Demokratisk uteslutning!

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Vill du suspendera Jbig i en vecka från politikforumet, till fördel för hans utveckling under psykologi och filosofi?

Ja
4
31%
Nej
3
23%
Utestäng honom från alla ämnesområden
1
8%
Äh han är gullig och vi kan ha han som maskot
5
38%

Antal röster: 13

Bobby Hogan

Inläggav Bobby Hogan » 16 jul 2007 14:00

Den genomsnittliga dollarkursen för 2006 var 7,3766 SEK.
(Källa : Sveriges Riksbank)

Mycket nöje med era fortsatta beräkningsövningar.
In an average living room there are 1,242 objects Chuck Norris could use to kill you, including the room itself.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 16 jul 2007 14:12

Orkar inte med att banka huvudet mot en vägg, det ekar så tomt och allt blir en enda rundgång utan svar.
Vem behöver ett bollplank om studsen tillbaka uteblir? :?

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 16 jul 2007 14:24

Hejsan....

Då kan man, lille Bobby Hogan, fundera på vad riksbanken menar med denna skrivning:

"USD/SEK 1992-2006 årsgenomsnittt enligt Riksbanken,
2006 = 6.7925"

Källa: http://www.internetional.se/usdsekenligtrb.htm

Bumerangen kommer tillbaks.....Mycket nöje med era fortsatta beräkningsövningar.......som sagt var.....ho ho ho.... :lol:

Se där, har du kört huvudet i väggen, lille Zokrates - är det så du känner dig när du är totalt bortgjord, och ofattbart nog mest med dina egna siffror.....ho ho ho ho...... :D

Trots att en stjärna till försökte hjälpa dig, så blev fallet plötsligt än värre......ho ho ho ho.....vad vi njuter av vår totala överlägsenhet i sak.....och njutningen blir ju ej sämre av att våra hjältar åter blivit rejält syraka och frustrerade..... :arrow:  :wink:

MVH
jbig
Att verka för det goda...

Bobby Hogan

Inläggav Bobby Hogan » 16 jul 2007 14:34

Jbig skrev:Hejsan....

Då kan man, lille Bobby Hogan, fundera på vad riksbanken menar med denna skrivning:
2006 = 6.7925"
Källa: http://www.internetional.se/usdsekenligtrb.htm

Ja, det kan man fundera på. Eller också så kan man istället ta reda på vad den siffran står för. Som vanligt har du inte koll på saker och ting.

Från : http://www.riksbank.se/templates/stat.aspx?id=16749

2006 januari - december
Enhet Valuta Medel Min Max Ultimo
1  USD       7,3766      6,7925      7,9825      6,872

Beräkningsmetoden  är kopplad till det val som gjorts ovan i ”Resultat per” och anger om resultatet av sökningen ska beräknas som ett ”Medelvärde”, visa periodens lägsta värde (”Minvärde”), visa periodens högsta värde (”Maxvärde”) eller visa periodens sista notering (”Ultimo”).

Här ser vi alltså att medelvärdet är 7,3766, däremot är periodens lägsta värde 6,7925. Vilket därmed skulle bevisas. Varsågod att testa själv, Jbig. Bara att följa min länk, sedan får du göra en query på 2006 i Excelmallen som ligger där.

Borde väl vara lite trevlig omväxling för dig att skapa något själv istället för att klippa och klistra in siffror som du inte kontrollerat först ?

Din självpåtagna s.k "överlägsenhet i sak" mår inte riktigt bra av att du ständigt trampar i klaveret.

Lycka till !!
In an average living room there are 1,242 objects Chuck Norris could use to kill you, including the room itself.

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 16 jul 2007 15:02

Hejsan...

Tja, lille Bobby Hogan, jag kan bara tolka dessa ord och siffror på ett sätt:
2006 = 6.7925"

Vilket lätt förklaras av att visserligen var dollarn svängig år 2006, men medlvärdet 6.7925 verkar ha varit den kurs som var den mest normala under året, om man utgår från Riksbanken i vart fall!  Annars hade de inte skrivit detta! Eller hur? Jag litar på mina siffror, så får du lita på dina!  :lol:

Det ser du om du lägger ihop dina högsta och lägsta värden för dollarn, det är då du får ditt medelvärde. Men detta gäller knappast för hela året, utan det är som sagt medelvärdet mellan högsta och lägsta talet. Därmed gäller min siffra, vännen lille! Ho ho ho ho....vad vi njuter..... :lol:

Men i sak ändrade detta inget vad gäller ursprungsfrågan, som var hur mycket en svensk socialbidragstagare i snitt hade om dagen att leva på år 2006!

