Hur tjänar man pengar på börsen?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav Anders » 19 jun 2019 07:43

Pilatus skrev:Den som är intresserad av aktier vill ha möjlighet att få god ränta på sina pengar och samtidigt säkra en del av sina tillgångar. Då kan guld vara något att tänka på. Men det är förstås inte billigt och guldpriset har gått upp 15% senaste året. Köper du guld i dag (€1,202.85) tror jag du kan sälja det till 1260 i december, men det är förstås bara min vilda gissning. Men nu har jag skrivit det och det kommer att vara möjligt att kontrollera guldprisets utveckling alla dagar i veckan. Jag får väl stå med skammen om det inte alls stämmer.

Vill man inte släpa hem en tung guldtacka, eller en liten på några gram, kan man köpa aktier i företag som prospekterar och driver gruvbolag, t ex Semafo. Jag har förstås köpt en post och vi får se om företaget kan tjäna några pengar på sin verksamhet.

Själva hanteringen då "folk investerar i guld" har jag alltid trott är någon slags e-kvitto på att man äger x antal kilo eller gram guld. Som hela tiden ligger och skvalpar i något svenskt fort knox. Men man köper alltså tackor och har i byrålådan?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 19 jun 2019 08:37

Anders skrev:Själva hanteringen då "folk investerar i guld" har jag alltid trott är någon slags e-kvitto på att man äger x antal kilo eller gram guld. Som hela tiden ligger och skvalpar i något svenskt fort knox. Men man köper alltså tackor och har i byrålådan?

För den som vill köpa t ex 10 gram guld kan göra det och förvara hemma. Jag tror det är relativt populärt. Man kan handla direkt på nätet. Vill man inte ha guld hemma så kan man köpa ETFer (Exchange-Traded Fund).

Bild
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 19 jun 2019 10:18

Pilatus skrev:
Anders skrev:Själva hanteringen då "folk investerar i guld" har jag alltid trott är någon slags e-kvitto på att man äger x antal kilo eller gram guld. Som hela tiden ligger och skvalpar i något svenskt fort knox. Men man köper alltså tackor och har i byrålådan?

För den som vill köpa t ex 10 gram guld kan göra det och förvara hemma. Jag tror det är relativt populärt. Man kan handla direkt på nätet. Vill man inte ha guld hemma så kan man köpa ETFer (Exchange-Traded Fund).

Bild

Allt guld jag har är på vänster ringfinger och sannolikt nåt gram till om man skulle skrapa av från alla kontakter i laddare och mobiler.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 17 jul 2019 00:18

För att fortsätta på guld-spåret har jag nu en liten post i Semafo. Guldet glimmar så vackert där de gräver och vaskar. Även Altia Oyj är en nykomling i portföljen, Koskenkorva kommer inte folk att sluta dricka.

Bild
Moderator

scirocco

Inläggav scirocco » 19 jul 2019 20:23

Men när livet är slut. Och vi alla är flarn. Då hjälper inget guld. Mina kläder i regn är tyngre än det där guldet.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 19 jul 2019 21:35

scirocco skrev:Men när livet är slut. Och vi alla är flarn. Då hjälper inget guld. Mina kläder i regn är tyngre än det där guldet.

Naturligtvis är det så, om vetskapen om denna fåfänglighet kan vara till någon tröst. Men det gör skillnad och förgyller vår tillvaro, så länge vi deltar.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 02 aug 2019 09:57

Få aktier på plus i dag. Trump oroar med räntesänkning och handelskrig. Semafo går mot trenden och kursen har gått upp till 40 kr (runt 20 kr jan 2019) alltså en dubbling i år. Den enkla förklaringen är guld.
Moderator

scirocco

Inläggav scirocco » 02 aug 2019 15:21

Jag vet. Har några fonder o följer med. Det är bara lite konstigt,jag sålde två innehav men pengarna har inte kommit in på mitt konto. Det går inte att ringa dom. Antingen berlr det på min dåliga mobiltäckning eller så blir man bortkopplad i deras växel efter många steg.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 02 aug 2019 15:24

scirocco skrev:Jag vet. Har några fonder o följer med. Det är bara lite konstigt,jag sålde två innehav men pengarna har inte kommit in på mitt konto. Det går inte att ringa dom. Antingen berlr det på min dåliga mobiltäckning eller så blir man bortkopplad i deras växel efter många steg.

Byt till Avanza, mycket bra. Jag har aldrig råkat ut för obehagligheter.
Moderator

scirocco

Inläggav scirocco » 02 aug 2019 19:37

Men det är ju avanza jag har. Fonderna gär bra där men jag har inte lyckats ringa till dom. Det kan va ett tkllfälligt fel som inträffat för det har funkat bra innan. Det r inget om jac förlorat lite pengar. Jag behöver inte så mycket. Sen har jag ju konstigt nog fortfarande ett jobb. Jag rjar när jag vill igen. Imorgon ska jag kanske försöka lite med telefonen igen till avanza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 02 aug 2019 19:41

scirocco skrev:Men det är ju avanza jag har. Fonderna gär bra där men jag har inte lyckats ringa till dom. Det kan va ett tkllfälligt fel som inträffat för det har funkat bra innan. Det r inget om jac förlorat lite pengar. Jag behöver inte så mycket. Sen har jag ju konstigt nog fortfarande ett jobb. Jag rjar när jag vill igen. Imorgon ska jag kanske försöka lite med telefonen igen till avanza

Det brukar fungera bra, jag har ibland lagt order per telefon då jag ställt ut köpoptioner. Försök igen, jag har kanske haft tur. Men det har jag i huvudsak haft då det gäller aktier. :)
Moderator

scirocco

Inläggav scirocco » 03 aug 2019 02:14

Det har jag med. Har bara gjort en brakförlust för väldigt många år sen. Nu går ju allting med vinst. Brukar sälja när det har blivit en del vinst och så köper jag en ny fond. Ett tag tänkte jag på olika kryptovalutor men det var så komplicerat med konto där och jag bangade ur. Just nu studerar jag chris reas musik.

klorofyll

Inläggav klorofyll » 03 aug 2019 11:46

Känns som att aktier kan vara en ganska smutsig affär. Framöver ska jag satsa på företag som verkar trovärdiga.. Tänker på att banker ofta gör olagliga grejer. Det finns en risk för att det slår tillbaka. Volvo har varit i en kartell o.s.v. Det är trevligare att äga aktier som med lite större sannolikhet stiger i värde.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 03 aug 2019 12:24

klorofyll skrev:Det är trevligare att äga aktier som med lite större sannolikhet stiger i värde.

Att finna aktier som stiger i värde är ett inte alldeles ovanligt mål bland aktieägare, klorofyll. Eller att satsa på bolag som ger god utdelning, NCC är ett sådant företag.
Moderator

scirocco

Inläggav scirocco » 03 aug 2019 15:37

Nej klorofyll det är inte nån smutsig affär. Det är så kapitalsystemet fungerar. Vill man så kan man ju granska företagen noga utifrån etiskt o miljöperspektiv. Själv skulle jag aldrig lägga pengar på nåt som har med vapenindustrin att göra. Sverige är det land som tillverkar mest vapen per capita.

Återgå till "Politik och samhälle"