna i alla orden i en text är ritkigt plecarade, spelar det liten roll i viklen orgnindslöfjd de övirga boskväterna i orden kommer. Texten är fult läbsar t. o.m. om de andra bokestävrna kommer hullorebmuller. Detta eftorsem vi inte läser varje enkisld botksav utan ser bidlen av ordet som en hehlet.

Inte vet jag om detta var ett svar på din fråga, men kanske: Man ser ju helhet och mening, sen behövs det kanske vissa markörer för att man ska uppfatta något (tex en annan människa) på ett något sånär riktigt sätt. Men det där med språket är ju nåt djupt egentligen. Vi är ju ingenting alls för varandra utan nån form av uttryck (nåt slags språk) och knappast för oss själva heller. Utan språk är vi ingenting om man med språk menar gestaltande, uttryckande etc.

DanielN

Inläggav DanielN » 23 nov 2004 23:07

Tänkte mera på att om man kan se någon personlighet genom hur de pratar.

Om något pratar väldigt feminimt, svär mycket, slarvar med språket osv. om det visar vilka de är/deras personlighet.

Kom igen nu :) Mer kommenterar, detta är ju ett intressant ämne.

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 23 nov 2004 23:37

Min erfarenhet av detta är att mina fördomar ofta har visat sig stämma. Någon som kon se kvent skriver i sär ord visar sig ofta vara slar vig med språ ket. Om det beror på dålig skolning i svenska eller rent slarv vet jag inte, men jag får större respekt för någon som skriver bra än någon som inte gör det. Slarv tyder på en "oseriositet", eller vad man ska kalla det.
Ofta kan man se på folk vad de är för typer, likadant med hur de pratar. Pratar de snobbigt är de ofta snobbar, klär de sig i fjäll räven jackor, Converse All Star-skor och har dreadlocks är det ofta vänster-folk.

Nån med rullator och käpp och yllebasker är ofta pensionär, t ex.
Nej usch, nu ska vi inte vara fördomsfulla.

Fann

Inläggav Fann » 24 nov 2004 00:40

Det är en besvärlig fråga om man "är" så som man talar. Vad menas med att "vara"? Alltså vad är "personlighet"? Vad menas med att vara "feminin"? "Slarvig" osv. Jag tänker mig att personligheten utgörs av nån slags syntes av alla våra handlingar och ibland dem är språket (det man vanligen menar med språk - men tänker man lite närmare på det så är ju alla handlingar språk) en av de viktigaste.

Vad menar du själv Daniel? Det är klart att människor kan vara sammansatta och motsägelsefulla. Jag känner tex en person som pratar som en kulspruta men tänker väldigt långsamt.

Men en del av det som vi uppfattar som motsägelsefullt kan ju bero på de associationer vi själva har till ett visst beteende. Den som har fått lära sig att det är slamsigt att använda förstärkningsord och att fäkta med armarna kan tycka att ett sådant sätt att tala är ytligt och korkat oavsett om personen som talar yvigt är en slamsmaja eller inte.

DanielN

Inläggav DanielN » 24 nov 2004 01:34

Tror jag får formulera om mig lite, tror ni att ens använding av språket speglar ens personlighet?

Själv tror jag att det har en del med ens inre personlighet att göra, vill inte säga allt för mycket var jag tror.. än så länge. Vill inte påverkera vad andra kommer vill säga något.. Säger vad jag tror när jag har fått lite svara på ämnet. :P

Något som jag tror är en av de vanligaste fördomar som folk handlar om invandrare. Många invandrare misbrukar språket ganska grovt och det föds väldigt många fördomar runt just det. Detta är ett ganska bra exempel på när folk tror att de kan dömma andra bara igenom att höra hur de använder språket..

Så återigen till frågan:
Tror ni att ens använding av språket speglar ens personlighet?

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 24 nov 2004 02:29

Det är nog fritt fram att säga vad du tror redan nu. Här blir ingen särskilt påverkad av vad andra säger, vi pratar mest förbi varandra mest hela tiden. :)

Tatjana

Inläggav Tatjana » 24 nov 2004 06:18

tror ni att ens använding av språket speglar ens personlighet?

Jag tror att det ligger i betraktarens öga, om jag vill ha ett jobb på en tidning aktar jag mig för att svära i intervjun.

Detta kan även ha en motsatt verkan.

Det är väl som fördomar i övrigt.

Jag kan ju även gömma mig bakom fina ord, samt sakna förmågan att uttrycka mig på ett vardagligt allförstående sätt. Vilket ger mig ett handikapp. Det är lättare att påstå att ingen förstår vad jag säger för att de inte kan orden istället för att säga att jag kan inte uttrycka mig korrekt.

Sedan kanske det är lättare att slippa motfrågor om jag slänger mig med vokabulären och på så sätt kan jag ju inte möta motstånd.

:)
Innan ni går: För till från knappen från till till från. Tänk på miljön....

