Feminism

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 27 okt 2004 10:10

Camilla skrev:Orden "manlig" och "kvinnlig" samt inte att förglömma "omanlig" och "okvinnlig" används ofta normativt. För att mobba de som inte passar in i mallen och skrämma övriga så att de följer de givna könsrollerna så noga som möjligt bland annat.

Ja, det är ju intressant det där. Att just dessa klassificeringsord fått en normativ betydelse. I detta med att passa in i mallen antyds alltså att män borde vara manliga och kvinnor kvinnliga. Där kommer det lätt absurda, normativa in. Man kanske kan säga att den här människan (eller vasen, bollen eller vad det nu må vara) är mer svensk än den här andra, som i stället är mer italiensk. Men rätt få personer skulle nog säga "du som är född i Sverige får allt ta och bli lite mer svensk. Inte vara så förbannat italiensk hela tiden." Ändå tycks det vara gängse att män "ska vara" manliga, som om de kunde vara något annat - något omanligt.

För mig är termen "manlig" och "kvinnlig" mer deskriptiv, ungefär som "svensk", "italiensk", "mörk" och "ljus". Jag tror att man kan dela upp precis vad som helst i manligt och kvinnligt, precis som man kan dela upp saker i mörkt och ljust. Ibland kräver det dock mer fantasifulla motiveringar. Är min skrivbordshurts mer ljus än mörk? Den är mörk på insidan, och ganska ljus utanpå. Ändå tycker jag att den är mer mörk, därför att den är först och främst en behållare, något som omsluter. Det som omsluter är mörkret. Man kan alltså säga att dess princip är mörk, snarare än ljus.

Är min skrivbordshurts mer manlig än kvinnlig? Absolut mer kvinnlig. Det är en behållare, en omslutare, något hemlighetsfullt. Dess princip är kvinnlig. I grund och botten har den större likheter med en livmoder än med en manslem. Men nu börjar jag kanske bli lite väl freudiansk. Men det är precis vad jag tycker att hela debatten kring manligt/kvinnligt är - lite väl freudiansk. Är en man eller kvinna manlig eller kvinnlig? Det är en mycket mer komplex fråga än när det gäller något så banalt som en skrivbordshurts. Och det blir lätt lite långsökt (freudianskt).

Själv är jag naturligtvis manlig, eftersom jag är man, på samma sätt som jag är svensk för att jag är född i Sverige. Men på samma sätt som man menar något annat med att någon verkligen är svensk, dvs. karakteriserar den svenska principen (vad nu det än må vara), så kan man fråga sig om min princip verkligen är manlig. Det tror åtminstone inte jag. Framförallt uppfattar jag mig som betydligt mer kvinnlig idag än för en tid sedan (ju längre tillbaka, desto mindre tydlig var den kvinnliga principen i mig - grovt sett). Naturligtvis betyder inte det att det kvinnliga på något sätt skulle vara mer eftersträvansvärt eller lite finare. Det är inte principen som ändrats över tiden utan min uppfattning om den.

Nu tycker ni kanske att det låter absurt, och det med rätta - varför skulle det vara någon mening med att dela upp saker i manligt och kvinnligt, eller gå omkring och dela upp överhuvudtaget? Men det är enda sättet vi kan beskriva något. Och ska man beskriva mig är det visserligen korrekt att säga att jag är manlig, men jag uppfattar att min princip är kvinnlig snarare än manlig. På det sättet är jag som min skrivbordshurts - på utsidan hård, ljus och manlig, men ändå en sinnebild för den kvinnliga principen. Signaturen Jonas Nyström brukar säga att han är åskledarskapets barnfarska. Det tolkar jag som en typiskt manlig princip. Om jag talade samma språk skulle jag säga att jag är kalkledarskapet. Kärlet, mottagandet och överflödet. I evighet, baby!

Och det är allt jag har att säga om det.

glendronach
Kontakt:

Re: femenism..

Inläggav glendronach » 07 nov 2004 22:06

Martin_S skrev:Vad anser ni här om dagens femenism i Sverige?

