Dags att revolutionera skolväsendet!

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Silver
Inlägg: 44
Blev medlem: 11 dec 2012 09:19

Dags att revolutionera skolväsendet!

Inläggav Silver » 27 dec 2012 12:25

Det är på tiden att vi röra om grytan inom skolväsendet för att optimera mottagning av kunskapen. Många kanske anser att skolor idag är bra på det de gör, t.o.m. väldigt slipade, men hjälper det att vara vass på att hålla föreläsningar om bara 60% (?) är mottagliga för det?

I modern tid har det blivit vanligare att dela ut diagnoser på barn som inte följer normen; ADHD, Aspergers, Dyslexi m.fl. Vi har även fått se allt mer av de så kallade "specialklasserna" för att möta dessa icke normala barn, så att de får en möjlighet att intrigeras till det normala samhället. Men hur långt har vi egentligen kommit i detta ämne? Kan vi verkligen kalla oss ett modernt samhälle?

Låt oss backa många tusen år då kunskap vidarefördes från mun till mun och genom praktiska övningar. Det var ett måste för ens överlevnad att man kunde lära sig att kriga, försvara sig, jaga, med mera. I dagens kunskapssamhälle bombarderas vi med kunskap i den grad att vi måste bli utbildade i hur vi ska sålla fakta från fiktion, korrekta källor från myter, Israels version mot verkligheten (ops, där slank den ut).
Från grundskolan upp till gymnasiet så är det allmänt vedertagna utbildningskonceptet mer eller mindre detsamma över hela landet: 1 lärare föreläsare för 30 ungdomar som sitter stilla på sina stolar sex av åtta timmar om dagen och lyssnar på 2,3 olika tanter som pläderar samma sak som de pläderat om de senaste tio åren

Till problematiken. De barn som inte blir stimulerade av detta, de icke normala, dem med "diagnoser", är även dem som drabbas av detta utbildningskoncept. De barn som inte får stimulansen gör som alla barn under 20 gör när de inte blir stimulerade: de blir rastlösa, bråkar, skriker, snackar skit med andar, springer runt eller tar droger :) Givetvis påverkas även de resterande barn negativt av detta, de normala barnen. Studieron tenderar att försvinna för alla även fast bara 10% lever rövare.
Att hamna efter i studietakten redan i grundskolan kommer statistiskt sett att förfölja en livet ut (då vi har ett samhälle som är uppbyggt på att ju längre du studerar desto mer $ kan du tjäna och desto bättre klasskikt kan du jobba dig upp till - och desto högre klassikt du befinner dig i desto mer livskvalité (till en viss gräns)). Givetvis finns det dem som är allt för smarta också, dem som finner utbildningsnivån vara ruttet långsam, som även dem börjar uppträda som ett rastlöst diagnosbarn. Men ingen regel utan undantag.

Idag står vi alltså med ett skolväsende som inte vänder sig till majoriteten av dessa kunder (barnen), och de barnen som inte är kompatibla med det moderna skolväsendet klassas som specialbarn, diagnosbarn, rastlösa - de onormala. Har vi inte sett detta förut? Ni som inte gör som vi - ni är inte normala.

Mina frågor:
1.Varför har vi landat på detta utbildningskoncept? Är det för att det tilltalar en majoritet av barnen och vi accepterar ett stor bortfall (ett ont måste för att kunna genomföra utbildningar till en rimlig peng) eller är det kanske så enkelt som att vi fortfarande prövar oss fram, att vi enbart befinner oss i ett utvecklingsstadium och vi egentligen inte har någon koll alls på det mest effektivaste sättet att få en stimulerande utbildning?

2. Vad vore det idealiska skolväsendet, hur skulle utbildningarna se ut för att fånga upp så många barns intressen som möjligt? Jag är FULLT medveten om att vi alla är olika lagda, vissa har anlag för att bli akademiker, andra älskar att mecka med bilar, andra brinner för att vara ute och springa i skogen. Men att ett barn "lägre" IQ och större anlag för praktiska yrken ska behöva genomlida 9 år i dagens grundskolan är absurt - argumentet "du måste lära dig detta för det är allmänbildning" biter inte på många femtonåringar lol...

