Kapitalism utan slut?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Kapitalism utan slut?

Inläggav hakkapeliitta » 17 sep 2019 19:47

Jag tycker du resonerar för ointelligent, i fortsättningen kommer jag varken svara eller kommentera dina inlägg.

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Kapitalism utan slut?

Inläggav scirocco » 17 sep 2019 20:01

Tyvärr är det ingen som kan ta klorofyll till sig. Helt ute i det blå fast med mycket moln.ben är ännu värre

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Kapitalism utan slut?

Inläggav klorofyll » 18 sep 2019 07:59

hakkapeliitta skrev:Jag tycker du resonerar för ointelligent, i fortsättningen kommer jag varken svara eller kommentera dina inlägg.

Okej, du tycker att jag gör mig till... Jag ser inte på nyheter på tv. Det du ger uttryck för är korkat!

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7793
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Kapitalism utan slut?

Inläggav Anders » 18 sep 2019 09:16

Såg trådstarten till den här tråden från Algotezza. Den är fortfarande högst relevant och kommer vara det. Det som har hämmat den ohämmade kapitalismen är de ramar som nationalstaterna satt upp för hur företag kan behandla människor. Kan man tänka sig ramar i ett globalt perspektiv?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Kapitalism utan slut?

Inläggav Pilatus » 18 sep 2019 14:27

klorofyll skrev:Samhället är ojämställt.

Vad jämför du med då du säger att Sverige inte drivit denna fråga mer än någon annan nation?
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Kapitalism utan slut?

Inläggav klorofyll » 18 sep 2019 15:17

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Samhället är ojämställt.

Vad jämför du med då du säger att Sverige inte drivit denna fråga mer än någon annan nation?

Jag jämför män och kvinnor.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Kapitalism utan slut?

Inläggav hakkapeliitta » 19 sep 2019 15:22

Kapitalism utan slut?
Vi är redan på god väg till ett samhälle där alla får sina basbehov tillgodosedda. Intressant är om det i framtiden finns motiv att göra så mycket mer?
Vad är drivkraften i ett samhälle där du får dina behov tillfredsställda utan ansträngning? Behövs en drivkraft? Eller slocknar ett sådant samhälle? Tänker på romarriket där eliten levde i överflöd och var nöjda med detta samtidigt som samhället utanför rasade ihop.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Kapitalism utan slut?

Inläggav klorofyll » 19 sep 2019 15:36

hakkapeliitta skrev:Vad är drivkraften i ett samhälle där du får dina behov tillfredsställda utan ansträngning?

Bra fråga... Ära och berömmelse, utan ansträngning! Det påminner mig om något.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Kapitalism utan slut?

Inläggav hakkapeliitta » 19 sep 2019 15:48

klorofyll skrev:
hakkapeliitta skrev:Vad är drivkraften i ett samhälle där du får dina behov tillfredsställda utan ansträngning?

Bra fråga... Ära och berömmelse, utan ansträngning! Det påminner mig om något.

Kan så vara. Som den här Spotify snubben som köpte ett hus i Djursholm (?) för 30 mille. Vem bryr sej egentligen? Han är väl samma tråkiga snubbe oavsett om han bor i den kåken eller en etta i Rinkeby? Vem bryr sej liksom?
Det finns kvaliteer som inte kan köpas för pengar.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Kapitalism utan slut?

Inläggav klorofyll » 19 sep 2019 15:56

hakkapeliitta skrev:
klorofyll skrev:
hakkapeliitta skrev:Vad är drivkraften i ett samhälle där du får dina behov tillfredsställda utan ansträngning?

Bra fråga... Ära och berömmelse, utan ansträngning! Det påminner mig om något.

Kan så vara. Som den här Spotify snubben som köpte ett hus i Djursholm (?) för 30 mille. Vem bryr sej egentligen? Han är väl samma tråkiga snubbe oavsett om han bor i den kåken eller en etta i Rinkeby? Vem bryr sej liksom?
Det finns kvaliteer som inte kan köpas för pengar.

Absolut, enda möjligheten som jag ser.. är för honom att ÄLSKA sitt företag fullkomligt.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Kapitalism utan slut?

