Feminism

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 07 dec 2004 19:46

Jag tycker ditt argument faller ganska platt. Majoriteten av svenska befolkningen? Tror du att det var mitt mål eller? Jag vill bara sprida kärlek till människor jag möter och hjälpa dom hur man ska förstå varför onödiga konflikter uppstår. Jag vet att människor lyssnar på vad jag säger, sen om dom inte fattar vad jag försöker säga - ja då är det tyvärr deras problem.

Som jag förstod din text, så var den ett svar på hur "Vi" ska lösa jämställdhetsproblemet i sverige. Om vi ska bli kvitt problemet förutsätter ju det att samtliga är med på åtgärden.. eller?
Det var en praktisk lösning vi kan använda i vardagen - ja. Det var ingen generell vattentät samhällsstrategisk plan hur vi ska gå till väga för att omvända trångsynta människor. För mig räcker en praktisk lösning utmärkt. Om jag dessutom kan sprida den vidare, så kan det bli en kredjereaktion.

Säkert har Gudrun sagt många bra saker, men frågan gällde mansskatten. Även om Gudrun skulle uppfinna världens bästa uppfinning, skulle jag ändå anse att mansskatten är ett hån.
Det är bara för att du inte är självkritisk. Du tar åt dig det hon säger på ett dåligt sätt. Det enda syfte Gudrun har är att hon vill hjälpa människor. Jag tar inte åt mig av vad Gudrun säger - eftersom jag förstår vad hon försöker säga - ALLA människor ska ha lika rättigheter. Det är detta hon försöker säga BAKOM orden. Du hakar upp dig på orden istället för budskapet bakom orden.

Kingen
Kontakt:

Inläggav Kingen » 07 dec 2004 21:04

...Hon ville sätta in en lag som skulle tvinga män att betala "Mansskatt" .. då spelar det ingen roll vad hon vill mena bakom orden... praktiskt skulle det innebära att män skulle betala mer i skatt.....!?
Vår största fiende är illusionen om rättvisa.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 07 dec 2004 23:42

Men bara för att Gudrun säger det tror du att det kommer att genomföras?

Bara för att Nationaldemokraterna säger något så betyder det inte att det går igenom. Man måste inte bli arg och sur bara för att Nationaldemokraterna säger att invandare är mindre värda.

Man kan förstå att Nationaldemokraterna inte vet bättre.

Kingen
Kontakt:

Inläggav Kingen » 07 dec 2004 23:56

...! Jag vet inte hur jag ska formulera mig så du inte missförstår mig och tror jag är någon bitter mansgris... men tydligen (om möjligt) ännu tydligare...

Vad jag hela tiden försökt få fram, är att många kallar sig feminist utan att riktigt veta vad det innebär. Jag använde Gudruns "mansskatt" som exempel på den del av feminismen många "låssasfeminister" undviker, men som jag menar är sjläva kärnan i feminismen!

...sedan att du hävdar att jag är arg osv är dina spekulationer...
Vår största fiende är illusionen om rättvisa.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 08 dec 2004 00:31

Vad jag hela tiden försökt få fram, är att många kallar sig feminist utan att riktigt veta vad det innebär. Jag använde Gudruns "mansskatt" som exempel på den del av feminismen många "låssasfeminister" undviker, men som jag menar är sjläva kärnan i feminismen!
Det är klart att det är många som kallar sig feminist utan att veta vad det innebär - det är därför man inte ska kalla sig feminist eller nån annan fånig titel, det är det jag försöker säga hela tiden.

...sedan att du hävdar att jag är arg osv är dina spekulationer...
Du är ju upprörd. Annars skulle du inte skrivit ett inlägg, och än mindre skrivit ett inlägg med en klang av bitter upprördhet över din åsikt att "folk kallar sig feminister utan att veta vad det innebär".

Obs. Jag försöker inte verka störig bara tydlig! :D

Tatjana

Inläggav Tatjana » 27 feb 2005 02:59

jämställdhet- kvinnans rättighet att vara lika mycket värd som mannen?
Kvinnans rättighet att gå med två killar på ett hotell för att dricka te/inte dricka te? för att hon vill.
Kvinnans rättighet att vara hemma med barnen/inte vara hemma med barnen?
Kvinnans rättighet att ta ansvar för den situation hon hamnar i?

Det är inte lätt att vara människa, men det handlar inte om att vi kvinnor skall kämpa i enad front mot männen. Vi skapar större klyftor än broar när vi startar parti ch vill att männen skall beskattas osv osv kvinnovåld, diskriminering i skolorna, i arbetslivet osv osv.. men å sndra sidan utvik i cafe och ett ständigt spelande på den kvinnliga sexualiteten för att få männen "dit man vill". är det acceptabelt att kvinnans kropp exploateras? Kan vi få respekt för en kvinna som står på krogen i kortkort och slickar sig om läpparna för att välja ut den mannen som hon skall ha som "offer" inatt.
Det är vad jag tror att det handlar om i många fall, kvinann har kännt sig som ett offer i så många år, nu vill hon hämnas genom att göra mannen till ett offer. Det görs lättast med lite "kvinnlig list" men i slutänden blir kvinnan ändå offer igen. Hon spelar ett spel som hon inte är rustad för. Mannens fysik, motorik och logik är annorlunda än en kvinnas. varför inte dra nytta av det istället för att förstöra det?
Innan ni går: För till från knappen från till till från. Tänk på miljön....

fuitas
Kontakt:

Inläggav fuitas » 11 apr 2005 01:48

ojoj... hoppar bara in här på slutet utan att ha orkat läst allt, vill bara säga lite kortfattat om hur jag ser på det.

för det första:
om vi vill ha jämnlikhet så måste vi veta vad som innebär med jämnt, ibland känns det som många män/killar vill att kvinnor ska ha det bra, men egentligen innerst inne vill dom inte att det ska bli helt jämnställt.

men...
för att avgöra om något är obalans så måste man veta vad som är balans.
eftersom vi verkar veta att det är obalans så utgår jag ifrån att vi vet vad som är balans.

därför så tycker jag det är fånigt att folk pratar om att det börjar gå för långt, att det börjar bli för mycket åt kvinnornas håll, att feminister tycker det är jämnlikt när mannen "är under" osv.

jag vet att det finns feminister som säkert är rena rama manshatarna och tycker att orättvisa för killar är jämnställdhet osv, men det är ju sådan liten del att det knappast kan räknas som ett problem, det är som att vi fokuserar allt på en liten obetydlig spindel och därför blir rädd för den.
självklart ska feministernas tillvägagånssätt granskas och kritiseras, men hur kan vi redan nu bli rädda för att det börjar gå för långt?

och hur farligt är det egentligen om ett fåtal feministiska sätt och syn gör det lite orättvist för mannen för tillfället, det är ju knappast så att det innebära att det går i överstyr och det blir kaos och helt plötsligt är männen som är diskriminerade och har det sämre i samhället.

det behövs väl lite obalans, åt rätt håll, för att förändra ett samhälle och skapa balans.

jag är inte något extrem vänster/syndikalist/feminist kämpar-kille, men jag försöker se det objektivt.
jag tycker det verkar som att vi killar/män har en inbyggd rädsla, mer eller mindre, för vad det egentligen innebär med förändringarna av ett samhälle där det är helt jämnställt mellan kvinnor och män.

Användarvisningsbild
AlLvEtArEn

Re: femenism..

Inläggav AlLvEtArEn » 12 apr 2005 16:32

Martin_S skrev:Vad anser ni här om dagens femenism i Sverige?

Vad strävar dagens femenister om? skapa jämställdhet? eller enbart från kvinnans synvinkel? eller enbart för att skapa ett hat mot män ?

självklart finns det alla sorters femenister men ja vad tycker ni om femenism?

Detta inlägg har modererats för att överensstämma med Regler och FAQ /hovnarr

[modererad text]

Det finns två ståndpunkter i denna debatt:
1. Ingen diskriminering på grund av kön
2. Ingen påtvingad likriktning för könen.

De som säger nåt annat har jag inget över för.

[/modererad text]

Allvetaren: Läs Regler och FAQ. Följ det. /hovnarr

Användarvisningsbild
AlLvEtArEn

Inläggav AlLvEtArEn » 13 apr 2005 15:26

Ta er i kragen era fegisar. Det är till all er män som ständigt ursäktar er för att överhuvudtaget komma med en kommentar. Vad har det tagit åt er? De flesta av er vet mycket väl vad som är normal jämställdhet och det inkluderar definitivt inte en rädsla för att lägga in en kommentar. För mig vittnar detta bara om hur galen och snedvriden debatten är.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 13 apr 2005 16:33

AlLvEtArEn,

Gör inga fler inlägg av den typen. Sansa dig och respektera vad som står om uppförande i Regler och FAQ. Annars kommer jag med ett bestämt, faderligt och på alla sätt manligt sätt att sparka ut dig härifrån. Det här är sista varningen. Uppför dig, eller lämna forumet om galoscherna inte passar.

§

Användarvisningsbild
AlLvEtArEn

Inläggav AlLvEtArEn » 15 apr 2005 09:45

Du Narr-grabben, jag håller med om att min korrigerade post var lite otrevlig (men inte desto mindre min åsikt). Men inte tycker du väl att den andra i denna tråd var det? I så fall får du gärna motivera varför.