Ehuru en dollarkurs på 7,37 fortfarande giver att en svensk genomsnittlig socialbidragstagare hade att leva på minst 32,11 dollar om dagen. (Det har inte närmare 50, kanske 75, miljoner amerikaner förresten att leva på om dagen).
Eller så gäller riksbankens dollarkurs, 6,79, för samma år följande för socialbidragstagaren att leva på om dagen: 34,85 dollar........ :lol:

Hur ni än vänder på det, så verkar det som jbig hela tiden verkar hava rätt om både socialbidragets genomsnitt, samt förhållandena i USA, för att strö lite salt i ett visst sår! Ho ho ho ho..... :lol:

MVH
jbig

Bobby Hogan

Inläggav Bobby Hogan » 16 jul 2007 15:07

Jbig skrev:Hejsan...

Tja, lille Bobby Hogan, jag kan bara tolka dessa ord och siffror på ett sätt:
2006 = 6.7925"

Vilket lätt förklaras av att visserligen var dollarn svängig år 2006, men medlvärdet 6.7925 verkar ha varit den kurs som var den mest normala under året, om man utgår från Riksbanken i vart fall!  Annars hade de inte skrivit detta! Eller hur? Jag litar på mina siffror, så får du lita på dina!

Det passar mig utmärkt. Jag har rätt siffror och du har fel siffror. Om du envisas med det, varsågod.

När du envisats klart så kan du ju roa dig med att jämföra precis samma query för 2005 med dina siffror, så ser du exakt vad felet är. Eller 2004. Eller 2003. Ta vilket år som helst. En 10-åring kan då utan problem se vad din källa gjort för fel. Så uppenbart är det.

Kom ihåg att du letar efter medelvärdet, inte ultimovärdet, inte minimivärdet, inte maxvärdet. Medelvärdet. Samt att din källa inte är riksbanken, utan någon som länkar till riksbanken. Du kanske skulle titta på om dom skrivit rätt ?? Så, nu har du fått tillräckligt med ledtrådar.

Men du kanske inte hänger med i svängarna, vilket ju låter sannolikt eftersom du försöker förklara ditt lilla misstag som en ekonomisk amatör, istället för att bara erkänna att du borde ha kontrollerat uppgifterna först.

Varför måste du krångla till allting istället för att bara erkänna att du hade fel ??

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 16 jul 2007 15:18

Hejsan....

Käre Bobby Hogan, läs igen min inlaga ovan, och det där med att lägga ihop dina siffror, det är då du får ett medelvärde. Men det är inte årets medelvärde, utan medelvärdet mellan högsta och lägsta talen....... :lol:

Därmed så gäller ju mitt, av Riksbanken anmodade, medelvärde för år 2006, eller hur? Ho ho ho ho....hur du än krånglar till det, så losar du, precis som vanligt!  :lol:

För år 2005 gäller ju de nuffror min källa anger som medelvärde för hela året även med den av dig aviserade källan...... :arrow:  :lol:  :lol:  :lol:

MVH
jbig

Bobby Hogan

Inläggav Bobby Hogan » 16 jul 2007 15:28

Jbig skrev:Hejsan....

Käre Bobby Hogan, läs igen min inlaga ovan, och det där med att lägga ihop dina siffror, det är då du får ett medelvärde. Men det är inte årets medelvärde, utan medelvärdet mellan högsta och lägsta talen....... :lol:

Därmed så gäller ju mitt, av Riksbanken anmodade, medelvärde för år 2006, eller hur? Ho ho ho ho....hur du än krånglar till det, så losar du, precis som vanligt!

Hur svårt är det för dig att förstå detta egentligen ??

Beviset står ju där, klart och tydligt. Du är väl läskunnig ??

