Kapitalism utan slut?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Kapitalism utan slut?

Inläggav hakkapeliitta » 19 sep 2019 17:03

Pilatus skrev:
Anders skrev:Tricket är att få andra än de högre klasserna att fundera på vad de vill göra med sina liv. Det samhälle som växer fram nu kan möjlgen låta en lärare eller sjukvårdsmänniska få ha ”ett jobb”. Allt annat drabbas redan nu av stor osäkerhet. Det är väldigt viktigt att de yngre hittar vad de verkligen är bra på. Högre klasserna skall inte få monopolisera på att ge detta till sina barn. Alla kommer att behöva fet framgent. Det måste bli fult med räkmacka i den kultur som växer fram i landet.

Jag är inte helt säker på vad du menar. Vi bör undvika ett elitsamhälle? Kanske skall vi acceptera en elit om det samtidigt kan medföra att de sämst ställda är vinnare på denna princip, (John Rawls).

Hehe, var ju b-skådisen Reagens politik, mer åt de rika så sipprar det ut så småningom småportioner till fattiga.
Det tråkiga var att Milton Friedman fick Nobelpriset för dessa sandlådeteorier. Än en gång har Riksbanken visat sin inkompetens.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Kapitalism utan slut?

Inläggav Pilatus » 19 sep 2019 17:13

hakkapeliitta skrev:
Pilatus skrev:
Anders skrev:Tricket är att få andra än de högre klasserna att fundera på vad de vill göra med sina liv. Det samhälle som växer fram nu kan möjlgen låta en lärare eller sjukvårdsmänniska få ha ”ett jobb”. Allt annat drabbas redan nu av stor osäkerhet. Det är väldigt viktigt att de yngre hittar vad de verkligen är bra på. Högre klasserna skall inte få monopolisera på att ge detta till sina barn. Alla kommer att behöva fet framgent. Det måste bli fult med räkmacka i den kultur som växer fram i landet.

Jag är inte helt säker på vad du menar. Vi bör undvika ett elitsamhälle? Kanske skall vi acceptera en elit om det samtidigt kan medföra att de sämst ställda är vinnare på denna princip, (John Rawls).

Hehe, var ju b-skådisen Reagens politik, mer åt de rika så sipprar det ut så småningom småportioner till fattiga.
Det tråkiga var att Milton Friedman fick Nobelpriset för dessa sandlådeteorier. Än en gång har Riksbanken visat sin inkompetens.

John Rawls har ingenting med nyliberalism att göra.
Moderator

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Kapitalism utan slut?

Inläggav scirocco » 19 sep 2019 17:51

rawls don t rules

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Kapitalism utan slut?

Inläggav scirocco » 19 sep 2019 17:54

Pilatus. Glöm all mdin kunskap. Lägg den åt sidan. Samla dig. Prata sen som vanligt folk. Du är skitdålig när du du tror att du vet mest.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Kapitalism utan slut?

Inläggav klorofyll » 19 sep 2019 18:23

Pengar sipprar inte nedåt. De stora pengarna används inte. Har man så att man inte behöver tänka på pengar - utöver lyxkonsumtion av mat, dryck, bilar, bostäder, resor (inga vanliga människor försörjer sig på det) - så tänker man nog bara på att bli ännu rikare, det var längesedan de övergav tanken på att ge, antagligen så arbetar de ihjäl sig, antagligen har de inget liv.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Kapitalism utan slut?

Inläggav Pilatus » 19 sep 2019 18:37

scirocco skrev:Pilatus. Glöm all mdin kunskap. Lägg den åt sidan. Samla dig. Prata sen som vanligt folk. Du är skitdålig när du du tror att du vet mest.

Det är lätt gjort, jag har inte någon unik kunskap. Bara så att jag klarar att fylla i ett korsord. Hur ser du själv på kapitalismen, tråden handlar om det?
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7793
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Kapitalism utan slut?

Inläggav Anders » 19 sep 2019 20:25

Pilatus skrev:
Anders skrev:Tricket är att få andra än de högre klasserna att fundera på vad de vill göra med sina liv. Det samhälle som växer fram nu kan möjlgen låta en lärare eller sjukvårdsmänniska få ha ”ett jobb”. Allt annat drabbas redan nu av stor osäkerhet. Det är väldigt viktigt att de yngre hittar vad de verkligen är bra på. Högre klasserna skall inte få monopolisera på att ge detta till sina barn. Alla kommer att behöva fet framgent. Det måste bli fult med räkmacka i den kultur som växer fram i landet.

Jag är inte helt säker på vad du menar. Vi bör undvika ett elitsamhälle? Kanske skall vi acceptera en elit om det samtidigt kan medföra att de sämst ställda är vinnare på denna princip, (John Rawls).

Exakt här är feltänket som både jag och du gör. Att eliten skall bestå av familjemedlemmar som specialbroilras. Alltså, växer du upp i en framgångsrik miljö, så lär du ha nytta av det. Och att du sen dessutom ingjuts i hybris, bara dåligt. Nu blir alldeles för många barn i framgångsrika familjer flummisar.

Elit skall vi ha, men det skall inte, som fordom, vara familjebundet. Det är sanslöst mycket bättre nu än förr, då allt fler av de som verkligen är bra får glänsa. Det är verligen eliten som skall vara Rawls olycksbarnsstödjare. Och det gäller att fortsätta locka fram dem ur de djupare folklagren.

Jag menar att det, just med Rawls ord , skall vara ett fair race. Bara du, din hjärna, ambition, flit. Zest. Det gäller att så långt som möjligt locka fram det i alla. Viktigast kortsiktigt kanske förutom att föräldraskapet, att bråkiga barn skiljs från de som vill studera i skolan. I kommunala skolor. Och att var grupp får sitt bästa bemötande.

