Mensa

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Minded

Inläggav Minded » 14 dec 2007 10:47

Fromm skrev:
Minded skrev:Fromm, vad är intuition?

Känslomässiga erfarenheter.

Du måste nog precisera dig lite. Vilka erfarenheter har inte med känsla att göra? Om du har upplevt något, så har du upplevt det. Dvs du har ett känslomässigt förhållande till det. Uppleva är nästan samma sak som att känna. Och erfarenheter är saker som man upplevt. Antar jag att du menar i alla fall.

Om ovanstående inte stämmer, kom med förtydligande. Annars, får du istället svara på vad här i livet som inte är beroende av intuition?

Användarvisningsbild
Fromm

Inläggav Fromm » 15 dec 2007 10:51

Minded skrev:
Fromm skrev:
Minded skrev:Fromm, vad är intuition?

Känslomässiga erfarenheter.

Du måste nog precisera dig lite. Vilka erfarenheter har inte med känsla att göra? Om du har upplevt något, så har du upplevt det. Dvs du har ett känslomässigt förhållande till det. Uppleva är nästan samma sak som att känna. Och erfarenheter är saker som man upplevt. Antar jag att du menar i alla fall.

Om ovanstående inte stämmer, kom med förtydligande. Annars, får du istället svara på vad här i livet som inte är beroende av intuition?

Om man begränsar intuition till ett beslut utan att resonera sig fram, förstärks bara en illusion.
Kan vi även enas om det?

Minded

Inläggav Minded » 15 dec 2007 11:43

Nu börjar du bli irriterande på allvar...

Hela den här diskussionen började som en dialog, med frågor som fick svar. Sen hände någonting, och det blev bara en massa frågor, dvs ingen av oss två, fromm, ville svara på en fråga ställd av den andre. Vad hände? Jo, Jag slutade svara på dina frågor, eftersom att du aldrig svarade på mina. Vanlig jävla etikett ger att om du vill ha någonting, så behöver du ge något också. Och du har inte gett någonting alls under den här tråden.

Vill du ha svar på någon mer av dina frågor, börja med att ge mig svar på någon av mina.

Och för att replikera på ditt sista inlägg, äh, skitsnack. Ditt inlägg säger ingenting alls, det tillför ingen poäng eller extra information till tråden. Ditt sista inlägg saknar mening och betydelse. Eftersom att du inte kan definiera inuition, så kan vi lika gärna prata om frihet, stolthet eller valfritt annat som inte går att definiera och därför inte heller skilja åt från precis Allting vi gör. Dvs du pratar om någonting odefinierat, vilket helt saknar värde och mening, det är själva språkets kontext, att för att kunna prata om något, anledningen till att vi pratar om något, är eftersom att vi kommit överens om en definition av det vi pratar om. Dvs, vi vet vad vi pratar om. Det är själva anledningen till att språket över huvud taget existerar!

Alltså: Definiera den intuition du pratar om!

(Att insistera på att det ska förtydligas på hemsidan att intuition är av stor betydelse, när du inte ens kan säga vad intuition är... Tja, avgör själv.)

Alternativt, som saker står nu, så gäller följande: oavsett om mensas test är beroende av intuition eller inte, så saknar det Helt betydelse om detta nämns eller inte, eftersom att Precis Allting vi gör, också gör detta.

Om det likväl skulle nämnas på hemsidan så vore det informationsmässigt likställt med att förtydliga vi andas luft, både nattetid, dagtid, och middagstid. Att hemsidan har blivit skriven och finns på internet. Att föreningen mensa heter mensa. Att vi har medlemmar, men att det finns människor som inte är medlemmar. Vilket inte tillför någon som helst extra information, och därför inte görs.

Betrakta den här, våran, diskussion som över.

Minded

Inläggav Minded » 15 dec 2007 12:53

Det jag störde mig på var relevansen av dina inlägg. De är intressanta, det finns mycket i att se på förhållandena mellan frisläppta känslor, kall medvetenhet och intuition. Allt jag säger är att det finns bättre platser, trådar, att avhandla det, än i tråden om mensa.

Faktum är att jag ser mig som en stor anhängare av intuition.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 15 dec 2007 16:00

Tror att Fromms poäng är att Mensa inte mäter Intelligens (med stort I), utan snarare ett slags social adaptionsförmåga (vilket jag förstår som just intelligens). Men, och det är väl här fokus bör ligga, om nu så är fallet (oavsett om vi kallar detta för intelligens eller inte) följder det av detta att det är något vi bör uppvärdera? Att någons rövslickeri visar sig på ett subtilt sätt med "logiska" förtecken? Den kapitalistiska logiken, mind you. Allt skall vara smidigt, friktionsfritt, effektivt - (arbeit) massproduktion (macht frei!)! Och den som bäst svarar upp mot detta ideal? Hahahahaha! Så är det, det är vad man får från mig, ett skratt. Har ni inga roligare lekar?

Begriper verkligen inte poängen med föreningsverksamhet. Tillsammans är Vi starka! Så? Betyder det att ni är ryggradslösa i vanliga fall?

Intellektuella, fotbollssupportrar, fans, militären, samma skit. Vad lustigt det är att se genom alla dessa dimridåer, in på personen i fråga (i all dess nakenhet) och se den kippa efter luft inför min spefulla uppsyn. Och sen våra fascistiska anspråk på demokratin, samtidigt som vi menar oss sekulariserade. It's just Me against The World, baby!
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Fromm

Inläggav Fromm » 15 dec 2007 16:09

Minded skrev:Nu börjar du bli irriterande på allvar...
Alltså: Definiera den intuition du pratar om!