Måste jag skriva ut i klarspråk att din källa helt enkelt skrivit fel värde för 2006 eftersom du inte verkar förstå detta ?? Din källa är en websida som länkar till riksbanken, den är inte riksbanken. Min källa ÄR riksbanken.

Så påstår du att jag har fel, då påstår du också att Sveriges Riksbank har fel. Då kanske du fattar hur fel ute du är.

Kolla alla andra år från din källa och jämför med riksbankens officiella statistik så ser du detta själv. Han har skrivit fel flera år, 2006 är fel (skall vara 7,3766), 2005 är rätt, 2004 är fel (skall vara 7,3496), 2003 är rätt, 2002 är rätt, 2001 är rätt osv........det är ju bara för dig att jämföra de båda så kommer du fram till exakt samma slutsats.

Att du glömde att kontrollera siffrorna är en sak, det kan vem som helst göra. Men ser du verkligen inte detta ?? I så fall är du inte speciellt smart.

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 16 jul 2007 15:46

Hejsan...

Om du kollar in denna sajt, och kollar in diagrammet, så kanske du förstår vad jag menar..... :lol:

http://www.valuta.se/valuta/ShowGraph.a ... xt=Fixkurs

Tryck in år 2006, kolla diagrammet, och utvecklingen av kursen mot dollarn, så ser du att medelvärdet ligger klart under 7 kronor, räkna från tredje "rutan", strax efter " 21-05-06"....

Så kanske du fattar?  :lol:

MVH
jbig

Bobby Hogan

Inläggav Bobby Hogan » 16 jul 2007 15:53

Om du kollar in denna sajt, och kollar in diagrammet, så kanske du förstår vad jag menar..... :lol:

http://www.valuta.se/valuta/ShowGraph.a ... xt=Fixkurs

Tryck in år 2006, kolla diagrammet, och utvecklingen av kursen mot dollarn, så ser du att medelvärdet ligger klart under 7 kronor, räkna från tredje "rutan", strax efter " 21-05-06"....

Så kanske du fattar?

MVH
jbig

Driver du med mig ??

I den grafen, för hela 2006 så ser du ju att genomsnittet omöjligt kan ligga under 7. Däremot så ser du var minimivärdet ligger, var maxvärdet ligger och även ultimovärdet per 061231.

Men man ser också klart och tydligt att genomsnittet för 2006 ligger långt över 7.

Så jag frågar igen, ser du verkligen inte detta eller driver du med mig ??
För just nu så är du mer än lovligt korkad. Ärligt talat Jbig, skärp dig och inse fakta. Läs igenom mitt förra inlägg igen och börja tänka rätt, istället för att vara så förbaskat envis. Det är ingen skam att erkänna att man haft fel.

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 16 jul 2007 16:17

Hejsan...

Kanske jag var lite för skämtsam emot dig, vännen!  :arrow:  :lol:  :lol:  :lol:

Men fakta kvarstår i sak!

En dollarkurs på 7,37 giver fortfarande att en svensk genomsnittlig socialbidragstagare hade att leva på minst 32,11 dollar om dagen.

Eller en dollarkurs på 6,79, för slutet av samma år följande för socialbidragstagaren att leva på om dagen: 34,85 dollar!

Det var ju det frågan handlade om med våran Zokrates, som nu lämnat skeppet. Han trodde att det svenska socialbidraget låg någonstans kring $7,50/dag, eller om det nu var $15/dag, eller vad han nu kom fram till? Själv tippade jag kring $35 i snitt, vilket ju inte landar långt från 32 eller 34 dollar per dag..... :lol:

Idag gäller välan att en socialbidragstagare med i snitt 7100 kronor i månaden med hyra ingåendes, med nuvarande dollarkurs har cirka $34,10 per dag.....inte så illa pinkat ändå, får vi nog anse...... :arrow:  :wink:

MVH
jbig

Bobby Hogan

Inläggav Bobby Hogan » 16 jul 2007 16:37

Kanske jag var lite för skämtsam emot dig, vännen!

Ja, det är väl det närmaste du kan komma till att medge att du inte kontrollerade din källa ordentligt och därmed hade fel siffror till fel värde, så jag nöjer mig med det.

