Fromm skrev:Du höll även med mig om att slumpen har en betydelse i Mensas IQ test.
Det som inte glädjer mig är att Mensa på sin hemsida inte informerar om känslor eller slumpen.
Du hoppade över min sista rad. Håller du även med om den?
Fromm skrev:Ont om tid och avsaknaden av minuspoäng ökar betydelsen av känslan (intuitionen).
Slumpen har en betydelse i mensas test. Som i precis allt annat. Bilar exempelvis. Eller andra vetenskapliga, bevisade grejer. IQtesten är vetenskapliga och standardiserade internationellt. Är det vanligt att slumpen bygger bilar lite här och där? Säg att det finns 36 st frågor på provet. Och 6 (möjligen lågt räknat alltså) svarsalternativ. Matematikens sannolikhetslära fastslår att för att gissa rätt på
en fråga = ca 16% chans
två frågor i rad = ca 3% chans.
tre frågor i rad = ca 1% , dvs 1 av hundra.
Och man behövde 34 rätt av totalt 36. Dvs, det finns inte mycket plats för gissande och slump. Det är poängen med vetenskapen. Sådant bevisas matematiskt för att godtas som standariseringar. Möjligheten finns dessutom att det var 8 svarsalternativ istället för nämnda 6. Mitt minne sviker mig i den frågan. Point being, ovanstående procentsatser är kanske alldeles för höga.
Jag hoppade över din sista rad? Du hoppade över hela mitt förra inlägg, så här kommer det i repris. Det här är menat att vara en dialog.
Genom att inte svara på mina frågor tappar alla dina argument i diskussionen trovärdighet.Fromm skrev:Men lugn jag försöker bara informera om Mensas brister och myter. Jag är uppriktigt glad att du hjälper mig med det.
FF är bra fiskevatten för sekter men även för Mensa som mjölkar fångsten på 3-500 kr och ett stukat självförtroende.
Likt sekter baserar sig Mensa på en föråldrad illusion.
Folk i allmänhet (mycket tack vare mensa) tror att IQ test avgörs av ett logiskt tänkande.
Damasio säger att känslan (intuitionen) spelar en avgörande roll för våra beslut även i IQ test och schack (på hög nivå).
Jag ser inte att du har visat på någon brist eller myt. Jag måste ha missförstått någonting. Kan du kort räkna upp alla de myter och brister som är genomarbetade, så att jag kan få en ärlig chans att bemöta dem?
Likt sekter baserar sig mensa på en föråldrad illusion? Om du vill hålla den åsikten för sann, så ber jag dig utveckla två saker.
Dels, vad skiljer en sekt från en icke-sekt? Eller annorlunda uttryckt, vad är en sekt? Och efter att det är gjort, förklara hur exempelvis du själv skiljer dig från det sektliknande beteendet att leva efter en föråldrad illusion.
Jag ser ingen motsägelse i resonemanget om att intuition skulle vara aktivt under exempelvis ett iqtest eller schackspel. Som jag sa tidigare, intuition är aktivt hos alla, mer eller mindre alltid, oavsett vad man gör. Därför hävdar jag inte att ovan nämnda person har fel. Men han redogör bara för en del av helheten.
Jag ser inte intuition som avskiljt från varken intelligens eller känsla. Som vi konstaterade tidigare, det finns inte ens någon entydig definition på intelligens, likväl stämmer detta för intuition. Vissa menar t o m samma sak med att använda bägge orden. Jag undrar om det ens går att definiera ordet känsla, faktiskt. Så att diskutera deras förhållande till varandra och försöka få ett argument att stöjda sig på det faller för närvarande platt. Vi vet inte vad orden intelligens, intuition och känsla betyder och vilket förhållande de egentligen har till varandra. Håller du inte med här så får du gärna definiera dem och inbördes förhållanden.