Här tror man att vi var överens men ack vad man bedrog sig.  :roll:

Som jag skrivit så höll jag ju med dig. Alla erfarenheter har med känslor att göra.
Jag tycker inte om den vanliga definitionen av intuition.
“Intuition is apparent ability to acquire knowledge without a clear inference or reasoning process.”

Om du inte förstår vad jag menar (med illusion) så snälla fråga om då istället.
Det jag menade var att känslor även spelar en avgörande roll i resonemang. Vilket du indirekt sagt redan.

Användarvisningsbild
Fromm

Inläggav Fromm » 15 dec 2007 16:15

Avantgardet skrev:Tror att Fromms poäng är att Mensa inte mäter Intelligens (med stort I), utan snarare ett slags social adaptionsförmåga (vilket jag förstår som just intelligens). Men, och det är väl här fokus bör ligga, om nu så är fallet (oavsett om vi kallar detta för intelligens eller inte) följder det av detta att det är något vi bör uppvärdera? Att någons rövslickeri visar sig på ett subtilt sätt med "logiska" förtecken? Den kapitalistiska logiken, mind you. Allt skall vara smidigt, friktionsfritt, effektivt - (arbeit) massproduktion (macht frei!)! Och den som bäst svarar upp mot detta ideal? Hahahahaha! Så är det, det är vad man får från mig, ett skratt. Har ni inga roligare lekar?

Begriper verkligen inte poängen med föreningsverksamhet. Tillsammans är Vi starka! Så? Betyder det att ni är ryggradslösa i vanliga fall?

Intellektuella, fotbollssupportrar, fans, militären, samma skit. Vad lustigt det är att se genom alla dessa dimridåer, in på personen i fråga (i all dess nakenhet) och se den kippa efter luft inför min spefulla uppsyn. Och sen våra fascistiska anspråk på demokratin, samtidigt som vi menar oss sekulariserade. It's just Me against The World, baby!

Vad jag avundas din formuleringskonst :D

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 15 dec 2007 16:41

Mensa, är inte det nått kvinnor gör en gång i månaden? :?

Användarvisningsbild
MrBullen
Kontakt:

Inläggav MrBullen » 15 dec 2007 18:46

Avantgardet skrev:Tror att Fromms poäng är att Mensa inte mäter Intelligens (med stort I), utan snarare ett slags social adaptionsförmåga (vilket jag förstår som just intelligens). Men, och det är väl här fokus bör ligga, om nu så är fallet (oavsett om vi kallar detta för intelligens eller inte) följder det av detta att det är något vi bör uppvärdera? Att någons rövslickeri visar sig på ett subtilt sätt med "logiska" förtecken? Den kapitalistiska logiken, mind you. Allt skall vara smidigt, friktionsfritt, effektivt - (arbeit) massproduktion (macht frei!)! Och den som bäst svarar upp mot detta ideal? Hahahahaha! Så är det, det är vad man får från mig, ett skratt. Har ni inga roligare lekar?

Ær det ingen som gillar dig, Avangardet?
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur?

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 15 dec 2007 19:33

Jag vet inte om jag vill bli omtyckt - lika barn leka bäst, och eftersom jag är exceptionell...ja, du förstår. Folk som tycker om en skall alltid inskära ens person, ställa krav och grejer. Jag tycker t.o.m. att min katt har för stora krav på mig. Har aldrig varit mitt problem, snarare tycker jag folk i allmänhet (sett ur mitt perspektiv) är åt helvete för påflugna. Jag avnjuter mitt eget sällskap som en riktig girigbuk, min tid med mig själv, och räds den dagen en viljestark hona kommer och slår näven i bordet och det är kört. Man måste se upp för de där och inte låta sig luras av deras snack om känslor.

magicadehex

Inläggav magicadehex » 15 dec 2007 21:27

jasså? är det därför du har self-pity-party varje dag på ett forum på internet? skippa offermentaliteten, den gör dig bara ännu löjligare.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 15 dec 2007 21:30

Shit, har de namn på mitt tillstånd nu också? Snart hinner de ifatt mig, dags att lägga in en högre växel.

Minded

Inläggav Minded » 15 dec 2007 23:16

Avantgardet skrev:Begriper verkligen inte poängen med föreningsverksamhet. Tillsammans är Vi starka! Så? Betyder det att ni är ryggradslösa i vanliga fall?

Att ge är att ta, och bägge görs genom existens. Att du skriver på detta forum och luftar dina åsikter för oss andra behöver inte betyda att du är ryggradslös utan oss.

Föreningsverksamhet, betyder samspel med en omvärld, i de flesta fall en person eller flera. Det är svårt att ge och ta, existera, utan en omvärld att existera i.. utan kontext.

Angelina

Inläggav Angelina » 15 dec 2007 23:21

Känner någon lukten av troll?

Minded

Inläggav Minded » 15 dec 2007 23:27

Fromm skrev:
Avantgardet skrev:Tror att Fromms poäng är att Mensa inte mäter Intelligens (med stort I), utan snarare ett slags social adaptionsförmåga.

Men om nu så är fallet följer det av detta att det är något vi bör uppvärdera?

Allt skall vara smidigt, friktionsfritt, effektivt

Vad jag avundas din formuleringskonst :D

Ovanstående är, om jag förstår rätt den huvudsakliga poängen?
Om så är fallet så förstår jag bättre vad du menar på. Nämligen i stil med den fetmarkerade texten, med ett inledande 'Varför ska' och ett ?-tecken på slutet. Dvs:

Varför ska allt skall vara smidigt, friktionsfritt, effektivt?

Detta är alltså det du undrar över? Önskar ett ja/nej svar hära, för att jag ska vara säker på att jag verkligen förstått.

Återgå till "Politik och samhälle"