Vad är essensen i "överklass"

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 30 nov 2014 17:53

Finns ingen sådan essens/natur/kärna men kanske kan vi använde begreppet familjelikhet här...
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 30 nov 2014 21:07

Algotezza skrev:Finns ingen sådan essens/natur/kärna men kanske kan vi använde begreppet familjelikhet här...

Nu var det någon nomenklatur här som jag inte hängde med på...
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 01 dec 2014 08:22

Anders skrev:
Algotezza skrev:Finns ingen sådan essens/natur/kärna men kanske kan vi använde begreppet familjelikhet här...

Det är Wittgensteins begrepp. Från Wikipedia:

Familjelikhet (ty. Familienähnlichkeit, eng. family resemblance) ett centralt begrepp i den sene Ludwig Wittgensteins tänkande. I språkspelet använder vi vissa allmänbegrepp, dessa har filosofer länge sökt definiera; de har sökt finna vad i till exempel spel som alla spel har gemensamt. Wittgenstein menar att detta är förfelat. Spel utgör en familj med olika medlemmar. Vissa medlemmar har vissa likheter med andra medlemmar men inga likheter med en annan medlem. Spel A har likheter med spel B och Spel B har likheter med spel C men spel A har inga likheter med spel C. Söker man ge en definition av spel alltså "dra en skarp gräns, så är man fri att göra det efter behag; och denna gräns kommer aldrig att sammanfalla helt och hållet med det faktiska bruket eftersom detta bruk inte har någon skarp gräns" (Blå boken s. 23).

Detta begrepp, familjelikhet, kan sedan användas på vilket område man vill, där det är svårt att hitta en gemensam betydelsekärna eller gemensam natur för företeelser
inom ett visst område.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 01 dec 2014 10:02

Algotezza skrev:
Anders skrev:

Det är Wittgensteins begrepp. Från Wikipedia:

Familjelikhet (ty. Familienähnlichkeit, eng. family resemblance) ett centralt begrepp i den sene Ludwig Wittgensteins tänkande. I språkspelet använder vi vissa allmänbegrepp, dessa har filosofer länge sökt definiera; de har sökt finna vad i till exempel spel som alla spel har gemensamt. Wittgenstein menar att detta är förfelat. Spel utgör en familj med olika medlemmar. Vissa medlemmar har vissa likheter med andra medlemmar men inga likheter med en annan medlem. Spel A har likheter med spel B och Spel B har likheter med spel C men spel A har inga likheter med spel C. Söker man ge en definition av spel alltså "dra en skarp gräns, så är man fri att göra det efter behag; och denna gräns kommer aldrig att sammanfalla helt och hållet med det faktiska bruket eftersom detta bruk inte har någon skarp gräns" (Blå boken s. 23).

Detta begrepp, familjelikhet, kan sedan användas på vilket område man vill, där det är svårt att hitta en gemensam betydelsekärna eller gemensam natur för företeelser
inom ett visst område.

Hm. Naturlig invändning. Men jag hävdar trots det att befintlighet av "framgångsrik man" 1-3 generationer innan din egen faktiskt kommer att påverka din syn på livet och dess möjligheter avsevärt.
Juli 2026

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 01 dec 2014 15:36

Överklass kan vara adel också - med ett namn bara, inte så mycket entreprenörskap i det förflutna. Och så de kungliga...på en egen inkompetensnivå...
Algotezza aka Algotezza

reflex

Inläggav reflex » 01 dec 2014 17:21

Algotezza skrev:Överklass kan vara adel också - med ett namn bara, inte så mycket entreprenörskap i det förflutna. Och så de kungliga...på en egen inkompetensnivå...

Jag har två grannar och en f.d. arbetskamrat som är med i adelskalendern men jag räknar dom inte som överklass för det.
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 01 dec 2014 18:17

Algotezza skrev:Överklass kan vara adel också - med ett namn bara, inte så mycket entreprenörskap i det förflutna. Och så de kungliga...på en egen inkompetensnivå...

Inte så sällan entrepenörsskap, då släkten ursprungligen adlades. Visst, skälen till att det ekonomiska oberoendet för släkten uppkom kan variera. Adelsskapet var ju ursprungligen ett militärt frälse, 1280 Alsnö stadgar, Arte et Marte och allt det. I adelsskapet permanentades orättvisan.

Har det någonsin funnits en ren meritokrati? Alla börjar på scratch och är sin egen lyckas smed? Går det all nollställa generationer? Finns någon naturlig mekanism som skulle medverka till detta? Libertarianerna slår ju på stora trumman för "aquisition", att man förtjänat sin property genom det arbete man lagt ned på något. Arbetet HAR en relevans, även för dessa kapitalismens profeter. Problemet är att välstånd ackukuleras och permanentas , inte bara under en persons levnad . Och Nozick visar på hur det naturligt byggs upp oröttvisor, då man inte tillåter tvång. Det är onekligen något krystat över ett samhälle som byggs upp av tvång. Men - jag ser inte min höga skatt som tvång. Jag ser den som en "side constraint" för att andra skall ha en rimlig chans, på samma sätt som jag själv fått.

Svaret är nog helt enkelt att "rättvisa" är något som finns i den mänskliga naturen. Varför det har varit en överlevnadsfördel har jag dock svårt att förstå.
Juli 2026

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 01 dec 2014 19:14

Finns det någon i vars självbild det ingår utsagan "Jag tillhör överklassen"? Ordet "överklass" är ju så negativt laddat idag.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 01 dec 2014 19:30

Överklass = ha mycket pengar, ibland även makt

men alla som har mycket pengar är inte överklass

och en del överklass har inte så mycket pengar

och en del som har makt räknar sig inte till överklassen
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 01 dec 2014 19:38

Algotezza skrev:Finns det någon i vars självbild det ingår utsagan "Jag tillhör överklassen"? Ordet "överklass" är ju så negativt laddat idag.

Det var en fördel med adeln. Den var tydlig. Nu vill vissa både ha och äta kakan.
Juli 2026

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 01 dec 2014 20:47

Anders skrev:
Algotezza skrev:Finns det någon i vars självbild det ingår utsagan "Jag tillhör överklassen"? Ordet "överklass" är ju så negativt laddat idag.

Det var en fördel med adeln. Den var tydlig. Nu vill vissa både ha och äta kakan.

Helst äta andras kaka och förmera den egna.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 01 dec 2014 21:24

De sociologikurser jag läst använde bara termen "övre medelklass" (och "undre medelklass") vill jag minnas. Jag blev lite förbryllad av det, för jag tänkte då liksom att övre medelklass borde betyda ungefär i mitten fast lite högre, men snart gick det upp för mig att övre medelklass snarare var tänkt att betyda samhällets toppskikt. Kanske har och göra med ordet "överklass" negativa laddning.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 02 dec 2014 04:35

SigurdV

Inläggav SigurdV » 11 dec 2014 10:09

Zokrates skrev:Kanske det här är essensen?

http://fof.se/artikel/nordvasteuropas-adel-tog-taten

//Nordvästeuropas dominans i världen har långa anor, det framgår av en ny undersökning av Europas adel.
historia demografi
Publicerad 2014-10-29

Via en 1 000 år lång demografisk serie kan man hitta den moderna världens födelse. Det berättar Neil Cummins, historiker vid London School of Economics, som samlat data om drygt 121 000 europeiska adelspersoners födelse, liv och död under åren 800–1800.//

Redan 800?? Det är faktiskt lite tidigt!
Men vi kan ju tänka oss det som en exponentualsitation ...
Det är ju kanske lite knepigt att exakt fastställa när historiska förändringar inleds.

//– En definition på moderniteten är framväxten av en nationalstat med våldsmonopol, vilket i regel medför minskat våld i samhället, säger Neil Cummins.

En annan är ökad medellivslängd, som är ett grovt men bra mått på ekonomisk tillväxt. Dessa saker syns tydligt i materialet.

I en ny forskningsrapport presenterar han sina data, som i nuläget är just data. //

//Ännu har han inte kunnat förklara alla de variationer han har sett i det gigantiska materialet. Men ett tydligt resultat är exempelvis adelns ökande medellivslängd i två tydliga faser: först vid medeltidens slut, från omkring 50 till 55 år, och sedan på 1700-talet, då den ökade till omkring 60 år. Högadeln levde dock något kortare, särskilt i början av perioden. Men kan man dra generella slutsatser av överklassens liv – och död?

– Ja, jag tror det, säger Neil Cummins. Det finns tydliga överlappningar med vad vi vet om den stora befolkningens beteenden, men mina data visar att adeln låg före dem i tid. Det handlar om minskningen av våldsamma dödsfall, om familjebildningsmönster och om medellivslängden. Och dessa tre saker handlar alla om moderna beteenden.//

Ska jag bli förgrymmad på dem som lever längre än bönder och slavar?

//Ett annat resultat är de geografiska mönster som framkommit i analysen. Adelspersoner i norra och västra Europa tenderade att ha både högre medellivslängd och en tidigare ökning av medellivslängden än resten av Europa. Och detta mönster uppkom redan på högmedeltiden, före digerdöden.

– Detta förvånade mig mycket, eftersom vi vet att ökad medellivslängd korrelerar starkt till ekonomisk tillväxt, säger Neil Cummins. Vi vet att Nordvästeuropa någon gång började dra ifrån resten av världen, men de flesta forskare förlägger detta till efter digerdöden, då efterfrågan på arbetskraft ökade och lönerna steg.//

Jag tror det rörde sig om förbättringar i jordbruket ... mer mat möjliggör fler människor som ska ha nåt att göra...

//Vilka områden handlar det om?

– Främst de brittiska öarna och Skandinavien.

Finns det någon koppling till vikingarna här?

– Ha ha, ja vem vet? Men allvarligt talat så handlar detta om just de områden som vikingarna kom ifrån och där de etablerade sig, säger Neil Cummins. Jag ska gå vidare i min forskning och analysera förnamn, och via dem försöka se var de olika personerna kom ifrån.

Neil Cummins arbetar i nuläget på en bok där dessa data ska presenteras i ett större sammanhang. Forskning & Framsteg lovar att bevaka utgivningen.//

Jepp och så snickrade vi ihop lite bättre båtar och rajdade utlandet :)

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 11 dec 2014 14:37

Essensen av allt slags överklass kan väl vara att överskatta sin betydelse, sitt värde. Det är klar, det finns ju olika slags överklass, politisk, ekonomisk, kulturbaserad, opinionsbildarbaserad - men det handlar väl om att skaffa sig livets goda utöver vad som är skäligt och inte sällan på andras bekostnad. Egoism styr väl de flestas liv om än inte sällan i kamouflerad form.
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Politik och samhälle"