Vad strävar dagens femenister om? skapa jämställdhet? eller enbart från kvinnans synvinkel? eller enbart för att skapa ett hat mot män ?

självklart finns det alla sorters femenister men ja vad tycker ni om femenism?

En mycket bra fråga Martin men beklaglig att den ska behöva ställas. (ingen kritik till dig)
Anledningen till att sk feminism ens existerar beror på att vi män med våld/muskelstryka o andra till buds stående medel vagrat lämna ifrån oss den makt vi tvingade till oss för ett antal tusen år sedan. dagens feminism är enbart ett sundhetstecken och tyvärr förstår många av oss män inte innebörden av ordet manlighet och kan därför inte heller förstå begreppet feminism.

Joahn

Inläggav Joahn » 08 nov 2004 14:43

Hur mycket sanning finns det egentligen bakom könsrollerna, det manliga och det kvinnliga? Hur pass olika är män och kvinnor?
Jag tycker att hovnarrs jämförelse med nationalitet var ytterst träffsäker. En man är alltid manlig och en kvinna alltid kvinnlig, precis som att en Sveriges medborgare alltid är svensk.

F

Inläggav F » 09 nov 2004 02:09

feminism är ur mitt perspektiv ett irriterande modeord som tydligen ska dyka upp överallt... här är min lilla kritik över några av feminismens vanligaste företeelser:

Jämställdhet talas det alltid om, däremot så diskuteras det sällan hur man ska definiera jämställdhet... Nej, istället så dikterar feministen vad jämställdhet innebär, Män har inget att säga till om här. Eftersom kanske 98% av alla aktiva feminister är kvinnor, så definieras "jämställdheten" idag utifrån ett gravt vinklat perspektiv. *Jämställdhet?*

genus vs biologi osv, den urgamla frågan "vad gör oss till de vi är?";
anser sig feminister faktiskt ha konkret och allenarådande svar på, strukturella patriarkala strukturer skapar oss och vi föds som en sorts tabula-rasamänniska som formas nära på enbart av de grundläggande genustraditionerna ungefär. Är det verkligen så? 100 år av beteendevetenskap talar emot mycket av det som feminister i allmänhet säger, vilket inte verkar bekymra dem det minsta.

Feminismen och dess forskningsgenre genusvetenskap, borde inte denna betraktas som just beteendevetenskap? Nej, istället så är genusforskare snarare kulturvetare, som förklarar hu människans psyke fungerar utifrån ett kulturvetenskapligt perspektiv, de ovan nämnda 100 åren av beteendevetenskap ser man inte mycket av här heller...

Kopplingarna till vänstern, kommunister och allmäna radikala vänstertyckare är per definition feminister, varför? Den otrevliga biten av vänsterradikalismen med stenhårda restriktioner på vad som är "rätt" åsikter smittar av sig, de som inte tycker rätt fryser man ut eller tystar, de som är osäkra på sina åsikter ger man propaganda till, indoktrineringen och polariseringen är ju total, somliga debattartiklar skrivna av kända feminister är ju på gränsen till lyteskomik, generaliseringar och oförklarliga vaga begrepp staplade på varandra.
Från kommunismen har man även anammat det kollektivistiska generalisernade tänkandet, Alla män ska ha straffskatt medans kvinnor ska ha gratis mensskydd enligt en känd f.d. VP-ledare. Jämställdhet?

Blande det positiva med feminismen är att den ofta sätter igång en debatt... ;)

Slutligen, nära på alla saker har sina raka motsvarigheter, vad är motsatsen till feminism? Gubbsjuka?

Harri

morral tanke!

Inläggav Harri » 17 nov 2004 10:47

E feminister mot tanken slå aldrig en kvinna? Eftersom den inte säger något om att inte slå män!

MVHH

Användarvisningsbild
Camilla

Inläggav Camilla » 17 nov 2004 13:39

hovnarr skrev:
För mig är termen "manlig" och "kvinnlig" mer deskriptiv, ungefär som "svensk", "italiensk", "mörk" och "ljus".

