USA:s (demokratiska) system

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 18 mar 2007 09:16

Hejsan...

Ho ho ho....nu har våran Bobby Hogan ändrat på historien. Den svenska rösträtten infördes således ej förrän 1945, och ej 1918-1921 som alla vi andra tycks inse!  :lol:

Dessutom visste han ej att de amerikanska rösträttslagarna som tog ifrån straffade rösträtten började införas när man ännu ej hade kvinnlig rösträtt i USA. Alltså 1921. Han trodde att man redamn före dess hade demokrati i USA! Ho ho ho....vad vi njuter av vår överlägsenhet!  :lol:

Här gör vi nog våran Bobby H än mer frustrerad med denna faktainlaga:

"Black males were able to vote in only four states – Maine, Massachusetts, New Hampshire and Vermont – at the time of the Civil War. However, slaves could not vote at all. During the Reconstruction/Post Civil War era of the South, whites used their state constitutions to keep blacks from voting by instituting poll taxes, long residency requirements, literacy tests and other restrictions. This all changed thanks to the Civil Rights movement that began in the late 1950s and continued throughout the 1960s, the 24th Amendment that abolished poll taxes, and the Voting Rights Act of 1965 that guaranteed suffrage to individuals 21 years or older."

Källa: http://www.usatoday.com/educate/electio ... son2-c.htm  

I övrigt mest upprepande pladder och försök att styra det hela till återkommande personangrepp, men det har han nu ältat i oändlighet, så vi struntar i det. Det blir gärna så när kunskaperna lyser med den berömda frånvaron!  :wink:

Viktade röster i ett och samma system innebär att demokratin ej existerar, svårare är det ej! En väljare, en röst, är en demokratisk grundprincip. Föreligger ej detta, föreligger ingen demokrati, eftersom demokratin förutsätter att människovärdet är exakt lika! Inte viktat!  :wink:

Därmed går vi in på nästa punkt som pekar på att USA mer lutar åt fascismen, än det demokratiska samhället:

Varje person måste registrera sig sex veckor föra varje val, kan man inte bevisa att man har fast adress får man inte röstkort. Alla fattiga utan eget boende nekas att rösta – ren fascism alltså.

MVH
jbig
Att verka för det goda...

Bobby Hogan

Inläggav Bobby Hogan » 18 mar 2007 12:07

Som jag trodde, det blev ett ämnesbyte och Jbig flyr vidare. Så fort det börjar lukta bränt och så fort det börjar kännas osäkert, då sticker han kvickt iväg. Beteendet upprepar sig återigen.

Jbig skrev:Hejsan...

Ho ho ho....nu har våran Bobby Hogan ändrat på historien. Den svenska rösträtten infördes således ej förrän 1945, och ej 1918-1921 som alla vi andra tycks inse!

Nej, ingen har ändrat på historien. Du kunde helt enkelt inte historien, och det verkar irritera dig. Men så är det ibland, bara att acceptera fakta. Jag testade dig, och du misslyckades.

Jbig skrev:Dessutom visste han ej att de amerikanska rösträttslagarna som tog ifrån straffade rösträtten började införas när man ännu ej hade kvinnlig rösträtt i USA. Alltså 1921. Han trodde att man redamn före dess hade demokrati i USA! Ho ho ho....vad vi njuter av vår överlägsenhet!

Här är Jbig igång igen. Jag är fortsatt road över hur du försöker verka utbildande och överlägsen genom att visa på saker som "det visste han ej" bara sådär rakt av, tolkat efter egen smak och tycke för att "vi njuter av vår överlägsenhet". Lite som ett barn i sandlådan, faktiskt.

Du verkar behöva detta för ditt eget självförtroende, för något annat syfte tjänar det inte till. Hur var det nu med stilismen, den goda debattseden och den humanistiska framtoningen ??

Jaså, hade man inte kvinnlig rösträtt i USA ?? (du definierade inte begreppet, så då kan jag argumentera såhär)

Processen för kvinnlig rösträtt i USA startade faktiskt redan 1869, då Wyoming var först med detta. Under de efterföljande 50 åren pågick kampen för kvinnors rösträtt, och 1920 fick kvinnor rösta i federala val.

"The 19th amendment of the consitution", ett helt år före Sverige 1921.

Så trots att jag önskar att du skulle koncentrera dig mer på nutiden än på dåtiden så envisas du med att inte bara ta fram fler felaktigheter, utan även så kollar du inte upp de saker jag ber dig kolla upp för att du skall få lite rätsida på tillvaron.

Jbig skrev:Här gör vi nog våran Bobby H än mer frustrerad med denna faktainlaga:

"Black males were able to vote in only four states – Maine, Massachusetts, New Hampshire and Vermont – at the time of the Civil War. However, slaves could not vote at all. During the Reconstruction/Post Civil War era of the South, whites used their state constitutions to keep blacks from voting by instituting poll taxes, long residency requirements, literacy tests and other restrictions. This all changed thanks to the Civil Rights movement that began in the late 1950s and continued throughout the 1960s, the 24th Amendment that abolished poll taxes, and the Voting Rights Act of 1965 that guaranteed suffrage to individuals 21 years or older."

Nej då, inte alls frustrerad. Du måste älska att tillskriva mig känslor, åsikter och tankar, för det försöker du med hela tiden.

Att slavarna inte fick rösta är ju inga statshemligheter direkt, så vad vill du egentligen säga med din inlaga ?? Slavarnas rättigheter var ju faktiskt själva huvudorsaken till inbördeskriget, och efter kriget så hände det lite saker. 1870 är ett mycket intressant år för amendments, tycker att du skall spana lite där nu när du återigen envisas med att leva i dåtiden.

Du har fortfarande inte bemödat dig med att kolla upp de saker jag nämnde, då hade du förstått tidslinjen bättre från slaveritiden till och med LBJ´s Voting Rights Act  från 1965.

Jbig skrev:I övrigt mest upprepande pladder och försök att styra det hela till återkommande personangrepp, men det har han nu ältat i oändlighet, så vi struntar i det. Det blir gärna så när kunskaperna lyser med den berömda frånvaron!

I klarspråk (översatt från Jbigiska) betyder detta stycke då ungefär :

Oj då, nu ligger jag visst risigt till och då gäller det att komma med ett par ursäkter, påståenden utan grund och en beskyllning så att jag verkar ha kontroll och kan fly undan diskussionen fort som sjutton innan jag får ännu mer problem.

Visa mig gärna var jag, enligt dig Jbig, gått till återkommande personangrepp. Det ska bli mycket intressant att se hur du definierar "personangrepp".

Jbig skrev:Viktade röster i ett och samma system innebär att demokratin ej existerar, svårare är det ej! En väljare, en röst, är en demokratisk grundprincip. Föreligger ej detta, föreligger ingen demokrati, eftersom demokratin förutsätter att människovärdet är exakt lika! Inte viktat!

Detta enligt din personliga definition. När skall du förstå att demokratin har många ansikten och många möjligheter. Du har inte ensamrätt på definitionen "demokrati", och om så vore, då faller hela begreppet med demokrati, eller hur ?

Jbig skrev:Därmed går vi in på nästa punkt som pekar på att USA mer lutar åt fascismen, än det demokratiska samhället:

Varje person måste registrera sig sex veckor föra varje val, kan man inte bevisa att man har fast adress får man inte röstkort. Alla fattiga utan eget boende nekas att rösta – ren fascism alltså

Alla fattiga utan eget boende nekas inte alls att rösta. Det är din formulering och felaktigt.

Alla personer som saknar fast adress får inget röstkort. Det är den korrekta slutsatsen. Det är du, Jbig, som lägger in orden "fattig", "utan eget boende" i meningen.

Även om jag är fattig och hyr ett rum så har jag en fast adress, alltså får jag mitt röstkort förutsatt att jag är en "registrered voter". Jag kan däremot vara hur rik som helst och äga 500 hus, men har jag ingen fast adress så får jag ingetn röstkort.

Tänk också lite praktiskt, hur skall man kunna veta var personen finns (i vilken stad/stat/land/vid liv överhuvudtaget) om man inte har en adress ?? Vet man inte var dom finns så kan man heller inte skicka ut ett röstkort.

Dessutom, om allt som krävs är en fast adress så är det det minsta man kan begära av medborgaren. Personligt ansvar och skyldigheter, hur många gånger skall jag behöva ta upp det medborgerliga ansvaret ?

Sedan måste jag ju bara poängtera detta, på tal om denna problematik. Enligt den svenska vallagen, hur fungerar det för de personer som saknar fast adress i Sverige ?? Svara gärna på detta, Jbig.

Hej hej hej igen, blir det byte av ämne ännu en gång i nästa inlägg eller tänker du försöka att svara på lite frågor snart ?? Spänningen är olidlig, saty tunes for the next episod.

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 18 mar 2007 12:29

Hejsan...

Vi noterar att, som vi kunde förutse, erhöll våran Bobby Hogan även problem här. Han försöker med alla medel att undvika det vi skrev, att utan fast adress får man inte rösta i USA. Det är den praktiska tillämpningen. I Sverige har vi personnummer, dessutom har alla adresser som går att nås, så här erhåller alla sina röstkort!  :lol:

Bobby H vidhåller minnsan att vi i Sverige erhöll den allmänna rösträtten först 1945, trots att den samlade vetskapen går emot honom! Ho ho ho....det är dock friskt vågat att kämpa, men komiskt då man framför dumheten så energiskt..... :wink:

Visst startades processer för kvinnlig rösträtt tidigt, både i USA som i andra länder, men frågan handlade inte om det. Frågan var ju om USA hade kvinnlig rösträtt när begränsningarna i rösträtten infördes. Vilket man inte hade, och då fanns det ingen demokrati i USA. Kvinnlig rösträtt hade man först 1920, men allas (de straffade och de politiska motståndarnas borträknade här) rösträtt var inte garanterad förrän 1989, då de sista indianerna erhöll rösträtt.  :wink:

Men just de viktade rösterna har orsakat problem för våran Bobby Hogan i hans försvar av USA och dess samhällssystem! Och nu har han även ytterligare tre andra företeelser som visar USA:s fascistiska system mer i detalj! Liksom senast då han blev ordentligt tilltufsad av att tvingas erkänna den enorma fattigdomen i USA, blir han allt mer frustrerad över att också här förlora "slaget"!  Det var ju då han använde de, numera berömda, platsannonserna som bevis för att medel-lönerna för restaurangfolk var högre än någon nu levande amerikan känner till! Ho ho ho ho.....:D

Därmed har vi förklarat varför cirka 25 procent av amerikanerna inte röstar. Men det fattas ytterligare c:a 25 procent icke-röstande, så det finns fler spikar..... :wink:

MVH
jbig

Bobby Hogan

Inläggav Bobby Hogan » 18 mar 2007 13:36

Jbig smiter återigen undan de obekväma frågorna, detta är numera en vana i hans inlagor.

Jbig skrev:Hejsan...

Vi noterar att, som vi kunde förutse, erhöll våran Bobby Hogan även problem här. Han försöker med alla medel att undvika det vi skrev, att utan fast adress får man inte rösta i USA. Det är den praktiska tillämpningen. I Sverige har vi personnummer, dessutom har alla adresser som går att nås, så här erhåller alla sina röstkort!

Inga problem alls, jag får ju mer och mer rätt ju fler inlagor du försöker komma med. Så någon spåman lär du nog aldrig bli, efterom dina förmågor att förutse saker är klart tvivelaktiga. Men det kanske du kan klara dig utan, det finns nog ingen större marknad för spåmän ändå.

Så Jbig. Du lär dig. Nu är du tagit bort "fattiga" och "utan boende". Det skall du ha beröm för, du har nu visat att du tar till dig ny kunskap. Men tyvärr så har du fortfarande inte hela bilden klar för dig.

Du nämner fortfarande ingenting om medborgarens skyldigheter och rättigheter, du förstår fortfarande inte att det är omöjligt att skicka röstkort till någon som man inte vet var dom finns och du inser inte problematiken i detta. Problematiken då med medborgare utan fast adress, och då kommer vi osökt fram till hur det funakr i andra länder, exempelvis då Sverige. Till Sverige då således, där vallagen säger :

1 § Vid val skall, i den mån centrala valmyndigheten ej förordnar annat, för var och en som enligt gällande röstlängd är röstberättigad vid valet upprättas röstkort med uppgifter om den röstberättigade. Röstkortet skall dessutom innehålla uppgifter om valet till ledning för den röstberättigade.

För röstberättigad som ej har känd adress upprättas röstkort endast om han begär det

Läs sista meningen, Jbig. Alltså får personer i Sverige som saknar känd/fast adress inget röstkort (och får därmed inte rösta), om dom inte själva tar sitt medborgerliga ansvar och begär det, eller skaffar en känd/fast adress naturligtvis. Kommentar på detta, tack.

Dessutom glömmer du också att i USA har alla medborgare ett social security-number, som är unikt för alla. Så argumentet att personnummer gör skillnad fungerar heller inte.

Naturligtvis har inte heller alla svenskar adresser som kan nås. Tror du verkligen att alla hemlösa i hela världen har en fast adress ?? Tänk till lite nu.

