Bistå Flyktingar!

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

SigurdV

Bistå Flyktingar!

Inläggav SigurdV » 31 mar 2013 19:33

Läser att flyktinglägret Zaatari just nu är Jordaniens femte största stad,
där det under bedrövliga förhållanden bor runt 150000 flyktingar från Syrien.
Hur många flyktingläger finns det runt vår värld?
Hur många flyktingar tvingas leva under ovärdiga villkor?

Går vårt utlandsbistånd till de behövande? Jag har sett det sägas att vårt utlandsbistånd ofta förskingras innan det når de nödställda. Men kanske har det sagts av personer som vill dra in biståndet och inte bara se till att pengarna når dem som behöver hjälp?

Omdirigera genast vårt utlandsbistånd till världens flyktingläger!

Under tiden behöver vi se över vår flyktingpolitik:
Är det sant att vi utvisar flyktingar till en säker död?

I så fall måste vi upphöra med det!
Men vad ska vi göra i stället?
Ska vi upprätta ännu ett flyktingläger??
Ja kanske vi ska det:

Kanske borde vårt stöd till världens övriga flyktingläger vara transport
till vårt eget flyktingläger i ett avlägset och obebott urskogsområde
rikt på naturtillgångar som de anlända (med lite stöd) kan
förvandla till ett nybyggarsamhälle fritt från parasitism och rasism?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Bistå Flyktingar!

Inläggav Pilatus » 06 apr 2013 15:04

SigurdV skrev:Hur många flyktingar tvingas leva under ovärdiga villkor?

Om du menar att flyktingar skall kunna beredas värdiga villkor måste det finnas någon som är villig att betala. Vi kanske skulle passa frågan till vapenfabrikerna och de politiker som beviljar vapenexport? USA, Kina, Israel, Ryssland, Tyskland, Frankrike och Sverige med många fler.
SigurdV skrev:Går vårt utlandsbistånd till de behövande?

Biståndspolitik är riktad till länder som är fattiga. Många har ett par dollar om dagen att leva på.
SigurdV skrev:Jag har sett det sägas att vårt utlandsbistånd ofta förskingras innan det når de nödställda. Men kanske har det sagts av personer som vill dra in biståndet och inte bara se till att pengarna når dem som behöver hjälp?

Kanske, men det var säkert sant i många fall. Redan Jan Myrdal skildrade detta för mången god dag sedan. Att ineffektiva biståndsorganisationer förmedlar goda pengar till korrupta politiker är vanskligt.
Moderator

SigurdV

Bistå Flyktingar!

Inläggav SigurdV » 06 apr 2013 17:05

Pilatus skrev:
SigurdV skrev:Hur många flyktingar tvingas leva under ovärdiga villkor?

Om du menar att flyktingar skall kunna beredas värdiga villkor måste det finnas någon som är villig att betala. Vi kanske skulle passa frågan till vapenfabrikerna och de politiker som beviljar vapenexport? USA, Kina, Israel, Ryssland, Tyskland, Frankrike och Sverige med många fler.
Tror inte de går att övertyga...beskatta dem hårdare bara!
I nuläget är det väl FN och de berörda länderna som "finansierar" flyktingläger?
Jag menar att flyktingar är en outnyttjad resurs snarare än ett problem!
Ge dem jobb,drägliga bostäder och beskatta dem sen!

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Bistå Flyktingar!

Inläggav Pilatus » 06 apr 2013 17:48

SigurdV skrev:
Pilatus skrev:Om du menar att flyktingar skall kunna beredas värdiga villkor måste det finnas någon som är villig att betala. Vi kanske skulle passa frågan till vapenfabrikerna och de politiker som beviljar vapenexport? USA, Kina, Israel, Ryssland, Tyskland, Frankrike och Sverige med många fler.
I nuläget är det väl FN och de berörda länderna som "finansierar" flyktingläger?

UNHCR + ett stort antal andra organisationer ansvarar för flyktingarna i Jordanien. Om Zataari på Wikipedia "On the 5th of February, 2013 the number of refugees in the camp reached 76,000, while the total number of Syrian refugees in jordan was more than 345,000." Tråkigt nog går det inte att särbeskatta de länder som exporterar vapen. Hur Syrien betalar för det pågående inbördeskriget vet jag inte, kanske med framtida löften om olja och handelsavtal. Alldeles säkert ser man det som tacksamt att en av Israels fiender gör mos av sig själv.
SigurdV skrev:Jag menar att flyktingar är en outnyttjad resurs snarare än ett problem! Ge dem jobb, drägliga bostäder och beskatta dem sen!

Man tycks i stället stillsamt vänta medan de syriska städerna förvandlas till grushögar. Någon brist på vapen tycks det inte finnas. Men vem kan erbjuda jobb, bostäder, utbildning till människor som endast önskar komma tillbaks och få börja bygga upp landet igen. Frågan är om Ryssland och andra vapenexportörer kommer att vara lika generösa i den fasen. Då kommer indrivarna med sina fakturor och knackar på dörren.
Moderator

SigurdV

Bistå Flyktingar!

Inläggav SigurdV » 07 apr 2013 12:45

Pilatus skrev:
SigurdV skrev:
Pilatus skrev:Om du menar att flyktingar skall kunna beredas värdiga villkor måste det finnas någon som är villig att betala. Vi kanske skulle passa frågan till vapenfabrikerna och de politiker som beviljar vapenexport? USA, Kina, Israel, Ryssland, Tyskland, Frankrike och Sverige med många fler.

UNHCR + ett stort antal andra organisationer ansvarar för flyktingarna i Jordanien. Om Zataari på Wikipedia "On the 5th of February, 2013 the number of refugees in the camp reached 76,000, while the total number of Syrian refugees in jordan was more than 345,000." Tråkigt nog går det inte att särbeskatta de länder som exporterar vapen. Hur Syrien betalar för det pågående inbördeskriget vet jag inte, kanske med framtida löften om olja och handelsavtal. Alldeles säkert ser man det som tacksamt att en av Israels fiender gör mos av sig själv.
SigurdV skrev:Jag menar att flyktingar är en outnyttjad resurs snarare än ett problem! Ge dem jobb, drägliga bostäder och beskatta dem sen!

Man tycks i stället stillsamt vänta medan de syriska städerna förvandlas till grushögar. Någon brist på vapen tycks det inte finnas. Men vem kan erbjuda jobb, bostäder, utbildning till människor som endast önskar komma tillbaks och få börja bygga upp landet igen. Frågan är om Ryssland och andra vapenexportörer kommer att vara lika generösa i den fasen. Då kommer indrivarna med sina fakturor och knackar på dörren.

Det är inte säkert att alla vill tillbaka till grushögarna och osäkerheten, låt dem som så vill bygga en ny stabil och meningsfull tillvaro i sverige!

holoteist

Bistå Flyktingar!

Inläggav holoteist » 09 apr 2013 23:18

Alla är på pricken lika värda och bör tilldelas ett lika stort människovärde pga av sin status som människor, inget annat. Det är vår heliga uppgift och uppdrag att hjälpa utsatta svenskar och icke-svenskar både här hemma och i utlandet och varje rasist/nazist som menar något annat kan enligt mig sätta sig på något hårt.

Självklart ska vi ha en politik där varje persons fullständiga staus som människa hedras med bistånd.

... vilket leder till den Kognitiva Teoretiska Modellen av universum, CTMU, uttallat 'catmew' som i katt! :)

K-3ViN

Bistå Flyktingar!

Inläggav K-3ViN » 09 apr 2013 23:21

holoteist skrev:Alla är på pricken lika värda och bör tilldelas ett lika stort människovärde pga av sin status som människor, inget annat. Det är vår heliga uppgift och uppdrag att hjälpa utsatta svenskar och icke-svenskar både här hemma och i utlandet och varje rasist/nazist som menar något annat kan enligt mig sätta sig på något hårt.

Har mördare samma status? De är människor i formen men inte mänskliga

holoteist

Bistå Flyktingar!

Inläggav holoteist » 09 apr 2013 23:29

K-3ViN skrev:
holoteist skrev:Alla är på pricken lika värda och bör tilldelas ett lika stort människovärde pga av sin status som människor, inget annat. Det är vår heliga uppgift och uppdrag att hjälpa utsatta svenskar och icke-svenskar både här hemma och i utlandet och varje rasist/nazist som menar något annat kan enligt mig sätta sig på något hårt.

CTMU

Även äckel som mördare är, mina primitiva impulser till trots, fullständiga människor som bör behandlas som människor och ingenting annat. Barnabas var ju mördare och han blev ju frälst på korset. Enligt min kristna vCTMUärldssyn ( anledningen ja skriver CTMU här är för att det är relevant)frälsningen öppen för varje vit, svart, barn vuxen mördare trädgårdsmästare man kvinna hermafrodit fågel ekorre grästrå och sandkorn, guds barmhärtighet måste sträcka sig in och överallt tills det inte kan sträcka sig längre och längre, och längre.

Men mördare bör sitta i finkan, det tror jag är rätt självklart.

CTMU!!!

SigurdV

Bistå Flyktingar!

Inläggav SigurdV » 10 apr 2013 00:14

holoteist skrev:
K-3ViN skrev:

Även äckel som mördare är, mina primitiva impulser till trots, fullständiga människor som bör behandlas som människor och ingenting annat. Barnabas var ju mördare och han blev ju frälst på korset. Enligt min kristna världssyn är frälsningen öppen för varje vit, svart, barn vuxen mördare trädgårdsmästare man kvinna hermafrodit fågel ekorre grästrå och sandkorn, guds barmhärtighet måste sträcka sig in och överallt tills det inte kan sträcka sig längre och längre, och längre.

Men mördare bör sitta i finkan, det tror jag är rätt självklart.

CTMU!!!

Hej och välkommen!
Det är nog bäst att jag förklarar att jag verkligen menar det!
För att jag är extremt religionsfientlig...religion är en psykosocial sjukdom och sjukdomen är ett ont! MEN! De sjuka kan inte rå för sin sjukdom så de bör behandlas..och det värdigt!

Tyvärr finns det ingen känd behandling som botar sjukdomen Allt som kan göras är att resonera med patienten och förvissa sig om att patienten bortsett från sin sjukdom är en i övrigt frisk individ som bör få existera i full frihet utan övervakning ;)

Puh! Då var det sagt. Jag tittade lite på CTMU och det är inte alls ointelligent. Det liknar i mångt och mycket mitt eget "approach" men vi divergerar vid "syndiffeonic" Om inte innan...jag hann ju bara skumma ytan och följa resonemanget i grovstrukturen.

Jag tyckte hur som helst att det hela är rätt läsvärt men jag tvivlar på att jag ids göra det eftersom jag har en egen undersökning av verkligheten :) Jag diskuterar hellre med någon som är insatt i CTMU ...he he ...och visar var han tänker fel! :twisted:

Det här är inte rätt tråd för det. Här är det de mänskliga rättigheterna och vad vi bör göra för att de inte skall inskränkas för någon vem eller vad det vara vill! Det borde framgå att jag omedelbart vill åtgärda ett problem jag ser men jag tar det ändå lite lugnt... det jag sagt får räcka än så länge... men jag vill gärna utveckla när jag ser att det kan löna sig [-(

holoteist

Bistå Flyktingar!

Inläggav holoteist » 10 apr 2013 00:49

SigurdV

Vad glad jag blev att du klickade på min länk. :D

Männskliga rättigheter = CTMU/katten.

holoteist

Bistå Flyktingar!

Inläggav holoteist » 10 apr 2013 04:20

Förresten skulle ni själva ta emot en flykting i ert hem? Det skulle jag!

