Är det rätt att göra "abort"

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

tycker du det är rätt att göra "abort" ?

Ja absolut!
18
55%
Ibland, i vissa situationer.
13
39%
Aldrig!
2
6%

Antal röster: 33

Användarvisningsbild
Luipa
Kontakt:

Inläggav Luipa » 05 apr 2006 10:53

Hovnarr skrev:Och i gengäld: varför skulle det automatiskt vara otillåtet att att abortera ett foster som är livsdugligt? Det är alltså inte livsdugligheten som är central. Gränsdragningen gäller ofta när en människa uppstår.

Jag håller till viss del med men jag har inte påstått att det automatiskt borde vara otillåtet att döda ett livsdugligt foster, jag antydde enbart att argumenten om livsduglighet inte är så mycket värda och det gäller ju då åt båda hållen. Som du säger gäller gränsdragningen ofta när en människa uppstår, men inte alltid och dessutom är även en sådan gräns enbart en konvention.

Argumentet att vi alla tvingas svara för våra handlingar och att det därför är fritt fram (vilket du kanske inte sa) får också märkliga konsekvenser. Draget till sin spets betyder det att vi kan avskaffa allt rättsskydd, vilket vi förstås kan.

Jag delar din åsikt att det leder till orimliga konsekvenser att betrakta liv som heligt men det innebär inte att vi har rätt att med avsikt avsluta det. Det jag har svårt att förstå är denna _rätt_ att avsluta liv. Att påstå att någon med rättighet kan avsluta en annan varelses liv känns som ett vågat påstående.
Man is the missing link between primitive apes and civilized human beings.
- Konrad Lorenz?

Tomas Brolins målgest

Inläggav Tomas Brolins målgest » 05 apr 2006 12:52

PlaskPojken och Bjorg, så här ser jag det som - vi har alla rätten till våra egna liv, när vi kan uppleva och förstå den frihet som det innebär att inneha denna rätt.
Kan vi varken förstå det ena eller det andra så spelar det väl ingen roll om vi är döda eller levande? Vi ser ut som människor, men vi är inte människor (vi är gravt mentalt handikappade, vi är små barn bara någon månad gamla, vi ligger i koma och så vidare).

Men tolka mig rätt nu, lägg inte in för mycket känslor i diskussionen, detta är rent teoretiskt.
Jag kan ge ett exempel - jag är vegetarian. Varför är jag vegetarian? Jo, därför att icke-mänskliga djur idag behandlas på ett onödigt ovårdat sätt, vilket skapar allt för mycket lidande.
Dödandet och ätandet har jag dock ingenting emot (rent teoretiskt skulle jag även kunna äta en människa, om mitt ätande inte var en konsekvens av just den människans svåra liv).

Det är en stor skillnad; lidande är något alla kan uppleva, medan livet endast är tillägnat oss människor (vi som inte bara ser ut som människor, vill säga).
Så, till exempel anser jag att det skulle vara bra om vi tog död på precis alla gravt mentalt handikappade, för att med de resurser som då frigörs kunna förbättra standarden inom låt oss säga den svenska djurhållningen.

Det här är ett intressant spår - jag frågar alla här som är emot abort vad de anser om att ta livet av en kossa? Äter ni kött samtidigt som ni tycker det är fel att hindra utveckligen av liv i en människas mage? Varför i så fall?
I Never Talked To Bob Dylan med Patti Smith är världens bästa bootleg.

Användarvisningsbild
Guds tjänare
Avslutat konto

Inläggav Guds tjänare » 05 apr 2006 15:47

Tomas Brolins målgest skrev:Det här är ett intressant spår - jag frågar alla här som är emot abort vad de anser om att ta livet av en kossa? Äter ni kött samtidigt som ni tycker det är fel att hindra utveckligen av liv i en människas mage? Varför i så fall?

En kossa kan aldrig ha känslor som vi har eller någon själ (nu kanske det blev lite tro i det, men det är svårt att unvika).

Och sen finns det kunskaper hos människan som gör dem väldigt olika djur. Och därför inte kan döda (tycker jag). några e.x på dess kunksaper är: att veta att lögn är fel, att veta att döda en oskyldig människa är fel m.m Dessa kunskaper har alla människor och har haft i alla tider, (vart har man fått dessa kunskaper från ?? )
detta är den stora skillnaden mellan djuren och människan enligt mig.

