Åter har vi fått rätt...

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 24 mar 2009 21:56

WB, Biggan, WB.  

Kan du hålla spydet på en lite behaglig nivå så är det utmärkt. Men bara att du är här på politiken är gött att se. Kör på!
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Andreas
Moderator

Inläggav Andreas » 24 mar 2009 22:20

När jag jobbade på den Kurdiska framsätesavdelningen så hade vi ibland besök av en Chilensk lirare, fd militärpolis för Pinochét. Nu var det så att han varit med om en MC-olycka så halva hans bakhuvud var alldeles mjukt. Det var alltid livat när han kom in, fruktansvärt rolig kille. Ner på golvet i muslimsk böneställning rabblandes ramsor. Han gjorde inte annat än att skämta. Och han kunde inte sluta med det heller, spelade ingen roll hur långt han dragit det. Så det var skoj ett tag och sen slutade det ofta med våldsamheter, en gång fick han en stiftmaskin kastad i bröstet på sig. Det var svårt att hålla det på en ok nivå i och med att han var en så skicklig clown och alltid var det någon som skratta. Ändå var enda möjligheten för honom att kunna stanna kvar på avdelningen en längre stund att vi med förmåga till att se honom bortom skämtandet bildade en pakt där vi gemensamt satte en gräns. Det hade han gott av och jag fick faktiskt hans förtroende bortom clowneriet efter att jag en gång gav han ett raseriutbrott så att han för en gångs skull tystnade, enda gången som jag såg det ske till och med.
...och Herre, inled oss inte i fjant-ande, utan fräls oss ifrån ondo

Användarvisningsbild
biggj
Avstängd

Inläggav biggj » 24 mar 2009 23:27

Hejsan!

Nämen, ser man på, våran Kallekula är här, hade nästan glömt bort dig!

Har du förresten kommit över din frustration om fadäsen när du trodde att den ekonomiska demokratin inte kunde existera och sedan blev överbevisad av den gode biggj? Vill minnas att du var bitter i ett helt år, har du kanske kommit över det nu?
Men motgångarna tycks inte ha någon ände för dig, nu har ju nyliberalismen du trodde på så benhårt helt havererat, hur tar du det? Biggj påpekade ju för dig att kapitalismen inte kan existera utan enorma statliga bidrag och hjälp åt direktörerna - nu är det ju bevisat att det är så! Det är ju nu bevisat att kapitalismen skapar både ökad arbetslöshet, mer fattigdom och dessutom en förstörd natur. Den är ju överflödig, bättre då att satsa på något som funkar. Eller anser du även detta vara en kommunistisk komplott? Ho ho ho ho..... :D

Hejsan moderator-anders, så du kunde inte hålla dig längre? Eller har du redan fått en reprimand av husbonden? Men säg mig, lille vännen, hur tar du detta med det totala kolappsen för nyliberalismen du så benhårt trodde på? Eller tager du ut din frustration på sanningssägaren och stilisten biggj? Det är välan inte mitt fel att din världsbild fallerar? Biggj är bara en enkel budbärare av sanningen! Ho ho ho.....sicka filurer och kufar det finns....bittra, sårade, självömkande och knäckta hamnar en del av dem som moderatorer istället för att syssla med nyttigt arbete om dagarna! Så du skulle vilja kaste en skrivmaskin i bröstet på den timide bigj - ho ho ho....men lille vännen då, man får inte vara stygg utan vara mer som bigj - använda intelligensen för att även skoja lite med dem som är klenare begåvade med den varan!  Ho ho ho....vad vi njuter när nötterna knäcks av de större nötternas krackeleringar.....:lol:

MVH
biggj
Den goda sidans försvarare

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 24 mar 2009 23:40

Men vad tryggt och skönt biggen. Gamla banor igen. Hemvant. Morkullor på väggarna. Några rävar som springer i snön. Det forumska folkhemmet. Inget nytt what so ever. Folkhemmet, utan dess extremer. Det känns skönt. Inga nya ideer, men tryggt och härligt, så ska det vara.