Stefan

Inläggav Stefan » 25 nov 2004 18:46

Tror du/ni språket visar vem du är?

Ja. Visserligen kan man ha fel ibland, men för det mesta kan man med hjälp av någons sätt att uttrycka sig göra goda gissningar om åtminstone vissa personlighetsdrag.

Min erfarenhet av detta är att mina fördomar ofta har visat sig stämma.

Min erfarenhet är att de flesta av mina fördomar oftast visat sig stämma. De fördomar som inte visat sig stämma för det mesta har jag övergett för andra fördomar. Men de flesta av mina fördomar har bekräftats av ytterligare fördomar (t.ex. fördomen att äpplen faller nedåt, fördomen att de flesta människor blir arga om man slår dem, osv.).

Fann

Inläggav Fann » 25 nov 2004 20:15

DanielN skrev:Tror jag får formulera om mig lite, tror ni att ens använding av språket speglar ens personlighet?

Själv tror jag att det har en del med ens inre personlighet att göra, vill inte säga allt för mycket var jag tror.. än så länge. Vill inte påverkera vad andra kommer vill säga något.. Säger vad jag tror när jag har fått lite svara på ämnet. :P

Något som jag tror är en av de vanligaste fördomar som folk handlar om invandrare. Många invandrare misbrukar språket ganska grovt och det föds väldigt många fördomar runt just det. Detta är ett ganska bra exempel på när folk tror att de kan dömma andra bara igenom att höra hur de använder språket..

Så återigen till frågan:
Tror ni att ens använding av språket speglar ens personlighet?

Hur skulle personligheten annars visa sig menar du? jag skulle säga att det sätt man har att använda språket (och sättet att använda språket är ju inte alladeles detsamma som själva språket) ÄR en del av "personligheten". Som sagt en personlighet kan vara sammansatt, det är en annan sak. Talar man inte sitt modersmål. är man afatiker etc så är även detta en del av personligheten dvs avgör hur man kommer att uppfatta sig själv o hur man relaterar till andra. men just att inte KUNNA får ut det man har inuti är väl sånt som gör att vi kan uppfatta att det som kommer till uttryck inte stämmer med det som finns "inuti"

Morales

Inläggav Morales » 25 nov 2004 20:21

Det där med att gömma sig bakom fina ord är intressant tycker jag.

Kommer att tänka på politiker i allmänhet och en intervju med en talskrivare till Bill Clinton som hade ett råd som det verkar vara många politiker som tagit fasta på.

Han sa något i stil med:

"Svara aldrig på den fråga som ställs utan svara på den fråga du önskar ställdes!".

Det känns som att många intervjuoffer i media använder sig av detta vilket kan kännas ganska förbryllande och irriterande eftersom man aldrig får svar på den frågan som faktiskt ställdes från början.

Kanske är det därför som politiker som pratar "som folk" vinner förtroende hos "den vanliga" medborgaren?
Katastrofen är oundviklig. Acceptera och njut av resan!

Tatjana

Inläggav Tatjana » 29 nov 2004 03:10

Morales skrev: "Svara aldrig på den fråga som ställs utan svara på den fråga du önskar ställdes!".

Jg tror att folk i allmänhet är rädda för att erkänna att de inte har svaret på en fråga som ställs dem.
Så vissa kan ju vända på frågan och svara på något annat som han/hon faktiskt har svaret på. Och till slut ger man upp. För man inser att den man frågat något inte fattar ett dugg vad man sagt.

Frågan är ju bara vart i kommunikationen det brast :)
Innan ni går: För till från knappen från till till från. Tänk på miljön....

Sun Ruler

Inläggav Sun Ruler » 15 jan 2005 13:36

Internet är ju i mångt och mycket textbaserat och skriver man således som en idiot ter det sig lätt att man tar en sådan person för att just vara en idiot. Även om detta i sin tur kan vara långt ifrån den verkliga sanningen.
Mind is like a parachute - it only works when its open

Nonstop

Inläggav Nonstop » 16 jan 2005 02:56

Sun Ruler skrev:Internet är ju i mångt och mycket textbaserat och skriver man således som en idiot ter det sig lätt att man tar en sådan person för att just vara en idiot. Även om detta i sin tur kan vara långt ifrån den verkliga sanningen.

Hur skriver en idiot? :shock:

Sun Ruler

Inläggav Sun Ruler » 16 jan 2005 10:18

Nonstop skrev:
Sun Ruler skrev:Internet är ju i mångt och mycket textbaserat och skriver man således som en idiot ter det sig lätt att man tar en sådan person för att just vara en idiot. Även om detta i sin tur kan vara långt ifrån den verkliga sanningen.

Hur skriver en idiot? :shock:

Det är självfallet individuellt hur man uppfattar andra skribenters skriftliga bruk men många stör sig på alltför många särskrivningar, stavfel, syftningsfel m.m.
Mind is like a parachute - it only works when its open

Återgå till "Politik och samhälle"