Mensa

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

J R Auk

Inläggav J R Auk » 04 dec 2007 14:50

Rising skrev:Jag tycker det är intressant att jag känner en större aversion mot Mensa än vad jag hade gjort om det exempelvis fanns en klubb som enbart bjöd in en viss procent av samhället som kunde lyfta mer än X kilo i bänkpress.

Och jag hade känt en ännu större aversion mot en klubb som på ett liknande sätt gjorde ett urval på skönhet.

Då ligger det nära att tro att jag skulle vara starkare än jag var intelligent, och intelligentare än jag var vacker - och med tanke på min allt annat än imponerande fysik så skulle det vara en oerhört tragisk slutsats. Det kanske är tvärtom? Hmm, verkar inte särskilt logiskt, det heller.

Eller så illustrerar kanske mina åsikter snarare något om mina åskådningar om egenskaper generellt sett, snarare än mina komplex kring mina tillkortakommanden. Typ; något om att jag skulle tycka att styrka var en mer hedervärd egenskap än skönhet.

Jag tror att jag tycker att styrka är en egenskap man mer rättvist och korrekt kan mäta än intelligens och framförallt skönhet; så där verkar vi ha en anledning till att jag känner som jag gör. Men det känns å andra sidan lite småsint: Retar jag mig på dem bara för att den sakens skull?

Hmm. Jag vet inte. Det var mina grubblerier, i alla fall.

Vi bor i Sverige? Vi har en kultur? Kanske besvarar lite!
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 04 dec 2007 17:08

Vem är det då som egentligen innehar behovet av självhävdelse? De som är med, de - som någon i tråden kommenterade tidigare om - de i mensa som 'gömmer sig', dvs i så fall aktar sig för att dra på sig uppmärksamhet i frågan, eller de som skarpt ifrågasätter det på alla sätt och vis?

Att ens säga ordet mensa i förbifarten utlöser attacker av gemene man. Vem är det som har ett hävdelsebehov egentligen?

Det stämmer att det blir en mothävdelse, men det förändrar inte grunderna för ifrågasättandet. Frågan är om de som går med i Mensa har bra motiv för detta. Naturligtvis är orsakerna olika till varför människor går med i Mensa, så alla har så långt rätt. Sedan får man utröna rationaliteten i dessa motiv och ur det härleda om det kommer något gott ur det hela.

/Johan

Användarvisningsbild
Fromm

Inläggav Fromm » 04 dec 2007 19:11

Minded skrev:Jag ser ingen motsägelse i resonemanget om att intuition skulle vara aktivt under exempelvis ett iqtest eller schackspel.
Som jag sa tidigare, intuition är aktivt hos alla, mer eller mindre alltid, oavsett vad man gör.
Därför hävdar jag inte att ovan nämnda person har fel. Men han redogör bara för en del av helheten.
Jag ser inte intuition som avskiljt från varken intelligens eller känsla.

Jovisst det glädjer mig att vi har likartad bild.
Du höll även med mig om att slumpen har en betydelse i Mensas IQ test.

Det som inte glädjer mig är att Mensa på sin hemsida inte informerar om känslor eller slumpen.
Istället skriver man
Eftersom det enda vi har gemensamt är en hög logisk förmåga

Du hoppade över min sista rad. Håller du även med om den?
Fromm skrev:Ont om tid och avsaknaden av minuspoäng ökar betydelsen av känslan (intuitionen).

Minded

Inläggav Minded » 04 dec 2007 22:28

Fromm skrev:Du höll även med mig om att slumpen har en betydelse i Mensas IQ test.

Det som inte glädjer mig är att Mensa på sin hemsida inte informerar om känslor eller slumpen.

Du hoppade över min sista rad. Håller du även med om den?
Fromm skrev:Ont om tid och avsaknaden av minuspoäng ökar betydelsen av känslan (intuitionen).

Slumpen har en betydelse i mensas test. Som i precis allt annat. Bilar exempelvis. Eller andra vetenskapliga, bevisade grejer. IQtesten är vetenskapliga och standardiserade internationellt. Är det vanligt att slumpen bygger bilar lite här och där? Säg att det finns 36 st frågor på provet. Och 6 (möjligen lågt räknat alltså) svarsalternativ. Matematikens sannolikhetslära fastslår att för att gissa rätt på
en fråga = ca 16% chans
två frågor i rad = ca 3% chans.
tre frågor i rad = ca 1% , dvs 1 av hundra.

Och man behövde 34 rätt av totalt 36. Dvs, det finns inte mycket plats för gissande och slump. Det är poängen med vetenskapen. Sådant bevisas matematiskt för att godtas som standariseringar. Möjligheten finns dessutom att det var 8 svarsalternativ istället för nämnda 6. Mitt minne sviker mig i den frågan. Point being, ovanstående procentsatser är kanske alldeles för höga.