SigurdV

Bistå Flyktingar!

Inläggav SigurdV » 11 apr 2013 00:18

holoteist skrev:SigurdV

Vad glad jag blev att du klickade på min länk. :D

Männskliga rättigheter = CTMU/katten.

Jag erkänner att essän CTMU är av intresse, men det står inte något egentligen nytt för mig i den så långt jag skumläst...Noga uttryckt är det så att det KAN det visst finnas men troligen då bland felaktigheter...som jag tyckte mig hinna se bland korrekta påståenden...jag upplever det inte som angeläget att personligen gå igenom essän i detaljer ... alltså lågt nyhetsvärde för mig! ...men ämnet är intressant och jag diskuterar det gärna!

Sen är JAG glad att du tveklöst tar ställning för de mänskliga rättigheterna!
Det respekterar jag dig för! Jag vill treva mig fram mot en total lösning.
Inga halvmesyrer. Inga snabba ogenomtänka åtgärder som bara slösar tid och resurser.
1 Stoppa omedelbart alla utvisningar från Sverige. (Finner vi sedan att någon av dem vi nu kvarhåller faktiskt bör utvisas må det då ske...men först en ordentlig utredning!
Moderater och miljöpartister har visst kommit överens om justeringar av regelverket men jag misstänker det mest innebär småttigheter. Det behövs nog en grundlig omarbetning.)
2 Dra omedelbart in utlandsbiståndet undantaget de fall vi säkert vet kommer flyktingar till godo! Vi kan inte hjälpa alla människor som är i behov av hjälp låt oss i utlandet koncentrera oss på flyktingar och statslösa i första hand!
3 Använd resurserna för att i sverige förbättra flyktingars, statslösas,arbets- och hemlösas situation.
Detta innefattande en utredning för att klargöra hur våra resurser kommer till mest nytta!

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Bistå Flyktingar!

Inläggav Pilatus » 11 apr 2013 01:45

holoteist skrev:Barnabas var ju mördare och han blev ju frälst på korset.

Inte alls, Barnabas dog martyrdöden på Cypern enligt Barnabasakterna.

Du förväxlar honom med Barrabas som folket i Jerusalem föredrog att ge fri hellre än Jesus. Markus (Mark 15:7) hävdar att Barabbas satt fängslad tillsammans med upprorsmännen som hade begått ett mord under oroligheterna. Kanske betraktades han som en frihetshjälte? Alltså en ganska osäker uppgift vad gäller Barrabas.

Enligt traditionen var det Dismas och Gestas som dog på korset jämte Jesus. Det sägs att det var Dismas som ångrade sig och utlovades en plats vid Jesu sida i himmelriket. Dismas blev så småningom helgonförklarad av kyrkan och Sankt Dismas festdag infaller den 25 mars.
Moderator

holoteist

Bistå Flyktingar!

Inläggav holoteist » 11 apr 2013 14:14

Pilatus skrev:

Du förväxlar honom med Barrabas som folket i Jerusalem föredrog att ge fri hellre än Jesus. Markus (Mark 15:7) hävdar att Barabbas satt fängslad tillsammans med upprorsmännen som hade begått ett mord under oroligheterna. Kanske betraktades han som en frihetshjälte? Alltså en ganska osäker uppgift vad gäller Barrabas.

Enligt traditionen var det Dismas och Gestas som dog på korset jämte Jesus. Det sägs att det var Dismas som ångrade sig och utlovades en plats vid Jesu sida i himmelriket. Dismas blev så småningom helgonförklarad av kyrkan och Sankt Dismas festdag infaller den 25 mars.

Korrekt, det var Barrabas som ska ha dött brevid Jesus på korset.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Bistå Flyktingar!

Inläggav Algotezza » 11 apr 2013 14:34

holoteist skrev:
Pilatus skrev:

Korrekt, det var Barrabas som ska ha dött brevid Jesus på korset.

Ja, vad som hände vid korsfästelsen bör ju Pilatus veta.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Politik och samhälle"