3. Hur tar vi oss till det idealiska skolväsendet (2.)? Jag är fullt medveteten om att en förändringsprocess tar lååååång tid, speciellt eftersom vi har s.k. demokrati där alla nötter får tycka till, men även för att ingen vill gå i bräschen. Men om vi bortser från bromsklossarna i samhället: vad är nästa steg i rätt riktning för att uppnå det enligt er idealiska?

Dyslexi, ADHD, Aspergers, Överintelligent - enbart ursäktande termer från ett samhälle som övergivit dem de har för syfte att ta hand om.

Vh Silver
Det finns inga krig, bara inre konflikter.

reflex
Inlägg: 1261
Blev medlem: 24 nov 2012 11:10

Dags att revolutionera skolväsendet!

Inläggav reflex » 27 dec 2012 14:44

Silver skrev:1.Varför har vi landat på detta utbildningskoncept? Är det för att det tilltalar en majoritet av barnen och vi accepterar ett stor bortfall (ett ont måste för att kunna genomföra utbildningar till en rimlig peng) eller är det kanske så enkelt som att vi fortfarande prövar oss fram, att vi enbart befinner oss i ett utvecklingsstadium och vi egentligen inte har någon koll alls på det mest effektivaste sättet att få en stimulerande utbildning?

2. Vad vore det idealiska skolväsendet, hur skulle utbildningarna se ut för att fånga upp så många barns intressen som möjligt? Jag är FULLT medveten om att vi alla är olika lagda, vissa har anlag för att bli akademiker, andra älskar att mecka med bilar, andra brinner för att vara ute och springa i skogen. Men att ett barn "lägre" IQ och större anlag för praktiska yrken ska behöva genomlida 9 år i dagens grundskolan är absurt - argumentet "du måste lära dig detta för det är allmänbildning" biter inte på många femtonåringar lol...

3. Hur tar vi oss till det idealiska skolväsendet (2.)? Jag är fullt medveteten om att en förändringsprocess tar lååååång tid, speciellt eftersom vi har s.k. demokrati där alla nötter får tycka till, men även för att ingen vill gå i bräschen. Men om vi bortser från bromsklossarna i samhället: vad är nästa steg i rätt riktning för att uppnå det enligt er idealiska?

Dyslexi, ADHD, Aspergers, Överintelligent - enbart ursäktande termer från ett samhälle som övergivit dem de har för syfte att ta hand om.

Vh Silver


Jag tror att det var i en bok av Desmond Morris som jag läste om ett experiment med apor, där man lärde en apa att få ut bananer ur en automat. Apor är flockdjur och därför finns en strikt rangordning. När man lärde en apa av låg rang hur man fick ut bananer ur automaten, så tog de andra av homon bananerna men kunde inte lära sig av honom hur han bar sig åt. När man däremot lärde en apa av hög rang att använda automaten så tog de andra efter denne och lärde sig snabbt hur den fungerade.

Vad kan man då dra för slutsatser av detta.
Vi människor är väldigt lika apor på många sätt.
Vi lär oss mycket lättare av någon med högre rang (någon vi har respekt för)
De lärare som jag kommit i kontakt med och som jag tyckt varit bäst är de som jag känt respekt för och "sett upp till".
I "flumskolan" försöker man istället att uppnå ett slags jämlikhet mellan lärare och elever. Alla ska vara som "kompisar". För all del en demokratisk och vacker tanke
men urusel då det gäller inlärning.

För att få undervisningen att fungera bättre måste man förbättra elevernas respekt för läraren.
Därför skulle det vara obligatoriskt med en grundlig befälsutbildning för alla lärare.
Dessutom skulle alla lärare ha samma rätt att bruka våld som en polisman har.
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18525
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Dags att revolutionera skolväsendet!

Inläggav Algotezza » 27 dec 2012 15:28

Behövs skolan av idag? Vem behöver den? Vad skall man ha den till? Förutom att tillfredsställa politikernas klåfingrighet?


Varför inte satsa mer helhjärtat på att bygga ett verkligt merito-elitokratiskt samhälle och en skola i den andan? Nu kör man med halvmesyrer, halvkvädna visor...

/Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Dags att revolutionera skolväsendet!