Inläggav Pilatus » 19 sep 2019 16:09

hakkapeliitta skrev:Vi är redan på god väg till ett samhälle där alla får sina basbehov tillgodosedda. Intressant är om det i framtiden finns motiv att göra så mycket mer?

Inte alla, det finns en växande underklass, nära nog ett trasproletariat som tycks vara mycket frustrerat. Allt det goda de drömt om vill inte automatiskt infinna sig. Problemet med det svenska kapitalistiska samhället är att det ställer krav, och kraven tycks inte bli mindre. Även personer som kan någonting blir efter ett antal år omsprungna av andra nyexaminerade. Det är ett tufft och krävande samhälle där det gäller att hänga med. Plötsligt så sker en större omorganisation på arbetsplatsen, en produktionslina läggs ner, ett nytt programspråk införs, nya arbetsmetoder, nya krav. Många blir "utbrända".

Men vi har en tämligen välgödd medelklass som väl lever upp till basbehov och mer, de vill av förklarliga skäl inte tappa vad de uppnått. Värnskatten togs bort, och jag har inget att säga om det, den förklarades vara tillfällig. Och kan det sporra andra duktiga människor att ta på sig ansvar och studera på riktigt så måste de ju belönas, på något annat sätt fungerar det inte.

Även Sovjetunionen premierade duktiga ingenjörer och forskare. Deras insatser har ibland ifrågasatts, men de hade relativt begränsade möjligheter att studera den internationella litteraturen. Nikolaj Vavilov kastades i Saratovfängelset, en verklig begåvning som inte förstod det fina med den dialektiska materialismen. Du får läsa på igen hakkapelitta, den läran har använts politiskt till att få begåvningar ur vägen. Engels Naturens dialektik har jag läst. Den klarar sig inte, det blir för mycket av ett tankemönster som snärjer klara intellekt. Läs boken, jag misstänker att du kommer att lägga den ifrån dig, att dialektiken är passerad. Till och med Stalin fick ge sig, i annat fall skulle de aldrig fått till någon bomb. Den förutsätter litet kunskaper om kvantmekanik som Lenin inte velat acceptera, se hans Materialism och empiriokriticism.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7793
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Kapitalism utan slut?

Inläggav Anders » 19 sep 2019 16:18

Tricket är att få andra än de högre klasserna att fundera på vad de vill göra med sina liv. Det samhälle som växer fram nu kan möjlgen låta en lärare eller sjukvårdsmänniska få ha ”ett jobb”. Allt annat drabbas redan nu av stor osäkerhet. Det är väldigt viktigt att de yngre hittar vad de verkligen är bra på. Högre klasserna skall inte få monopolisera på att ge detta till sina barn. Alla kommer att behöva fet framgent. Det måste bli fult med räkmacka i den kultur som växer fram i landet.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Kapitalism utan slut?

Inläggav hakkapeliitta » 19 sep 2019 16:32

Pilatus skrev:
hakkapeliitta skrev:Vi är redan på god väg till ett samhälle där alla får sina basbehov tillgodosedda. Intressant är om det i framtiden finns motiv att göra så mycket mer?

Inte alla, det finns en växande underklass, nära nog ett trasproletariat som tycks vara mycket frustrerat. Allt det goda de drömt om vill inte automatiskt infinna sig. Problemet med det svenska kapitalistiska samhället är att det ställer krav, och kraven tycks inte bli mindre. Även personer som kan någonting blir efter ett antal år omsprungna av andra nyexaminerade. Det är ett tufft och krävande samhälle där det gäller att hänga med. Plötsligt så sker en större omorganisation på arbetsplatsen, en produktionslina läggs ner, ett nytt programspråk införs, nya arbetsmetoder, nya krav. Många blir "utbrända".

Men vi har en tämligen välgödd medelklass som väl lever upp till basbehov och mer, de vill av förklarliga skäl inte tappa vad de uppnått. Värnskatten togs bort, och jag har inget att säga om det, den förklarades vara tillfällig. Och kan det sporra andra duktiga människor att ta på sig ansvar och studera på riktigt så måste de ju belönas, på något annat sätt fungerar det inte.

