Kronan fortsätter att försvagas på grund av inflation, svag tillväxt, tvärstopp i bostadsbyggandet, räntor på väg uppåt. Inte så bra med andra ord. För den som har några pengar kvar under madrassen kan överväga att köpa guld, eller kanske sälja säljoptioner om man är litet optimistisk. Så det är så jag gjort.
Om någon till äventyrs skulle tolka detta som ett råd för egen investering så vill jag nog varna litet. Inte mycket är säkert i dessa tider. Men svenska folket verkar fast förvissade om att den svenska kronan är stabil och att vi inte bör lämna den för euro-valutan. Det tror jag har varit ett stort misstag,
Hur tjänar man pengar på börsen?
Moderator: Moderatorgruppen
Re: Hur tjänar man pengar på börsen?
Moderator
Pilatus skrev:Guldpriset ligger på ca 16 tusen kronor för ett ounce (31 gram), högsta på mer än fem år. Den mängd fiat-valuta som stater som USA genererar tror många ekonomer är ohållbart.
Dags att kommentera denna notis från februari 2020. Guldpriset i dag är för 1 ounce American Eagle Gold Coin är 23 460 kr (Tavex i dag). Kronans värde är inte alls bra trots att flertalet vill hålla fast vid vår svenska valuta. Vi blir fattigare för var dag och någon politisk sammanhållning finns inte i frågan om hur kronan skall kunna stärkas. Vi borde naturligtvis ha anslutit oss till euro-samarbetet.
Moderator
Novo Nordisk B är min senaste tro. Ozempic och Victoza är mediciner för typ 2-diabetes. Företaget kommer ha mycket att göra, nyaste medicinen mot fetma Wegovy kan inte tillverkas i den mängd som den efterfrågas. Och fetma är den nya folksjukdomen som bara ökar.
SCB:s undersökningar av levnadsförhållanden mellan 1980 och 2007 visar en ökning av andelen överviktiga eller feta män från 35 procent till 52 procent.
SCB:s undersökningar av levnadsförhållanden mellan 1980 och 2007 visar en ökning av andelen överviktiga eller feta män från 35 procent till 52 procent.
Moderator
Pilatus skrev:Guldpriset ligger på ca 16 tusen kronor för ett ounce (31 gram), högsta på mer än fem år. Den mängd fiat-valuta som stater som USA genererar tror många ekonomer är ohållbart. Även Sverige går in för att sänka kronan.
Sedan 1970 har kronkursen halverats mot euron.
Tittade just på vad en guld eagle kostar på Tavex. 1 oz 25610 kr.
En vag misstanke kan märkas bland folk om att vår valuta inte tillhör toppskiktet. Det går långsamt att komma till insikt. Vi lever i en orolig värld där barns liv snabbt har devalverats för militära mål, så illa kan det gå.
Novo Nordisk B har utvecklats 63% på ett år. Företaget investerar stort för att kunna öka produktionen av medicin mot diabetes och fetma. Och detta företag har hittat ett läkemedel som fungerar. Efterfrågan har blivit därefter. Den enkla åtgärden att hålla sitt BMI under 25 för att undvika vällevnadssjukdomar tycks inte inses.
Håller världen på att bli dummare?
Moderator
Kör bara Investor och sånt. Köper när börsen går ner därför att den är ”orolig” över nåt och säljer då den inte är orolig längre. Tjänar mer än fonderna på det. Ingen rocket science.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
Hoppas på förstående att man inte plöjt igenom hela tråden utan läst tråd starten
Tycker att börsen kan vara ett verktyg med inte på dess villkor utan dina egna
Blir uppriktigt ledsen när man ser en vilsen kommentar som att börja månadsspara som ung och lev sparsamt och göra sin första miljon vid 40
Visst olika ekonomiska klimat och investeringsmöjligheter och ännu mer slumpartade faktorer inverkar på mitt resonemang
Men för att ge en generell bild
Det finns mycket bättre och mer sofistikerade sätt att skapa pengar och frigöra kapital med både enkla och mer avancerade tillvägagångssätt där börsen bara är ett alternativ bland andra
Där en del är rumsrena och andra inte pga av okunskap och sånt hittar man vare sig med AI eller google
MVH
Blir uppriktigt ledsen när man ser en vilsen kommentar som att börja månadsspara som ung och lev sparsamt och göra sin första miljon vid 40
Visst olika ekonomiska klimat och investeringsmöjligheter och ännu mer slumpartade faktorer inverkar på mitt resonemang
Det finns mycket bättre och mer sofistikerade sätt att skapa pengar och frigöra kapital med både enkla och mer avancerade tillvägagångssätt där börsen bara är ett alternativ bland andra
Där en del är rumsrena och andra inte pga av okunskap och sånt hittar man vare sig med AI eller google
MVH
unik skrev:Hoppas på förstående att man inte plöjt igenom hela tråden utan läst tråd starten
En regel som vi förväntas följa på detta forum är att vi håller oss till trådens ämne. Alltså diskuterar vi vad som kan vara värt att investera i på börsen. Jag tror även vi har diskuterat ädla metaller. Optioner kan vara bra, det medger att man kan tjäna pengar även då börsen förväntas vara negativ.
Plötsliga hack är svåra att gardera sig mot. Men olika strategier och bolag som verkar utvecklingsbara. Novo Nordisk t ex såg bra ut då jag lade till den i min portfölj.
Moderator
unik skrev:Hoppas på förstående att man inte plöjt igenom hela tråden utan läst tråd starten
MVH
kanske fel tråd för mig efter sållat lite mellan inläggen och blir förvånad över att majoriteten tänker som dom blivit skolade och formaterade av samhället eller med ett annat ord programmerade
det är ju trots allt ett filosofiforum
vart är det unika samt att ta kontrollen själv över sin situation
vara fri
varför inte göra som bankerna och skapa pengar ur tomma intet vilket dom gör när dom beviljar ett banklån
rada upp teserna eller huvudtankarna och låt en följetång av tankar och idéer flöda
men använder man endast inlärda ordval från rådgivare och experter såsom diversifiera så kommer man inte långt utan du måste agera och föra resonemang som en professionell trader eller investerare
fullt möjligt och ingen kurs utan va dig själv och din egen som autodidakt
nå samma höjder som högskola eller ett strå vassare utan behovet av att visa upp ett intyg
när du knäckt koden så väljer du mellan tystnad och försiktighet eller så kanske du har fått insikten att även om du talar öppet om det så kommer du endast nå ett fåtal som kommer singla slant mellan tankegångarna och strida till verket
mycket förenklat hur rikare blir rikare och fattigare blir fattigare
unik lånar 10 kr av banken för att köpa en kamera
Banken skapar digitala enheter ur tomma intet som sätts in på uniks konto
unik arbetar och får lön och av den betalar unik sedan tillbaks 11 kr varav 1 kr ränta
Då minska kollektivets ekorrhjul med 1 och banken är 1 kr rikare
träffa en författarinna av en slump när jag och min hund va på kaffe
hon har skrivit två böcker och ska ge ut en tredje om ekonomi
långt samtal växte till något vackert och hon lärde mig en sak som jag vill dela med mig av
vad följer av vad
först vad är behovet sedan tjänst och produkt i den ordningen
vilket ledde till att skriva en hel natt ur nya infallsvinklar efter hon sått detta frö hos mig
kom fram till att jag har inget behov av att skapa den första miljonen
men fortsätter ändå att skapa egna pengamaskiner för mig är behovet att ta bort eller minimera utgifter och på ett implicit sätt skapa en frihet till annat i livet
så istället för att fixera vid ett fast belopp eller vinstförhoppning så ser jag på processen som ett fortlöpande och föränderligt orakel inom mig som med lätthet leker med trading termer ur både vedertagna och icke rumsrena tillvägagångsätt
poängen är att vet man hur man kan skapa pengar och kan sova tryggt på nätterna så finns det ingen anledning att begränsa sig vid summor eller annat dravel
och för gudskull ge inga ekonomiska investeringstips i den här tråden för det tycker väl inte bara jag är olämpligt eftersom det snarare vilseleder än bringar klarhet i saker och ting
om du inte har en direkt tes eller huvudtanke kan du leka med följande
hur uppnår jag en nivå där mina vinster arbetar för mig på en marknad utan att jag riskerar eget surt förvärvat kapital som en självgående pengamaskin
där ursprungskapitalet sätts i arbete i något annat eller frigörs för andra ändamål
helst med en marknad som inte kan krascha eller vara känslig för världsomspänningar och ekonomiska klimat
samt gärna innan du kastar in handduken och påbörjar ditt nästa liv
Implicit filosoferande och du borde kunna härleda ur detta resonemang med några förslag om vad det kan vara
och ja håller dom intresserade på sträckbänken och alla andra som finner mitt väsen som en hemlös filosof får stå för sin egna uppfattning
för står man stadig i sina ställningstagande krävs det något unikt för att den ska rubbas
som mitt möte med författarinnan
ha det fint
Pilatus skrev:unik skrev:Hoppas på förstående att man inte plöjt igenom hela tråden utan läst tråd starten
En regel som vi förväntas följa på detta forum är att vi håller oss till trådens ämne. Alltså diskuterar vi vad som kan vara värt att investera i på börsen. Jag tror även vi har diskuterat ädla metaller. Optioner kan vara bra, det medger att man kan tjäna pengar även då börsen förväntas vara negativ.
Plötsliga hack är svåra att gardera sig mot. Men olika strategier och bolag som verkar utvecklingsbara. Novo Nordisk t ex såg bra ut då jag lade till den i min portfölj.
förstår ska inte göra fler inlägg för jag delar inte din uppfattning men respeketerar din tillsägelse
MVH
unik skrev:Pilatus skrev:unik skrev:Hoppas på förstående att man inte plöjt igenom hela tråden utan läst tråd starten
förstår ska inte göra fler inlägg för jag delar inte din uppfattning men respeketerar din tillsägelse
MVH
Jag tycker du skriver intressanta inlägg, men håller med Pilatus om att det inte tydligt knyter an till just den här trådens syfte.
Hoppas på att du inte blir nedslagen av tillsägelse. Var och en gör vad vi kan för att kunna hålla bra och meningsfulla diskussioner, och ingen kan förvänta sig att det alltid ska bli perfekt.
Här är tips på en annan tråd som lämpar sig för mer allmänna resonemang om pengar: viewtopic.php?f=10&t=12606
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196
Ställer en relevant och allmän fråga rörande ämnet i denna tråd
Har någon provat att t.ex. lägga 0,4% fördelning av investeringskapital med en sjunkande eller värdeminskning hos en tillgång
Sedan när den sjunker ytterligare lägga 0,6% fördelning med värdeminskningen
Och slutligen 1%
Vet att det är förenklat resonemang och att det krävs en modell som är beprövad för optimala förfaranden
Men vill minnas att det finns ett investeringsalternativ som plussar när marknaden går dåligt och inte tvärtom
Illustration och omfånget rör ett tillvägagångsätt som kan liknas vid swing trading
Och på så sätt köpa billigt för att sedan sälja dyrt
I motsats till köp av tillgång till gällande prisbild och förvänta sig stigande utveckling
Har någon provat att t.ex. lägga 0,4% fördelning av investeringskapital med en sjunkande eller värdeminskning hos en tillgång
Sedan när den sjunker ytterligare lägga 0,6% fördelning med värdeminskningen
Och slutligen 1%
Vet att det är förenklat resonemang och att det krävs en modell som är beprövad för optimala förfaranden
Men vill minnas att det finns ett investeringsalternativ som plussar när marknaden går dåligt och inte tvärtom
Illustration och omfånget rör ett tillvägagångsätt som kan liknas vid swing trading
Och på så sätt köpa billigt för att sedan sälja dyrt
I motsats till köp av tillgång till gällande prisbild och förvänta sig stigande utveckling
unik skrev:Har någon provat att t.ex. lägga 0,4% fördelning av investeringskapital med en sjunkande eller värdeminskning hos en tillgång Sedan när den sjunker ytterligare lägga 0,6% fördelning med värdeminskningen
Och slutligen 1%
Nej, det är inte någon modell jag känner till. Det liknar en spelteori som jag tror det finns en formel för.
Om man tror att börsen skall sjunka något kan man ställa ut en köpoption på sitt innehav. Covered Call betyder täckt köpoption, vilket innebär att en placerare äger de aktier som optionerna utfärdas mot. Det fungerar.
Om man tvingas sälja aktien på lösendagen, men trots allt vill behålla aktien ställer man ut en säljoption.
Inte så djärvt. En person yttrade sig just så angående min förkärlek till att ställa ut optioner. Man får en slant. Men skall man tjäna litet mer måste man nog köpa optioner. Hävstången ser litet bättre ut om då, förutsatt att man har den rätta tron.
Moderator
Pilatus skrev:unik skrev:Har någon provat att t.ex. lägga 0,4% fördelning av investeringskapital med en sjunkande eller värdeminskning hos en tillgång Sedan när den sjunker ytterligare lägga 0,6% fördelning med värdeminskningen
Och slutligen 1%
Nej, det är inte någon modell jag känner till. Det liknar en spelteori som jag tror det finns en formel för.
Om man tror att börsen skall sjunka något kan man ställa ut en köpoption på sitt innehav. Covered Call betyder täckt köpoption, vilket innebär att en placerare äger de aktier som optionerna utfärdas mot. Det fungerar.
Om man tvingas sälja aktien på lösendagen, men trots allt vill behålla aktien ställer man ut en säljoption.
Inte så djärvt. En person yttrade sig just så angående min förkärlek till att ställa ut optioner. Man får en slant. Men skall man tjäna litet mer måste man nog köpa optioner. Hävstången ser litet bättre ut om då, förutsatt att man har den rätta tron.
Ett förenklat resonemang om alternativ modell skulle kunna vara …
Utifrån ett forum inlägg där en person skriver att vederbörande passa på att köpa vid prisfall
Och säljer efter marknaden återhämtat sig
Punkt
Ämne
Ett försök till en förenklad modell att köpa aktier billigt och sälja dyrt
Huvudtanke
Att göra köp när marknaden har prisfall och då köper man när marknaden sjunker nedåt
Därför att
Om det finns ett egenvärde i att marknaden alltid återhämtar sig så har man ett positiv förväntan utan att förlita sig på tro eller förhoppningar
För att
Det är statistiskt vederlagt med historiska data över tid sedan tidernas begynnelse att marknaden återhämtar sig
Så att
Istället för att spekulera så gör man strategiskt riskbedömning med positiv förväntan
Genom att
Skaffa en överblicksbild av hur botten nivåers prisnivåer legat historiskt kan man ha dessa som styrvärden
Skapa värde markörer för botten och mellan och mindre prisfall där man lägger första köp av tillgång vid ett mediokert prisfall med 0,4 enligt sin historiska data och sedan om ytterligare nedåt trend till ett medel stort fall lägga 0,6 och slutligen en botten nivå lägga 1%
Om på sådant sätt
Är fallet att man kan köpa vid nedgång och sälja vid uppgång när återhämtning sker med en fördelaktig situation
Så är det på följande vis
Att man har mervärde och egenvärde med historiska data och beprövad föränderlig process varav en positiv förväntan på fakta och inte tron eller förhoppningar
Belysande och förstärkande moment
Att göra allt med inlärda mönster och tro på experter och rådgivare utan att föra egna resonemang runt det okända med andra infallsvinklar skapar sällan nya och lukrativa investeringsmöjligheter
unik skrev:Ett förenklat resonemang om alternativ modell skulle kunna vara …
Utifrån ett forum inlägg där en person skriver att vederbörande passa på att köpa vid prisfall
Naturligtvis är det så alla vill göra. Att ställa ut optioner var ett sätt att göra det på. Hur du menar konkret är inte så enkelt att förstå. Om du tänker dig att köpa en aktie "vid prisfall" och sälja då marknaden (aktien) återhämtat sig? Det man vill veta är om det ser ut som om priset har bottnat och förväntas börja återhämta sig. I annat fall är det som att fånga en fallande kniv. Om prisfallet till del beror på företagets fundamenta (röda siffror på sista raden) så tar man stor risk. Och handel på börsen handlar om riskhantering.
Moderator
Pilatus skrev:unik skrev:Ett förenklat resonemang om alternativ modell skulle kunna vara …
Naturligtvis är det så alla vill göra. Att ställa ut optioner var ett sätt att göra det på. Hur du menar konkret är inte så enkelt att förstå. Om du tänker dig att köpa en aktie "vid prisfall" och sälja då marknaden (aktien) återhämtat sig? Det man vill veta är om det ser ut som om priset har bottnat och förväntas börja återhämta sig. I annat fall är det som att fånga en fallande kniv. Om prisfallet till del beror på företagets fundamenta (röda siffror på sista raden) så tar man stor risk. Och handel på börsen handlar om riskhantering.
Rörande riskfördelning och fallande kniv så tycker jag du förenklar den underliggande mekanismen
Där du köper i etapper med historiska styrvärden som påvisar indikations värden för litet, mellan och stort prisfall och du fördelar riskkapital med mindre belopp vid mindre prisfall och mer vid mellan stora prisfall och slutligen hela 1% av riskkapitalets totala summa
Det betyder att om du har 100 000 så lägger du 400 sedan 600 och slutligen 1000
Det varierar över tid eftersom du ibland endast får tillfällen av första graden prisfall och inblanda två och vid udda tillfällen samtliga
Så om kniven faller så långt att du gör ett nytt rekord med en ny bottennivå som tidigare inte uppnått så fallerar ditt resonemang eftersom du förlitar dig på historisk datainsamling där du gjort mallar och uppskattningslistor för att ta fram styrvärdena
För att fördjupa diskussionen finns det färdiga simulations modeller som simulerar prisrörelser av historiska data eller pseudo genererade där man kan testa och verifiera resonemanget
För mitt ställningstagande grundar sig redan i en färdig modell med ett positivt värde och ROI inom en annan marknad
Där jag inte ser att det inte skulle gå att applicera på börsen
Det som skiljer kollektivet och den unika individen är att man strider till verket
Införskaffar information och material provar om en tes håller eller inte
Är helt övertygad att med lite gratis verktyg och sidor med historiska data så kan man manuellt köra 100 manuella köp och sälj tillfällen för att skaffa sig en överblick innan man investerar riktiga pengar
Vidare så uppnår man mycket snabbare en nivå där man kan spekulera med marknadens egna pengar och plocka ur sitt eget kapital och låta vinstsviterna genera vinster som en självgående pengamaskin genom att automatisera processen med en robot
Det ska nämnas för riskfördelning är allt annat än att kontinuerligt pumpa in pengar per månad med surt förvärvat kapital med ständigt exponerat riskkapital med en diversifierad portfölj som ytterst marginell avkastning
Återgå till "Politik och samhälle"