Inläggav förstår mig själv » 27 dec 2012 17:02

Som regel är de de som själva villigt låtit sig hjärntvättats av systemet som bestämmer. Självklart har de svårt att förstå de som avviker. De förstår inte bättre. Istället borde man fråga de som inte passade in hur man kan göra skolan bättre. Mindre regler krav och straff. Få människor att vilja skapa glädje osv. Man får bygga ner långsamt hela systemet. Låt de inblandade. Dvs lärare och elever sköta mer och mer själva. Skolan måste bli oberoende av politiker. De ska inte bestämma över barnen, vilka doktriner som ska läras in eller vad de ska göra i skolan.

Användarvisningsbild
Silver
Inlägg: 44
Blev medlem: 11 dec 2012 09:19

Dags att revolutionera skolväsendet!

Inläggav Silver » 27 dec 2012 17:05

Algotezza skrev:Behövs skolan av idag? Vem behöver den? Vad skall man ha den till? Förutom att tillfredsställa politikernas klåfingrighet?


Varför inte satsa mer helhjärtat på att bygga ett verkligt merito-elitokratiskt samhälle och en skola i den andan? Nu kör man med halvmesyrer, halvkvädna visor...

/Algotezza


Tack för ditt svar.

Ska jag tolka din frågeställning som retorisk, och att dina svar på mina frågor därmed framgår ur dina frågor? Att istället för att optimera utbildningsmetoderna så kan vi lika gärna slopa dem för att de ändå bara fyller ett syfte av att tillfredsställa politikernas klåfingerhet ? :S
Eller ska jag tolka ditt svar som en ny frågeställning? Om så så anser jag det vara OT och skulle önska att vi höll oss till frågorna ställda i början, tack.
Det finns inga krig, bara inre konflikter.

Användarvisningsbild
Silver
Inlägg: 44
Blev medlem: 11 dec 2012 09:19

Dags att revolutionera skolväsendet!

Inläggav Silver » 27 dec 2012 17:14

reflex skrev:
Jag tror att det var i en bok av Desmond Morris som jag läste om ett experiment med apor, där man lärde en apa att få ut bananer ur en automat. Apor är flockdjur och därför finns en strikt rangordning. När man lärde en apa av låg rang hur man fick ut bananer ur automaten, så tog de andra av homon bananerna men kunde inte lära sig av honom hur han bar sig åt. När man däremot lärde en apa av hög rang att använda automaten så tog de andra efter denne och lärde sig snabbt hur den fungerade.

Vad kan man då dra för slutsatser av detta.
Vi människor är väldigt lika apor på många sätt.
Vi lär oss mycket lättare av någon med högre rang (någon vi har respekt för)
De lärare som jag kommit i kontakt med och som jag tyckt varit bäst är de som jag känt respekt för och "sett upp till".
I "flumskolan" försöker man istället att uppnå ett slags jämlikhet mellan lärare och elever. Alla ska vara som "kompisar". För all del en demokratisk och vacker tanke
men urusel då det gäller inlärning.

För att få undervisningen att fungera bättre måste man förbättra elevernas respekt för läraren.
Därför skulle det vara obligatoriskt med en grundlig befälsutbildning för alla lärare.
Dessutom skulle alla lärare ha samma rätt att bruka våld som en polisman har.


Känns det inte lite magstarkt att våra utbildningsmetoder ska grunda sig på hur apor lär sig bäst? De var trots allt människan som gick steget vidare i evolutionen..

Först ut undrar jag hur du associerar "respekt" med "rätten att bruka våld". Kanske är det ordet rädsla du är ute efter?
Vidare så har jag svårt att se kopplingen mellan inlärning och respekt / rädsla för den som kan slå en - har du möjlighet att utveckla sambandet?

Sist men inte minst så bekräftar du även min tes: du redogjorde just för hur Du lärde dig bäst i skolan. Är nog många som inte kommer instämma i de metoder du just föreslog. Så för att alla ska kunna lära sig i skolan, och inte enbart dem som gillar en sträng lärare, hur hittar vi en bra lösning? En klass med en befälhavare till lärare och en klass med en hippilärare?
Det finns inga krig, bara inre konflikter.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18525
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Dags att revolutionera skolväsendet!

