Skolpengen

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18525
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Skolpengen

Inläggav Algotezza » 21 aug 2013 19:19

Har ni koll på begreppet skolpeng? Vet ni vad det är och vad den innebär för skolan? Vilka konsekvenser den fått och kan få? Annars kan jag upplysa er!

/Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Skolpengen

Inläggav SigurdV » 21 aug 2013 20:30

Algotezza skrev:Har ni koll på begreppet skolpeng? Vet ni vad det är och vad den innebär för skolan? Vilka konsekvenser den fått och kan få? Annars kan jag upplysa er!

/Algotezza
Tror jag klarar mig ändå. Men gärna mer pengar åt skolan tack!

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Skolpengen

Inläggav Pilatus » 22 aug 2013 00:38

Algotezza skrev:Har ni koll på begreppet skolpeng? Vet ni vad det är och vad den innebär för skolan? Vilka konsekvenser den fått och kan få? Annars kan jag upplysa er!

Mest eftersatt tycks det vara med studentbostäder. Varje större kommun var angelägen om att starta högskola eller universitet, men glömde tydligen att studenterna behövde någonstans att bo. Örebro gav en doktorshatt till en hjälpsam minister.
Hur valet än går Algot så kommer mer pengar att ösas över skolorna och lärarna. De stora misstagen är gjorda. Nu gäller det att få skolorna att bli goda läroanstalter. Jan Björklund verkar brinna för uppgiften. Jag skulle inte protestera om han finge behålla sitt jobb.
Moderator

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Skolpengen

Inläggav SigurdV » 22 aug 2013 09:31

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Har ni koll på begreppet skolpeng? Vet ni vad det är och vad den innebär för skolan? Vilka konsekvenser den fått och kan få? Annars kan jag upplysa er!

Mest eftersatt tycks det vara med studentbostäder. Varje större kommun var angelägen om att starta högskola eller universitet, men glömde tydligen att studenterna behövde någonstans att bo. Örebro gav en doktorshatt till en hjälpsam minister.
Hur valet än går Algot så kommer mer pengar att ösas över skolorna och lärarna. De stora misstagen är gjorda. Nu gäller det att få skolorna att bli goda läroanstalter. Jan Björklund verkar brinna för uppgiften. Jag skulle inte protestera om han finge behålla sitt jobb.

Då finns större misstag kvar att göra. KAN politiker begå misstag så GÖR de det.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Skolpengen

Inläggav Pilatus » 22 aug 2013 09:44

SigurdV skrev:
Pilatus skrev:Mest eftersatt tycks det vara med studentbostäder. Varje större kommun var angelägen om att starta högskola eller universitet, men glömde tydligen att studenterna behövde någonstans att bo. Örebro gav en doktorshatt till en hjälpsam minister.
Hur valet än går Algot så kommer mer pengar att ösas över skolorna och lärarna. De stora misstagen är gjorda. Nu gäller det att få skolorna att bli goda läroanstalter. Jan Björklund verkar brinna för uppgiften. Jag skulle inte protestera om han finge behålla sitt jobb.

Då finns större misstag kvar att göra. KAN politiker begå misstag så GÖR de det.

Det är i alla fall min tro att skolpolitiken är på rätt väg. Det har pågått ett fladdrigt experimenterande sedan 70-talet. Kanske har vissa reformer varit bra, men jag tror man har fått nog. Skolan fungerar allt sämre. Jag skulle tro och hoppas att socialdemokrater och borgerliga partier kan komma överens om en mer långsiktig politik som är mer gynnsamt för lärande. Litet optimism kan inte skada.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18525
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Skolpengen

Inläggav Algotezza » 22 aug 2013 10:42

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Har ni koll på begreppet skolpeng? Vet ni vad det är och vad den innebär för skolan? Vilka konsekvenser den fått och kan få? Annars kan jag upplysa er!

Mest eftersatt tycks det vara med studentbostäder. Varje större kommun var angelägen om att starta högskola eller universitet, men glömde tydligen att studenterna behövde någonstans att bo. Örebro gav en doktorshatt till en hjälpsam minister.
Hur valet än går Algot så kommer mer pengar att ösas över skolorna och lärarna. De stora misstagen är gjorda. Nu gäller det att få skolorna att bli goda läroanstalter. Jan Björklund verkar brinna för uppgiften. Jag skulle inte protestera om han finge behålla sitt jobb.


1. Skolpengen är knuten till varje elev, runt 50.000 per år och elev. Den har genomförts via politiska beslut. Den hamnar hos skolanordnaren, kommunen eller friskolan. Den enskilda skolan får då skolpeng för de elever som går där. Det är avräkning varje månad. Har elever slutat får skolan motsvarande mindre pengar med en gång. Slutar tio elever får skolan genast motsvarande mindre pengar att röra sig med - genast! Underlättar det skolornas ekonomiska planering? Innebär det inte att varje elev till varje pris måste hållas kvar? Vilka konsekvenser kan det få för eleven och skolan?