Även den deskriptiva betydelsen är problematisk. En VD som tror att kvinnor är snälla och vårdande men saknar förmåga till abstrakt tänkande samt ledarskapsförmåga kommer knappast att vara särskilt mån om att befordra kvinnor till höga positioner.

Är min skrivbordshurts mer manlig än kvinnlig? Absolut mer kvinnlig. Det är en behållare, en omslutare, något hemlighetsfullt. Dess princip är kvinnlig. I grund och botten har den större likheter med en livmoder än med en manslem.

Väldigt långsökt det också. Man kan lika gärna säga att män är mer omslutande eftersom de har längre armar och brukar ses omfamnande smala kvinnor i romantiska filmer.

Nu tycker ni kanske att det låter absurt, och det med rätta - varför skulle det vara någon mening med att dela upp saker i manligt och kvinnligt, eller gå omkring och dela upp överhuvudtaget? Men det är enda sättet vi kan beskriva något.

Visst, men samtidigt bör man vara medveten om att uppdelningarna och beskrivningarna är lite godtyckliga och nästan aldrig helt korrekta.

Vänligen
Camilla

Stefan

Inläggav Stefan » 18 nov 2004 01:51

För mig är termen "manlig" och "kvinnlig" mer deskriptiv, ungefär som "svensk", "italiensk", "mörk" och "ljus".

De kan definitivt användas i båda betydelserna. I "en person av manligt kön, gick förbi här alldeles nyss", har "manlig" en deskriptiv betydelse, medan i "han har ett mycket manligt utseende", så har "manlig" en normativ (men i vissa fall också en deskriptiv) betydelse. Frågan är om man verkligen kan säga att "ord har den och den betydelsen 'för mig'". I ett givet sammanhang har de flesta ord en ganska bestämd betydelse. Dessutom är detta ett exempel på rimlighetens i Freges kontextprincip: "fråga aldrig efter ett ords betydelse annat än i en sats" (naturligtvis måste man ibland även gå utanför satsen, för att finna meningen).

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 24 nov 2004 08:21

Det är väldigt enkelt:

För att bli fria måste vi släppa alla titlar/grupperingar/uppfattningar vi tagit på oss.

Vi måste börja se varandra som medmänniskor.

Det är när uppdelningen, titlarna skapas som våldet skapas.

Om jag inte grupperar människor kan jag inte längre ha värderingar/fördomar mot grupperna.

För egetligen, när i vardagen behöver vi använda bereppen man/kvinna?

Kingen
Kontakt:

Inläggav Kingen » 07 dec 2004 00:22

... så det är bara att släppa på alla titlar vi har i samhället? inte svårare än så?.. "det är bara att lyfta sig själv i håret, jaga in 400 ekorrar i en slang och steppa på bomull.."

Jag har inte tagit mig tid till att läsa igenom samtliga inlägg i denna tråd, jag vill bara författa min åsikt angående "feminism"

Jag träffar allt för ofta människor som vill hävda att de är feminister, utan att sympatisera med många av de grundläggande åsikter och värderingar som den generella feminismen står för.
De kan säga "Jag har inget emot HM:s modeller osv... Jag tycker bara att kvinnor och män ska ha samma lön och rättigheter"... "och därför är jag feminist"...
Jag anser det förolämpande att hävda att man måste vara Feminist för att tycka att kvinnor och män ska ha samma löer och rättigheter.. Tror folk på allvar att "alla andra", vi som inte kallar oss feminister, inte tycker det?? Att på dessa grunder kalla sig feminist, är som att jag skulle kalla mig Nazist med motiveringen: "Jag tycker, precis som nazisterna, att det är viktigt att äta mat och sova" ...
Vår största fiende är illusionen om rättvisa.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 07 dec 2004 01:31

Kingen:
... så det är bara att släppa på alla titlar vi har i samhället? inte svårare än så?.. "det är bara att lyfta sig själv i håret, jaga in 400 ekorrar i en slang och steppa på bomull.."

Det här säger mig ingenting. Kan du utveckla tack?

Jag har inte tagit mig tid till att läsa igenom samtliga inlägg i denna tråd, jag vill bara författa min åsikt angående "feminism"

Jag träffar allt för ofta människor som vill hävda att de är feminister, utan att sympatisera med många av de grundläggande åsikter och värderingar som den generella feminismen står för.
De kan säga "Jag har inget emot HM:s modeller osv... Jag tycker bara att kvinnor och män ska ha samma lön och rättigheter"... "och därför är jag feminist"...
Jag anser det förolämpande att hävda att man måste vara Feminist för att tycka att kvinnor och män ska ha samma löer och rättigheter.. Tror folk på allvar att "alla andra", vi som inte kallar oss feminister, inte tycker det?? Att på dessa grunder kalla sig feminist, är som att jag skulle kalla mig Nazist med motiveringen: "Jag tycker, precis som nazisterna, att det är viktigt att äta mat och sova" ...

Vem har sagt att du måste kalla dig feminist?

Kingen
Kontakt:

Inläggav Kingen » 07 dec 2004 02:00

Min inledning var en parodi på ditt naiva sätt att förklara "lösningen" ... Det var inte för att förnedra dig, (förstår att du skrev det som ett sätt att belysa var den grundläggande problematiken ligger) utan det var för att belysa det omöjliga i det du skrev.
"det är bara att släppa alla titlar..." Det fick du att låta som något enkelt då det i själva verket är omöjligt... ja.. du kanske förstår...

Ingen har sagt att jag måste kalla mig feminist. Det jag försöker säga är att folk vill dra ett likhetstecken med att tycka att "kvinnor och män ska ha samma lön och rättigheter" och feminism. .... Var kommer då all vansinnig (enligt mig) feminism in i bilden? De som rasar över att Ett nyhetsankare kallar Britney Spears för "lättsamt för ögat" i förhållande till börsnoteringar, de som tycker att vi ser kvinnor som objekt bara för att vi attraheras av deras kroppar, de som tycker att det är rättvist att Alla män ska betala för det en extrem minoritet står till svars för...

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 07 dec 2004 05:07

Kingen skrev:Min inledning var en parodi på ditt naiva sätt att förklara "lösningen" ... Det var inte för att förnedra dig, (förstår att du skrev det som ett sätt att belysa var den grundläggande problematiken ligger) utan det var för att belysa det omöjliga i det du skrev.
"det är bara att släppa alla titlar..." Det fick du att låta som något enkelt då det i själva verket är omöjligt... ja.. du kanske förstår...

Du får gärna utveckla vad som var den naivt med mitt sätt eftersom,
jag inte alls tycker att det är omöjligt. Jag har gjort det själv - och hur kan det vara omöjligt om jag lyckats?

Kingen skrev:Ingen har sagt att jag måste kalla mig feminist. Det jag försöker säga är att folk vill dra ett likhetstecken med att tycka att "kvinnor och män ska ha samma lön och rättigheter" och feminism. .... Var kommer då all vansinnig (enligt mig) feminism in i bilden? De som rasar över att Ett nyhetsankare kallar Britney Spears för "lättsamt för ögat" i förhållande till börsnoteringar, de som tycker att vi ser kvinnor som objekt bara för att vi attraheras av deras kroppar, de som tycker att det är rättvist att Alla män ska betala för det en extrem minoritet står till svars för...

Varför blir du så arg istället för att bara ignorera dumma personer som säger dumma saker?

Kingen skrev:Alla män ska betala för det en extrem minoritet står till svars för...

Alla män? Bryr du dig bara om män? Kvinnor då?

Kingen
Kontakt:

Inläggav Kingen » 07 dec 2004 08:51

Tror du på fullaste allvar att någon kan få majoriteten av den svenska befolkningen att göra det? (ty det är en förutsättning) Självklart kan du göra det själv och kanske få någon vän att göra det.. men.. ja.. du ser säkert självk problematiken...

Varför blir du så arg istället för att bara ignorera dumma personer som säger dumma saker?

...jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att fatta mig kort här... Men.,.. Jag anser feminismen vara fel metod för att bekämpa könsklyftorna. Visst kan den feministiska rörelsen åstadkommit en del, men de motarbetar sig själva genom att kvotera och fokusera på kvinnors och mäns olikheter som individer. Det jag vill ha sagt är att jag inte anser det vara bra att folk drar likhetstecken mellan feminism och ja.. lika lön osv... Det förhindrar jämställdheten.. och så tycker jag att den vardagliga feministdebatten är patetisk och är verkligen ingenting jag vill beblanda mig med... (...känner att jag skriver rätt osammanhängande såhär på morgonkvisten..)

Alla män? Bryr du dig bara om män? Kvinnor då?

Jag syftade på Gudruns :"Mansskatt"

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 07 dec 2004 09:02

Kingen:
Tror du på fullaste allvar att någon kan få majoriteten av den svenska befolkningen att göra det? (ty det är en förutsättning) Självklart kan du göra det själv och kanske få någon vän att göra det.. men.. ja.. du ser säkert självk problematiken...
Jag tycker ditt argument faller ganska platt. Majoriteten av svenska befolkningen? Tror du att det var mitt mål eller? Jag vill bara sprida kärlek till människor jag möter och hjälpa dom hur man ska förstå varför onödiga konflikter uppstår. Jag vet att människor lyssnar på vad jag säger, sen om dom inte fattar vad jag försöker säga - ja då är det tyvärr deras problem.

...jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att fatta mig kort här... Men.,.. Jag anser feminismen vara fel metod för att bekämpa könsklyftorna. Visst kan den feministiska rörelsen åstadkommit en del, men de motarbetar sig själva genom att kvotera och fokusera på kvinnors och mäns olikheter som individer. Det jag vill ha sagt är att jag inte anser det vara bra att folk drar likhetstecken mellan feminism och ja.. lika lön osv... Det förhindrar jämställdheten.. och så tycker jag att den vardagliga feministdebatten är patetisk och är verkligen ingenting jag vill beblanda mig med... (...känner att jag skriver rätt osammanhängande såhär på morgonkvisten..)
Jag har aldrig sagt att feminsimen är rätt sätt heller. Jag håller med om vad du säger, men jag tror du har fel tonläge. Du sänder tyvärr samma sorts singnlarer som arga och gnälliga feminister gör - att du bara är arg och gnällig.

PopJimmy skrev:Alla män? Bryr du dig bara om män? Kvinnor då?

Jag syftade på Gudruns :"Mansskatt"
Skit i vad Gudrun säger. Men hon har faktiskt en poäng även fast hon kanske är helt kass på att framföra sin poäng. Försök att förstå de viktiga 5-10% av det hon säger och filtrera bort skitsnacket.

Kingen
Kontakt:

Inläggav Kingen » 07 dec 2004 16:52

Jag tycker ditt argument faller ganska platt. Majoriteten av svenska befolkningen? Tror du att det var mitt mål eller? Jag vill bara sprida kärlek till människor jag möter och hjälpa dom hur man ska förstå varför onödiga konflikter uppstår. Jag vet att människor lyssnar på vad jag säger, sen om dom inte fattar vad jag försöker säga - ja då är det tyvärr deras problem.

Som jag förstod din text, så var den ett svar på hur "Vi" ska lösa jämställdhetsproblemet i sverige. Om vi ska bli kvitt problemet förutsätter ju det att samtliga är med på åtgärden.. eller?

Det jag skrivit om feminismen var inte någon replik på något du skrivit, endast min uppfattning.

Säkert har Gudrun sagt många bra saker, men frågan gällde mansskatten. Även om Gudrun skulle uppfinna världens bästa uppfinning, skulle jag ändå anse att mansskatten är ett hån.

Återgå till "Politik och samhälle"