Allmän politik.

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

xion

Re: Allmän politik.

Inläggav xion » 22 jun 2025 11:09

Spännande politisk utveckling i vår värld.
Kommer våra världsledare att sansa sig eller kommer tredje världskriget att braka loss med full styrka.
Jag oroar mig inte mycket för egen del eftersom jag snart ska dö. Jag kan känna mig trygg i min maktlöshet och lugnt se tiden an.
Jorden och dess liv kommer att finna nya vägar vad som än händer. Man får försöka göra det bästa av situationen och ta dagen som den kommer.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 22 jun 2025 14:29

xion skrev:Spännande politisk utveckling i vår värld.
Kommer våra världsledare att sansa sig eller kommer tredje världskriget att braka loss med full styrka.

De gör så gott de kan. USA hittar på en historia om att fan själv tagit plats i något land som inte kan försvara sig. Därefter testar de sina nya bomber. På köpet får USA tillgång till olja och allehanda mineral. Folket applåderar och tycker att det var märkvärdigt bra gjort.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 22 jun 2025 15:41

Pilatus skrev:

De gör så gott de kan. USA hittar på en historia om att fan själv tagit plats i något land som inte kan försvara sig. Därefter testar de sina nya bomber. På köpet får USA tillgång till olja och allehanda mineral. Folket applåderar och tycker att det var märkvärdigt bra gjort.

Inte första gången USA ställer till det i mellanöstern och sannolikt inte sista. Sen kan man ju lyssna på dagens Sommarpratare och få en bild av vilken mönsterregim som angreps.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 22 jun 2025 15:48

Anders skrev:
Pilatus skrev:

Inte första gången USA ställer till det i mellanöstern och sannolikt inte sista. Sen kan man ju lyssna på dagens Sommarpratare och få en bild av vilken mönsterregim som angreps.

Det är kanske inte läge att tala om mönsterregimer då länder bombar anläggningar som anrikar Uran. En massa radioaktiva isotoper som sprids i området är ett dödligt hot lång tid framöver. Bättre att lyssna till IAEA!
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 23 jun 2025 08:45

Pilatus skrev:
Anders skrev:
Pilatus skrev:De gör så gott de kan. USA hittar på en historia om att fan själv tagit plats i något land som inte kan försvara sig. Därefter testar de sina nya bomber. På köpet får USA tillgång till olja och allehanda mineral. Folket applåderar och tycker att det var märkvärdigt bra gjort.

Det är kanske inte läge att tala om mönsterregimer då länder bombar anläggningar som anrikar Uran. En massa radioaktiva isotoper som sprids i området är ett dödligt hot lång tid framöver. Bättre att lyssna till IAEA!

Jag fick väl med två? Eller vill du hylla mullornas?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 23 jun 2025 17:00

Anders skrev:
Pilatus skrev:Det är kanske inte läge att tala om mönsterregimer då länder bombar anläggningar som anrikar Uran. En massa radioaktiva isotoper som sprids i området är ett dödligt hot lång tid framöver. Bättre att lyssna till IAEA!

Jag fick väl med två? Eller vill du hylla mullornas?

Är det en moralisk genomklappning att Europa är så okritisk mot Israels förfärliga bombande mot Gaza och blockad av nödhjälp till befolkningen? Internationella domstolen i Haag har dessutom uppmanat Israel att vidta åtgärder för att skydda palestinier från folkmordshandlingar.
Moderator

Hubert

Inläggav Hubert » 23 jun 2025 19:42

Axeln Kina, Ryssland och Iran gör sig märkbar.
Världskrig 3 har börjat.
USA är ut ur bilden med sin pajasregim.
NATO?
Sverige är ut ur bilden med vår pajasregim som vet varken ut eller in.
Rädde sig den som kan!
Pilatus skrev:Är det en moralisk genomklappning att Europa är så okritisk mot Israels förfärliga bombande mot Gaza och blockad av nödhjälp till befolkningen? Internationella domstolen i Haag har dessutom uppmanat Israel att vidta åtgärder för att skydda palestinier från folkmordshandlingar.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 23 jun 2025 21:30

Hubert skrev:Axeln Kina, Ryssland och Iran gör sig märkbar.
Världskrig 3 har börjat.
NATO?
Rädde sig den som kan!
Pilatus skrev:Är det en moralisk genomklappning att Europa är så okritisk mot Israels förfärliga bombande mot Gaza och blockad av nödhjälp till befolkningen? Internationella domstolen i Haag har dessutom uppmanat Israel att vidta åtgärder för att skydda palestinier från folkmordshandlingar.

Hur blir det med att befolka mars? Hur långt kom Musk där?
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 23 jun 2025 21:50

Algotezza skrev:
Världskrig 3 har börjat.
NATO?
Rädde sig den som kan!

Har de inte annat att tänka på, tror du. Israels angrepp på Iran börjar få konsekvenser som USA inte räknat med. Han säger: Why? Because automation and AI are replacing jobs. The way people earn money is changing forever. Alltså han tänker automatisera samhället med hjälp av AI.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 23 jun 2025 22:09

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:
Världskrig 3 har börjat.
NATO?
Rädde sig den som kan!

Har de inte annat att tänka på, tror du. Israels angrepp på Iran börjar få konsekvenser som USA inte räknat med. Han säger: Why? Because automation and AI are replacing jobs. The way people earn money is changing forever. Alltså han tänker automatisera samhället med hjälp av AI.

"Musk" dyker upp på mitt Messenger med jämna mellanrum och lovar mig teslor och miljontals dollar när jag skrivit en random kommentar på FB.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 23 jun 2025 22:18

Algotezza skrev:
Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Hur blir det med att befolka mars? Hur långt kom Musk där?

"Musk" dyker upp på mitt Messenger med jämna mellanrum och lovar mig teslor och miljontals dollar när jag skrivit en random kommentar på FB.

Ja, han är en empatisk människa som tänker på sina vänner. :D
Moderator

Hubert

Inläggav Hubert » 23 jun 2025 23:00

Bagatellisera hotet mot vår existens är omoget.
Algotezza skrev:
Världskrig 3 har börjat.
NATO?
Rädde sig den som kan!

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 23 jun 2025 23:08

Algotezza skrev:Hur blir det med att befolka mars? Hur långt kom Musk där?

Först måste man bygga en bas att utgå från, skulle jag tro. T ex från Månen. Att dra iväg med en bemannad farkost (från jorden) med nuvarande raketteknik blir en enkel resa.
Moderator

Hubert

Inläggav Hubert » 23 jun 2025 23:20

Okej!
Mars löser allt elände!
Hur många fattar det?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 23 jun 2025 23:37

Hubert skrev:Okej!
Mars löser allt elände!
Hur många fattar det?

Stanley Kubricks rulle från 1964
Dr. Strangelove eller: hur jag slutade ängslas och lärde mig älska bomben
Här finns insikten om att tokigheterna kan sluta på ett sätt som inte anades, i komedins form.

Dr. Strangelowe.png
Dr. Strangelowe.png (50.28 KiB) Visad 1631 gånger
Moderator

Återgå till "Politik och samhälle"