2. Det är skolpengen (= varje elev är en penningpåse) som gjort det intressant att starta friskolor för riskkapitalister. Vad händer om inte hela skolpengen går åt till skolans verksamhet (löner, hyror,läromedel) och det inte finns ett regelverk som kräver att all vinst ska plöjas ned i själva skolverksamheten? Skolpengen = riskkapitalisternas ymnighetshorn. "Starta skola, driv den ett tag, tjäna en slant under tiden, sälj med vinst. Vilka konsekvenser får detta för skolan i stort och för elever som går på friskolor som konkar? T.ex. JB?

Andra frågor baserade på politiska beslut

3. Vilka konsekvenser har det fria valet av skolor fått för t.ex. icke så populära skolor? De flesta elever i Skåne vill gå i Lund. Vad händer då på lite längre sikt med skolorna i deras hemkommuner?

4. Vilka konsekvenser får det för skolorna när Skolinspektionen kommer och inspekterar och ger kritik när detta leder till att skolorna drabbas av panik och ser till att ha alla papper, policy-dokument och handlingsplaner inspektionen efterfrågar, när dessa papper blivit viktigare än hur verksamheten faktiskt ser ut. Min skola fick kritik därför att elevintervjuerna gav vid handen att vi inte hade klassråd. När inspektionen frågade eleverna om vi hade klassråd svarade de nej, får då kallade vi dessa råd för mentorstid. Nu kallar vi dem klassråd så vi inte ska få kritik ännu en gång.

5. Vilka konsekvenser får det när skolorna satsar på datorer till alla men sedan inte har råd till annan undervisningsmateriel?

6. Vilka konsekvenser får det när mest pengar satsas på lärarkarriärer, nu är det förstelärare, i stället för material till eleverna? Vad är viktigast lärarkarriärer eller vettigt material till eleverna? Höjs skolans kavalitet per automatik om vissa lärare får femtusen mer i månaden? Handlar det inte om att splittra lärarkåren?

Slutsatser

Skolorna jagas alltså av skolpengens följder (= dålig ekonomi) och rädsla för Skolinspektionen och dålig publicitet i media. Skolledare är panikslagna men skrattar och ler för de har kanske gått på skrattyogakurs. Eleverna har blivit pennningpåsar.

Skolans kris är en följd av politikernas beslut.



/Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Skolpengen

Inläggav Pilatus » 22 aug 2013 11:12

Algotezza skrev:1. Skolpengen [...]

Jag kan inte bemöta din kritik på något bra sätt. Det är uppenbart att det begåtts mycket stora misstag. Att skolor per automatik skulle vara bättre om kommunen får driva dem är däremot att hoppas på för mycket. En sådan hållning är minst lika idéologiskt styrd som att en helt fri skolmarknad är gynnsam för skolans primära uppgift. Jag har sett kommunala skolor med fullkomligt inkompetenta ledningar i frågor som rört mobbning och där gaphalsarna fått för stort utrymme. Så jag upprepar, det är dags att politikerna sätter sig vid förhandlingsbordet och börjar rita på litet långsiktiga beslut. Det finns en uppgift som skolan skall klara, att förbereda elever för olika yrken och vidare studier. Varför skulle inte Sverige kunna klara det?
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18525
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Skolpengen

Inläggav Algotezza » 22 aug 2013 11:19

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:1. Skolpengen [...]

Jag kan inte bemöta din kritik på något bra sätt. Det är uppenbart att det begåtts mycket stora misstag. Att skolor per automatik skulle vara bättre om kommunen får driva dem är däremot att hoppas på för mycket. En sådan hållning är minst lika idéologiskt styrd som att en helt fri skolmarknad är gynnsam för skolans primära uppgift. Jag har sett kommunala skolor med fullkomligt inkompetenta ledningar i frågor som rört mobbning och där gaphalsarna fått för stort utrymme. Så jag upprepar, det är dags att politikerna sätter sig vid förhandlingsbordet och börjar rita på litet långsiktiga beslut. Det finns en uppgift som skolan skall klara, att förbereda elever för olika yrken och vidare studier. Varför skulle inte Sverige kunna klara det?


Att det finns kommunala skolor som klarar sitt uppdrag uselt och andra som klarar det bra och att detsamma gäller för friskolor - ja, vem kan säga emot det? Det är väl närmast en truism... Det är ju inte så att varken offentlig regi eller privat per automatik och i sig löser alla problem när det gäller vård skola omsorg (politikermantrat). Dock har politiker stort ansvar för att ha lagt grunden för en hel del av problemen inom dessa områden. En del får förstås skyllas på ekonomin - denna objektiva oomkullrunkeliga faktor ingen kan säga emot.

/Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Skolpengen

Inläggav Anders » 22 aug 2013 21:22

Algotezza skrev:... En del får förstås skyllas på ekonomin - denna objektiva oomkullrunkeliga faktor ingen kan säga emot


Klart man kan. Det är en fråga om prioriteringar.
Pengar speglar en verklighet, massor av verkligheter. Och det är vuxet att det finns en pengapåse som skall fördelas. Sen kan ju alltid fördelningen diskuteras. På låg och hög nivå.

Kluven till det här med friskolor. Frågan är om de skulle finnas utan skolpengen. Jag måste ändå säga att det är bra att det finns alternativ. Men visst vore det bättre om det fanns alternativ även utan det här spekulativa.

Fick man drömma skulle man vilja ha skolor efter läggning. Där barn av alla kön, samhällsklasser, social bakgrund hamnade tillsammans, beroende på läggning. Det skulle kunna bygga broar. Och utbildningen kunde anpassas efter barnen. Sociala barn tillsammans, tystlåtna barn tillsammans, aktiva/aggressiva barn tillsammans. Lika barn leka bäst, inte rika barn leka bäst.
Det skulle ha varit en dröm att ha fått gå i skolan med en massa filosofiskt lagda barn, suttit och spekulerat hela rasterna igenom.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18525
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Skolpengen

Inläggav Algotezza » 23 aug 2013 14:09

Anders skrev:
Algotezza skrev:... En del får förstås skyllas på ekonomin - denna objektiva oomkullrunkeliga faktor ingen kan säga emot


Klart man kan. Det är en fråga om prioriteringar.
Pengar speglar en verklighet, massor av verkligheter. Och det är vuxet att det finns en pengapåse som skall fördelas. Sen kan ju alltid fördelningen diskuteras. På låg och hög nivå.

Kluven till det här med friskolor. Frågan är om de skulle finnas utan skolpengen. Jag måste ändå säga att det är bra att det finns alternativ. Men visst vore det bättre om det fanns alternativ även utan det här spekulativa.

Fick man drömma skulle man vilja ha skolor efter läggning. Där barn av alla kön, samhällsklasser, social bakgrund hamnade tillsammans, beroende på läggning. Det skulle kunna bygga broar. Och utbildningen kunde anpassas efter barnen. Sociala barn tillsammans, tystlåtna barn tillsammans, aktiva/aggressiva barn tillsammans. Lika barn leka bäst, inte rika barn leka bäst.
Det skulle ha varit en dröm att ha fått gå i skolan med en massa filosofiskt lagda barn, suttit och spekulerat hela rasterna igenom.


Jag jobbar både kommunalt och privat som lärare. Båda funkar bra. Jag har inget ideologiskt motstånd mot privatiseringar. Ogillar bara att man plockar ut en massa kosing och sin konkar. Men jag är väl bara avundsjuk som inte kommit på att göra det själv.

Idag har man prioriterat att alla ska ha dator och det finns det inte så mycket cash kvar för läromedel. Även läromedel som är webbaserade kan ju kosta.

/Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com

holoteist
Inlägg: 383
Blev medlem: 17 feb 2013 22:22

Skolpengen

Inläggav holoteist » 23 aug 2013 18:17

Nonsens. Alla människor behöver





en dator.

pontusfagge
Inlägg: 13
Blev medlem: 17 aug 2013 13:21

Skolpengen

Inläggav pontusfagge » 29 aug 2013 15:29

Problem som mobbning bör rimligtvis finnas oavsett om våra skolor är kommunalt eller privat ägda. I mina ögon hänger det mer ihop med hur karaktärsdrag formas i uppväxten och vilka beteende som belönas av omgivningen än hur det går att härleda till ägandeform. Dåligt ledarskap lär också förekomma i båda ägandeformer.

Problemen med skolpengen är grundtanken om att allt går att kvantisera och göra ekonomiska beräkningar på. Att utbilda kommande generation går inte att likställa med att tillverka tennisrack.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18525
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Skolpengen

Inläggav Algotezza » 29 aug 2013 17:09

holoteist skrev:Nonsens. Alla människor behöver





en dator.


Annat också kanske...

/Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Plattfot
Inlägg: 183
Blev medlem: 27 maj 2013 08:32

Skolpengen

Inläggav Plattfot » 29 aug 2013 19:03

Visa komuner skjöter skolan bra, visa skjöter den dålit, annra än komuner går i kånnkurs och för elveverna äre orätvist och ger ussliga betyg.

Björklunds idé om statlig skola undanröjer kanske orättvisan. Katederdemoner, som tar de lata ungarna i nackskinnet vore kanske bra. Äldre brorsan gick i skola, där han fick stryk av en hetsig Caligula. Sedan tjänade han bättre än jag, som slapp stryk genom riksdagsbeslut. Kan jag få ekonomisk ersättning för det? Det måste väl räknas som diskriminerande kränkning med negativa effekter.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18525
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Skolpengen

Inläggav Algotezza » 29 aug 2013 19:10

Man bör kanske inse att det uppväxande släktet faktiskt kan ha fler kunskapskällor och ställen att öva sina upp förmågor än via skolan. I sht idag.

/Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster