Samhällets Tankefällor

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Esther

Re: Samhällets Tankefällor

Inläggav Esther » 18 jan 2018 12:44

lynx skrev:Vad tycker du om avlatsbrev?

:) ser att du är protestant :)... vilken denomination tillhör du?
Vad jag tycker är att man inte köper eller säljer Guds nåd - någonsin eller till någon --- eftersom handlingen i sig är i grunden felaktig. OM jag har ansvar för en flock så är det inte för att de ska betala mig något - eftersom betalningen redan skett genom Kristi offer.
:)
Räcker det för dig och din förmodligen fördolda avsky för Kyrkans felbarhet?
Veritas vos liberabit

Esther

Inläggav Esther » 18 jan 2018 12:49

Pilatus skrev:
Esther skrev:
Pilatus skrev:Det började tidigt, kampen mot arianismen, Inkvisitionen, alla häxbål, anabaptisterna och andra som förklarades som kättare. Avvikare i sexuellt avseende. Korstågen.

:) frågan är mer om detta utmynnade i samma slags folkmord med samma omfattning som kommunismen har lyckats med under den korta tid den finns implementerad.

Jag tror det blir fel om vi försöker komparera den enes illdåd mot den andres. Var och en får ta ansvar för sina handlingar. Ser vi till tidsaspekten så borde kyrkan haft tid att ångra sina förföljelser av oliktänkande. Kyrkan har inte visat någon större kärlek till dem de sett som hedningar, Inkvisitionens förföljelser av kättare och vetenskap, mennoniter, arianer m fl. Det sägs att Pius XII (Vatikanen) under krigsåren hjälpte folk undan förföljelser. Men utåt gjordes inget för att visa Vatikanens ogillande. ref. Ställföreträdaren (Der Stellvertreter) (översättning Britt G. Hallqvist, Bonnier, 1963).

Sovjetunionens historia visar på fientlighet mot religioner, men 1943 erkändes den ortodoxa kyrkan genom att utnämna Sergius till dess nye patriark. Katedralen har rekonstruerats och är nu åter i bruk.

Bild
Kristus Frälsarens katedral 1931

:) gillar din förmåga att försöka vara rättvis ...
OK --- vad Hallqvist står för är hennes sak - vad däremot gjordes av Kyrkan där både biskopar och kardinaler samt över 2000 präster mördades av Hitler i läger (de som mördades utanför räknas inte in här) är att Kyrkan skriver i encyklikan (rundskrivningen till alla kyrkor över hela världen) Mit Brennende Sorge --- att det som görs av nazismen är fel... vilket många katoliker tog fasta på. (läs på bättre).
När det gäller Putins smarthet och klokhet - ser jag inte det de gör som något annat än att man konstaterat "if you can not beat them - join them". vilket fortfarande inte gör att det grundläggande ateistiska systemet där i forna Sovjet blivit "bättre" - bara smartare än de redan är... - ingen har lyckats så väl prångla ut sin propaganda och sin agenda och framställa den som god - när den i naturen är giftig...
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 18 jan 2018 13:12

Esther skrev::) gillar din förmåga att försöka vara rättvis ...
OK --- vad Hallqvist står för är hennes sak - vad däremot gjordes av Kyrkan där både biskopar och kardinaler samt över 2000 präster mördades av Hitler i läger (de som mördades utanför räknas inte in här) är att Kyrkan skriver i encyklikan (rundskrivningen till alla kyrkor över hela världen) Mit Brennende Sorge --- att det som görs av nazismen är fel... vilket många katoliker tog fasta på. (läs på bättre).

Du talar här om Pius XI. Boken om Pius XII titel Der Stellvertreter (förf. Rolf Hochhuth) är något annat! Den har bl a filmatiserats 2002.

Amen., släppt på DVD som Den slutgiltiga lösningen, är en tysk, rumänsk och fransk film från 2002 regisserad av Costa-Gavras. Amen är ett hebreiskt uttryck som betyder ungefär "låt det så ske". Den tyskspråkiga versionen släpptes under namnet Der Stellvertreter (Ställföreträdaren). Wikipedia
Moderator

Esther

Inläggav Esther » 18 jan 2018 13:24

Pilatus skrev:

Du talar här om Pius XI. Boken om Pius XII titel Der Stellvertreter (förf. Rolf Hochhuth) är något annat! Den har bl a filmatiserats 2002.

Amen., släppt på DVD som Den slutgiltiga lösningen, är en tysk, rumänsk och fransk film från 2002 regisserad av Costa-Gavras. Amen är ett hebreiskt uttryck som betyder ungefär "låt det så ske". Den tyskspråkiga versionen släpptes under namnet Der Stellvertreter (Ställföreträdaren). Wikipedia

Du är intressant ... frågan är om detta är tecken på en sann "pålästhet" eller en flinkhet i att finna information som du inte läst eller studerat :) - är mao nyfiken på din person här...
Amin --- som det uttalas på orginalspråket brukar helt riktigt betyda: må så ske... eller bättre sagt och kanske mer korrekt: Gud - gör detta till verklighet!
Veritas vos liberabit

Esther

Inläggav Esther » 18 jan 2018 13:26

Esther skrev:
Pilatus skrev:

Du är intressant ... frågan är om detta är tecken på en sann "pålästhet" eller en flinkhet i att finna information som du inte läst eller studerat :) - är mao nyfiken på din person här...
Amin --- som det uttalas på orginalspråket brukar helt riktigt betyda: må så ske... eller bättre sagt och kanske mer korrekt: Gud - gör detta till verklighet!

Kan tillägga att judarna - som var målet för förintelsen - ställer Katolska kyrkan och dess hjälp mycket högre än vad du gör... även om all de hjälp de fick inte alltid var helt i Kärlekens och Frihetens tjänst...
Veritas vos liberabit

Anne

Inläggav Anne » 18 jan 2018 13:37

Esther skrev:
Pilatus skrev:

Ojojoj, snacka om giftig... Slingra sig så #-o Kalla sig kristen och behandla Gud som något sorts särimnersvin som bara finns där för att girigt slörpa i sig av hans kärlek och påstå att hon inte är egoistisk. Nej, hon vill bara slörpa mer och mer. Gud kan bli på väldigt dåligt humör ibland. Det förstår jag verkligen. She's all yours, Pilatus. Hejdå Esther.

Esther

Inläggav Esther » 18 jan 2018 13:41

lynx skrev:
Esther skrev:
Pilatus skrev:Du talar här om Pius XI. Boken om Pius XII titel Der Stellvertreter (förf. Rolf Hochhuth) är något annat! Den har bl a filmatiserats 2002.

Ojojoj, snacka om giftig... Slingra sig så #-o Kalla sig kristen och behandla Gud som något sorts särimnersvin som bara finns där för att girigt slörpa i sig av hans kärlek och påstå att hon inte är egoistisk. Nej, hon vill bara slörpa mer och mer. Gud kan bli på väldigt dåligt humör ibland. Det förstår jag verkligen. She's all yours, Pilatus. Hejdå Esther.

OK --- du gillar inte mig --- livet är nu inte en catwalk min vän - så jag tar detta nederlag och ser det som delar av livets små bestyr.
Veritas vos liberabit

xion

Inläggav xion » 18 jan 2018 16:09

Esther skrev: Mig veterligen finns det inte med i något partimanifest där att man ska ta sina meningsmotståndare av daga - har aldrig funnits. Men du kan gärna framlägga det om du kan hitta det...

Rätta mig om jag har fel, men står det inte så både i Bibeln och Koranen?

xion

Inläggav xion » 18 jan 2018 16:26

Esther skrev:
lynx skrev:Jesus ville att vi skulle leva tillsammans i fred, vara jämlika och inte se ner på varandra. Hjälpa främlingar osv. Vilket annat parti står för något liknande?

Om du inte känner till det så är det ganska många som är övertygade om att den katolska kyrkan är den stora skökan i sina låtsasmästrande tjuvtagande av lila och rött (kungliga färger), guld och juveler. En människa (påven) som utger sig för att vara Guds ställföreträdande på jorden. Det blundas för pedofili t ex. Vargar i fårakläder. Vad tror du att Jesus hade tyckt om pedofili? Om alla katoliker är så? Nej, naturligtvis inte och det är något du borde lära dig om "andra grupper" också.

Självklart vet jag detta om andra grupper (det finns det facto inget som är helt igenom (mot Luther) genomruttet i människan)... saken är mer den att om jag MEDVETET och villigt väljer en världsbild och en världsåskådning samt ett sätt att leva med andra UTAN Gud = kärleken ... då finns det som finns i alla dessa tankeexperiment : sex (ingen kärlek), manipulation av andra (ingen kärlek), egenintresse och egocentriskt varande (ingen kärlek), noll tillit (ingen kärlek) samt alla KAMPER mellan män/kvinnor och människor i allmänhet, familjens upplösning mm (allt det vi ser i våra samhällen där vi valt bort Gud och ersatt Honom med tingen och människors tankar.
Det är ett val man gör när man väljer vänster - som är ATEISTISKT i sin grund. Kanske vet inte människor (för att parafrasera Kristus) vad de gör... men för guds skull: upplys dem då så de kan göra noga övervägda val!!!