Inläggav Algotezza » 27 dec 2012 17:41

Silver skrev:
Algotezza skrev:Behövs skolan av idag? Vem behöver den? Vad skall man ha den till? Förutom att tillfredsställa politikernas klåfingrighet?


Varför inte satsa mer helhjärtat på att bygga ett verkligt merito-elitokratiskt samhälle och en skola i den andan? Nu kör man med halvmesyrer, halvkvädna visor...

/Algotezza


Tack för ditt svar.

Ska jag tolka din frågeställning som retorisk, och att dina svar på mina frågor därmed framgår ur dina frågor? Att istället för att optimera utbildningsmetoderna så kan vi lika gärna slopa dem för att de ändå bara fyller ett syfte av att tillfredsställa politikernas klåfingerhet ? :S
Eller ska jag tolka ditt svar som en ny frågeställning? Om så så anser jag det vara OT och skulle önska att vi höll oss till frågorna ställda i början, tack.


O, man får inte vidga perspektivet? Kan ju vara farligt. :twisted:

/Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com

reflex
Inlägg: 1261
Blev medlem: 24 nov 2012 11:10

Dags att revolutionera skolväsendet!

Inläggav reflex » 27 dec 2012 18:44

Silver skrev:
Känns det inte lite magstarkt att våra utbildningsmetoder ska grunda sig på hur apor lär sig bäst? De var trots allt människan som gick steget vidare i evolutionen.
.

Inte alls. Du kan gott klättra ner från ditt toppskott och sätta dig på samma gren som de andra primaterna. Så stor skillnad är det inte. Genetiskt är vi nästan identiskt lika schimpanserna. Man kan inte jämföra rakt av men man ska respekt för våra likheter och inte avfärda allt med hänvisning till vår egen överlägsenhet. En stor del av vårt beteende är instinktstyrt.

Silver skrev:Först ut undrar jag hur du associerar "respekt" med "rätten att bruka våld". Kanske är det ordet rädsla du är ute efter?
Vidare så har jag svårt att se kopplingen mellan inlärning och respekt / rädsla för den som kan slå en - har du möjlighet att utveckla sambandet?

Sist men inte minst så bekräftar du även min tes: du redogjorde just för hur Du lärde dig bäst i skolan. Är nog många som inte kommer instämma i de metoder du just föreslog. Så för att alla ska kunna lära sig i skolan, och inte enbart dem som gillar en sträng lärare, hur hittar vi en bra lösning? En klass med en befälhavare till lärare och en klass med en hippilärare?


Om du tänker efter vilka lärare du haft i livet som varit bäst på att lära ut, så tror jag att deras gemensamma nämnare är en inneboende auktoritet som aldrig behöver utövas.
Det handlar om psykologi. Vissa har det automatiskt men det går nog att lära sig. En bra chef eller ett bra befäl har det här.
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

Användarvisningsbild
Silver
Inlägg: 44
Blev medlem: 11 dec 2012 09:19

Dags att revolutionera skolväsendet!

Inläggav Silver » 27 dec 2012 18:50

Algotezza skrev:
Silver skrev:
Algotezza skrev:Behövs skolan av idag? Vem behöver den? Vad skall man ha den till? Förutom att tillfredsställa politikernas klåfingrighet?


Varför inte satsa mer helhjärtat på att bygga ett verkligt merito-elitokratiskt samhälle och en skola i den andan? Nu kör man med halvmesyrer, halvkvädna visor...

/Algotezza


Tack för ditt svar.

Ska jag tolka din frågeställning som retorisk, och att dina svar på mina frågor därmed framgår ur dina frågor? Att istället för att optimera utbildningsmetoderna så kan vi lika gärna slopa dem för att de ändå bara fyller ett syfte av att tillfredsställa politikernas klåfingerhet ? :S
Eller ska jag tolka ditt svar som en ny frågeställning? Om så så anser jag det vara OT och skulle önska att vi höll oss till frågorna ställda i början, tack.


O, man får inte vidga perspektivet? Kan ju vara farligt. :twisted:

/Algotezza



Uppenbarligen delar vi olika uppfattningar om hur reglerna fungerar i ett forum. Huruvida jag är rädd för att vidga perspektivet får du filosofera om i din ensamhet...
Det finns inga krig, bara inre konflikter.

Sceptisk
Inlägg: 2520
Blev medlem: 15 dec 2006 00:33

Dags att revolutionera skolväsendet!

Inläggav Sceptisk » 27 dec 2012 21:36

Silver skrev:Mina frågor:
1.Varför har vi landat på detta utbildningskoncept? Är det för att det tilltalar en majoritet av barnen och vi accepterar ett stor bortfall (ett ont måste för att kunna genomföra utbildningar till en rimlig peng) eller är det kanske så enkelt som att vi fortfarande prövar oss fram, att vi enbart befinner oss i ett utvecklingsstadium och vi egentligen inte har någon koll alls på det mest effektivaste sättet att få en stimulerande utbildning?

2. Vad vore det idealiska skolväsendet, hur skulle utbildningarna se ut för att fånga upp så många barns intressen som möjligt? Jag är FULLT medveten om att vi alla är olika lagda, vissa har anlag för att bli akademiker, andra älskar att mecka med bilar, andra brinner för att vara ute och springa i skogen. Men att ett barn "lägre" IQ och större anlag för praktiska yrken ska behöva genomlida 9 år i dagens grundskolan är absurt - argumentet "du måste lära dig detta för det är allmänbildning" biter inte på många femtonåringar lol...

3. Hur tar vi oss till det idealiska skolväsendet (2.)? Jag är fullt medveteten om att en förändringsprocess tar lååååång tid, speciellt eftersom vi har s.k. demokrati där alla nötter får tycka till, men även för att ingen vill gå i bräschen. Men om vi bortser från bromsklossarna i samhället: vad är nästa steg i rätt riktning för att uppnå det enligt er idealiska?

Dyslexi, ADHD, Aspergers, Överintelligent - enbart ursäktande termer från ett samhälle som övergivit dem de har för syfte att ta hand om.

Vh Silver


Det finns en del intressant att läsa om den moderna skolan på John Taylor Gattos hemsida. Läs gärna hans tacktal för "Teacher of the year award" på länk: http://www.naturalchild.org/guest/john_gatto.html

Mer om Gatto:
http://en.wikipedia.org/wiki/John_Taylor_Gatto

Thomas Sheridan, han som föreläser om psykopater, säger helt enkelt att när barn lärt sig att läsa, skriva och räkna så har skolan egentligen uppfyllt sitt syfte. Sedan kan man ju läsa vidare det man är intresserad av. Men skolan tvingar barn och ungdomar att sitta kvar och lära sig om saker som de inte har någon praktisk eller teoretisk nytta av. Frågan är varför. Det finns ett svar på varför det är på det här sättet. Dels så tror folk att det måste vara på det här sättet. Det är svårt att argumentera mot folkmassorna, folk har sedan länge fått höra att barn måste gå i skolan för att de ska lära sig något. Skolan har från detta argument kunnat behålla barnen i skolorna längre och längre i tid. Förr gick man i skolan i 6 år, sedan blev det 12 år, sedan 16, sedan 19, sedan 23, osv. Men oavsett vilka argument som skolor och politiker lägger fram så handlar det i botten krasst om pengar och arbetspolitik.

Vad skulle hända om skolorna stängde då ungdomarna lärt sig att läsa, skriva och räkna? Vad som skulle hända är att tusentals ungdomar skulle stå utan arbete och vad skulle hända med alla arbetstillfällen för lärare? Skolornas uppgift är därför att hålla barn, ungdomar och lärare sysselsatta. Kommer ni ihåg Fas 3? Det är ungefär samma sak. Något måste ju göras för alla dem som inte har något jobb, så man hittar på saker dom får göra så länge.

Många barn vet på en gång vad de vill göra, vad de har fallenhet för. Varför inte utnyttja det och styra in dem i den riktningen? Det vore ju det bästa, att både barnet och samhället vinner på det hela.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18525
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Dags att revolutionera skolväsendet!

Inläggav Algotezza » 27 dec 2012 21:50

Silver skrev:Det är på tiden att vi röra om grytan inom skolväsendet för att optimera mottagning av kunskapen. Många kanske anser att skolor idag är bra på det de gör, t.o.m. väldigt slipade, men hjälper det att vara vass på att hålla föreläsningar om bara 60% (?) är mottagliga för det?

I modern tid har det blivit vanligare att dela ut diagnoser på barn som inte följer normen; ADHD, Aspergers, Dyslexi m.fl. Vi har även fått se allt mer av de så kallade "specialklasserna" för att möta dessa icke normala barn, så att de får en möjlighet att intrigeras till det normala samhället. Men hur långt har vi egentligen kommit i detta ämne? Kan vi verkligen kalla oss ett modernt samhälle?

Låt oss backa många tusen år då kunskap vidarefördes från mun till mun och genom praktiska övningar. Det var ett måste för ens överlevnad att man kunde lära sig att kriga, försvara sig, jaga, med mera. I dagens kunskapssamhälle bombarderas vi med kunskap i den grad att vi måste bli utbildade i hur vi ska sålla fakta från fiktion, korrekta källor från myter, Israels version mot verkligheten (ops, där slank den ut).
Från grundskolan upp till gymnasiet så är det allmänt vedertagna utbildningskonceptet mer eller mindre detsamma över hela landet: 1 lärare föreläsare för 30 ungdomar som sitter stilla på sina stolar sex av åtta timmar om dagen och lyssnar på 2,3 olika tanter som pläderar samma sak som de pläderat om de senaste tio åren

Till problematiken. De barn som inte blir stimulerade av detta, de icke normala, dem med "diagnoser", är även dem som drabbas av detta utbildningskoncept. De barn som inte får stimulansen gör som alla barn under 20 gör när de inte blir stimulerade: de blir rastlösa, bråkar, skriker, snackar skit med andar, springer runt eller tar droger :) Givetvis påverkas även de resterande barn negativt av detta, de normala barnen. Studieron tenderar att försvinna för alla även fast bara 10% lever rövare.
Att hamna efter i studietakten redan i grundskolan kommer statistiskt sett att förfölja en livet ut (då vi har ett samhälle som är uppbyggt på att ju längre du studerar desto mer $ kan du tjäna och desto bättre klasskikt kan du jobba dig upp till - och desto högre klassikt du befinner dig i desto mer livskvalité (till en viss gräns)). Givetvis finns det dem som är allt för smarta också, dem som finner utbildningsnivån vara ruttet långsam, som även dem börjar uppträda som ett rastlöst diagnosbarn. Men ingen regel utan undantag.

Idag står vi alltså med ett skolväsende som inte vänder sig till majoriteten av dessa kunder (barnen), och de barnen som inte är kompatibla med det moderna skolväsendet klassas som specialbarn, diagnosbarn, rastlösa - de onormala. Har vi inte sett detta förut? Ni som inte gör som vi - ni är inte normala.

Mina frågor:
1.Varför har vi landat på detta utbildningskoncept? Är det för att det tilltalar en majoritet av barnen och vi accepterar ett stor bortfall (ett ont måste för att kunna genomföra utbildningar till en rimlig peng) eller är det kanske så enkelt som att vi fortfarande prövar oss fram, att vi enbart befinner oss i ett utvecklingsstadium och vi egentligen inte har någon koll alls på det mest effektivaste sättet att få en stimulerande utbildning?

2. Vad vore det idealiska skolväsendet, hur skulle utbildningarna se ut för att fånga upp så många barns intressen som möjligt? Jag är FULLT medveten om att vi alla är olika lagda, vissa har anlag för att bli akademiker, andra älskar att mecka med bilar, andra brinner för att vara ute och springa i skogen. Men att ett barn "lägre" IQ och större anlag för praktiska yrken ska behöva genomlida 9 år i dagens grundskolan är absurt - argumentet "du måste lära dig detta för det är allmänbildning" biter inte på många femtonåringar lol...

3. Hur tar vi oss till det idealiska skolväsendet (2.)? Jag är fullt medveteten om att en förändringsprocess tar lååååång tid, speciellt eftersom vi har s.k. demokrati där alla nötter får tycka till, men även för att ingen vill gå i bräschen. Men om vi bortser från bromsklossarna i samhället: vad är nästa steg i rätt riktning för att uppnå det enligt er idealiska?

Dyslexi, ADHD, Aspergers, Överintelligent - enbart ursäktande termer från ett samhälle som övergivit dem de har för syfte att ta hand om.