Nu låter jag dig och Zokrates fortsätta ert beräkningsexperiment rörande socialbidragen. Själv skall jag gå ut på promenad i det fina sommarvädret.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 16 jul 2007 16:50

Kanske jag var lite för skämtsam emot dig, vännen!  :arrow:  :lol:  :lol:  :lol:

Men fakta kvarstår i sak!

En dollarkurs på 7,37 giver fortfarande att en svensk genomsnittlig socialbidragstagare hade att leva på minst 32,11 dollar om dagen.

Eller en dollarkurs på 6,79, för slutet av samma år följande för socialbidragstagaren att leva på om dagen: 34,85 dollar!

Det var ju det frågan handlade om med våran Zokrates, som nu lämnat skeppet. Han trodde att det svenska socialbidraget låg någonstans kring $7,50/dag, eller om det nu var $15/dag, eller vad han nu kom fram till? Själv tippade jag kring $35 i snitt, vilket ju inte landar långt från 32 eller 34 dollar per dag..... :lol:

Idag gäller välan att en socialbidragstagare med i snitt 7100 kronor i månaden med hyra ingåendes, med nuvarande dollarkurs har cirka $34,10 per dag.....inte så illa pinkat ändå, får vi nog anse...... :arrow:  :wink:

MVH
jbig

Som socialbidragstagare i Härnösand kan jag meddela att summan ligger på ganska precis 6000kr/mån (hyran inkluderad - medges 3000kr för just hyra, och bostadsbidraget dras av så det gör varken från eller till). 7100kr är högre socialbidragsnorm än jag någonsin hört talas om i Svedala. Även i Piteå så låg summan ganska precis vid den jag för närvarande erhåller. Tilläggas bör att jag jobbar mellan 07.00 och 16.00 måndag-fredag för att erhålla dessa pengar - man kanske bör fråga sig varför (pengarna finns ju redan).
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 16 jul 2007 17:07

Hejsan...

Tja, Avantgardet, då ser det välan olika ut där jag kommer ifrån och Piteå och Härnösand då. Hyrorna är olika höga i landet, därav florerar ett socialbidrag för en person säkerligen i spannet 6000-9000 i månaden beroende på var man bor i landet. Eftersom jag vet att man även kan få, beroende på hyrans storlek, upp till 7500 kronor per månad i socialbidrag där jag bor, så är det ingen alls ovanlig summa! Naturligtvis ingår ej bostadsbidrag, skulle väl bara fattas..... :lol:
Kanske du borde vidga dina vyer?   :lol:

Jag jobbar också mellan 07.20 och 16.00/18.00 när jag inte har semester som jag har just nu! Men inte är jag avundsjuk på socialbidragstagarna för det! Eftersom jag vet hur jobbigt det är att leva så i längda...... :lol:

Avund har aldrig varit min grej......... :wink:

MVH
jbig

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 16 jul 2007 17:17

Tja, Avantgardet, då ser det välan olika ut där jag kommer ifrån och Piteå och Härnösand då. Hyrorna är olika höga i landet, därav florerar ett socialbidrag för en person säkerligen i spannet 6000-9000 i månaden beroende på var man bor i landet. Eftersom jag vet att man även kan få, beroende på hyrans storlek, upp till 7500 kronor per månad i socialbidrag där jag bor, så är det ingen alls ovanlig summa! Naturligtvis ingår ej bostadsbidrag, skulle väl bara fattas..... :lol:
Kanske du borde vidga dina vyer?   :lol:

Jag jobbar också mellan 07.20 och 16.00/18.00 när jag inte har semester som jag har just nu! Men inte är jag avundsjuk på socialbidragstagarna för det! Eftersom jag vet hur jobbigt det är att leva så i längda...... :lol:

Avund har aldrig varit min grej......... :wink:

MVH
jbig

Låter helt korrekt resonerat av er, mäster jbig, men jag vill minnas att endast (ca) 3000kr medges för hyra - oavsett boendets läge eller storlek, eller vilka faktorer det nu än vara månde. Reserverar mig givetvis för möjligheten att jag fått det hela om bakfoten...
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Återgå till "Politik och samhälle"