Vilka kommer du rösta på?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Vänsterpartiet

Socialdemokraterna
2
5%
Miljöpartiet
9
23%
Centern
2
5%
Folkpartiet
11
28%
Moderaterna
7
18%
Kristdemokraterna
2
5%
Annat ex. Sverigedemokraterna
4
10%
Är inte röstmyndig eller blankt
3
8%

Antal röster: 40

Joahn

Inläggav Joahn » 01 feb 2005 21:11

Nu är jag väl ingen ekonomiexpert, men jag antar att "invandringskostnaden" är en bruttosiffra. Alltså, om man räknar med hur mycket pengar invandrarna drar in till samhället så blir det nog inte fullt så dyrt.

Och i vilket fall, varför ska inte folk få resa vart de vill? Sverige är ett grymt bra land om jag får säga det själv. Varför ska inte människor som vill komma hit få det? Ska vi bara bry oss om människor från vårt eget land? Om vi tvingas dra ner på välfärden för att det kommer hit invandrare, än sen då? Skolbarn kostar också pengar? Är vi verkligen så själviska att vi inte släpper in några fler för att det tär på vår ekonomi??

CoDx

Inläggav CoDx » 02 feb 2005 00:55

Joahn skrev:Nu är jag väl ingen ekonomiexpert, men jag antar att "invandringskostnaden" är en bruttosiffra. Alltså, om man räknar med hur mycket pengar invandrarna drar in till samhället så blir det nog inte fullt så dyrt.

Och i vilket fall, varför ska inte folk få resa vart de vill? Sverige är ett grymt bra land om jag får säga det själv. Varför ska inte människor som vill komma hit få det? Ska vi bara bry oss om människor från vårt eget land? Om vi tvingas dra ner på välfärden för att det kommer hit invandrare, än sen då? Skolbarn kostar också pengar? Är vi verkligen så själviska att vi inte släpper in några fler för att det tär på vår ekonomi??

pengarna som dom drar in är inte mkt, dom betalar inte skatten som dom borde.. invandrarna ska betala 16% av de totala skatteintäkterna men av dom kommer bara 11% in.. så på så sätt kostar dom ännu mer!
Varför ska dom komma in hit och låta oss svenskar straffas? skolbarnen kostar pengar ja! men dom kommer senare bidra med att arbeta osv.. det är inte själviskt att tänka på välfärden framför invandringen.. det är som att och ut som missionär och hjälpa barn men skita fullständigt i sina egna och låta dom lida.. jag är för ett invandringsstopp och det kan ingen ändra på!
non scholae sed vitae discimus

Joahn

Inläggav Joahn » 02 feb 2005 09:50

pengarna som dom drar in är inte mkt, dom betalar inte skatten som dom borde.. invandrarna ska betala 16% av de totala skatteintäkterna men av dom kommer bara 11% in.. så på så sätt kostar dom ännu mer!

Om detta nu är sant - skulle vara fint om nu hade några pålitliga källor att hänvisa till - så finns det hur som helst gott om svenskar som inte heller betalar skatt.

Varför ska dom komma in hit och låta oss svenskar straffas?

För att dom är onda, kanske? Det låter nästan som att du tycker det. Givetvis kommer de inte hit för att sabba. Så vad beror det på att de begår fler brott, kan man fråga sig? Jag vet inte själv... men jag vet att asylsökande bemöts skitdåligt och får vänta jättelänge m m. Och så har de svårt att få bra jobb - det var länge sedan jag såg en städare som inte var invandrare. Invandrade barn mår allmänt sämre än svenska barn.

Vad vi måste göra är att angripa roten till problemet. Det kanske skulle vara bekvämt att bara stänga ute de som kommer hit, men ganska elakt tycker jag. Åtgärda de saker som gör att invandrare hamnar i misär, att de oftare blir brottslingar m m, det är vad man måste göra.

det är inte själviskt att tänka på välfärden framför invandringen.. det är som att och ut som missionär och hjälpa barn men skita fullständigt i sina egna och låta dom lida..

Givetvis ska vi inte låta Sverige gå tillbaka typ 70 år i tiden, men en liten välfärdsminskning gör ingen skada. Vi har allt vi behöver, sen om man inte har råd med den där widescreen-TVn eller digitala systemkameran, synd i sådana fall, men det är onödigt överflöd. Sjukvården och skolan ska inte drabbas, men det är en fråga om prioriteringar.