Vh Silver


1. Vi har den skola vi har idag som en följd av skolans utveckling historiskt sett. Inte minst olika reformer från 1842 och framåt har satt sin prägel. Politiker av alla färger och på alla nivåer har här ett mycket stort ansvar de gärna vill svära sig fria från.

Självfallet befinner sig skolan i Sverige och globalt i ett visst utvecklingsskede som kommer att följas av andra, allteftersom forskning och praxis förändras ev. utvecklas.

2. Ett stort framsteg vore att ta bort betyg och införa intagningstest från gymnasium och uppåt där man kollar verkliga kunskaper och förmågor så att man som elev kan vägledas till en utbildning som passar ens kynne, kunskaper och förmågor, och att man inte bara utgår från vad som finns på "ett papper". Betyg som sporre i studierna är en myt då betygshets på sikt utarmar ambitioner och intresse för studier.

3. Genom trial and error - viktigast är inte att undvika misstag utan att lära av dem. Att lära sig lära. Gäller både elever och alla vuxna. Att lära sig reflektera över sitt lärande och sina läroprocesser.



Ha ett gott nytt år, Silver!

/Göran Egevad (gymnasielärare i svenska, engelska, religionskunskap och filosofi i Lund)
Göran Egevad egevad@gmail.com

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Dags att revolutionera skolväsendet!

Inläggav förstår mig själv » 27 dec 2012 22:32

Skolan måste passa alla. Viktigt att barnen vill. Lidande( krav, tvång, straff, regler) ger olycka. Possitiv stimulans. Detta är känt sedan pavlovs hundar och det gäller människan också. Iskolan tas känslorna bort och hjärnan börjar stängas av. Dvs frontala delar börjar användas. De elever som inte stänger av dessa känslomässiga delar avviker från systemet och får en diagnos. Detta bör gå att bevisa med djurförsök. Jämför en fri apas hjärna( en utvecklad hjärna med alla delar inkopplade) jämför med en som tvingats lära. Där Defineras det friska och det sjuka. Sedan jämför vi hjärnor på motsvarande sätt hos människor. Nu har vi fått JÄTTE BRA idéer och vi kan uppnå mirakel inom neroforskningen. Att det var tvärt om vad man trott. Att orsaken till att vi förstår så lite om hjärnan var att vi utgått från demokratisks idéer att de flesta är osv. Tillslut förstår vi hur allt ska bli bättre för alla.

Användarvisningsbild
AleichemSholem
Inlägg: 39
Blev medlem: 19 jul 2011 20:48
Ort: Lund

Dags att revolutionera skolväsendet!

Inläggav AleichemSholem » 27 dec 2012 22:47

Silver skrev:Från grundskolan upp till gymnasiet så är det allmänt vedertagna utbildningskonceptet mer eller mindre detsamma över hela landet: 1 lärare föreläsare för 30 ungdomar som sitter stilla på sina stolar sex av åtta timmar om dagen och lyssnar på 2,3 olika tanter som pläderar samma sak som de pläderat om de senaste tio åren.


Så har varit fallet i 150 år och kommer att vara intakt så länge kapitalism är där, det är en biprodukt av det disciplinära samhället och de disciplinära institutionerna i praktiken. Om vi jämför ett fängelse och en skola så är där inte mycket skillnad; jag försöker hålla mig till det icke-pedagogiska och själva strukturen och utformning av rutinerna: båda är auktoritära strukturer som betonar tystnad och ordning, negativ förstärkning, gå i linje, förlust av individuell autonomi, knappt någon möjlighet alls att fatta egna beslut eller vara med i beslutsfattningen, bestämda tider för raster, luncher, och även i viss mån klädkod (inte i Sverige men till exempel i Storbritannien och på 'elitskolor'). Foucault har skrivit en hel del om det, men man behöver inte ha läst Foucault för att komma till en sådan slutsats.

