För högt socialbidrag i Sverige?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 20 jul 2007 20:06

Visst utför du sysslor som egentligen en kommunalanställd skulle sköta så är det en annan femma.

Aha okej så du slår ett slag för att reducera de kommunalanställdas löner med en sådär 70%. Tja det skulle vara en besparing för kommunerna.

Visst.  

Undrar vad facket skulle säga, undrar vad som skulle med kompetensens som finns inom kommunen, snacket om lärarnas löner skulle komma i en annan dager  :)  tex. Skulle vilja se hur många som efter det sökte sig till lärarhögskolan.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 20 jul 2007 20:17

Hur fan har du hamnade du i socsvängen Avant?
Fattar inte. Hur kan en människa med intelligens vara så beroende?
Själv är jag omgiven av mina bröder som har feta konton, jag är "samvetet" i familjen, får ständigt besök av dessa där de "gråter ut". Tror alltid att jag ändå är lyckligast av alla. När allt kommer till kritan söker de upp mej. Har tagit på mej den rollen, på gott och ont.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 20 jul 2007 20:21

Ja jag fattar inte. Om man har förmågan och är arbetsför hur kul är det att stå där med mössan i handen inför en massa soctanter och i detalj vända upp och ned på sin ekononomi inför dem.

Men det är fritt val och olika äro vi.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 20 jul 2007 20:59

suchanother skrev:Hur fan har du hamnade du i socsvängen Avant?
Fattar inte. Hur kan en människa med intelligens vara så beroende?
Själv är jag omgiven av mina bröder som har feta konton, jag är "samvetet" i familjen, får ständigt besök av dessa där de "gråter ut". Tror alltid att jag ändå är lyckligast av alla. När allt kommer till kritan söker de upp mej. Har tagit på mej den rollen, på gott och ont.

Kallekula skrev:Ja jag fattar inte. Om man har förmågan och är arbetsför hur kul är det att stå där med mössan i handen inför en massa soctanter och i detalj vända upp och ned på sin ekononomi inför dem.

Men det är fritt val och olika äro vi.

Vems vill man vara beroende av. Hur mycket slav vill man vara. Sisyfos hånade himlarna, genom hämnden blev hans vedermödor meningsfulla. Jag gör ju endast det jag känner för. Beroende? Det är inte jag som är beroende. Jag är oumbärlig - det är skillnaden.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 20 jul 2007 21:27

Visst är väl merparten av oss beroende på ett eller annat sätt.Vi kan ju knappast göra allt som fall oss in hur och när som helst (kan vi i och för sig men få vill ju ta konsekvenserna som detta medför). Men det är ju i så fall det bästa att bli så oberoende som möjligt. Om det nu är det men strävar efter.

Sen anpassar vi oss till vår värld och inom denna känner vi oss fria.

Och gränserna för de som går på socialbidrag är snäva, men inom dessa visst där kan man väl känna sig fri och oberoende.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 20 jul 2007 21:30

Avant, ville inte vara taskig men ryck upp dej grabben!
Taskig proletär är ingen bra roll.
Högre utbildning krävs, Marx var alltid mån om att framhävda sin frus adliga börd, von Westfahlen.
Så där fela han, Marx var tyken och jävligt obekväm typ, hade passat mej då jag är likadan. En jävel på armbrytning, finne som jag är.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 20 jul 2007 21:41

Visst har du rätt SUCH.

Nå går väl AV på bidrag mellan terminerna så det är en fis i rymden.

Sen är det sällan man kan läsa i hypotetiska frågeställningar ala Aftonbladet : vad väljer du hög lön eller ett jobb där du har hög grad av oberoende, ett statusfullt jobb eller...

Man får liksom hela kakan när man äter upp den i detta fallet. Tjänster  med hög grand av frihet är välbetalda har hög status (eller vise versa) osv osv. Frågan man kan ställa sig är vad är den oberoende faktorn? Om en sådan finns.

Återgå till "Politik och samhälle"