Inga lätta saker, men elit vill jag ha. De individer som faktiskt är det. Och säg inte att det är en utopi, för att, som sagt, det är sanslöst mycket bättre än förr. De stora flyktingströmmarna komplicerar, men principiellt ändrar de nyanlända inget.

Grejen är ungefär - ett samhälle där alla gör vad de, med den hjärnkonstruktion de har, gör borde - borde det inte bara ett synnerligen bra samhälle? Betänk att alla levande människor ärresultatet av årmiljoners naturligt urval. Vi är alla vassa, var och en på sitt sätt.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

naturaleeduco
Inlägg: 308
Blev medlem: 20 jan 2019 05:34
Ort: Göteborg, Kortedala

Re: Kapitalism utan slut?

Inläggav naturaleeduco » 06 okt 2019 10:22

Kapita betyder pengar är gott...faktiskt alla pengar kommer från en tjänst...men hur lever då de grovt kriminella?
:)

naturaleeduco
Inlägg: 308
Blev medlem: 20 jan 2019 05:34
Ort: Göteborg, Kortedala

Re: Kapitalism utan slut?

Inläggav naturaleeduco » 06 okt 2019 10:23

De snor pengar de grovt kriminella så tror jag,,,vad tror du?
:)

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Kapitalism utan slut?

Inläggav Pilatus » 06 okt 2019 12:09

naturaleeduco skrev:Kapital betyder pengar är gott...faktiskt alla pengar kommer från en tjänst...men hur lever då de grovt kriminella?

Marxismen brukar tala om att kapitalisten äger produktionskapital (industriellt kapital). Folk är anställda och arbetar inom industri och distribution. Kapitalisten tillgodogör sig ett mervärde som skapas i tillverkningsprocessen. D v s kapitalisten kan sälja de varor som framställts till ett högre värde än det kostat att framställa dem.

Det har inte med kriminalitet att göra, kriminella framställer ingenting, möjligen narkotika.
Moderator

naturaleeduco
Inlägg: 308
Blev medlem: 20 jan 2019 05:34
Ort: Göteborg, Kortedala

Re: Kapitalism utan slut?

Inläggav naturaleeduco » 06 okt 2019 12:35

Pilatus skrev:
naturaleeduco skrev:Kapital betyder pengar är gott...faktiskt alla pengar kommer från en tjänst...men hur lever då de grovt kriminella?

Marxismen brukar tala om att kapitalisten äger produktionskapital (industriellt kapital). Folk är anställda och arbetar inom industri och distribution. Kapitalisten tillgodogör sig ett mervärde som skapas i tillverkningsprocessen. D v s kapitalisten kan sälja de varor som framställts till ett högre värde än det kostat att framställa dem.

Det har inte med kriminalitet att göra, kriminella framställer ingenting, möjligen narkotika.


Det är bra...faktiskt ingen har löst sådant ännu vad jag vet

kanske lite mer barmhärtiga?
:)

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Kapitalism utan slut?

Inläggav Pilatus » 06 okt 2019 14:09

naturaleeduco skrev:
Pilatus skrev:Marxismen brukar tala om att kapitalisten äger produktionskapital (industriellt kapital). Folk är anställda och arbetar inom industri och distribution. Kapitalisten tillgodogör sig ett mervärde som skapas i tillverkningsprocessen. D v s kapitalisten kan sälja de varor som framställts till ett högre värde än det kostat att framställa dem.

Det är bra...faktiskt ingen har löst sådant ännu vad jag vet
kanske lite mer barmhärtiga?

Vad är det ingen har löst ännu? Förklara gärna hur du tänker.
Moderator

naturaleeduco
Inlägg: 308
Blev medlem: 20 jan 2019 05:34
Ort: Göteborg, Kortedala

Re: Kapitalism utan slut?

Inläggav naturaleeduco » 06 okt 2019 15:43

Pilatus skrev:
naturaleeduco skrev:
Pilatus skrev:Marxismen brukar tala om att kapitalisten äger produktionskapital (industriellt kapital). Folk är anställda och arbetar inom industri och distribution. Kapitalisten tillgodogör sig ett mervärde som skapas i tillverkningsprocessen. D v s kapitalisten kan sälja de varor som framställts till ett högre värde än det kostat att framställa dem.

Det är bra...faktiskt ingen har löst sådant ännu vad jag vet
kanske lite mer barmhärtiga?

Vad är det ingen har löst ännu? Förklara gärna hur du tänker.


Alltså ägande av maskiner och deras produktion. Skall det vara allmänt ägt eller privat ägt och i vilken mån? Jag tror 51% privat ägt och 49% allmänt ägt eller arbetarnas egendom.
:)

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Kapitalism utan slut?

Inläggav klorofyll » 07 okt 2019 12:41

Pehr G Gyllenhammar är motståndare till de oförtjänt höga lönerna i svenskt näringsliv...
Jag tror att han själv blev VD på Volvo vid 36 års ålder. Då var lönerna mer normala.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Kapitalism utan slut?

Inläggav Pilatus » 07 okt 2019 12:56

klorofyll skrev:Pehr G Gyllenhammar är motståndare till de oförtjänt höga lönerna i svenskt näringsliv... Jag tror att han själv blev VD på Volvo vid 36 års ålder. Då var lönerna mer normala.

Politiker har numera miljoninkomster per år. Hur många har det inom näringslivet?
Moderator


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 54 och 0 gäster