En analys av 'curriculumet' är nästan skrämmande: allt material som eleverna lär sig är redan bestämt och oftast i strikt ekonomiskt syfte. Vi kan ta som exempel språk. Varför betonas mandarin plötsligt? Jo, på grund av Kinas starka ekonomi. Varför betonas matematik? Jo, för att matematik krävs inom fler yrken än tidigare. Allt annat som är inaktuellt och som inte går att kvantifiera i kapital vid ett senare tillfälle exkluderas. Musik, bild, kreativa ämnen, allt det är oviktigt. Dessutom är materialet som lärs ut väldigt strikt och om den nyfikna eleven kanske skulle vilja gå lite djupare in på ämnet så har inte läraren tid med detta - eller är ointresserad (en personlig anekdot som hänt mig) utan det är just det som står i boken som skall studeras och detta är heligt (oftast översimplifierat eller helt fel "fakta"). Det är slående hur anti-intellektuellt hela utbildningssystemet är, det är raka motsatsen till upplysningen och dess idéer om utbildning, främst Kant, Hume, Smith, Voltaire, etc.

Silver skrev:1.Varför har vi landat på detta utbildningskoncept? Är det för att det tilltalar en majoritet av barnen och vi accepterar ett stor bortfall (ett ont måste för att kunna genomföra utbildningar till en rimlig peng) eller är det kanske så enkelt som att vi fortfarande prövar oss fram, att vi enbart befinner oss i ett utvecklingsstadium och vi egentligen inte har någon koll alls på det mest effektivaste sättet att få en stimulerande utbildning?


Tror du verkligen att korporativa företag vill justera, liberalisera och förnya utbildningen? Tvärtom skulle jag vilja påstå, dem är väl ute efter att förslava ännu mer. Det strider mot det effektiva statskapitalistiska samhället. När Jan Björklund är oroad för att svenska barn inte kan läsa (förståeligt när de sitter och spelar datorspel, sport, etc) eller räkna, tror du verkligen det är i samma anda som den måna föräldern som vill sitt barn sitt bästa? Nej, självfallet inte. Det är istället för att konkurrera med andra länder och för att låta den statskapitalistiska maskinen fortgå. Dock har det kommit till den punkten, speciellt i USA, där korporativa företag, spekulanter och kapitalister, är oroade för att skolsystemet dödar kreativiteten (en truism hos de flesta) vilket inte leder till någon utveckling alls - speciellt inte en utveckling som genererar pengar i fickorna hos eliten.

Silver skrev:2. Vad vore det idealiska skolväsendet, hur skulle utbildningarna se ut för att fånga upp så många barns intressen som möjligt? Jag är FULLT medveten om att vi alla är olika lagda, vissa har anlag för att bli akademiker, andra älskar att mecka med bilar, andra brinner för att vara ute och springa i skogen. Men att ett barn "lägre" IQ och större anlag för praktiska yrken ska behöva genomlida 9 år i dagens grundskolan är absurt - argumentet "du måste lära dig detta för det är allmänbildning" biter inte på många femtonåringar lol...


Läs Bertrand Russells eller John Deweys idéer eller studera Moderna skolan modellerat efter Fransesc Ferrers idéer, en spansk anarkist.

Silver skrev:3. Hur tar vi oss till det idealiska skolväsendet (2.)? Jag är fullt medveteten om att en förändringsprocess tar lååååång tid, speciellt eftersom vi har s.k. demokrati där alla nötter får tycka till, men även för att ingen vill gå i bräschen. Men om vi bortser från bromsklossarna i samhället: vad är nästa steg i rätt riktning för att uppnå det enligt er idealiska??


Förändra hela samhällsstrukturerna, ekonomin främst.

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Dags att revolutionera skolväsendet!

Inläggav förstår mig själv » 27 dec 2012 23:01

Bra inlägg där. Tror att det är viktigt att kapa centralstyrningen att låta de inblandade ( dvs lärare och elever) komma till tals. Att skolan måste bli en mer attraktiv plats att vara på för eleverna och även lärarna. Individbasers mera också. Lär eleverna att uppskatta människor. Låt även de som lidit komma till tals.

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Dags att revolutionera skolväsendet!

Inläggav förstår mig själv » 28 dec 2012 03:25

Däggdjur brukar leka och barnen följer sina föräldrar och ser hör och känner. De lär sig för att de "vill". De lockas av glädje och nyfikenhet. Detta leder till aktivering av sinnena. Vi dödar dessa sinnen under uppväxten. För att det är kultur osv. För att barnen ska bli som alla andra.


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster