Istället för Monarki

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Patrik Persson
Inlägg: 97
Blev medlem: 06 okt 2004 22:25

Tänkt

Inläggav Patrik Persson » 20 okt 2004 14:54

Realism!

Visst är barnsagor gulliga. Visst är världen snäll och vacker.
Nja, det är den inte!

Jag tänkte nu konkretisera mig (efter en del funderande) om kung kontra något annat än kung.

Vi skulle kunna tänka oss att kungen är dålig utifrån att kungen inte är en helt vanlig svensk utan just kung.

Vi väljer mig!

Jag får i uppgift av er att sitta med vid hearings av politiker. Vara en statsmans reklam för Sverige. Vara arméns ledare och befälhavare vid krig. Sitta med vid middagar när Nobelpriset delas ut. Ha kontakt med andra ledare och kungar för olika länder osv.

Jag skulle snabbt bli hel - dum.

Först och främst så är kungen en auktoritet sedan födseln. För det andra så har kungen starkt stöd, både i världen och i Sverige. Kungen har utbildats sedan barndomen att föra sig i dom sammanhang där han oftast befinner sig. Kungen har stil och finess. Kungen är accepterad.

Kungen är därför svår att manövrera eller tvinga till sina egna åsikter vilket jag kanske inte skulle vara. Det är lättare att förnedra mig än kungen eftersom vår kultur menar på att kungen är kung sedan länge. Andra länder skulle inte acceptera mig i den positionen och nobelpristagare som tycks som ”fint folk” skulle rata och hata mig vettlöst.

Jag skulle snabbt bli hel – dum.

Därefter skulle dom bara övertyga er om att jag är hel – dum och då skulle jag bara tyckas som dummare än hel – dum enligt er. Ni skulle då ha en hel – dum kille enligt er själva och detta också kanske i enlighet med hela samhället. Ni skulle då ångra ert tilltag och Statsministern skulle vinna röster på att jag tycktes som hel – dum. Ni skulle få ytliga partier till makten med övertygande ord som – Låt oss styra, låt oss hjälpa er från detta, vad var inte Sverige innan allt detta, nu måste vi återfå makten. För det blev ju så dumt och det var ju så dumt.

Därför uppriktigt, det finns ingen annan än kungen. :)

Användarvisningsbild
Patrik Persson
Inlägg: 97
Blev medlem: 06 okt 2004 22:25

Kom igen!

Inläggav Patrik Persson » 20 okt 2004 19:41

Vad tyckte ni? Jag är intresserad!
Kan ni tänka er att för exempel förhållandet Charles och Diana skulle fungera i längden? Skulle deras förhållande klara motsättningen och avundsjukan från den lägre klassens folk osv. Kan ens kronprinsessan Victoria välja kille?

Jag kan inte tänka mig sådant. Jag tänker mig till och med att det skiljer så pass mycket mellan ”vanligt” och ”fint” folk att Kronprinsessan skulle välja fin kille av sig själv. Hon skulle nog välja vanlig kille om hon inte gillade killen!

Wow…
Dom skulle hata den killen både i arbetarklassen som skulle vara avundsjuka så dom dog och överklassen som skulle tycka att han var en slusk. En sådan dramatik!

Nej, jag tänker mig att sådant som Diana är förbi. Vanligt folk var inte så mycket att hänga i Julgranen. Vanligt folk var mest fantasifulla, okunniga samt avundsjuka och gillade splittring.

Kungen är bäst och faktiskt så blev jag mot min förväntan (och barnuppfostran) övertygad om att vi har en bra Kung i Sverige, (och om jag kan tycka på ett sådant sätt så är det nog så). En pålitlig Kung som tänker på landets bästa. Politiker och vanligt folk har jag inget förtroende för numera. Dom var skräp och det är nog därför som dom är vanligt folk. :)

Jonas Nystrom
Inlägg: 709
Blev medlem: 04 jan 2004 23:04
Ort: errrr... Ahhh... it's all coming back now...