Så då kör vi på. Mina frågor. Hur går det med statistiken. Eller är det bara snömos du presenterar. Statisktiskt säkerställt. Du vet du talar om bevis, så du har satt tonen.

Vad skiljer den kommunism du presenterar mot den vi är vana vid och sett i historien? Det mynner ju bara ut i diktaturskap och strypande av det fria ordet. Vad jag kan se.

Jag vet vad det innebär att paktera om skräp i skinande, glänsade omslag. Är t.om bra på att sälja det hela. Så jag förstår dig. Men du vet det saknas ganska mycket om du ska lyckas med hele.

Användarvisningsbild
kWee

Inläggav kWee » 25 mar 2009 10:07

Välkommen tillbaka,är ett nöje att läsa dina inlägg. 8)

Användarvisningsbild
biggj
Avstängd

Inläggav biggj » 25 mar 2009 10:47

Hejsan!

Såg att jag blandade ihop moderator-anders med en Andreas, det var ju ej meningen, men när jag läste igeom era inlagor påminde de om varandra - lika pinsamma bägge två! Så min inlaga till dem blev ju rätt i alla fall!  :lol:

Kommer härmed osökt att tänka på en liten skrivelse jag träffade på för en tid sedan:

"Illojal" undersköterska sades upp                                
En anställd på ett äldreboende i Lerum utanför Göteborg fick sparken av det privata vårdbolaget Attendo Care när hon slog larm om missförhållanden som hon ansåg berodde på underbemanning.  
När Attendo Care inte reagerade sände undersköterskan Titti Bruun ett mail till Lerums kommun. När vårdbolaget fick reda på mailet blev hon uppkallad till chefen och sades upp på grund av illojalitet mot företaget.            
Attendo Care vill inte kommentera avskedandet av Titti Bruun utan hänvisar till att det pågår en juridisk förhandling med facket, uppger Rapport."
Källa: SVT Text, 9 november, 2008    

Yttrandefrihet och nyliberalism – en omöjlig kombination. Det samma kan gälla här, våran moderator-anders, på husbondens begäran, vill bara ha vissa åsikter framförda, helst då de med totalitärt ursprung. De mer sanningsenliga är svårare att acceptera för detta klientel.

För så är det inom nyliberalismen, störande åsikter eller ett fritt tänkande, är i dessa samhällen mer nedtryckta än det fria tänkandet i exempelvis de kommunistiska samhällena. Jämfört med dessa så var de kommunistiska systemen relativt fria ur tankefrihetens synvinkel. De var på detta område mer demokratiska! Tag bara en arbetsplats i USA - där kollas de anställda långt mer än vad som gjordes i det gamla Sovjetunionen, ja i det gamla öst var en sådan koll marginell.  :lol:

MVH
biggj - som njuter av den nyliberala härdsmältan....

Andreas
Moderator

Inläggav Andreas » 25 mar 2009 11:20

Lustigt att du tar det om exempel, jag har nämligen varit timanställd vårdbiträde på Attendo Care på St Jörgens park i Göteborg. Och jag håller med dig i att det är olyckligt att de tar hand om våra kära gamlingar och dementa. Tacka vet jag Kirkens bymisjon i Oslo, där drevs det med hjärta.
...och Herre, inled oss inte i fjant-ande, utan fräls oss ifrån ondo

Användarvisningsbild
biggj
Avstängd

Inläggav biggj » 25 mar 2009 12:07

Hejsan!

Jaha, så det blir inga kastade skrivmaskiner idag då, Andreas? Har du kommit över din frustration över den nyliberala härdsmältan redan? Bra gjort och starkt att erkänna det, vännen lille! Följ nu med biggj och hans informationsinlagor, så får du chansen at lära dig ännu mer om verkligheten!  :lol:

Vi kör en liten inkolling av de senaste årens ekonomiska och politiska saltomontarer i den nyliberalistiska andan och den kapitalism som hittills har uppnått ett beständigt mål - 3 miljarder dödsoffer sedan 1500-talet. Ett förmodligen oslagbart rekord i massutrotning av den egna arten.