Squirrel

Inläggav Squirrel » 15 apr 2005 14:02

Jag är tämligen ny här på forumet. I och med att denhär tråden funnist ett tag och har fått en ansenlig längd, har jag inte tagit mig tiden att läsa igenom hela diskusionen. det är nog lika väl det för inlägget börjar bli långt som det är. Hoppas jag inte upprepar vad någon annan har skrivit eller missat poänger som redovisats senare i diskussionen---

Pip skrev:Feminist är den som ser att män som grupp är överordnade kvinnor som grupp i samhället (Sverige och övriga världen) och som vill göra något åt detta...

Det är allstå inte fråga om att tycka nåt här, kvinnor som grupp ÄR underordnade män som grupp, det är ett faktum, inte en åsikt.
...
Pip

För att reda ut begreppen. Att kvinnor är underordnade männen som grupp är inte ett faktum och inte heller en åsikt. Det är en förklaringsmodell. Ojämn representation i styrande possitioner, statistisk ojämlikhet i lön etc kan vara faktum och dessa kan förklaras med ovan nämnda förklaringsmodell. Att det är en bra förklaringsmodel är en åsikt som kan diskuteras. Personligen tycker jag att det är en bra modell för vissa sammanhang men man bör inte se det som ett faktum, lika säkert som Newtons andra lag.

hovnarr skrev:Jo, det skulle onekligen vara konstigt och skapa oreda. Vad jag menar är att humanister som har jämställdhetsfrågor som specialområde bör kalla sig något annat än feminister. Min analogi med "povertist" ovan försöker antyda att man med en sådan term per automatik säger "vi är underlägsna men vi ska kämpa för att komma upp oss". Det är olyckligt. En könsneutral term som "ekvilist" eller liknande skulle bättre beskriva just "jämställdhetsfrågor", eller "ekvisexist" för jämställdhet mellan könen. Men vad betyder sexist idag? Terminologin är ju alldeles bakvänd.

Ekvisexist är nog inte så lyckat. känns fel på något vis.

Camilla skrev:Ok, du har övertygat mig. Jag är inte emot ett namnbyte av rörelsen om någon lyckas hitta på nåt bättre.

Några i miljöpartiet försöker lansera ordet "ekvivalism" för att ersätta "feminism". Jag har dock inte hittat vad de menar med det exakt.

Vänligen
Camilla

Vad sägs om genusekvivalism? Då lägger man betoning på könsroller och kan desasutom få med skilda genus innom samma kön (tex skillnad mellan homosexuell/hetrosexuell, ung/gammal, etc). Jag tycker att det i många sammanhang är en alltför grov uppdelning att klumpa ihop män och kvinnor i övergripande grupper.

Camilla skrev:I Afghanistan tvingas många kvinnor klä sig i heltäckande burkor. I Pakistan riskerar många kvinnor att få syra slängd i ansiktet. I bland annat 28 afrikanska länder tillämpas könsstympning på flickor. I Indien och Malaysia är våldtäkt lagligt inom äktenskapet. Massor av världens kvinnor misshandlas av sina män o.s.v. o.s.v.

Jag håller med om att kvinnor är diskriminerade i många sammanhang så som de du nämnde ovan. Här är en feministisk kamp viktig. Kvinnor i sådana kulturer måste få möjlighet till makt och frigörelse. Jag tror dock att den enkla uppdelningen mellan kvinnor och män många gånger är lite för klumpig uppdelning i ett land som kommit längre i jämstäldhetsarbetet. Vi har i Sverige ojämlikhet på grund av olika uppfattningar och fördommar angående genus men genus är mycket mer än rollen som kvinna/man och det finsn en mängd andra relevanta gruppindelningar som knske borde få företräde.

Camilla skrev:Vad jag vill uppnå är två saker. Det ena är att ingen diskriminering ska ske. Det andra är att könsrollerna blir mindre strikta så att människor får större frihet att välja sin egen livsstil och karriär. En kvinna ska kunna ta hand om barn eller bedriva politik eller båda, beroende på vad hon själv vill göra, utan att andra anklagar henne för att vara okvinnlig.

Jag skriver helt klart under dina mål. Jag tycker därför att det är viktigt att luckra upp uppfattningen om att vi har två genus. Vi har många fler varianter än så och många fler aspekter på könsroller än så. Hetrosexuell/bi/homosexuell, ung/gammal, kvinna/man, timid/matcho, subkultur, klädval, livssituation osv osv. Det är viktigt att man får välja bland alla dessa aspekter på mycket som möjligt och att man inte ska bli diskriniread för sitt val. Jag (som man) går gärna i kjol hemma för att det är ett mycket bekvämt plagg men jag tar inte på mig det offentligt. Jag är inte ute efter att manifestera något med det, vilket jag oundvikligen gör om jag bär kjol offentligt. Det är på sitt sätt diskriminerande.

[quote="Pip"]Men jag kan förstå dem som känner sig en aning skeptiska till den grupp människor som står för nästan allt mördande i världen. Samma grupp äger nästan all mark och naturtillgångar som går att äga och har överlägset mest pengar, aktier, maktpositioner med mera, med mera, ja den här gruppen har verkligen extra allt.[quote]

Jag är skeptisk, inte så mycket mot gruppen som mot gruppindelningen. Jag är man. Jag har ingen vidare ekonomi (även om jag inte är utfattig) har aldrig våldtagit, mördat eller köpt sex. Varför ska jag jämföras med de som utför dessa ohyggligheter. Jag må ha samma kön som dem men inte samma roll i samhället. Jag tycker att detta är ett solklart exempel där feminismens enkla uppdelning mellan män och kvinnor inte är relevant.

Kvinliga soldater utför kränkande handlingar precis som män i samma situation/roll. Senaste exemplet jag hörde var från något av fängelserna i Irak. Det finns undersökningar som visar att kvinnor agar barn i större utsträckning än vad män gör och jag tror inte att det beror på att de är kvinnor utan för att det är vanligare att kvinnor har ansvaret för barn. Man bör vara medveten om att en gruppindelning inte behöver vara relevant bara för att man upptäcker statistiska olikheter grupperna emellan. Jag tror att en gruppindelning som inte är relevant för ett sammanhang kan skada arbetet för förändring snarare än att hjälpa det.

Nu låter det kanske som att jag är skeptisk till uppdelningen män/kvinnor helt och hållet. Så är inte fallet men jag är mot den som en självklar uppdelning som antas vara relevant i alla sammanhang, precis som att jag är skeptisk till föreställningen att kvinnor är undeordnade männen i alla sammanhang.

Jag är en bidragande faktor till hur folk i min omgivning utvecklas och beter sig (kanske framför allt när det gäller yngre personer) och därför är det viktigt att tänka på vilka budskap man förmedlar i både teori och praktik. Jag tycker att det är allas ansvar, män som kvinnor, att säga ifrån när mågon gör fel, oavsett om det är en man eller en kvinna som gör fel. Om en man slår en kvinna eller en kvinna slår ett barn så är det ALLAS ansvar att säga ifrån.
Män har inte större ansvar i någon form av kollektiv uppfostran än vad kvinnor har. Det är lika vilktigt att inse som att män och kvinnor är lika mycket värda. Starka "vi och dom"-tänkanden leder lätt att man helt enkelt flyttar ansvaret till någon annan istället för att ta itu med problemet själv eller tillsammans med berörda parter. Ser man istället problemet som ett kollektivt ansvar där man själv är delaktig kan man lättare dra igång en förändring.

Jan

Femininerna får själva jobba på att korrigera sina fel!

Inläggav Jan » 03 jun 2005 21:49

Besvärligt som det är att läsa alltför långa trådar har jag kapat 4 sidor och kannske missat något inlägg som anknyter till min tanke just nu; nämligen att vi män rimligen inte har i en diskussion om samhällets
struktur eller fördomsfullt uppförande att göra!
Det är till 98 % kvinnor som uppfostrar
det uppväxande släktet och har så varit
sedan man först ansåg att bran skulle skolas
till vuxenlivet.
Allt skevt är således kvinnornas uteslutande privilegium att svara för.

I äldre tider lärde sig barnen att leva genom exemplets makt i yrke och vardagsliv.
Men när barndomen skulle vara bara barndom tog kvinnorna över. :roll:
Har jag rätt eller har jag rätt ?
Vi är inte ensamma

Xargo
Kontakt:

Inläggav Xargo » 25 jun 2005 13:37

Fann skrev:Men "manshat" står inte på "programmet" någonstans det kan jag försäkra dig!

Det finns gott om feminister som är manshatare i världen. Jag har mött många.
"Varför slava för verkligheten, när man kan vara kung i sin egen gränslösa fantasi"

Xargo
Kontakt:

Inläggav Xargo » 25 jun 2005 13:56

Jag förstår inte varför man måste bli feminist? Hjälper det att fler blir feminister? på vilket sätt?...

Varför kan man inte bara vara "För jämnställdhet"? Jag vill inte behöva kalla mig själv för feminist, bara för att jag är för jämnställdhet.

Jag har en ytterst negativ uppfattning om feminister. De flesta jag har träffat har inte ens vetat vad feminism ÄR.. De har inte ens kunnat besvara frågor jag har ställt, eller hittat på egna svar.

Att ens gå med i en -ism grupp gör mig lite småsur. Jag är "Kim", inget mer eller mindre, ingen feminist eller vegeterian.. jag har ingen titel på mig, och det tycker jag inte någon borde ha.
"Varför slava för verkligheten, när man kan vara kung i sin egen gränslösa fantasi"

Återgå till "Politik och samhälle"