Inläggav Jonas Nystrom » 20 okt 2004 22:37

För svärd, kors och krona! Heja på, Patrik!!

jn
Ab aspera ad astra!

Användarvisningsbild
Camilla
Inlägg: 447
Blev medlem: 12 aug 2004 16:33
Ort: Uppsala

Re: Kom igen!

Inläggav Camilla » 21 okt 2004 17:28

Patrik Persson skrev:Kan ni tänka er att för exempel förhållandet Charles och Diana skulle fungera i längden? Skulle deras förhållande klara motsättningen och avundsjukan från den lägre klassens folk osv.

...

Nej, jag tänker mig att sådant som Diana är förbi. Vanligt folk var inte så mycket att hänga i Julgranen. Vanligt folk var mest fantasifulla, okunniga samt avundsjuka och gillade splittring.


Menar du att Lady Diana Spencer var en medlem av gruppen "vanligt folk" i meningen "ofrälse"? Det är i så fall inte korrekt. Hennes far var trots allt earl (greve).

Vänligen
Camilla

Användarvisningsbild
Patrik Persson
Inlägg: 97
Blev medlem: 06 okt 2004 22:25

Hejsan

Inläggav Patrik Persson » 21 okt 2004 18:38

Hej Camilla

Ja, så tufft kan det vara när man är Kung. Diana var vanligt folk utifrån utbildning och livsmiljö. Dianas kontext var vanligt folk.

En kung eller drottning har en helt olik utbildning och maner än Diana. Jag är mer vanligt folk än Diana men vi får ändå påstå att sådan kategorisering blir bristfällig. Det finns ju i Sverige en form av knaperadel en fattigdomsadel som kom till i ett helt annat sammanhang än den belevade adeln. Så visst kan man vara adel men inte direkt fin inom adeln.

Vad som ger oss perspektiv är inflytande, uppfostran och sammanhang. En vanlig människa kan inte klara av den positionen som en kung har och därför kan vi inte ha vanliga människor i sådana positioner. Det sammanhanget att vara kung är något mer betydande än det som vanligt folk klarar av. Självklart så finns det ju olika anledningar till varför vanligt folk inte klarar av Kungens position: avundsjukan från sitt egna ursprung, andra klassers ogillande, dålig uppfostran och maner osv.

Kungen av Sverige får bra betalt därför att han är bra i dessa sammanhang. Han har uppfostrats till detta och är på alla sätt accepterad. Något annat skulle på detta sätt innebära dumheter.

Det kan ju tyckas från oss vanliga människor att kungen inte gör någon nytta för Sverige, men jag menar på att för exempel: Jag inte skulle passa till att vara statsman. Skulle jag göra en statsmans PR för Sverige? Skulle jag vara lika snygg som kungen om jag delade ut nobelpriset?

Jag tycker exempelvis att nobelpriset är en mycket vacker tillställning och skulle inte uppskatta den lika mycket om det var Göran Persson eller Carl Bildt som delade ut nobelpriset. Så tänker jag att många andra också tänker men mer omedvetet! Dessa omedvetna luras av illusionen vanlig och tänker vanligare än kungen är bra, men något vanligare än Kungen skulle inte fungera. Något vanligare skulle bli dåligt om det genomfördes förutom i sagorna (och den fattiga bonden fick prinsessan och halva kungariket och därefter så levde dom lyckligt i alla sina dagar). Sådant har jag svårt att tänka mig! :wink:

Andreas
Moderator
Inlägg: 726
Blev medlem: 20 jan 2009 21:22

Inläggav Andreas » 24 feb 2009 18:56

Johan Ågren skrev:Sverige är en monarki och vi har en kung som statschef. Kungen är teoretiskt vårt lands främste företrädare men saknar politisk makt. Absurt - ja. Det hela är romantisk kuriosa för inkonsekventa människor som inte kan härleda symbolvärdet till sin källa. Om vi vill göra reklam för Sverige som ett intellektuellt, modernt och konsekvent land så bör det inte göras genom en framavlad monark. Om kungen nu inte ska representera rollen av en kung i dess egentliga bemärkelse så ska grundlagen ändras, och "marknadsförare" för Sverige ska väljas genom demokratiska val.