Här tycker jag du ramlar ner i lite "tankefällor". Jag är själv ateist men känner inte alls igen mig din beskrivning. Beträffande pedofili så var det vanligt tidigare att flickor giftes bort så snart de blev könsmogna och så sker än idag i en del kulturer utan att det betraktas som pedofili. Sexuellt utnyttjande av minderåriga verkar ha blivit vanligare och jag vet och tror det finns ett stort mörkertal.

xion

Inläggav xion » 18 jan 2018 16:35

Esther skrev: MÄNNISKAN ÄR ---FÖRFÄRLIG i sin MAKT. Ge henne makt och hon förvandlas till ett monster och en tyrann --- oavsett om det är i familjen, gruppen, arbetet, religiöst, politiskt eller var hon än är verksam ..

Det jag läst om kristendomen så tycks det från början och framåt enbart ha handlat om att skaffa sig makt över människorna. Samma sak med Islam för övrigt.

xion

Inläggav xion » 18 jan 2018 16:40

[quote="Esther"] Allt vi gör i detta område är vedervärdigt nästintill och vi vill kunna legitimera allt med att vi känner brunst --- som vore vi djur. Det är vi inte... och brunst har föga eller inget med kärlek för motparten att göra.
Ännu en tankefälla. Om vi inte är djur, vad är vi då.
Det du kallar brunst har inget med kärlek att göra säger du. Vad är det då?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 18 jan 2018 16:56

xion skrev:
Esther skrev: Mig veterligen finns det inte med i något partimanifest där att man ska ta sina meningsmotståndare av daga - har aldrig funnits. Men du kan gärna framlägga det om du kan hitta det...

Israels historia är ett långt erövringskrig, en strid om land. Efter uttåget ur Egypten så börjar det. Jahve blir som en krigsgud för folket. 1 Sam 14:3

Dra nu ut och krossa amalekiterna och vig dem åt förintelse med allt som tillhör dem. Skona ingen utan döda alla, både män och kvinnor, barn och spädbarn, oxar och får, kameler och åsnor.

Eller 5 Mos 6:1 o 2:

När Herren, din Gud, för dig in i det land du kommer till och tar i besittning driver han undan många folk för dig: hettiterna, girgasheerna, amoreerna, kanaaneerna, perisseerna, hiveerna och jevuseerna, sju folk som är större och mäktigare än du. När Herren, din Gud, överlämnar dem åt dig och du besegrar dem skall du viga dem åt förintelse.
Moderator

Esther

Inläggav Esther » 18 jan 2018 20:12

xion skrev:

Rättar dig gärna - i Bibeln står inte detta om du använder tolkningsnyckeln NT (nya testamentet) på orden i GT (gamla testamentet) --- däremot står det i Koranen explicit - ja...
Veritas vos liberabit

Esther

Inläggav Esther » 18 jan 2018 20:13

Pilatus skrev:
xion skrev:

Israels historia är ett långt erövringskrig, en strid om land. Efter uttåget ur Egypten så börjar det. Jahve blir som en krigsgud för folket. 1 Sam 14:3

Dra nu ut och krossa amalekiterna och vig dem åt förintelse med allt som tillhör dem. Skona ingen utan döda alla, både män och kvinnor, barn och spädbarn, oxar och får, kameler och åsnor.

Eller 5 Mos 6:1 o 2:

När Herren, din Gud, för dig in i det land du kommer till och tar i besittning driver han undan många folk för dig: hettiterna, girgasheerna, amoreerna, kanaaneerna, perisseerna, hiveerna och jevuseerna, sju folk som är större och mäktigare än du. När Herren, din Gud, överlämnar dem åt dig och du besegrar dem skall du viga dem åt förintelse.

Så som jag redan sa i föregående svar. Bibeln måste ha tolkningsnyckel NT på texterna av GT --- och Guds Son (Jesus i NT) förklarade för oss hur vi ska förstå GT - inga mord, inga döda... bara förlåtelse och liv...
Veritas vos liberabit

Esther

Inläggav Esther » 18 jan 2018 20:17

xion skrev:
Esther skrev: Allt vi gör i detta område är vedervärdigt nästintill och vi vill kunna legitimera allt med att vi känner brunst --- som vore vi djur. Det är vi inte... och brunst har föga eller inget med kärlek för motparten att göra.
Ännu en tankefälla. Om vi inte är djur, vad är vi då.
Det du kallar brunst har inget med kärlek att göra säger du. Vad är det då?

Enligt Biologin är det hormoner som styr om din kropp måste eller inte måste ha sex (därav alla våldtäktsmän) vilket du som människa ska kunna styra med din vilja. Din vilja ska kunna klara av att avhålla dig. En hingst kan inte det - jag minns en hingst i Gbg som stod i en hage bredvid ett sto som råkade löpa och han forcerade elstängel rakt på, hon sprang för livet och hoppade över sina stängsel och han efter - krockade (han) me bilar och lyckades inte bestiga henne --- hade han lyckats hade hans ägarinna blivit skadeståndsskyldig - :) --- om män är detta så rätta mig ... men jag har inte känt sådana typer. Även om de verkar gå lösa i MMA nuförtiden...
Veritas vos liberabit

Återgå till "Politik och samhälle"