Jbig skrev:Bobby H vidhåller minnsan att vi i Sverige erhöll den allmänna rösträtten först 1945, trots att den samlade vetskapen går emot honom! Ho ho ho....det är dock friskt vågat att kämpa, men komiskt då man framför dumheten så energiskt.

Överbevisa mig då. Om det nu är fallet att hela den samlade vetenskapen går emot mig, då borde det väl vara en enkel sak att bevisa detta ? Jag säger att Jbig är bortgjord och att Sverige införde allmän rösträtt först 1945.

http://susning.nu/Allm%E4n_r%F6str%E4tt
http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6str%C3%A4tt
http://www.sundbyberg.se/demokratidialo ... 00275.html
http://www.politiskapartier.se/demokrati.html

Lite länkar kanske kan hjälpa ?

Jbig skrev:Visst startades processer för kvinnlig rösträtt tidigt, både i USA som i andra länder

Tack, det räcker så. Då vet vi numera att USA var tidigt ute med sina rättigheter. Faktiskt startades processen i USA så tidigt som på 1820-talet. Visst är det fint när USA är tidiga med demokratiska åtgärder, eller hur ??

Hur vad det nu med det där amendment-dokumentet från 1870 ?? Vad står det i detta dokument månntro ??

Jbig skrev:Men just de viktade rösterna har orsakat problem för våran Bobby Hogan i hans försvar av USA och dess samhällssystem! Och nu har han även ytterligare tre andra företeelser som visar USA:s fascistiska system mer i detalj! Liksom senast då han blev ordentligt tilltufsad av att tvingas erkänna den enorma fattigdomen i USA, blir han allt mer frustrerad över att också här förlora "slaget"!  Det var ju då han använde de, numera berömda, platsannonserna som bevis för att medel-lönerna för restaurangfolk var högre än någon nu levande amerikan känner till!

Nej, snarare ligger alla problem på din egen sida, eftersom du inte har förstått hela bilden, vilket också flera debattörer påpekat för dig vad gäller de viktade elektorsrösterna.

Uttalandet att USA´s system är fascistiskt får också stå för dig, eftersom det är din definition. Jag håller naturligtvis inte med dig, men det trodde du nog inte heller.

Dessutom så blandar du nu även in massa annat här, är det möjligen för att dra uppmärksamheten från dessa sakfrågor och till den diskussion där du vägrar inse att dina siffror endast ger dig en vacker dumstrut, eftersom du vägrar inse verkligheten utan istället litar på dina egna "analyser". Fråga vilken amerikan som helst, så kommer du få höra att jag har fullständigt rätt. Det har jag sagt förr, och jag säger det igen. Men i detta fall är du nog tyvärr fullständigt obildbar.

Inte någon gång har jag heller blivit "tilltufsad", heller har jag aldrig "erkänt" något eller "förlorat" något. Det är ännu en gång du själv, Jbig, som använder dessa uttryck och försöker lägga dom i min mun för att stärka dig själv och din egen självkänsla.

Faktum kvarstår att det är du som står med byxorna nere med massvis av frågor obesvarade och en teori skjuten i sank. Samt en stor, fin dumstrut på huvudet.

Jbig skrev:Därmed har vi förklarat varför cirka 25 procent av amerikanerna inte röstar. Men det fattas ytterligare c:a 25 procent icke-röstande, så det finns fler spikar.

Ja, den förklaringen var ju, ehhm, intressant. Synd att verkligheten inte riktigt stämmer överens med dina teorier bara, men kreativ är du i alla fall, det måste jag säga.

Så hej på dig igen, stay tuned for the next episode !!

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 18 mar 2007 13:50

Bobby Hogan

Angående viktade röster i USA. Brukar det inte framföras fler propåer att vikta inom fler områden? Men skulle ju tex kunna tänka sig viktade röster i förhållande till skatteförmågan (okej omständligt praktiskt men ändock).

I övrigt du som är insatt i vad som händer i USA. Vad är på tapeten i dagsläget? Aktuella problem? Är det lugnt på fronten restriktioner för vapeninnehav? Sjukvårdsreformer? Något annat som inte tas upp i Sverige men som är stort i USA?

Tex kärnkraftsfrågan. Bygger man ut kränkraftsverk eller ligger det på is som i Sverige. Lite nyfiken.

Tråden är förvisso USA:s (demokratiska) system och detta var mer allmänpolitiska frågor, men vi kan säkert tweeka dem så vi finner infallsvinklar.

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 18 mar 2007 16:19

Hejsan...

Bobby Hogan är nu ordentligt uppretad, det innebär att han nog snart åter kastar in handduken, som han tidigare gjort!  :D

Att alla obemedlade inte omfattades av rösträtten före 1945 har nog knappast att göra med när rösträtten för kvinnor och män infördes! Det infördes 1921 i och med kvinnornas rösträtt, som ju dina egna källor mycket väl påpekar! Undantag från denna rösträtt existerar ju delvis än i dag! Och gör det i alla länder, mest handlar det om s.k. psykiskt "obalanserade". Men det är mer ett undantag som bekräftar regeln! Dock ej i USA, som medvetet stiftat lagar som hindrar de fattiga att rösta!
Ho ho ho... rösträtten i Sverige införd 1945, och så har han texterna som påtalar det motsatta framför ögonen... :lol:

De flesta har känd adress i Sverige, till skillnad från de fattiga i USA. I Sveruge förbjuds man dock inte att rösta, vilket sker i USA :lol:

Våran Bobby H undvek sitt eget påstående om att USA:s röstförhindrande lagar genomdrevs i ett icke-demokratiskt samhälle! Där över halva befolkningen hindrades att rösta. Det är säkert jobbigt för honom att erkänna sina dåliga kunskaper om den amerikanska historien! Därav de intressanta inlagorna som han för fram!  :lol:

Nu vägrar våran "expert" till och med att tro på de fakta som säger att det oftast är närmare hälften av de amerikanska väljarna som inte röstar vid valen!  :)

Humöret sjunker i allt snabbare takt hos våran Bobby H, och nu tager vi ytterligare en delförklaring till det låga valdeltagandet i USA - vilket rimligen får vårn expert på än större frustrationeringar kan vi tänka!  :lol:

I vissa delstater i USA gäller registreringen ett valår också för valet fyra år senare. Men flyttar man inom dessa fyra år måste man registrera om sig igen. I USA flyttar 20 procent av befolkningen varje år, det är smidigt för ekonomin säger en del – men det är samtidigt en nackdel för demokratin, eftersom färre då röstar! Således ännu nett sätt för den amerikanska styrande klassen att motverka demokratin, och släppa fram medborgarna, oftast från de fattigaste delarna av samhällspyramiden, att rösta!  :D

MVH
jbig

Bobby Hogan

Inläggav Bobby Hogan » 18 mar 2007 19:51

Jbig är ju för härlig. Nu hoppar han vidare igen när elden brinner i baken. Vilken lirare, alltså.

Jbig skrev:Bobby Hogan är nu ordentligt uppretad, det innebär att han nog snart åter kastar in handduken, som han tidigare gjort!

Jag är inte det minsta uppretad, och jag har inte kastat in några handdukar mot dig, då krävs det mycket mer än vad du presterat hittills och det tror jag ärligt talat inte att du mäktar med.

Däremot är jag nyfiken. Hur kommer det sig att jag, trots upprepade påpekanden, fortfarande får tillskrivit mig massa tankar, känslor och åsikter som jag aldrig haft ??

Jag skulle snarare säga att du använder dessa begrepp när du ligger mycket risigt till, som ett litet självförsvar där du försöker ge sken av att någon annan är "uppretad" eller "frustrerad" eller "tänker slänga in handduken". I själva verket är det du själv som ligger körigt till och har snärjt in dig själv, så du försöker skapa en illusion av att ha kontroll.  

Lite av kapitel två i din unika teknik, först försöker du vara överlägsen och undervisande, kallar dig själv för "mäster" och använder tredje person pluralis för att verka viktig, sedan övergår du till att ge råd och att verka som om du har kommit till "det som skulle bevisas".

I del tre sedan, när du verkligen ligger körigt till, då använder du gammelsvenska ord som "syraker" och så ökar du då på din "ho ho-mentalitet" och bestämmer att du minsann aldrig haft det minsta fel och att du vet bäst om allting. Det sistnämnda ännu en försvarsmekanism, för du kan aldrig erkänna att du har fel, det skulle slå sönder hela sin mödosamt upbyggda självbild.

Du förstår, jag är inte tappad bakom en vagn. Keep smiling !!

Jbig skrev:Att alla obemedlade inte omfattades av rösträtten före 1945 har nog knappast att göra med när rösträtten för kvinnor och män infördes! !

Nähä ?? Så nu är det "de obemedlade", nu låter det så om de fattiga. Du har ju själv sagt att rösträtten skall gälla alla, och det gjorde den inte i Sverige före 1945. Alltså medger du att allmän rösträtt inte existerade i Sverige, då "de obemedlade" ju inte fick rösta bara för att de var fattiga och gick på socialbidrag. Hur är det med rättvisan och solidariteten, den rämnar fort nu minsann.

