Fred - Ett naturligt tillstånd?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Iller

"Vilket skulle bevisas..."

Inläggav Iller » 20 dec 2004 19:55

Tja, upplyst av diskussionen som bildats i denna tråd är åtminstonde jag ganska övertygad om att fred är ett ganska onaturligt tillstånd... :)

Vi kommer aldrig hitta två människor som är totalt överens, men enligt mig är detta bra. Nya perspektiv bidrar till en debatt där man ibland hittar guldkorn som skapar nya underbara förutsättningar. Om förutsättningarna är bra för individ, nation, företag eller systemen som de alla spelar i är olika och det är bara våra subjektiva uppfattningar om "det goda" som kan värdera deras betydelse.
Life is like a game of cards. The hand that is dealt you is determinism; the way you play it is free will.
-Jawaharlal Nehru

Användarvisningsbild
Camilla

Re: Fred - Ett naturligt tillstånd?

Inläggav Camilla » 20 dec 2004 20:18

PopJimmy skrev:

Camilla skrev:Jag har svårt att tänka mig att professorerna på Harvard tror att evolutionär psykologi ger en fullständig förklaring av människans beteende. Vem av dem är det du talar om?

Sök på "evolutionary psychology harvard" på google så får du "ungefär 179 000" träffar. Det är nog inte svårt att hitta.

Men om du mot förmodan inte kan hitta så är här en länk:
http://human-nature.com/ep/editorial.html

Det finns iofs bara med en Proffessor på Harvard på denna sida, men sen finns det ju 90 Proffessorer till från andra univsersitet.

Var står det att professor Marc D. Hauser anser att evolutionär psykologi ger en fullständig förklaring av människans beteende?

Vänligen
Camilla

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 21 dec 2004 17:22

PH skrev:
PopJimmy skrev:Om du skulle förstå vad jag pratar om skulle du förstå mig.

Du är inte ens interesserad utan utlöser försvarsmekanismer.

Onekligen skulle jag förstå dig om jag förstod vad du pratade om, så långt är vi överens :)
Där drar du ännu en för snabbslutsats, om jag inte var intresserad skulle jag inte vara här. Det verkar lite som att du utlöser en del försvarsmekanismer, men jag kanske har fel?

Nej, eftersom jag inte har något att försvara. Jag har inga värderingar eftersom jag förstår att alla värderingar kompletterar varandra.

PH skrev:
Jag tror inte att jag är ett helgon utsänt från gud. Det är du som TROR att jag tror det.
Faktat är att jag aldrig påstått något sådant, det är du som tolkat detta.

Det var skönt att höra, det hade vart lite svår att diskutera med dig annars :D
Men som jag sa i mitt tidigare inlägg så uppfattar jag dig som arrogant, som att du VET att du vet bäst, du sitter inne med alla svar. Detta är något jag har fått för mig, snälla, bevisa att jag har fel :)
Visst är jag arrogant, men det är mest för att jag inte har tid att vara snäll och förstående eftersom det tar mycket längre tid. Hade jag all tid i världen skulle jag gå fram lite lugnare, men nu måste jag gå i 300 knyck :D Mest för att jag sitter på 3 olika forum och postar lite varstans. Dessutom har jag extremt mycket skolgrejer...

PH skrev:
Det är klart jag förstår hur du tänker i stora drag.
Att förstå hur människor tänker gör man genom att observera deras värderingar.

I stora drag ja, fast du påstog faktiskt att du vet hur jag tänker. Det är en skillnad. Jag kan ochså försöka placera dig och försöka förstå hur du tänker. Tex, jag kan på dina inlägg säga att du ÄR en hippi..

Nå, hur rätt hade jag?
Inte alltför rätt, eller hur?

De flesta tror att jag är en hippie. Det är det närmsta människors fördomar och värderngar kan komma. Jag är ingenting förutom en människa. Att kalla sig en titel är att medvetet acceptera ett system med värderingar - det gör inte jag. Jag har inga hippievärderingar.

PH skrev:
Om jag säger att jag hatar judar och tycker att negrer borde åka hem... Har du då svårt att förstå mitt synsätt på världen? Nej det är klart du inte har.

När du påstår att kapitalismen är något positivt så är det klart att jag förstår du du tänker...

Det är exact samma sak. Man förstår hur människor tänker genom att observera deras fördomar och trångsynta perspektiv.

Jag förstår inte helt vad du menar, var vänlig förtydliga.
Är du sen SÄKER på vad jag tycker och tänker?

Sen kan man inte helt förstå människor genom att observera deras fördomar och trångsynta perspektiv. Man måste se vad dom tycker ochså :)
Bara en liten fråga, när du säger trångsynta perspektiv, menar du då perspektiv som är annorlunda än dina egna?
Nej, det är vad dom flesta människor anser med ett trångsynt perspektiv - ett perspektiv som är MOTSATSEN TILL ENS EGET. Men jag HAR INTE ETT PERSPEKTIV, jag har 100 olika perspektiv - Det är därför jag förstår hur verkligheten fungerar. Om du kallar dig och stöttar kapitalismen kommer du aldrig att förstå kommunisters perspektiv. Jag förstår både kommunister och kapitalister.

PH skrev:
PopJimmy skrev:Precis sådär skulle en nazist som stödde hitler ha sagt. (Om du byter ut kapitalismen mot nazismen)

Håller med archace där. Va i helvete menar du? Och, blir det Kaller skriver mindre sant om nu en nazist hade sagt så?

En nazist ÄR bara nazist för att han växt upp i en kultur som han inte ifrågasatt. Det är inte svårare än så. Nu råkar det vara så att du är uppväxt i en kapitalistik kultur - och dina föräldrar är kapitalister - och du har inte ifrågasatt det det ÄR DEN ENDA ANLEDNINGEN ATT DU TYCKER KAPITALISM ÄR BRA. Om din familj skulle varit underklass skulle du garanterat inte varit kapitalist - det är INTE SVÅRT ATT FÖRSTÅ.

Anledningen att du inte förstår detta är för att du aldrig ifrågasatt dina värderingar - du har växt in i dom, och tycker därför att dom är dom mest naturliga värderingarna att ha.

Du är alltså PRÄGLAD. Du är hjärntvättad.

Vänligen
Jimmy

Användarvisningsbild
PopJimmy

Re: Fred - Ett naturligt tillstånd?

Inläggav PopJimmy » 21 dec 2004 17:31

Camilla skrev:
PopJimmy skrev:

Camilla skrev:Jag har svårt att tänka mig att professorerna på Harvard tror att evolutionär psykologi ger en fullständig förklaring av människans beteende. Vem av dem är det du talar om?

Sök på "evolutionary psychology harvard" på google så får du "ungefär 179 000" träffar. Det är nog inte svårt att hitta.

Men om du mot förmodan inte kan hitta så är här en länk:
http://human-nature.com/ep/editorial.html

Det finns iofs bara med en Proffessor på Harvard på denna sida, men sen finns det ju 90 Proffessorer till från andra univsersitet.

Var står det att professor Marc D. Hauser anser att evolutionär psykologi ger en fullständig förklaring av människans beteende?

Vänligen
Camilla

Jag är ledsen att säga detta, men om du läser lite så kanske du förstår vad jag pratar om.

Antingen så är du nyfiken och letar lite själv om du är interesserad. Annars kan du ju förtränga det om du är ointeresserad.

Jag har tyvärr inte tid just nu.
Om du inte är interesserad så kan du ignora mig och se mig som en förvirrad och hjärntvättad människa. Det är okej.

Vänligen
Jimmy

adthelad

Inläggav adthelad » 03 maj 2006 13:04

Stefan skrev:
Det blir jag också. Jag tycker iofs inte att man ska bunta ihop evolutionspsykologi, som verkar vara en respektabel vetenskap, med historiematerialism och scientologi.

Man får välja själv vad man tycker är en respektabel vetenskap. Men Scientologi fungerar! :D

mate
Kontakt:

Vi har inte råd att vara naturliga längre!

Inläggav mate » 05 maj 2006 03:40

En normal kvinna ska födda 8, 10, 12 barn, de flesta barnen ska dö av sjukdomar eller bli uppätna av lejon! så att 1, 2 eller 3 överlever. Det är väl det naturliga tillståndet.

Men så lever inte många av oss idag. I många av seende lever vi inte i det naturliga tillståendet. Problemet är att även om på många område som till ex naturvetenskap har mänskligheten gått framåt. I andra område har vi stannat i schimpans stadiet! Men schimpanser bygger inga atomvapen och det i mängder så att kan utrota all liv på hela planeten många gånger om. Så jag anser att det är nödvändig för vår överlevnad att passera schip stadiet (det naturliga tillståndet) i andra områdena också!

Användarvisningsbild
archaxe

Re: Vi har inte råd att vara naturliga längre!

Inläggav archaxe » 05 maj 2006 11:04

En normal kvinna ska födda 8, 10, 12 barn, de flesta barnen ska dö av sjukdomar eller bli uppätna av lejon! så att 1, 2 eller 3 överlever. Det är väl det naturliga tillståndet.

Varför skulle det vara mer naturligt än dagens tillstånd? Varför envisas vi med att vilja sätta människan utanför naturen?

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 05 maj 2006 12:43

Men så lever inte många av oss idag.

Vilken härlig punchline! "Men så lever inte många av oss idag". Måste vara veckans understatement. Inte så konstigt när 9 av 12 ungar blir uppkäkade av lejon...

Själv tror jag att det naturliga tillståndet är att äta Fisherman's Friend, eller något liknande. Men handen på hjärtat, hur många gör det, egentligen?

Läs Fredrik Lindströms bok "Vem är Björn, vem är Benny?" Den är full med varsamt utvalda fakta och skarpsinniga iakttagelser av typen ovan.

-narr-

Återgå till "Politik och samhälle"