Även Sovjetunionen premierade duktiga ingenjörer och forskare. Deras insatser har ibland ifrågasatts, men de hade relativt begränsade möjligheter att studera den internationella litteraturen. Nikolaj Vavilov kastades i Saratovfängelset, en verklig begåvning som inte förstod det fina med den dialektiska materialismen. Du får läsa på igen hakkapelitta, den läran har använts politiskt till att få begåvningar ur vägen. Engels Naturens dialektik har jag läst. Den klarar sig inte, det blir för mycket av ett tankemönster som snärjer klara intellekt. Läs boken, jag misstänker att du kommer att lägga den ifrån dig, att dialektiken är passerad. Till och med Stalin fick ge sig, i annat fall skulle de aldrig fått till någon bomb. Den förutsätter litet kunskaper om kvantmekanik som Lenin inte velat acceptera, se hans Materialism och empiriokriticism.

Har läst Naturens Dialektik. Engels står som författare, tvivlar, både Marx och Engels omgavs av dåtidens intellektuella ( bl.a. dåtidens kanske största kemist, som vanligt namnet bortblåst) och alla dessa diskussioner utmynnade i som en sammanfattning av lösa tankar. Så uppfattar jag Naturens Dialektik.
Håller med dej att det mesta i skriften är en schematisk tolkning där ideologin pressas på verkligheten. Detta felet fortsatte med Lenin, Stalin.

Ibland undrar jag vad som är bäst, dagens rövarkapitalism eller nåt annat.

Det verkar inte finnas spärrar hos dagens politiker. Idag togs värnskatten bort, min brorsa som har en månadsinkomst på ca 65000 tjänar ytterligare 1500 månaden på detta. Han var sådär lagom glad.
Ser inte hoppingivande ut, fattigpensionärer kommer att rösta på sossarna i fortsättning även, "fick socialdemokratin med modersmjölken".

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Kapitalism utan slut?

Inläggav Pilatus » 19 sep 2019 16:34

Anders skrev:Tricket är att få andra än de högre klasserna att fundera på vad de vill göra med sina liv. Det samhälle som växer fram nu kan möjlgen låta en lärare eller sjukvårdsmänniska få ha ”ett jobb”. Allt annat drabbas redan nu av stor osäkerhet. Det är väldigt viktigt att de yngre hittar vad de verkligen är bra på. Högre klasserna skall inte få monopolisera på att ge detta till sina barn. Alla kommer att behöva fet framgent. Det måste bli fult med räkmacka i den kultur som växer fram i landet.

Jag är inte helt säker på vad du menar. Vi bör undvika ett elitsamhälle? Kanske skall vi acceptera en elit om det samtidigt kan medföra att de sämst ställda är vinnare på denna princip, (John Rawls).
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Kapitalism utan slut?

Inläggav Pilatus » 19 sep 2019 17:02

hakkapeliitta skrev:Har läst Naturens Dialektik. Engels står som författare, tvivlar, både Marx och Engels omgavs av dåtidens intellektuella ( bl.a. dåtidens kanske största kemist, som vanligt namnet bortblåst) och alla dessa diskussioner utmynnade i som en sammanfattning av lösa tankar. Så uppfattar jag Naturens Dialektik.
Håller med dej att det mesta i skriften är en schematisk tolkning där ideologin pressas på verkligheten. Detta felet fortsatte med Lenin, Stalin.

Ibland undrar jag vad som är bäst, dagens rövarkapitalism eller nåt annat.

Den riskerar att rivas ner av aggressiva stater med muslimsk ledning. En gång i tiden bredde kalifaten ut sig med stor hastighet. Även Palestina befann sig under lång tid under det ottomanska kalifatet. Det kan hända igen det behövs inte mycket. Ledsnar USA på att göda befolkningen så faller Israel. Vi är alldeles för "säkra" i Europa och tror att vi kan ta "ansvar" för de krig som förs i muslimska länder. Jag tror det är fel. Vi vill vara mänskliga och det är vackert. Men då måste det bli ordning och reda i Sverige och andra länder. Turkiet ger sig snart och då släpper fördämningarna för en ny migrationsvåg.

Kapitalismen har redan kört in i väggen, miljötalibanerna kommer inte att ge sig. Vi är otroligt sårbara, bensinpriset tillåts sticka iväg och politikerna klappar händerna, Moms på priset och punktskatter kommer att bli en rejäl käpp i hjulet.
Moderator


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 55 och 0 gäster