Jbig skrev:Undantag från denna rösträtt existerar ju delvis än i dag! Och gör det i alla länder, mest handlar det om s.k. psykiskt "obalanserade". Men det är mer ett undantag som bekräftar regeln!

Tack. Här medger du att undantag finns från rösträtten. Alltså faller hela din demokratiska definition som ju stipulerar :

Jbig skrev:En väljare, en röst, är en demokratisk grundprincip. Föreligger ej detta, föreligger ingen demokrati, eftersom demokratin förutsätter att människovärdet är exakt lika!!

Utmärkt, I rest my case again. Så enligt dig själv existerar inte din demkratiska definition. Jag hämtar papperskorgen........

Jbig skrev: Ho ho ho... rösträtten i Sverige införd 1945, och så har han texterna som påtalar det motsatta framför ögonen. !

Inte "rösträtten", det skall vara "allmän rösträtt". Som det står i alla länkar och som var det jag frågade om. Min definition, ditt svar.

Rösträtten för kvinnor infördes 1921. Allmän rösträtt infördes 1945. Du ser skillnaden, hoppas jag.

Jbig skrev:De flesta har känd adress i Sverige, till skillnad från de fattiga i USA. I Sveruge förbjuds man dock inte att rösta, vilket sker i USA.

Jaså, nu har du gissningstävling igen. eller har du intervjuat alla fattiga i USA och frågat om dom har fast adress eller ej ??

Poängen, Jbig, är att precis samma lagar gäller i Sverige. Ingen fast adress, inget röstkort, ingen röst. Samma som för USA. Tänk till lite nu igen innan du skriver.

Jbig skrev:Våran Bobby H undvek sitt eget påstående om att USA:s röstförhindrande lagar genomdrevs i ett icke-demokratiskt samhälle! Där över halva befolkningen hindrades att rösta. Det är säkert jobbigt för honom att erkänna sina dåliga kunskaper om den amerikanska historien! Därav de intressanta inlagorna som han för fram!.

Nu är du ju där igen, tillskriver mig massa fina saker som jag inte sagt. Du vet väl var citat-knappen finns, citera mig gärna men då rätt ord och rätt tolkning. Sedan vore det ju ännu roligare om du faktiskt hade några fel att hänvisa till också, när du anklagar mig för dåliga kunskaper. Annars kan man ju tro att du är desperat och griper efter halmstrån, och så kan vi ju inte ha det.

Roligt ändock att du pressats ner från att ha angripit USA-systemet per idag i ett frontalangrepp till att du nu är nere på saker som skedde för snart 200 år sedan, hur går det med nutid och dåtid.

1870, Jbig. 1870. Ojojoj.

Jbig skrev:Nu vägrar våran "expert" till och med att tro på de fakta som säger att det oftast är närmare hälften av de amerikanska väljarna som inte röstar vid valen!

Dina förklaringar bör ej förväxlas med fakta. Var också vänlig att inte ironisera över min person, jag är långt ifrån expert. Dock bör mina kunskaper inte underskattas, så får du tolka det som du vill. Fint va ??

Dessutom är det nog mer än hälften av amerikanerna som inte röstar, deras låga valdeltagande har varit ett problem i många år. Rätt skall vara rätt. Men som sagt, dina förklaringar bör ej förväxlas med fakta.

Jbig skrev:Humöret sjunker i allt snabbare takt hos våran Bobby H, och nu tager vi ytterligare en delförklaring till det låga valdeltagandet i USA - vilket rimligen får vårn expert på än större frustrationeringar kan vi tänka!

Det är som att tala till ett skåp. Tillskriv mig ej egenskaper som jag inte har stipulerat, jag är fortfarande varken frustrerad eller på dåligt humör. Du skulle diskutera detta med min fru istället, hon beskyller mig ständigt för att vara alldeles för lugn....ni två skulle ha en intressant debatt.

Jbig skrev:I vissa delstater i USA gäller registreringen ett valår också för valet fyra år senare. Men flyttar man inom dessa fyra år måste man registrera om sig igen. I USA flyttar 20 procent av befolkningen varje år, det är smidigt för ekonomin säger en del – men det är samtidigt en nackdel för demokratin, eftersom färre då röstar! Således ännu nett sätt för den amerikanska styrande klassen att motverka demokratin, och släppa fram medborgarna, oftast från de fattigaste delarna av samhällspyramiden, att rösta!