Johan

Står du fast vid dina ord Johan? Jag ser det som en mognadsfråga bland 'sekulärt intellektuella' att våga låta glädjen segra över dessa spinoff ideer om ett avskaffande av monarkin. Hoppas och tror faktiskt att de flesta partier går bort från sin omogna och känslooförankrade principförklaring i frågan.

Låt oss erkänna och respektera vår kära monarki och vår kära kronprinsessa. Länge leve Konungariket Sverige!
...och Herre, inled oss inte i fjant-ande, utan fräls oss ifrån ondo

Användarvisningsbild
Avantgardet
Inlägg: 8884
Blev medlem: 06 okt 2006 22:33
Ort: Socialklass III

Inläggav Avantgardet » 24 feb 2009 19:08

Säger som jag alltid sagt, ge kungen ett vanligt socialbidrag, låt honom springa på AMS som alla andra, och inhys en massa hemlösa i slottet. Helt sjukt att det inte redan är gjort.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Kallekula
Inlägg: 5393
Blev medlem: 24 maj 2005 17:23

Inläggav Kallekula » 24 feb 2009 19:34

Apanaget är bara en form av socialbidrag, om än med lite större valörer än det vanliga.

Nej privatisera kungahuset. Ut på marknaden bara. Dessutom borde då fler få möjlighet att titulera sig kung, sälja samma typ av tjänster. En sund konkurrensaspekt av det hele.

Klipp av band denna tariff...

Nu denna månad passa på kungen och Silvia klipper band och vinkar till pöbeln. Paketpris endast....

scirocco
Inlägg: 2096
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Inläggav scirocco » 24 feb 2009 19:43

Antar att han är den som tär mest på samhället Sverige. Är det så klokt att låta honom reopresentera detta land. Vad ska folk tro? Vilken blamage

Användarvisningsbild
Logos
Inlägg: 1823
Blev medlem: 23 nov 2008 23:32
Ort: Stortån och uppåt
Kontakt:

Inläggav Logos » 24 feb 2009 19:59

Jahopp nu får vi ofrälse på tronen. Men Danneponken verkar ju i alla fall kunna försörja sig själv.
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND

Sceptisk
Inlägg: 2520
Blev medlem: 15 dec 2006 00:33

Inläggav Sceptisk » 24 feb 2009 21:07

Patrik Persson

"Världen är ful", alltså ska vi förfula den, eller? Hur tänker du, mänska!

Det är ungefär som ifall man ramlar av en båt så ska man dränka sig själv eftersom det är vatten överallt. Smart.

Eller KANSKE så ska man försöka simma.

Kanske är barnsagor inte bara barnsagor när allting kommer omkring. Kanske så är barnsagor betydligt viktigare än fakta.

Vi vet att när som helst kan vi vara döda. Sånt begriper man väl! Men detta är inte ett faktum som är viktigare än att vi måste göra något av våra liv. Att försöka styra våra steg i rätt riktning!

Vet inte din politiska hemvist, men jag gissar på vänster, eventuellt kommunist eller sosse. Även där finns det saker som kan kallas barnsagor, även där finns det utopier. Kommunismen är en helt och håller utopisk föreställning. Men monarki är iallafall möjlig att realisera!

Jonas Nystrom
Inlägg: 709
Blev medlem: 04 jan 2004 23:04
Ort: errrr... Ahhh... it's all coming back now...

vänsterintellektuell cynism och kungafrågan

Inläggav Jonas Nystrom » 25 feb 2009 00:29

Men käre Sceptisk (konstigt nick!) det är välan inte Patrik Persson som är problemet på den här tråden. Kallekula och scirocco representerar snarare den där vänsterintellektuella cynismen du verkar vända dig mot.

Och visserligen håller jag med dig i sak, men jag tror inte att frågan om monarki i grund och botten går att lösa med formell logik, eller att man kan omvända meningsmotståndare med resonemangsargument. De handlar om djupare liggande känslor.
Ab aspera ad astra!

Sceptisk
Inlägg: 2520
Blev medlem: 15 dec 2006 00:33

Inläggav Sceptisk » 25 feb 2009 00:55

Håller med dig käre Jonas. Det är kanske för mycket att hoppas på att vänstern kan ta till sig resonemang byggda på förnuft och fantasi. Det är nog så att socialism är en rörelse som är byggd på emotioner och framförallt grupptryck, förklätt under begrepp som "solidaritet" och "jämlikhet". Socialistisk solidaritet innebär helt sonika, gör som vi säger, annars. Förnuftet och fantasin spelar dock en viss roll ändå, det krävs förnuft och fantasi för att förstå bilder som till exempel "klasslöst samhälle". Problemet är att man gör en sådan åtskillnad mellan fantasi och förnuft, så när man diskuterar klasslöst samhälle i vänsterkretsar så talar man enbart till deras fantasi och apellerar till känslorna. Medan när man talar om ekonomi så talar man enbart till förnuftet och kall, hänsynslös logik. Vänsterns schizofreni består i just detta att man inte kan använda fantasi i förnuftsfrågor, eller förnuftet i fantasiämnen.

En monark förenar både fantasi och förnuft och denna kombination gör att samhället blir mer balanserat och det motverkar extremism och interna spänningar. En monark lever både i världen, men befinner sig också på en nivå som närmar sig sagorna och myterna. Detta reflekteras på ett positivt sätt tillbaka på medborgarna, genom att de också får vara mer än enbart en enda sak, antingen arbetare, eller intellektuell. Under en monark får människor vara hela, både intellektuella, rationella, fantasifulla och praktiska. I socialism och i det helt och hållet politiska samhället så reflekteras endast extremer tillbaka på folket, vilket gör att folket splittras och tappar förtroendet för varandra. Jag tror att Kungen gör att Sverige ändå, trots all socialism, ändå håller sig någorlunda stabilt.

Men Sveriges problem är det grupptryck som den socialistiska "solidariteten" utöver på folket. Ständiga budskap om att vi ska vara "solidariska" gör att vi inte vågar ha egna åsikter eller ta ut svängarna i egna riktningar. Under en monark så talar man inte om solidaritet, utan om lojalitet och relationer i samhället byggs på Kristna värderingar om relationism och personalism. Under en monark är vi personer, under socialism är vi arbetare. Socialismens orättvisa mot människan är oerhörd och brutal.

Användarvisningsbild
Avantgardet
Inlägg: 8884
Blev medlem: 06 okt 2006 22:33
Ort: Socialklass III

Inläggav Avantgardet » 25 feb 2009 01:03

Stora ord och mycket anspråk här, men ytterst tunt vad gäller uppbackning. För vad var "förnuft" med vår "monarki"? Man kan ju inte bara komma och mena sig företräda förnuftet utan att precisera vad detta skulle vara. Vad som är förnuftigt följer vissa givna regler, och kan följaktligen inte vara vad som helst (som alltid när det gäller filosofin skulle innebära att det inget alls var). Fråga: är högern uteslutande retorik? Något annat har den hitintills inte förmått visa prov på. Kanske ska jag sluta hoppas?

Och vad gäller känslogrundad argumentation. Kan överhuvudtaget reliker som monarki och kristendom motiveras på annan grund är ren och skär nostalgi? Det innebär i sig ett teoretiskt problem, då det innebär att någon autentisk tro idag är omöjlig. Det enda som återstår de troende idag - tack postmoderniteten! - är ett imiterande av de religiösa beteendena. Hoppsan vad det ekar ihålighet.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Sceptisk
Inlägg: 2520
Blev medlem: 15 dec 2006 00:33

Inläggav Sceptisk » 25 feb 2009 01:07

Att du är oförmögen att vilja ta till dig av något som jag, eller någon annan skriver, Avantgardet, är helt och hållet ditt eget problem.


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster