Vad är fascism?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Re: Vad är fascism?

Inläggav Anders » 06 okt 2025 19:13

Äsch, kan ni inte svenskarna?

Kyrkan… hölli och för sig nån slags allmän ordning på oss, utan att de flesta(förutom såna som mina frireligiösa släktingar) var särskilt andliga. Men inte lyser Hedvig Elisabet Charlottas eller Märta Helena Renstiernas dagböcker av nån vidade godhjärtadhet, och det gör imte särskilt många i den äldre litteraturen. Möjligen Det Går An, med det är ju ingen gudfruktig historia direkt.

Och inte såg man något av godhet i den äldre generationen, framför allt inte i min släkt av arbetande som såg till sitt och de sina, även om de hade en stark känsla för det kollektiva, inte minst att bygga ett folkhem. Äldre jag kom i kontakt med senare, från bättre bakgrunder var väl lite skenheliga på ytan men jävlar då deras intressen hotades…

Erst kommt das fressen dann die moral.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 06 okt 2025 21:12

Anders skrev:Äsch, kan ni inte svenskarna?

Kyrkan… hölli och för sig nån slags allmän ordning på oss, utan att de flesta(förutom såna som mina frireligiösa släktingar) var särskilt andliga. Men inte lyser Hedvig Elisabet Charlottas eller Märta Helena Renstiernas dagböcker av nån vidade godhjärtadhet, och det gör imte särskilt många i den äldre litteraturen. Möjligen Det Går An, med det är ju ingen gudfruktig historia direkt.

Och inte såg man något av godhet i den äldre generationen, framför allt inte i min släkt av arbetande som såg till sitt och de sina, även om de hade en stark känsla för det kollektiva, inte minst att bygga ett folkhem. Äldre jag kom i kontakt med senare, från bättre bakgrunder var väl lite skenheliga på ytan men jävlar då deras intressen hotades…

Erst kommt das fressen dann die moral.

Har man det bra ekonomiskt och ens tillvaro inte är hotad kan man unna sig att vara s.k. god bl.a. genom att bli en kravmaskin gentemot t.ex. politiker och är man "akamediker" har man ju "lösningen" också.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 07 okt 2025 11:06

Korporativism, står det nära fascismen som samhällsstruktur? Korporativism innebär att samhället organiseras i funktionella grupper, fackföreningar, arbetsgivarförbund, religiösa samfund, pensionärsorganisationer, etc. som samverkar med staten. I klassisk fascism (t.ex. Mussolinis Italien) var detta auktoritärt och hierarkiskt, medan i svensk kontext har det varit demokratiskt och konsensussökande. Folkhemmet var inte bara en idé, utan ett praktiskt projekt där olika delar av samhället skulle samverka. När ett parti (Socialdemokraterna) är så integrerat i samhällsstrukturen, var går gränsen mellan demokrati och hegemonisk kontroll? Det är inte full pluralism.
Moderator

Återgå till "Politik och samhälle"