Herregud, stoppa pressarna. Larma Nobelkommitten. Nu har Jbig kommit på att amerikaner flyttar, och därmed måste genomgå den fruktansvärt tidsödande, påfrestande och penningsugande pressen att omregistrera sig som röstande i en annan stat. Som om det inte räckte med skolbyten, telefonabonnemang, internet, tillstånd, körkort och allt med flyttgubbar som tappar speglar och kör fel. Nu måste man omregistrera sig till valet också. I vissa delstater.

Dessa teorier bevisar då Jbig med sina sedvanliga intervjuer på alla familjer som flyttat i hela USA under de senaste, tja, 50 åren, antar jag ???

Många intervjuer blir det. Bäst att ladda bandspelaren, Jbig. Du har mycket jobb framför dig.

Jbig förstår inte att folk faktiskt kan utföra saker själva, och att man faktiskt kan bestämma själv om man vill rösta eller ej. Eller att registerera sig för att rösta eller ej. Egen fri vilja, Jbig. Egen fri vilja.

Oj. glömde jag att det (naturligtvis) är "den styrande klassen" som motverkar demokratin genom sina ondskefulla planer att tvinga "de fattigaste delarna av samhällspyramiden" att flytta och därmed även tvinga dom att inte ta sig till närmaste röstningskontor och registrera sig igen. Så nu har vi kommit fram till att allt är en konspiration ??

Fattas bara annat. Kul som fan detta Jbig, du springer och jag smyger lite i vassen. Ska du byta ämne nu, eller hade du mer roligt att slänga upp ??

Bobby Hogan

Inläggav Bobby Hogan » 18 mar 2007 20:02

Kallekula skrev:Bobby Hogan

Angående viktade röster i USA. Brukar det inte framföras fler propåer att vikta inom fler områden? Men skulle ju tex kunna tänka sig viktade röster i förhållande till skatteförmågan (okej omständligt praktiskt men ändock).

I övrigt du som är insatt i vad som händer i USA. Vad är på tapeten i dagsläget? Aktuella problem? Är det lugnt på fronten restriktioner för vapeninnehav? Sjukvårdsreformer? Något annat som inte tas upp i Sverige men som är stort i USA?

Tex kärnkraftsfrågan. Bygger man ut kränkraftsverk eller ligger det på is som i Sverige. Lite nyfiken.

Tråden är förvisso USA:s (demokratiska) system och detta var mer allmänpolitiska frågor, men vi kan säkert tweeka dem så vi finner infallsvinklar.

Hoppsan Kalle. Såg inte denna förrän nu, det kommer ett svar från mig lite senare. Jag kör denna post och editerar. Förlåt mig, jag skulle svarat dig först istället för Jbig, du stod ju först i kön.

Sorry //Bobby Hogan

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 18 mar 2007 20:24

Hejsan...

Humöret sjunker hos våran Bobby H. Nu har ju jbig med fyra, eller är det redan fem(?), olika amerikanska företeelser bevisat hur denna stat alltmer rör sig bort från demokratin, vilket ju syns i antalet röstande!  :lol:

Jepp, undantag för vissa grupper av, på den tiden, fattiga och utan egen försörjning, gjordes i detta dåtida Sverige. Men rösträtten gällde ju för övriga 99 procent, så den allmänna rösträtten infördes åren 1918-1921. Ingen idé du kämpar emot väderkvarnarna mer, vännen!   :wink:

Våran Bobby H har även blivit lite syraker för att vi skojar med honom något litet, det bliver gärna så när man får smaka den egne medicineringen, vännen! Ho ho ho.... :lol:

Dock, nu äro fadäsen med det demokratiska USA utan kvinnlig rösträtt ute ur bilden! Men vi påminner våran Bobby H om att det ej förelåg någon demokrati, ens i formell mening, i USA mot slutet av 1800-talet. Mäster har ju framfört det några gånger, så nu sitter det nog!  :D

Jodå, är du utan röstkort i Sverige kan du få ett nytt. Detta gäller ej i USA om du ej haver fast adress! Du får nog kolla upp det mer noggrant, vännen!  :)

Ja vad hände i det icke-demokratiska USA år 1870, vännen? Säkert mycket, men klart är att landet inte var en demokrati som du trodde!  8)

Detta trodde våran Bobby H inte heller på, men vågar han kolla upp det tro? (I vissa delstater i USA gäller registreringen ett valår också för valet fyra år senare. Men flyttar man inom dessa fyra år måste man registrera om sig igen.)  :P

Här kommer vi in på ytterligare ett hinder i att utöva de demokratiska rättigheterna i USA:

