T ex skriver man inte så här:
Jag gissar på att du använder lagen precis som sossarna. Det är okej att skriva "DÖD ÅT ALLA SVENSKAR" men skriver man "Invandrare begår fler brott än svenskar" blir man bannad innan man hinner blinka.
Du lägger ord i hovnarrs mun, ord som han inte varit i närheten av att uttala. Exempel på ojuste debatteknik.
Du skrev till mig i tråden om socialdarwinism:
Kanske håller du inte med mig. Kanske tycker du att våldsamhet, samvete och impulsivitet enbart är sociala skapelser.
Detta trots att jag flera ggr luftat motsatta åsikter (jag har upprepade gånger argumenterat för att människors egenskaper är ett resultat av konjunktionen av sociala och biologiska egenskaper, och att man inte utan vidare kan sätta procenttal på de olika faktorerna). Läs ordentligt vad andra människor skriver.
Du blir alltså äcklad av extremism? . FÖr mig är det tvärtom. Jag blir inspirerad och imponerad av extrimisternas engagemang. Faktum är att jag inte bryr mig så mycket om de säger något sant eller icke, det är själva "grejjen" jag blir fascinerad av. Förmodligen är detta ett negativt drag hos mig , men ballt är det!
Löjligt. Jag hoppas att du är ung, och att du växer ifrån dessa ytterst omogna åsikter. De är typiska åsikter för intelligenta men omogna och icke ansvarstagande ungdomar. Lite av Nietzsche eller nån dostojevskijansk nihilist över det hela.
För att undvika bli bannad, vill jag gärna veta hur pass starkt åsiktsförtrycker är på ff innan jag sätter igång med mina förklaringar.
Själv talar du om det dåliga med demokrati, så du är knappast rätt person att klaga över åsiktsförtryck. Hemsidan du länkar till är ytterst osympatisk.
Du har en hel del att jobba med, Kalle. Förutom det räd jag redan gett, att lugna ner dig och tänka över dina egna argument, tycker jag att för det första borde läsa analytisk filosofi, ffa sådant som argumentationsanalys. Det är närmast ett intellektuellt reningsbad. Ett exempel är http://www.intrepidsoftware.com/fallacy/toc.php . Det borde rädda dig från idiotiska teorier som idéer om judiska konspirationer.
För det andra borde du ändra dig som person. Det är en svårare nöt att knäcka. Ett sätt är att se ordentligt till andra människors behov, t ex genom att jobba med svaga människor som gamla eller barn. Det förbättrar ofta personligheten, och försvagar övermännisko- eller egoistiska tankemotiv.
Ett annat (men ofta mindre genomgripande) sätt att ändra personligheten är genom att läsa de stora empatiska romanerna. Speciellt bra i detta avseende är Tolstoj, både Anna Karenina (lättare, bättre) och Krig och Fred (innehåller bl a ett lysande angrepp på övermänniskoidealet som Napoleons beundrare gav uttryck för). Även Dostojevskij kan vara bra i detta avseende. (Brott och Straff, Br Karamazov, t ex). Alla dessa böcker är mycket bra.