Kapitalistisk frihet och vägen till den ekonomiska härdsmältan – en nyliberal exposé …

Hösten 2008 slog slutligen den länge befarade nyliberala kolappsen till med full kraft. De mer insatta, och av kapitalet icke-köpta, ekonomerna såg krisen vara på väg redan under 2002-2003. Ekonomer värda namnet såsom britterna Ann Pettifor och Lester Brown, vilka intressant nog tog fram varningsrapporter om en kommande kris skrivna från vitt skilda utgångspunkter. De tog avstamp i exempel som den japanska finanskraschen 1989 då en finansiell bubbla byggd på bostadsmarknaden sprack, samt kraschen för IT-sektorn år 2000, då Nasdaq-indikatorn för högteknologiska aktier sjönk med 75 procent.  
Lester Brown från Earth Policy Institute använde exemplen för att väcka tankar kring vad som väntar då bubblan som var byggd på ohållbart naturresursutnyttjande spricker. Då kommer inte bara människor i det industrialiserade väst och Japan att drabbas, utan hela världen.  
Ann Pettifor från The New Economics Foundation använde exemplen för att visa på att det är konsumenter från medelklassen som kommer att få bära bördan av USAs och Storbritanniens oansvariga skuldsättning.  
Tecken fanns redan år 2002 på att den finansiella bubbla som byggde på dollarns uppblåsta värde var på väg att spricka. Enligt dessa kritiker av det ekonomiska systemet fanns det redan då en långsiktig tendens att aktörer på finansmarknaden byter sina tillgångar i dollar mot euron, vars värde inte kan påverkas av enskilda länders centralbanker.
Kritikerna menar nämligen att skuldkrisen främst orsakats av valda politiker i de länder som hårdast motsatt sig en reglering av sina nationella centralbanker, och inte bara finanskapitalets globalisering till följd av informationsteknologin eller multinationella företags spekulationer (vilket då var två vanliga förklaringar).

Det finns även många bevis och studier på att direktörer är en slags psykopater. En psykopat är ganska bra på att dupera och manipulera sin omgivning - detta gäller på flertalet direktörer och den grupp som de kommer ur. Det är välkänt att många psykopater har förmågan att manipulera sin omgivning. Verkställande direktörer, som varit fullfjädrade psykopater, kan enkelt förvrida huvudet på alla i sina styrelser under åratal. Trots att det inverkat menligt i de företag de arbetar på, något som även drabbar medarbetare på lägre nivåer. Och de drivs av en abnorm girighet, en sjuklig girighet som vintern 2008-2009 har visat sig i all sin nakenhet efter bonusskandaler och annat fiffel på hög nivå som skinnar folkhushållet på både pensioner och ett nuvarande drägligt liv för halva befolkningen.

”…Säg ”psykopat” och de allra flesta tänker på kriminella våldsverkare, men de flesta psykopater lever ett ”vanligt” liv. Deras manipulerande gör det svårt att se de rätta sammanhangen, och det kan ta flera år innan man ser den svarta sidan. Det finns uppgifter om att andelen psykopater motsvarar 2-3 procent av en population. Man säger också att psykopater är överrepresenterade i näringslivets ledningsskikt – här kan andelen vara 4-5 procent. Men ingen vet säkert eftersom forskningen på området psykopati är begränsad….”

I sin bok “Psykopatiska chefer” beskriver Lars-Olof Tunbrå just hur de kan skruva på en personlig charm, som för många är oemotståndlig. Just denna förställning och personliga attityd hos många, troligen flertalet direktörer, är ofta ett utslag av beräknande manipulering. Idag vet vi hur dessa chefer och direktörer fullständigt har skinnat landet på resurser. Med Reinfeldt-regimens goda minne och varsamma stödjeåtgärder i form av sänkta skatter för överklassen och stöldturnéer hos de fattiga. Det är ju som så att varje arbetslös idag har skattesubventionerat 5 överklassare och mellanklassare med var sin tusenlapp. Samtidigt som den arbetslöse och sjukskrivne blivit av med i medeltal 5000 i månaden. Tala om att de fattige solidariserar sig för samhället med sina knappa resurser – när får vi se en totalitär VD eller folkpartist göra samma sak?

Vi återkommer med fler sanningar, även om moderator-anders inte blir uppiggad av dem liksom husbonden....men inget får ju stå emellan sanningen och dess utlopp till befolkningen.....:D

MVH
biggj - den som plågar totalitära.....

Användarvisningsbild
Chloe

Inläggav Chloe » 26 mar 2009 15:52

biggj skrev:Chloe tror att vi är på väg mot kommunismen, den ville han ju förresten förbjuda som ett alternativ i den totalitära stat han förespråkar, vill vi minnas! Det skulle vara förbjudet att rösta på vänstern i hans totalitära demokrati, ju!  :lol:

Fel igen. Du minns dåligt. Och vad värre, uppfattar ännu sämre. Verkligheten sviker kommunisterna, liksom verklighetsuppfattningen.
Jack Bauer Rocks!

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 26 mar 2009 16:11

Chloe skrev:
biggj skrev:Chloe tror att vi är på väg mot kommunismen, den ville han ju förresten förbjuda som ett alternativ i den totalitära stat han förespråkar, vill vi minnas! Det skulle vara förbjudet att rösta på vänstern i hans totalitära demokrati, ju!  :lol:

Fel igen. Du minns dåligt. Och vad värre, uppfattar ännu sämre. Verkligheten sviker kommunisterna, liksom verklighetsuppfattningen.

Skönt att se att du inte har några hållbara argument emot det som BigJ framför, utan håller dig till att kritisera det oväsentliga i periferin. Får du betalt för att kritisera dem som är kritiska mot den ofördelaktiga fördelnigen av samhällets resurser? Kan det vara just den grupperingen som suger åt sig mest i samhället som betalar dig? :oops:

Ps, ber alla kritiska läsare att i fortsättningen undvika att nedlåta sig i debatter med Chloe och Co, då det enda huvudskälet till att det nicket skriver, är att rikta bort uppmärksamheten från det essentiella i det som framförs av BigJ.

Användarvisningsbild
biggj
Avstängd

Inläggav biggj » 26 mar 2009 17:28

Hejsan!

Jodå, hej på dig förresten Zokrates, visst försår jag att Chloe försöker slingra sig, att jag tog upp det att han framförde förbud för kommunister att ställa upp i val, beror mest på att det är exakt så dessa liberaler tänker. Det är i praktiken inte alls för varken frihet eller yttrandefrihet. Ungefär som moderator-andreas, det första han flaggade för när jag dök upp var att han skulle kolla in om jag höll mig med de rätta åsiketrna enligt hans totalitära grundsyn. Men sådant lär inte bita på mig, även om de styrande på denna sajt stoppade mig här redan i fjol somras. Detta kan de naturligtvis göra även nu, men det bevisar bara deras förhållningssätt till demokratin och yttrandefriheten!  :lol:

Men visst har verkligheten seglat ifrån kommunisterna, det gjorde den redan under 1920-talet - men idag vet vi att den även seglar ifrån kapitalismen. Inte minst har hösten 2008 och våren 2009 med full kraft visat detta. Det har Chloe rätt uti, fast det senare är inte lätt att bära för honom - att se sin världsbild fallera inför ögonen är säkerligen ingen höjdare!  :wink:

Nu vidare i vår exposé över den nyliberala härdsmältan...

Ett citat av F A Hayek, en liberalist med klara fascistoida dragningar, kan åskådliggöra vad de flesta borgare och totalitära anser om demokratin:

”Vi har ingen anledning att tro att beslut fattade av en majoritet präglas av den högre, överindividuella vishet som i viss mening återfinns i resultat frambringade av en spontan samhällsutveckling. I majoritetens beslut är det ingen idé att leta efter en sådan vishet. De måste snarare vara underlägsna de beslut som de intelligentaste medlemmarna av gruppen fattar efter att ha lyssnat till alla synpunkter. De blir resultatet av mindre noggranna funderingar och kommer på det hela taget att representera en kompromiss som inte tillfredsställer någon.”

Det är ganska intressant läsning, för det är så här nyliberalen, borgaren och den totalitärt troende i grunden tänker. Efter sådana tankegångar formas sedan deras politik. Vi tager Sverige som exempel, och låter moderaterna representera dessa brunblåa tankegångar omsatta i praktisk politik.

Detta har moderaterna varit emot…..

Mot allmän olycksförsäkring i arbetet 1916
Mot allmän och lika rösträtt 1918
Mot 8 timmars arbetsdag 1919
Mot dödsstraffets avskaffande 1919
Mot kvinnlig rösträtt 1921
Mot allmänna folkskolan 1927
Mot statsstöd till sjukkassan 1931
Mot moderskapsunderstödet 1931
Mot beredskapsarbeten 1933
Mot statsstöd till a-kassorna 1934
Mot två veckors semester 1938
Mot sänkt rösträttsålder 1941
Mot fria skolmåltider 1946
Mot allmän sjukförsäkring 1946
Mot allmänna barnbidraget 1947
Mot arbetsskyddslagen 1948
Mot tre veckors semester 1951
Mot fri sjukvård 1953
Mot ATP 1959
Mot fyra veckors semester 1963
Mot 40-timmarsvecka 1970
Mot möjligheten till förtidspensionering vid 63 1970
Mot Lagen om anställningsskydd 1973
Mot förslaget om en femte semestervecka 1976
Mot ersättningar för arbetslöshet/sjuktillvaro som går att leva på. 2006
Mot krafttag mot skattefiffel och för skattesubventioner till höginkomsttagare. 2007
Mot frihet inom medieområdet, lagar stiftade för att spionera på befolkningen. 2008
Mot yttrandefrihet på arbetsplatserna genom stöd till en totalitär företagskultur. 2008
Mot en utvecklande skola men för en ytlig och kunskapslös skola med betygshets. 2008

…och motiverat detta motstånd genom att påstå att man har försvarat friheten! Det är ju som att säga att Adolf H egentligen ville judar, romer och ytterligare 10 miljoner mördade krigsfångar väl! Men att man måste ta livet av dem för att rädda dem från andra hemska saker!

Vi återkommer med mer knäckande som det totalitära klientelet med rysningar åser och fruktar.... :D

MVH
biggj

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 26 mar 2009 17:31

ZOK

Mja analysen må vara en sak, och verkligheten kan tolkas på olika sätt. Så det ser jag inget större fel i.

Den praktiska konsekvensen när handling ska sättas till teorin är dock en annan sak. Du vet det är som med de som gapar mest om hur illa de tycker om homosexuella själva visar sig vara det. Hur kan då detta tyckas för de som gapar mest om yttrandefrihet och är emot det totalitära. Ge dem lite makt och vips vad händer. Eller ska jag säga vips vad hände. Nu kom inte detta som en sensation. Det var ganska väntat.

För övrigt tycker jag också det är roligt att biggen är tillbaka.  Det tycker väl de i princip alla. :)

Användarvisningsbild
biggj
Avstängd

Inläggav biggj » 26 mar 2009 18:38

Hejsan!

Kallekulan skrev följande!

"...Hur kan då detta tyckas för de som gapar mest om yttrandefrihet och är emot det totalitära...."

Exakt, de som gillar yttrandefrihet är emot de totalitära, det är ju fullkomligt självklart! Men till skillnad från libertiner och andra totalitära, så försöker inte vi demokrater och humanister stoppa våra meningsmotståndare att yttra sig. Det gör däremot alltid libertiner och totalitära - det är därför det demokratiska är att föredraga än just det totalitära. Yttrandefriheten för de anställdas flertal är borttagen från de flesta privata arbetsplatser i Sverige sedan nyår 2007 - därför att de totalitära idag styr Sverige!

Det var ju inte bigj som försökte stoppa kallekula med compani för drygt två år sedan här på sajten - tvärtom var det, kallekula och det övriga totalitärt tänkande klientelet försökte hindra bigj att fortsätta skriva här........i veckor gastade de om yttrandeförbud och avstängning av den timide och blygsamme humanisten, stilisten, språkfilantropen och blytunge kunskapsbastiljonen bigj..... :lol:

Vill minnas att även ledningen för sajten var mäkta avundsjuk på den fromme bigj för att han ensam hade nästan femdubbelt fler läsare än resten av forumets skribenter tillsammans............... :wink:

MVH
biggj - den som plågar de totalitära......

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 26 mar 2009 20:27

Tycker fortfarande, biggen, att du skulle skifta till en marxistisk ekonomisk förklaringsmodell istället för det här borgerliga historieskrivandet med fokus på moral och enskilda agenters förehavanden. Du ger en skev uppfattning av hur det hela fungerar. Tycker också fortfarande att detta är är lite smålustigt. Tala om att Marx hade rätt samtidigt som man göra bruk av något som går i strid med Marx. Jag talar nu inte om någon ekonomistiskt reduktionism, men du överfokuserar på det kulturella och blåser upp en falsk föreställning om subjektets autonomi. Det är alltså primärt så, med andra ord, att roffarna är en produkt av systemet. De har betingats till att bli sådana de är, just emedan systemet premierat den karaktärstypen, och det är vad som skall tas fasta på.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
biggj
Avstängd

Inläggav biggj » 26 mar 2009 21:10

Hejsan!

Hejsvejts Avantgardet. Jag har inget alls emot att följa Marx tankegångar och kritik av ekonomiska system som leder till orättvisor. Men jag kan ju inte börja köra loss med en massa teorier, siffror och andra universitetsbaserade hardanger här. Här skall man skriva som folk, annars fattar inte läsarna vad jag skriver. Tror du att sådana som Kallekula eller Chloe hänger med då? Den chansen är ju lika liten som att månen är gjord av rockefort-ost!  :D

Vet inte vad du menar med att roffarna endast skulle vara en produkt av systemet, vilket de ju i och för sig är. Men dessa filurer finner du i alla system - så länge de inte är rejält demokratiska! Jag tycker Marx visst har rätt i det mesta, men jag är inte säker på om jag håller med honom om vad lösningen egentligen skall vara. Marx talade inte så ofta om hur ekonomin skulle se ut efter den stora omvandlingen. Men jag gissar att han nog inte hade känt speciellt mycket för den ryska varianten som kom loss i hans namn 40 år efter hans död!
Hur som helst, jag tror dock att själva marknadsekonomin bör vara kvar, den är på ett sätt ganska naturlig i ett mänskligt samhälle - men den måste fås att arbeta för alla. Och då måste kapitalismen bort utan pardon, den är alltid demokrati-fientlig till sin natur. Kapitalism har aldrig uppstått i demokratier, bara i diktaturer!  :lol:

Men visst får du rätta mig om jag drar ut i den kulturella dimman för mycket, i bland märker man det inte själv. Jag är ju inte här som en filosofisk naveskådare med inriktning på huruvida intet ändå existerar eller liknande spörsemål. Bigj är här för att med klara och tydliga ord predika och hardangera likväl som diskutera om vad som är snett i vårat samhällssystem, och vad som kan göras åt det. Det är grundläggande spannmåls-teori och järnbalks-realism som gäller för bigj - kulturkverulism och en tangatrosas känslor för det oändliga får andra syssla med.  :)

MVH
biggj

Återgå till "Politik och samhälle"