Poströstningen är även svår på många håll i USA, även här måste man registrera sig och därefter uppsöka valmyndigheten för att personligen utkvittera valsedlarna. Registreringen kan bara ske där man senast var registrerad! Därefter ifylls valsedlarna och postas.
Sjunker Bobbys humör än mer nu tro? Mäster tippar - yes!  :)

MVH
jbig

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 18 mar 2007 20:36

Viktade röster kan vara på sin plats i en stat som USA. Då gäller inte den benhårda demokratin "en man-en röst", men i gengäld får man ett mer rättvist system där tätbefolkade områden inte kan köra över glesbygden.
Vore kanske nåt att ta efter i Sverige så att vi äntligen får en levande landsbygd och inte bara tomt snack. Låt oss säga att varje glesbygdsröst viktas mot 20 stockholmska? Vad sägs?

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 18 mar 2007 20:43

Hejsan...

Suchanother hade en fråga:

Tja, man får tycka vad man vill om viktade röster. Men frångås den demokratiska grundsatsen, en väljare, en röst - då lämnar man samtidigt den demokratiska fåran! Här är det svart eller vitt, inga undantag kan förekomma. Antingen eller gäller!  :wink:  

MVH
jbig

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 18 mar 2007 20:46

Så hittar vi ett land där administrationen kring valproceduren är enklare än Sverige så är Sverige därmed inte en demokrati? Måste nog ha jbiglexikonet med mig.

Jbig hur är det i Sverige finns det några undantag eller får ALLA rösta? Om inte. Är Sverige därmed en demokrati?  

Visst SUCH kan man vikta röster. Varför inte så att de som betalar mest i skatt får mer röster?

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 18 mar 2007 20:50

Ho ho jbig. Vi ska väl eftersträva rättvisa i samhället? Och inte låta det stela teoretiska tänkandet vara ett hinder?

Bobby Hogan

Inläggav Bobby Hogan » 18 mar 2007 20:50

Jbig skrev: Men vi påminner våran Bobby H om att det ej förelåg någon demokrati, ens i formell mening, i USA mot slutet av 1800-talet. Mäster har ju framfört det några gånger, så nu sitter det nog!  

Ja vad hände i det icke-demokratiska USA år 1870, vännen? Säkert mycket, men klart är att landet inte var en demokrati som du trodde

Skall skriva ett längre och mer utförligt svar senare till Jbig´s senaste alster, men jag behöver bara ett snabbt svar först.

Kan Jbig vara så vänlig att visa var jag påstått ordagrant att "USA var en demokrati i slutet av 1800-talet" ??

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 18 mar 2007 21:45

Hejsan...

Vi har fått in en del inlagor om demokratins grunder! Alla är tydligen inte på det klara med dessa grunder och humanistiska ståndpunker, därför behövs en inlaga från mäster!  :lol:

Kallekula frågar i vanlig ordning om självklarheter, och gör sig därmed än mer barnslig, men för sakens skull svarar vi ändå. Nix, rösträtten gäller inte för barn/ungdomar upp till 18-21 år i de stater där rösträtten finns. Men dessa stater är ändock att anses ha en godtagbar rösträtt för befolkningen. Även förståndshandikappade och likvärdiga grupper är oftast fråntagna sin rösträtt, och det är välan intet att orda om, för mig i vart fall!  :wink:

Suchanother vill ha ett rättvisare samhälle, hellre än en röst, en väljare. En logisk omöjlighet med andra ord. Utan allmän och lika rösträtt går det inte på några villkor att få ett rättvist samhälle! Det har aldrig lyckats tidigare i historien i vart fall!  :lol:

Bobby H efterfrågar var han ordagrant påstod att USA var en demokrati mot slutet av 1800-talet! Han har i och för sig påstått det tidigare, men här är väl det hele kristallklart:

"Rösträtten har ju inte godtyckligt tagits ifrån medborgarna, utan här vilar det personliga ansvaret i grunden, det ansvar man har att vara en god samhällsmedborgare.
Vidare så har ju inte dessa lagar/restriktioner kommit fram av en slump, utan det är lagar som blivit framtagna genom majoritetsbeslut och i demokratiska församlingar. Skall man då nu helt plötsligt inte respektera majoritetens beslut ??"

Våran Bobby har ju även tidigare påstått att en stat, USA, utan kvinnlig rösträtt ändock äro en demokrati! Ho ho ho....vad vi njuter av vår överlägsenhet ändå!  :wink:

MVH
jbig

Återgå till "Politik och samhälle"