Jag hoppade över din sista rad? Du hoppade över hela mitt förra inlägg, så här kommer det i repris. Det här är menat att vara en dialog. Genom att inte svara på mina frågor tappar alla dina argument i diskussionen trovärdighet.

Fromm skrev:Men lugn jag försöker bara informera om Mensas brister och myter. Jag är uppriktigt glad att du hjälper mig med det.

FF är bra fiskevatten för sekter men även för Mensa som mjölkar fångsten på 3-500 kr och ett stukat självförtroende.
Likt sekter baserar sig Mensa på en föråldrad illusion.

Folk i allmänhet (mycket tack vare mensa) tror att IQ test avgörs av ett logiskt tänkande.
Damasio säger att känslan (intuitionen) spelar en avgörande roll för våra beslut även i IQ test och schack (på hög nivå).

Jag ser inte att du har visat på någon brist eller myt. Jag måste ha missförstått någonting. Kan du kort räkna upp alla de myter och brister som är genomarbetade, så att jag kan få en ärlig chans att bemöta dem?

Likt sekter baserar sig mensa på en föråldrad illusion? Om du vill hålla den åsikten för sann, så ber jag dig utveckla två saker.
Dels, vad skiljer en sekt från en icke-sekt? Eller annorlunda uttryckt, vad är en sekt? Och efter att det är gjort, förklara hur exempelvis du själv skiljer dig från det sektliknande beteendet att leva efter en föråldrad illusion.

Jag ser ingen motsägelse i resonemanget om att intuition skulle vara aktivt under exempelvis ett iqtest eller schackspel. Som jag sa tidigare, intuition är aktivt hos alla, mer eller mindre alltid, oavsett vad man gör. Därför hävdar jag inte att ovan nämnda person har fel. Men han redogör bara för en del av helheten.
Jag ser inte intuition som avskiljt från varken intelligens eller känsla. Som vi konstaterade tidigare, det finns inte ens någon entydig definition på intelligens, likväl stämmer detta för intuition. Vissa menar t o m samma sak med att använda bägge orden. Jag undrar om det ens går att definiera ordet känsla, faktiskt. Så att diskutera deras förhållande till varandra och försöka få ett argument att stöjda sig på det faller för närvarande platt. Vi vet inte vad orden intelligens, intuition och känsla betyder och vilket förhållande de egentligen har till varandra. Håller du inte med här så får du gärna definiera dem och inbördes förhållanden.

Minded

Inläggav Minded » 04 dec 2007 22:55

Johan Ågren skrev:Det stämmer att det blir en mothävdelse, men det förändrar inte grunderna för ifrågasättandet. Frågan är om de som går med i Mensa har bra motiv för detta. Naturligtvis är orsakerna olika till varför människor går med i Mensa, så alla har så långt rätt. Sedan får man utröna rationaliteten i dessa motiv och ur det härleda om det kommer något gott ur det hela.

Nej, det förändrar inte grunderna för ifrågasättandet. Det blir istället principen om öga för öga. På gott och ont  :?

Minded

Inläggav Minded » 04 dec 2007 23:01

Är du verkligen säker på att mensa är en ond förening? Och om du inte är det, är det då rätt att beskylla den?
Kanske bättre att vara på den säkra sidan, vi slänger henne i sjön och ser vad som händer. Om hon inte är en häxa så dör hon förvisso, men hon är i alla fall inget hot längre. För det var väl någon som sa att hon var en riktig häxa...?
Som det är nu så har föreningen varken mål eller syfte, riktning, annat än att verka främjande för sina medlemmar.

På tal om fördomar. Konspirationsteori och grejen att döma andras handlingar eftersom man tror sig veta motivet har jag varit inne på tidigare i tråden.

Allt jag säger är att det är tråkigt att bli beskylld för något, även om man själv vet att det inte stämmer. Och faktiskt, om man hör något tillräckligt många gånger, så finns risken att man börjar tro på det.

Mensa är en internationell förening. Den har specifika inträdeskrav, nämligen att man gällande intelligenskvot ska vara i de två högsta procenten. Den har inget politiskt, religöst eller kulturellt mål. Den finns bara där. Och ser huvudsakligen efter sina medlemmar. Personligen så vet jag att ett par av oss är i Stort behov av att bli eftersedd. Se bara på vilken respons tråden skapade. Vissa av oss medlemmar möter ett liknande motstånd ute i samhället, i vardagen, dag in och dag ut. Utan att - faktiskt - egentligen förstå varför.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 04 dec 2007 23:37

Eftersom jag står utanför det här med mensa så behöver jag inte vara nån politiker:

Varför är du, minded och andra i föreningen så förbaskat blygsamma?? Antagligen för att de flesta är så anti, man måste stryka medhårs.

Nu sabbar jag säkert för dej här, men det struntar jag i: Problemet med föreningen är INTE att det är svårmätt bla bla. Problemet är att de flesta förstår att Mensa vidrör något som är så outtalbart. Att det faktiskt är med hjärnkraft som de stora upptäckterna har skett. Penicillinet, Elektriciteten u name it. Och att det är något ouppnåeligt för de allra flesta.

Däremot kan man identifiera sig med idrottssjärnor Idol. 13 rätt är respekt.

Lite förvånad över att Mensa stöter på sånt motstånd även på det här forumet. OK, det finns mätproblem osv. Men varför skall man inte kunna ge folk cred för att de är skärpta?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Användarvisningsbild
Fromm

Inläggav Fromm » 05 dec 2007 00:14

Minded my friend

Men varför inte använda mitt tydligare exempel på slumpens betydelse.
Om du bara kunde svara på 32 frågor och gissade på 4 så har du väl >5% chans att klara gränsen. (> 3% vid 8 alternativ).

Är en så hög slumpfaktor en brist. Ja/Nej ?

Myten
det enda vi har gemensamt är en hög logisk förmåga

Vi var ju ense om intuitionen har en betydelse i ett IQ test.
Står det något om intuitionen på Mensas hemsida? Ja/Nej

Ont om tid och avsaknaden av minuspoäng ökar det betydelsen av intuitionen Ja/Nej.
Har jag skrivit att Mensa är en sekt? Ja/Nej

Minded

Inläggav Minded » 05 dec 2007 00:38

Anders skrev:Varför är du, minded och andra i föreningen så förbaskat blygsamma?? Antagligen för att de flesta är så anti, man måste stryka medhårs.

Nu sabbar jag säkert för dej här, men det struntar jag i: Problemet med föreningen är INTE att det är svårmätt bla bla. Problemet är att de flesta förstår att Mensa vidrör något som är så outtalbart. Att det faktiskt är med hjärnkraft som de stora upptäckterna har skett. Penicillinet, Elektriciteten u name it. Och att det är något ouppnåeligt för de allra flesta.

Ang blygsamhet, tja, ännu har jag inte hittat övertygande anledningar till att vara antingen blygsam / skrytande, hård / mjuk osv. Att jag är sådan som jag är idag beror på att jag känner mig mer hemma genom att vara sådan. Dels beror det på vana. Men dels så beror det på att jag - som jag nämnde i en annan tråd, faktiskt den som var upphovet till hela den här tråden - har känt mig på gränsen till riktigt jäkla värdelös tidigare. Peka på någon som upplevs/upplever sig som svag, och jag känner igen mig i hur det är. Jag har varit där. Och när jag väl var där så uppskattade jag en hjälpande, ärlig och vänlig hand så mycket..! Tror det kan kallas något i stil med katharsis? Alla pratar om att man ska ta hand om miljön, alla religioner, själva vårt samhälles styrsätt, överallt man vänder sig - officiellt - går allting ut på att göra bättring, att göra världen till en bättre plats. Även om andra klarar det, och jag förvisso skulle kunna det själv också, så har jag ännu inte tillräckligt stark anledning till att gå runt och ljuga. Säger jag något så håller jag det. Eller känner mig Väldigt skamsen och pinsam.

Little bit of me ^

Nej, du sabbar inget för mig med ditt inlägg. Tvärt om. Mitt enda mål med diskussionen var att ha den. Det var intressant att läsa ditt inlägg också, det skiljde sig förvisso en del från mängden.

Minded

Inläggav Minded » 05 dec 2007 00:55

Fromm skrev:Myten
det enda vi har gemensamt är en hög logisk förmåga

Det är alltså den myten, enligt dig, som kretsar kring mensa? Jag förstår inte helt vart du vill med det... Syftar du på att medlemmarna egentligen inte har en hög logisk förmåga?

Brist? Hög slumpfaktor? Om man vill det så. Rent krasst så 'slinker' några med lägre procentsats än de högsta 2 in i mensa. Åter igen, vetenskapligt standardiserat. Varför skulle just siffran 2 vara speciell och eftersträvansvärd att hålla? Jag kan inte tänka mig att någon bryr sig om att den egentliga siffran kan vara en annan. Dessutom inser jag att jag kan för lite om hur man bedömer testen för att kunna svara i procentsatser och chanser. Betrakta de jag nämnt som grova uppskattningar.

Du skrev att mensa hade ett sektliknande beteende. Då ordet sekt klingar negativt i mina öron så vill jag att du åtminstone är medveten om vad du själv kastar för smuts, och inte bara kastar saker urskiljningslöst. Det senare skulle visa på oseriösa resonemang. Dvs, du skulle i så fall bara vara styrd av en känsla av att vilja dissa mensa men inte ha några egentliga argument för att göra det. För som de flesta vet, så är det poppis att förkasta mensa som förening idag. Men vad de flesta inte vet är anledningen till varför de gör det.

Jag har svarat utförligt på majoriteten av dina frågor, du har svarat på en av mina. Och ditt svar var ett citat på typ tio ord. Nu vill jag ha mer av dig hellre än att bara ge till dig. Nu får du börja jobba lite.

Användarvisningsbild
Fromm

Inläggav Fromm » 05 dec 2007 01:11

Fromm skrev:Men varför inte använda mitt tydligare exempel på slumpens betydelse.
Om du bara kunde svara på 32 frågor och gissade på 4 så har du väl >5% chans att klara gränsen. (> 3% vid 8 alternativ).

Myten

Ont om tid och avsaknaden av minuspoäng ökar det betydelsen av intuitionen Ja/Nej.

Trodde ditt syfte med tråden var att förtydliga informationen om Mensa.

Blev frågorna för svåra. Försök med att negligera känslorna.
För helt klart blev det en känslomässig överhettning  :lol:

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 05 dec 2007 02:14

För mig klingar MENSA med övertoner av eugenik, ingen annan som hör samma shit?
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

J R Auk

Inläggav J R Auk » 05 dec 2007 04:20

Var den något dåligt då?

Allt handlade inte om att skydda från fienden inifrån. Det florerar en idé om ett ideal, men ingen får säga vad idealet är och utge sig företräda det. Hur skall vi då hitta riktningen?
Att alla har ett värde har inte med saken att göra. Att vi kan vara varandra bättre behjälpliga, i situationen mer medgivande, erkännande osv, är väl inte utan relevans här?

Varför alltid blanda ihop idealen? Varför inte visa mensa vart de går fel istället för att säga något om deras behov till sammanslutning. Att söka exkluderande tillhörighet verkar vara något som de allra flesta sysslar med. Titta på Fromm, hur stolt är han inte med sina påfunna fjädrar som skiljer hans känslor från pöbelns.
Och Avantgardet, nu kan jag inte säga definitivt, men visst är det något lockande i drogvärldens sammanfogande, uteslutande, agnarskiljande samhörighet. Var det en styrka eller en svaghet som drog dig dit?
Kälkborglighet och annat, vems skillnad är det? Din eller deras? Vem har behovet av urskiljning, ligger det bara ena parten emot?

Skit i traditionerna så slipper vi skämmas för varandra!
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Minded

Inläggav Minded » 05 dec 2007 07:55

Fromm skrev:
Fromm skrev:Men varför inte använda mitt tydligare exempel på slumpens betydelse.

Myten

Trodde ditt syfte med tråden var att förtydliga informationen om Mensa.

Blev frågorna för svåra. Försök med att negligera känslorna.
För helt klart blev det en känslomässig överhettning  :lol:

Om du inte vill svara på mina frågor om dina påståenden (vilket som sagt får allt du säger att tappa i trovärdighet), så svara i alla fall på vilken slutsats du hoppas att dina frågor ska leda till.

Fromm skrev:Jovisst det glädjer mig att vi har likartad bild.
Du höll även med mig om att slumpen har en betydelse i Mensas IQ test.

Fromm skrev:Tack Minded för att du höll med.  :)

Fromm skrev:Men lugn jag försöker bara informera om Mensas brister och myter. Jag är uppriktigt glad att du hjälper mig med det.

Ja, jag stör mig på ditt sätt att föra dialogen, du försöker fånga mig i någon slags ja-stege, du visar övertydligt på att du har rätt (förvisso ganska pedagogiskt, men Helt utan saklig grund) och går som katten kring het gröt istället för att vara rakt på sak.

Mitt tålamod för att svara dina inlägg börjar tryta. Visa din välvilja genom att svara på mina tidigare inlägg till dig.

Minded

Inläggav Minded » 05 dec 2007 08:07

Avantgardet skrev:För mig klingar MENSA med övertoner av eugenik, ingen annan som hör samma shit?

Okej. I det avseendet, vad skiljer mensa från valfritt annat som man behöver kvalificera sig till att göra i dagens samhälle? Typ olika yrken som kräver utbildning? Eller ännu enklare och lättare jämförbart, varför godtar inte du alla människors vänskap utan att ifrågasätta om de faktiskt skulle tillföra dig något? Är dina vänner lika i något avseende? Har du något krav som dina vänner måste uppfylla för att du ska vilja hänga med dem?

Återgå till "Politik och samhälle"