Dessutom - sina egna skriver du. Du menar alltså att svenskarna är våra egna, men inte människor från andra länder, eller? Om det är så du menar så är det synd, tycker jag, för vi är ju alla människor trots allt, även om hudfärgen kanske är olika.

jag är för ett invandringsstopp och det kan ingen ändra på!

Nej, med den utgångspunkten lär ingen kunna ändra på det. Akta dig bara för att stänga in dig i dina egna åsikter. Jag menar, om man har en mer neutral utgångspunkt - "Såhär tycker jag just nu" - så blir det inte svårt att ändra uppfattning senare om man kommer fram till något annat. Då riskerar man inte att tappa huvudet.

CoDx

Inläggav CoDx » 02 feb 2005 20:45

källan du ville ha!! http://www.svd.se/dynamiskt/Brannpunkt/did_2577372.asp

jag anser att människor har en ond natur, och kom inte med att förklara begreppet ond, det orkar man inte..
men eftersom invandrarna har andra kulturer och inte fått en bra uppfostran, levt fattigt osv så har deras ondska kommit upp till ytan och får lättare vredesutbrott, ljuger oftare osv.. det kan du se bara när nåra muslimska män snackar... dom skriker åt varandra.. alla kompisar jag haft som vart invandrare har ljugit så mycket att jag till slut tröttnade på deras falskhet.. varför ska dom komma hit och låtsas som att dom äger sverige?? jag har vid flera tillfällen stött på invandrare i "getton" i uppsala (gottsunda och sävja) där dom direkt hotat mej och mina kompisar och sagt att vi inte får vara i deras områden osv... invandrarungar mår sämre än svenska för att dom ser att svenska föräldrar är bättre och snällare och mindre lögnaktiga än sina föräldrar.. välfärd är viktigt i sverige, varför ska vi gå omkring och må sämre och låta invandrare ta del av vår lycka??
du anser att jag ska byta åsikter och inställning till invandrare?? jag har tänkt igenom mina tankar noga och jag har valt att tycka detta.. jag tycker att alla svenskar borde se igenom sina argument, och tankar och ställa sej på min sida och inse att han/hon blir drabbad pga invandrarna.. allt som brister i samhället är deras fel, direkt eller indirekt!!

Per N

Inläggav Per N » 03 feb 2005 20:46

CoDx:

Din lektor (som är pensionerad sedan tio år tillbaka) verkar inte ha mycket bakom öronen. Snarare verkar hans "beräkningar" grunda sig på xenofobi.

läs bland annat här:

http://www.analyskritik.press.se/kultur ... alfard.htm

Att allt i det svenska samhället skulle vara invandrarnas fel var den största lögn jag någonsin hört. Funderar du överhuvudtaget innan du häver ur dig sånt nonsens? Sant är att det i invandrartäta stadsdelar finns mycket stora sociala problem, men lösningen består i att ta bort det pacificerande bidragsberoendet samtidigt som arbetsmarknaden avregleras. Titta på USA, det fungerar alldeles utmärkt att integrera stora invandrargrupper, låt dem jobba och bli rika så försvinner nästan alla sociala problem.

Det är oftast mycket dumt att döma en hel grupp människor baserat på några få individer i den gruppen, eller hur? Att jag träffar en otrevlig "svensk", och jag har träffat många, innebär inte att jag anser alla svenskar vara otrevliga. Det vore till och med fel av mig att göra den generaliseringen. De människor jag känner som är första och andra generationens invandrare är trevliga, enligt samma resonemang som du använder så borde det betyda att alla invandrare är trevliga, men så är ju inte fallet. Lite kritiskt tänkande vore kanske på sin plats.

MVH

Per
Big giant "who cares..."

Joahn

Inläggav Joahn » 03 feb 2005 22:41

Tack för artikeln, Per, den var mycket läsvärd och intressant.

CoDx skrev:eftersom invandrarna har andra kulturer och inte fått en bra uppfostran, levt fattigt osv så har deras ondska kommit upp till ytan och får lättare vredesutbrott, ljuger oftare osv.. det kan du se bara när nåra muslimska män snackar... dom skriker åt varandra..

Vad menar du med att de inte har fått en bra uppfostran?? Vad grundar du det på? Vår kultur är alltså den enda bra kulturen? I alla andra kulturer får man dålig uppfostran och är fattig. Tycker du att det du skriver låter vettigt? Vad gäller skrikande muslimska män så känner jag igen det, men det har inte att göra med att de är arga på varandra. I Sverige pratar man lågmält med varandra, det är en norm, så man kan lätt tro att de är arga på varandra när de skriker.

CoDx skrev:alla kompisar jag haft som vart invandrare har ljugit så mycket att jag till slut tröttnade på deras falskhet..

Oj, det var märkligt. Jag vet inte hur många invandrade kompisar du har haft, men i vilket fall så är inte alla invandrare så. Så gott som alla våldtäkter som begås i Sverige begås av män. Bara därför är inte alla män så. Det beror på samhällsstrukturer.

Det skulle vara intressant att höra dig utveckla teorin om att invandrare får sämre uppfostran. Låt oss anta att en överväldigande majoritet av alla invandrare från andra kulturer (för du räknar väl inte med finnar?) ljuger, blir arga lättare och på alla möjliga sätt och vis är otrevligare att ha att göra med. Hur kommer det sig då att deras hemländer inte brakar samman helt och hållet? Ingen borde ju klara av att leva i ett sånt land.

CoDx skrev:jag har tänkt igenom mina tankar noga och jag har valt att tycka detta

Okej, bra.

CoDx skrev:allt som brister i samhället är deras fel, direkt eller indirekt!!

Tänkt igenom dina tankar noga? Hmm. Svenska brottslingar då? Depressioner? Olycka? Hitler använde sig av samma argument, bara det att allt var judarnas fel i stället. Det är svårt att se orsakssambanden mellan olika händelser, så då är det skönt att kunna lägga skulden på på en klar, konkret fiende.

Per skrev:Titta på USA, det fungerar alldeles utmärkt att integrera stora invandrargrupper, låt dem jobba och bli rika så försvinner nästan alla sociala problem.

Va? Har jag missat något nu? USA har faktiskt väldigt stora klyftor mellan fattiga och rika. Där finns gott om sociala problem, t ex getton och liknande som inte finns i Sverige. Enormt många mord förekommer.

Dessutom - "låt dem jobba och bli rika" - det låter lite för lätt för att vara sant. Kom ihåg att någon alltid måste vara längst ner på samhällsstegen, eftersom att det finns en samhällsstege. Och vad innebär det att vara rik? Den gängse betydelsen är väl något i stil med "att ha mycket pengar och tillgångar". Vad innebär då detta "mycket"? Det måste innebära "mer än lite", alltså finns det också de som har lite. Vad jag menar är att rikedom bygger på fattigdom, är du rik så är du det för att någon annan är fattig och vice versa. Rikedom är relativ.

Per N

Inläggav Per N » 03 feb 2005 23:00

Det är riktigt att det finns klyftor mellan fattiga och rika, men klyftan i sig är inget problem. Gränsen för att vara fattig i USA ligger nånstans runt en vanlig svensk lön (20 000 dollar eller så tror jag det var). Om jag har lite pengar i förhållande till andra, men fortfarande överlever och kanske till och med kan unna mig en öl ibland, vad är problemet?

Rikedom kanske är relativ, men den enda rikedom, eller snarare frånvaron av rikedom, som är relevant för staten är då det påverkar människors överlevnad. Om X inte har råd att äta så kan jag tänka mig att staten ser till att X får äta. Men inte mycket mer.

Vad beträffar brottslighet och så vidare. Visst det begås många mord i USA, men betänk för det första den höga andelen eldhandvapen i landet och för det andra att även brottsligheten i Sverige är tämligen hög, högre än i många andra länder. Detta trots välfärdsstaten.

Visst uppstår det problem då människor från olika länder möts, men det skapas samtidigt möjligheter. IMHO så har vi inte rätt att stänga ute någon från till exempel Sverige och därför får vi göra det bästa av situationen.

MVH

Per
Big giant "who cares..."

Stefan

Inläggav Stefan » 03 feb 2005 23:39

Oj, det var märkligt. Jag vet inte hur många invandrade kompisar du har haft, men i vilket fall så är inte alla invandrare så. Så gott som alla våldtäkter som begås i Sverige begås av män. Bara därför är inte alla män så. Det beror på samhällsstrukturer.

Det här är bra och relevant fram till sista meningen. Vad har det med resten att göra?

Låt oss anta att en överväldigande majoritet av alla invandrare från andra kulturer (för du räknar väl inte med finnar?) ljuger, blir arga lättare och på alla möjliga sätt och vis är otrevligare att ha att göra med. Hur kommer det sig då att deras hemländer inte brakar samman helt och hållet? Ingen borde ju klara av att leva i ett sånt land.

Det är ju det de länderna gjort; det är därför invandrarna kommer hit. Jag menar inte att alla eller ens en majoritet av invandrarna har dåliga egenskaper, men det är ett faktum att invandrare från Sydösteuropa och utanför Europa i genomsnitt är svårare att ha att göra med än svenskar. T ex är våldsproblemen större. Som sagt baserar sig mina personliga erfarenheter från fotbollen, och de talar sitt tydliga språk: invandrarlagen är oerhört mycket jobbigare. Jag har spelat i västra Stockholm och kan gå ed på att detta är sant.

CoDx skrev:
allt som brister i samhället är deras fel, direkt eller indirekt!!

Det här är naturligtvis en oerhört bisarr uppfattning.

Om jag har lite pengar i förhållande till andra, men fortfarande överlever och kanske till och med kan unna mig en öl ibland, vad är problemet?

Vad människor bryr sig om, efter att de lämnat svältstadiet, är inte absolut rikedom, utan relativ rikedom. Människor är sociala djur. Adelsmän på medeltiden var säkert fattigare än många fattiga idag, men ändå skulle de flesta säga att de levde bättre liv. Detta faktum måste byggas in i en teori om rättvis fördelning. Teorier som inte tar hänsyn till detta, som Nozicks och i viss mån Rawls, måste enligt min mening förkastas.

CoDx

Inläggav CoDx » 04 feb 2005 12:51

Ja du, jag kan säga att jag har bott och bor nu i områden som"ägs" av invandrare.. så jag hade och har fortfarande ganska mycket kompisar som inte är svenskar.. så jag tror att jag vet att dom är falska och ljuger mycket..

jag räknar inte finnar, norrmän och danskar som invandrare och hetsiga.. vi var alla vikingar och jag tycker att vi borde gå samman och skapa en egen union..

varför tror du att det finns en massa inbördeskrig, konflikter länder emellan i östeuropa, afrika, asien osv.. men inte mellan sverige och norge t ex..?

Samhällsstrukturen har sats på gungning av den tunga invandringen, och influenserna utifrån har påverkat många svenskar som nära på har hjärntvättats av politiken som även den hjärntvättats av alla invandrare.. min morsa har t om hört att muslimerna vill göra sverige till ett muslimskt land, vilket inte förvånar mej eftersom alla religioner vill konvertera folk till sin religion.. och att sverige i grunden är ett asatroende land som sedan blev ett kristet land borde alla veta.. jag kallar det kristet nu, eftersom nästan alla svenska symboler uppstod när sverige kristnades.. tre kronor = fadern, sonen och den helige ande.. och korset på flaggan.. ja det vet ni säkert..

att koppla mina åsikter till nazismen och rasismen är direkt skitsnack och frukansvärt fult.. jag är varken nazist eller rasist, jag är en vanlig kille med vissa åsikter om invandringen.. och i israelkonflikten så står jag på judarnas sida.. vilket den svenska regeringen inte gjort.. dom har hjälpt palestina med pengar (hemligstämplat) och givit dom ca: 3 miljarder kronor.. som i sin tur gått till terrorism.. därför hatar jag regeringen ännu mer..

Användarvisningsbild
Plato

Inläggav Plato » 04 feb 2005 14:54

CoDx skrev:varför tror du att det finns en massa inbördeskrig, konflikter länder emellan i östeuropa, afrika, asien osv.. men inte mellan sverige och norge t ex..?

Väst har aldrig haft inbördeskrig? Är Irland asiatiskt exempelvis?
Långt från alla länder som du nämner har krig och elände. Dessutom om du någorlunda är insatt i historien (vilket du verkar inte ens känna till) så vet du att alla områden i världen går igenom krig och elände någon gång i sin period. Fattigdom har funnits överallt. När araberna (som du kalla för lögnare) hade sin högtid och vetenskapen främjades i Bagdad och Andalus (spanien), då var det många västländska filosofer och vetenskapmän som kom till de arabiska områdena och fick ta del av kunskapen utan att de ses som invandrare och lögnare. Detta trots att de kom från mörka tiderna i Europa, då krig och fattigdom krossat samhället. Dessutom trots att de inte var troende enligt muslimerna. Jag hoppas du vet att alla har svåra perioder. Mänsklighetens starka punkt måste vara att i dessa svåra tider, hjälpa varandra och stödja dessa drabbade som är lika oskyldiga som dig.
Att så patetiskt påstå sig vara utan problem när hela tredje världen är ond är i mina ögon väldigt trångsynt. Sverige som nu är så underbart, har haft krig, och har koloniserat områden samt dödat i Guds, kungens och korsets namn. Att det inte varit krig mellan Norge och Sverige är sant men hur många exempel finns det på grannländer som ej krigat mot varandra? Anser du att öst är mer ond än väst?!

min morsa har t om hört att muslimerna vill göra sverige till ett muslimskt land, vilket inte förvånar mej eftersom alla religioner vill konvertera folk till sin religion..

?! Lustigt. Min mamma har också fördomar ibland, men sällan att de går över ett helt folkslag eller religion. Om det nu inte förvånar dig att alla religioner vill konvertera folk, är du lika rädd för judarna? Hinduerna? Alla vill ju konvertera dig! Varför nämner du just islam?
Kan du för förklara är du snäll, varfrån har din mamma hört detta? Var det grannen som sa det? Tycker du det verkar logiskt? Att vi planerar att ta över Sverige?! Jag kan då trösta dig med att jag och alla de jag känner inte vill det. Och vi kommer dra tillbaka till våra j**la hemländer när det är någorlunda bra där och vi kan leva som människor istället för djur. Jag har inte det minsta intresse av att konvertera dig och det sista jag vill göra är att ta över Sverige som öppnade sin famn för mig som politisk flykting. Denna mänskliga insats som Sverige gjorde och räddade tusentals liv, vill man inte bemöta med kolonisering av landet. Men du kanske inte tror mig nu? För trots allt är jag ju bara en lögnare???
att koppla mina åsikter till nazismen och rasismen är direkt skitsnack och frukansvärt fult..

Nej. Med de åsikterna du presenterar så verkar det tyvärr så.

/En besviken Plato
Alla generaliseringar är farliga, även den här

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 04 feb 2005 15:43

CoDx skrev:att koppla mina åsikter till nazismen och rasismen är direkt skitsnack och frukansvärt fult.. jag är varken nazist eller rasist, jag är en vanlig kille med vissa åsikter om invandringen.. och i israelkonflikten så står jag på judarnas sida..

Några av dina uttalanden kan lätt tolkas så, CoDx. Vems sida du står på i israelkonflikten är knappast relevant. Själv står jag nog inte på någons sida - det är som att välja mellan pest eller kolera. Vill jag ha den sidan som skjuter ihjäl skolbarn, eller den som spränger sig själva och andra i luften? Om världen vore ett dataspel skulle jag nog markera hela regionen och trycka på delete bara för att slippa se eländet, men i verkligheten är det inte riktigt så enkelt.

En rasist är någon som ger uttryck för rasistiska åsikter, dvs. åsikter där man diskriminerar någon enbart på grund av ras. Inget annat. Jag tycker det är olyckligt att en nazistisk eller razistisk stämpel liksom ligger och trycker i luften så fort man ens vill diskutera något som har att göra med invandring, hudfärg eller härkomst.

Om jag t.ex. säger "Jag skulle tycka att det kändes mycket ovanligt om Sveriges statsminister vore en homosexuell svart kvinna" så vore detta närmast en truism - klart som fan att det är ovanligt. Det vore lika ovanligt som att en krokodil skulle köra bussen en morgon - det har aldrig hänt. Däremot betyder det inte att jag är rasist, mansschauvinist och homofobiker.

Å andra sidan dras oftast förhastade slutsatser. Man kanske noterar att det finns få länder där islam är statsreligion som har någon vidare levnadsstandard eller särskilt trevliga livsvillkor. Plato anmärker själv:

Plato skrev:Och vi kommer dra tillbaka till våra j**la hemländer när det är någorlunda bra där och vi kan leva som människor istället för djur.

Allt annat lika, är det verkligen någon som tror att situationen vore annorlunda om vi bytte ut religionen mot exempelvis kristendom istället? Historien talar emot detta. Många länder i arabvärlden befinner sig på ett kulturellt/socioekonomiskt plan idag inte långt ifrån var många länder i västvärlden befann sig för drygt 500 år sedan. Jag tänker här exempelvis på korstågen, kyrkans inflytande, och den tidens 'kristna' syn som inte direkt skulle locka fler till kyrkorna idag.

Under de gågna seklen hände sedan något i vad vi idag kallar den utvecklade världen (den med trefärgad tandkräm, vätebomber och allmän och lika rösträtt) som inte fick fotfäste världen över. Vad var då detta revolutionerande och varför fick det inte fotfäste? Detta tvistar säkert de lärde om.

Kan man tala om bättre och sämre kulturer och civilisationer? Jag tycker det. T.ex. tycker jag att den svenska civilisationen i mycket är bättre än den som finns i exempelvis USA och Förenade Arabemiraten. Och framförallt ska man kunna göra det utan att kallas för rasist eller något annat, så länge det enda man gör är att säga som det är.

§

CoDx

Inläggav CoDx » 04 feb 2005 16:58

Plato >> du skriver "vi" i sammanhang med invandrare, vilket jag tolkar som att du är en invandrare.. :(
Min morsa hade vart på träff med några invandrarvänninor.. och då sa dom det..

jag är rädd för att alla invandrare kommer hit, blir terrorister och gör nått dumt, och usa startar krig mot oss.. det kommer hända.. det är ännu en av anledningarna till att jag är emot invandring..

Per N

Inläggav Per N » 04 feb 2005 17:47

Stefan:

Att människor vill ha lika mycket som de som har mest i ett samhälle är en drivkraft för att prestera bättre och tjäna mer pengar, varför ska staten ta bort den drivkraften? Vidare finns det faktiskt de som inte bryr sig så värst mycket om rikedom, de lever för annat än arbete och pengar och vill bara jobba så mycket så att de överlever. Varför ska staten få ta en del av deras pengar för att ge dem till andra, bara för att minska ekonomiska klyftor? Det är att sätta kollektivet över individen och det är fel som jag ser det.

CoDx:

Din morsa hörde att muslimerna ska ta över... oookej. Lite källkritik, hur vore det? Islam är en ganska utbredd religion och den finns över hela världen, tror du inte att det vore svårt att samla alla muslimer i Sverige (från så vitt skillda länder som Indonesien och Iran) och försöka ta över landet. Vad jag menar är att gruppen "muslimer" är tämligen heterogen.

Vad hjärntvättad beträffar så är du fel människa att uttala dig.

MVH

Per
Big giant "who cares..."

Användarvisningsbild
Plato

Inläggav Plato » 04 feb 2005 18:32

CoDx skrev:Plato >> du skriver "vi" i sammanhang med invandrare, vilket jag tolkar som att du är en invandrare.. :(
Min morsa hade vart på träff med några invandrarvänninor.. och då sa dom det..jag är rädd för att alla invandrare kommer hit, blir terrorister och gör nått dumt, och usa startar krig mot oss.. det kommer hända.. det är ännu en av anledningarna till att jag är emot invandring..

Ja CoDx, jag är invandrare. Men jag är ingen lögnare för det, och jag brinner för världen, vare sig det är mitt hemland eller Sverige. Det är mina medmänniskor som bor i båda länderna och det gör att min respekt delas rättvist mellan dem.
Du behöver inte vara rädd för att alla invandrare är terrorister. Det är ett ytterst fåtal som väljer den militanta vägen. Bara för att svarta blocket finns inom vissa vänstergrupper gör inte hela vänstern för våldsamma. Detsamma gäller amerikaner.. Att det finns sydstater som vill ta över världen med sina korståg betyder inte att alla amerikaner vill det.
Sedan att USA skulle starta krig mot er är bortom tänkbara fall då deras ekonomi ej står på spel pga er ekonomi och dels för att ni inte är nära Israel och ett hot mot dem.

/Plato
Alla generaliseringar är farliga, även den här

Joahn

Inläggav Joahn » 04 feb 2005 19:18

Stefan skrev:
Joahn skrev:Oj, det var märkligt. Jag vet inte hur många invandrade kompisar du har haft, men i vilket fall så är inte alla invandrare så. Så gott som alla våldtäkter som begås i Sverige begås av män. Bara därför är inte alla män så. Det beror på samhällsstrukturer.

Det här är bra och relevant fram till sista meningen. Vad har det med resten att göra?

Jag menar att det beror på hur samhället är uppbyggt, med värderingar, normer och dylikt. Vad är det som är konstigt?

CoDx skrev:min morsa har t om hört att muslimerna vill göra sverige till ett muslimskt land, vilket inte förvånar mej eftersom alla religioner vill konvertera folk till sin religion

Så, om det nu var så att "muslimerna", det vill säga alla svenska muslimer ville göra Sverige muslimskt, hur skulle de lyckas med det, med tanke på att ungefär 19 av 20 inte skulle vilja det?

Återgå till "Politik och samhälle"