Vår framtid

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

reflex
Inlägg: 1261
Blev medlem: 24 nov 2012 11:10

Vår framtid

Inläggav reflex » 28 feb 2014 19:38

Pilatus skrev:Skulle slump och kausalitet inte kunna finnas i samma system? Allt som sker är inte en följd av kausalitet.

Jag anser att allt är en följd av kausalitet. Om något orsakar en händelse oavsiktligt så betraktar jag detta fortfarande som kausalitet(orsak/verkan) inte som slump.
Pilatus skrev:Utvecklingen behöver inte ta någon väg tillbaks. Om egenskapen en gång utvecklats av en art finns den kvar i generna. Det finns möjligheter i framtiden att en utdöd art skall kunna återuppstå. Det finns en stor artdatabank (http://www.slu.se/artdatabanken/).

Det finns exempel på vattenlevande djur som utvecklat ben för ett liv på land men som återigen utvecklats till vattenlevande djur varvid benen tillbakabildats.
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Vår framtid

Inläggav Pilatus » 28 feb 2014 19:59

Illusionen skrev:Slump i den tappning ni använder er av här, är beroende av växelverkan.
Detta benämner jag den ”atomära slumpen”.
Av detta inses att begreppet ”slump” behöver definieras för att resonemanget ska bli hållbart.

Som jag ser det kan man inte arbeta med två varandra motsägande principer. Om vi hypotetiskt antar att slump är en händelse som till sin förklaring inte kan reduceras till något enklare, varför skulle det vara något helt annat i din modell Illusionen? Det är mig totalt obegripligt. :)
Du förklarar ju även att något naturens spel med tärning inte existerar. Detta trots att du vet att det inte kan vara sant. De som arbetar med kvantmekanik är helt förvissade om slumpens närvaro. Om det bästa argumentet mot slumpen är bristande information så antar jag att varje grundläggande lärobok som behandlar livets utveckling går längre.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Vår framtid

Inläggav Pilatus » 28 feb 2014 20:13

reflex skrev:Jag anser att allt är en följd av kausalitet.

Du har sagt det ett antal gånger. Men vad är det med begreppet slump som du inte förstår?
reflex skrev:
Pilatus skrev:Utvecklingen behöver inte ta någon väg tillbaks. Om egenskapen en gång utvecklats av en art finns den kvar i generna. Det finns möjligheter i framtiden att en utdöd art skall kunna återuppstå. Det finns en stor artdatabank (http://www.slu.se/artdatabanken/).

Det finns exempel på vattenlevande djur som utvecklat ben för ett liv på land men som återigen utvecklats till vattenlevande djur varvid benen tillbakabildats.

Ja, det är ju vad jag skriver, det fanns redan i generna. Skulle de behöva genomgå hela evolutionsprocessen en gång till menar du? Att kunna simma och andas med gälar kan de (generna) ju redan (ritningen finns kvar). Det hade varit en annan femma om de lärt sig flyga och börjat bygga bon i trädkronorna. :)
Moderator

Illusionen

Vår framtid

Inläggav Illusionen » 28 feb 2014 20:29

Pilatus skrev:
Illusionen skrev:Slump i den tappning ni använder er av här, är beroende av växelverkan.
Detta benämner jag den ”atomära slumpen”.
Av detta inses att begreppet ”slump” behöver definieras för att resonemanget ska bli hållbart.

Som jag ser det kan man inte arbeta med två varandra motsägande principer.
Om vi hypotetiskt antar att slump är en händelse som till sin förklaring inte kan reduceras till något enklare,
varför skulle det vara något helt annat i din modell Illusionen? Det är mig totalt obegripligt. :)
Du förklarar ju även att något naturens spel med tärning inte existerar.


Tyvärr Pilatus, du har ant inte förstått det jag skriver.
Det rör sig inte om "två varandra motsägande principer", utan om två olika betraktelsesätt.
Jag kan förklara ytterligare senare, men först vill jag avvakta och se om någon annan har
snappat budskapet.

/ Illusionen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Vår framtid

Inläggav Pilatus » 28 feb 2014 21:36

Illusionen skrev:Tyvärr Pilatus, du har ant inte förstått det jag skriver.
Det rör sig inte om "två varandra motsägande principer", utan om två olika betraktelsesätt.
Jag kan förklara ytterligare senare, men först vill jag avvakta och se om någon annan har
snappat budskapet.

Jag är säkert orättvis. Det måste hur som helst vara en komplikation med dubbla betraktelsesätt på de principer efter vilka världen är uppbyggd. Kanske strider det mot den långt enklare typ av realism som jag själv anser mig stå för. Världen är enligt denna syn i stora drag sådan vi kan betrakta den. Det syns mig som våra sinnen är väl anpassade efter våra behov av att kunna orientera oss i denna tillvaro. Kanske är det därför jag spontant reagerar då någon broderar ut ontologin till något mycket svårforcerat.

Om vi tar en annan grundprincip, finns det enligt dig sådant som fungerar exakt lika (trots olika betraktelsesätt)? Finns det tillfällen då den illusoriska slöjan tycks öppna en flik som medger att du kan se tillvaron lika enkelt och klart som en t ex en realist? :)
Moderator

holoteist
Inlägg: 383
Blev medlem: 17 feb 2013 22:22

Vår framtid

Inläggav holoteist » 28 feb 2014 21:56

Smiley-överdos...

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Vår framtid

Inläggav Pilatus » 28 feb 2014 22:13

holoteist skrev:Smiley-överdos...

Om vi är totalt oense är det inte fel att redovisa att det skrivna inte avsiktligt är ett angrepp på person. Hellre överdos av smiley än att någon anser sig vara påhoppad. Jag kan inte helt frita mig från att bli irriterad på vissa texter som inte faller mig i smaken. Säkert är det likadant åt andra hållet. Uppriktigt sagt anser jag att FF är välskött, med få synliga vredesutbrott. Eller har jag missat något? :?
Moderator

holoteist
Inlägg: 383
Blev medlem: 17 feb 2013 22:22

Vår framtid

Inläggav holoteist » 28 feb 2014 22:16

Pilatus skrev:
holoteist skrev:Smiley-överdos...

Om vi är totalt oense är det inte fel att redovisa att det skrivna inte avsiktligt är ett angrepp på person. Hellre överdos av smiley än att någon anser sig vara påhoppad. Jag kan inte helt frita mig från att bli irriterad på vissa texter som inte faller mig i smaken. Säkert är det likadant åt andra hållet. Uppriktigt sagt anser jag att FF är välskött, med få synliga vredesutbrott. Eller har jag missat något? :?

Kör på då. :D

Hagaboy
Inlägg: 5
Blev medlem: 27 aug 2014 16:30

Vår framtid

Inläggav Hagaboy » 26 nov 2014 13:32

Påföljder av Ukrainakrisen utgör hot mot hela Europa. Om den ukrainske presidenten ska förinta sina nationalistiska fiender, väcker det stort missnöje bland alla europeiska nationalister. Vill inte titta på nationalistiska protester på våra gator. Och om situationen i Ukraina eskaleras, som är jätte möjligt, ser jag vår framtid inte positivt.

Bild


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 39 och 0 gäster