Ghulam, 11 år tvingas bli barnbrud..

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Personligen

Inläggav Algotezza » 09 jan 2008 11:40

Tractatus skrev:
Men vilken praxis finns? Hur ofta händer det att en muslimsk kvinna tar intiativet till äktenskap eller en intim sexuell relation eller förbindelse? Det är säkert inte förbjudet enligt sharia, men hur ofta sker det?

Vill inte blanda in mig i diskussionen. Men bortse inte från psykologiska aspekter. Kulturella normer bygger oftast på dessa, mer eller mindre rationellt.

Du kan lika väl fråga dig om varför killen bjuder på bio, öppnar dörren, eller drar ut stolen. Når du roten till svaret, finner du säkert samma svar till ditt påstående/fråga.

Vi betalar biobiljetten båda. Jag öppnar dörren för andra än kvinnor och just min kvinna, hon öppnar lika ofta för mig. Det var min fru som friade till mig.

Men jag tycker om att laga mat åt andra i familjen och passa upp dem...

Min fru har körkort och bil, inte jag. Hon läser deckare, jag lyrik och filosofi...

Så jämställda och "tråkiga" är vi. Det är inget vi medvetet strävat efter eller tvingat oss till. Då hade det inte funkat alls! Det har blivit så spontant.  :)

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

a.info

Inläggav a.info » 09 jan 2008 16:23

Plecto skrev:a.info

Det glädjer att se sådana som dig visa det rätta ansiktet av islam :)
Forsätt min vän!

Jag är glad att det kan glädja någon :)
Tack ska du ha se du!

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 09 jan 2008 17:18

Håller med dig a.info. Du beskriver ju islam utifrån koranen, men jag önskar verkligen att fler muslimer hade läst koranen och tagit bättre fasta på det som står i den, för som det verkar te sig idag så kolliderar ganska många traditioner med koranens intentioner, med resultatet att vår syn på muslimer blir nedvärderande. Islam förefaller teologiskt vara bättre än kristendomen på många punkter, vilket jag anser borde synas mer än det gör bland de som praktiserar denna lära. Men samtidigt är jag fullt medveten om, att vi matas av just nidbilderna och ytterst sällan, av det som funkar bra. Därav är det extra viktigt med positiva förebilder, som just du a.info. Jag skulle nästan kunna tro att du var en svensk Iman, som valt att konvertera relativt sent, runt 35-40 årsåldern, att du idag är i 60 årsåldern,  att du har en akademisk bakgrund, av språket att döma, samt att du lärt dig arabiska på egen hand? Min gissning.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 12 nov 2008 14:12

Tioåriga Nujood blev Årets kvinna
Tioåriga Nujood Ali från Jemen har utsetts till Årets kvinna av en amerikansk tidskrift. Nujood Ali blev bortgift som nioåring men vägrade stanna kvar i äktenskapet.

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=130&a=457571

Bild

Återgå till "Politik och samhälle"