Ett foster i mammas mage kan komma att ha dessa kunskaper, själen, känslorna. m.m Därför tycker jag att det är fel stoppa denna fantastiska utveckling.
My lord, I know myself for what I am. And I throw my soul in your forgiveness, in the full knowledge this, I deserve non at your loving hand.

Tomas Brolins målgest

Inläggav Tomas Brolins målgest » 05 apr 2006 19:22

Så du menar att en människa som inte har dessa egenskaper (t.ex en gravt mentalt handikappad) är okej att behandla likadant som en ko (hur du nu än väljer att behandla henne)?

några e.x på dess kunksaper är: att veta att lögn är fel, att veta att döda en oskyldig människa är fel m.m Dessa kunskaper har alla människor och har haft i alla tider, (vart har man fått dessa kunskaper från ?? )

Människan har inte alls alltid haft dessa kunskaper, de har utvecklats med tiden, du vet evolution (vilket också besvarar din sista fråga)...

dangdang
Kontakt:

Inläggav dangdang » 05 apr 2006 20:13

några e.x på dess kunksaper är: att veta att lögn är fel, att veta att döda en oskyldig människa är fel m.m Dessa kunskaper har alla människor och har haft i alla tider, (vart har man fått dessa kunskaper från ?? )

Dessa kunskaper/egenskaper finns i våra gener och är helt enkelt fördelaktiga för arten. Dessa kommer dock ibland i konflikt med varandra och då tar den viktigaste över.

Ang mord
Vi har förmågan att tycka att detär helt OK att döda en motståndare i krig eftersom flockens överlevnad är primär i jämförelse med artens.
Att tex abort skapar problem är bara ett bra exempel på detta eftersom syftet då blir knasigt och den inre konflikten är igång.

Ang lögn
Man brukar ju säga att djur inte ljuger men det är ju inte alls sant de gör ju i princip allt för att verka större, mer potenta och farligare än vad de är. Även vi har ett inbyggt system att ljuga inget konstigt med det, väldigt nyttigt emellanåt och då ser vi den egenskapen som positiv ( i de flesta kulturer finns det smink).
"It's not a lie, if you believe it."

Användarvisningsbild
Guds tjänare
Avslutat konto

Inläggav Guds tjänare » 05 apr 2006 20:16

Tomas Brolins målgest skrev:Så du menar att en människa som inte har dessa egenskaper (t.ex en gravt mentalt handikappad) är okej att behandla likadant som en ko (hur du nu än väljer att behandla henne)?

Du får ursäta min okunnighet, men vad är gravt handikappad ? men jag förmodar att dem har en själ.

Tomas Brolins målgest skrev:Människan har inte alls alltid haft dessa kunskaper, de har utvecklats med tiden, du vet evolution (vilket också besvarar din sista fråga)...

När började dessa kunskaper att utvecklas?? kan evolutionen = (en obevisad hypotes)förklara detta????

L.H. Matthews (var i 15 år vetenskaplig chef för zoological society of london) skrev: Att tro på evolutionsteorin är således helt jämförtbart med att tro på allt är skapat ..... och evoultion är... en tillfredställande tro att grunda vår tolkning av naturen på.
My lord, I know myself for what I am. And I throw my soul in your forgiveness, in the full knowledge this, I deserve non at your loving hand.

PlaskPojken
Kontakt:

Re: Är det rätt att göra "abort"

Inläggav PlaskPojken » 05 apr 2006 22:19

Guds tjänare skrev:Hon behöver inte döda honom för det, det finns andra lösningar! Sista alternativer vore att ta död på barnet.

Är det några specifika lösningar förutom adoption du tänker på?

Jag har inget emot adoptering om barnet redan är fött. Men att låta ett barn växa upp i en värld där ens riktiga föräldrar inte är närvarande ger men för livet. (detta säger jag inte som nån slags psykolog utan bara av erfarenhet) Då är det lika bra att göra abort enligt mig.

hur resonerar du när du tycker att ett foster inte har männskiliga rättigheter, vart går gränsen för dig när det gäller mänskliga rättigheter???

Mja, för det första kan det ju vara bra om man är människa och inte foster. (dvs där drar jag gränsen)

Fråga 1: Skulle du velat se våldtäktsmannen död om han hade dödat kvinnan också? Dvs, om det inte fanns något barn med i frågan.
Det beror på.

Hmm, intressant. Fast dödstraff hör inte riktigt till ämnet så jag tänker inte spinna vidare på det här...
"Shower Shorts - For the man who has nothing to hide, but still wants to..."

Medlem i Härnösandsmaffian

Användarvisningsbild
Guds tjänare
Avslutat konto

Inläggav Guds tjänare » 05 apr 2006 22:40

Guds tjänare skrev:Hon behöver inte döda honom för det, det finns andra lösningar! Sista alternativer vore att ta död på barnet.

Är det några specifika lösningar förutom adoption du tänker på?

Nja, barnhem.

Mja, för det första kan det ju vara bra om man är människa och inte foster. (dvs där drar jag gränsen)

Så du tycker att det är ok att döda Foster/människa precics minuten innan det födds ??

PlaskPojken
Kontakt:

Inläggav PlaskPojken » 05 apr 2006 22:53

Så du tycker att det är ok att döda Foster/människa precics minuten innan det födds ??

Mja...Om situationen hotar kvinnans överlevnad så anser jag att man kan döda fostret just innnan födseln. Annars är det väll bäst att hålla sig till svensk lag. (dvs 3 månader om jag inte har fel?)

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 06 apr 2006 03:05

men jag förmodar att dem har en själ.

Se där! Där har vi det! Du förutsätter en själ, vilket inte jag gör. Jag har inga goda själ att postulera onödiga entiteter i min ontologi (t ex en skäl), det skapar oordning i metafysiken.

En kossa kan aldrig ha känslor som vi har eller någon själ (nu kanske det blev lite tro i det, men det är svårt att unvika).

Först nu blev det lite tro i din argumentation?

att veta att lögn är fel, att veta att döda en oskyldig människa är fel m.m

Är det verkligen kunskaper? Är det inte åsiker, snarare?

Abort borde vara tillåten retroaktivt, upp till 18 års ålder (på barnet då, såklart. Mamman borde få aborteras upp till hon är 55.)

Tomas Brolins målgest

Inläggav Tomas Brolins målgest » 06 apr 2006 12:28

Guds tjänare, en gravt mentalt handikappad person är en person vilken saknar i stort sett alla de grundläggande fysiologiska egenskaper som krävs för att ett mänskligt levnadssätt ska kunna vara möjligt.

Användarvisningsbild
Guds tjänare
Avslutat konto

Inläggav Guds tjänare » 06 apr 2006 13:05

PlaskPojken skrev:

Mja...Om situationen hotar kvinnans överlevnad så anser jag att man kan döda fostret just innnan födseln. Annars är det väll bäst att hålla sig till svensk lag. (dvs 3 månader om jag inte har fel?)

Nu ändrar du dig, förut tyckte du att det var ok att avliva barnet innan födelsen, nu tycker du att det är ok vid 3 månaders ?

PlaskPojken
Kontakt:

Inläggav PlaskPojken » 06 apr 2006 13:15

Med tre månader menade jag de tre första månaderna av graviditeten...

Användarvisningsbild
Guds tjänare
Avslutat konto

Inläggav Guds tjänare » 06 apr 2006 18:57

hur resonerar du när du tycker att ett foster inte har männskiliga rättigheter, vart går gränsen för dig när det gäller mänskliga rättigheter???

Här säger du att gränsen går.

och sen säger du:

Nu ändrar du dig genom att säga "Om situationen hotar kvinnans överlevnad så anser jag att man kan döda fostret just innnan födseln. Annars är det väll bäst att hålla sig till svensk lag. (dvs 3 månader om jag inte har fel)
PlaskPojken skrev:Med tre månader menade jag de tre första månaderna av graviditeten...

Jag blir förvirrad, kan du förklara det du har skrvit i en enda inlägg.

Ska fostret ha männskilga rättigheter, (om inte fostret har mänskilga rättigheter så betyder det att man kan döda fostret, (om du inte fattat det) exakt innan det födds eller efter tre månader i gravideteten ?? vad säger du ?

Användarvisningsbild
Guds tjänare
Avslutat konto

Inläggav Guds tjänare » 06 apr 2006 19:07

archaxe skrev:
att veta att lögn är fel, att veta att döda en oskyldig människa är fel m.m

Är det verkligen kunskaper? Är det inte åsiker, snarare?

Alla människor (inklusive mördare och lögnare) i alla tider tyckt samma sak ?? Jag har svårt att tro att det är åsikt. Man tycker/tyckte inte, utan man vet/visste dessa kunskaper.

Återgå till "Politik och samhälle"