Överbefolkning.

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Justin Case

Re: Överbefolkning.

Inläggav Justin Case » 13 dec 2008 02:48

J-L skrev:
Karl V skrev:Från 1900 till 2000 växte jordens befolkning från nästan 2 till nästan 7 miljarder. Med samma ökning kommer antalet människor på jorden år 2300 vara över 300 miljarder. Om man skulle dela upp jordens landyta på dessa 300 miljarder skulle det bli ungefär en halv kvadratmeter per person.
Någon som ser problemet? Jag har redan behandlat massavrättning, tvångskastrering/sterilisering, barnförbud etc. men ingen av dessa ideér har varit särskilt tillfredställande för min hyperitelligenta hjärna. Någon som har en mer genomförbar och socialt accepterad teori?

Hej. Har lurkat ett tag på sidan och beslöt mig för att regstrera mig.

Jag påstår att du missar en viktig aspekt i ditt resonemang, nämligen teknisk utveckling, vilket är mycket vanligt att ignorera i framtidsprognoser. Ett exempel (dock inte riktigt på samma tema, ursäktar detta): Redan när jag gick i grundskolan fick jag höra att oljan skulle ta slut om fem, högst tio år. Det var viktigt att vi redan nu började leta efter alternativa energikällor. När jag gick i högstadet presenterades samma scenario, i gymnasiet likaså. Det hade alltså gått över tio år, men fortfarande skulle oljan räcka fem till tio år... Först i universitetet fick jag en rimlig förklaring. Dessa beräknaningar hade gjorts med den tidens mått på vilken olja som var tillgänglig. Men, det upptäcks hela tiden nya oljekällor, och tekniken förbättras ständigt vilket gör det möjligt att borra djupare och i hårdare mark. Dessutom blir följden av att det reella oljepriset stiger att det blir lönsamt att borra efter olja där det tidigare inte varit det.

Vad jag försöker säga med detta något tama exempel är att precis som borrarna förbättras så kommer människans tekniker för att bygga bon förbättras. Husen kommer bli högre, materialen lättare, starkare och billigare. Dessutom kommer vi hitta på sätt att göra ytor som tidigare varit obeboeliga möjliga att bebo. Här har jag med stort intresse läst artiklar om möjliga framtidsscenarion, bland annat fruktansvärt höga hus, hela städer som byggs på vatten och landutvidgning. I en del städer är detta redan problem idag, så forskning sker hela tiden på området. Mitt eget tycke och tro i frågan är att det kommer ta fruktansvärt lång tid innan det blir platsbrist på jorden.

Du för fram en viktig poäng J-L. Du har rätt i att teknologiutvecklingen hittills gång på gång gjort att framtidsprognoser som inte tagit hänsyn till teknologiutvecklingen kommit på skam. Och det faktum att teknologiutvecklingen accelererar hela tiden, gör att den kommer att köra om resursbristproblemen och befolkningsökningen för gott, allt annat lika. Men allt annat är inte lika. Liksom de som tror att global olje-, mat- och platsbrist är de största problemen undervärderar teknologiutvecklingens möjligheter att lösa dessa problem, undervärderar kanske vår teknologiutvecklingsfokusering andra faror. Det finns åtminstone tre saker som man kan tänka sig kan hända inom de närmaste årtiondena, saker som kan göra att teknikutvecklingen själv kommer på skam:
1) Man kan komma att utveckla nanorobotar i självförökande svärmar, som bl.a. illasinnade människor och grupper sedan avsiktligt utformar till att bli massförstörelsevapen, illasinnade människor kan även komma att skapa gentekniskt modifierade massförstörelsevirus, och andra tillämpningar av avancerade teknologier som kan komma att användas i syfte att förinta stora mängder människor, kanske miljarder människor, hela kontinenter. Sådant kan nog lätt förinta hela mänskligheten, om så bara av misstag.
2) Klimatkatastrofer kan sätta stopp för mänsklighetens välstånd och därmed även för den positiva teknologiutvecklingen, så att mänsklighetens teknologinivå sjunker, successivt, tills mänskligheten försvinner på grund av utarmad planet och dåligt skydd mot antibiotikaresistenta bakterier, ultraviolett strålning genom ozonhål och annat, i samverkan med försämrad levnadsstandard och därmed försämrad hygien, försämrad kost etc.
3) Klimatkatastrofer kan även sätta igång kraftiga oroligheter världspolitiskt, genom att skapa enorma klimatflyktingströmmar och liknande, så att man får en vansinnig global kapprustning av nanorobotarméer m.m. som till slut spårar ur i form av ett världskrig som förintar mänskligheten.

Om mänskligheten går under, blir det nog inte i första hand på grund av matbrist, vattenbrist eller platsbrist, utan snarare på grund av klimatkatastrofer (med därav följande matbrist, vattenbrist dock) och/eller världskrig och/eller terrorism med framtida superavancerade massförstörelsevapen.

Återgå till "Politik och samhälle"