Samhället i en robotframtid

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Waggho
Inlägg: 273
Blev medlem: 01 dec 2005 04:45

Samhället i en robotframtid

Inläggav Waggho » 16 aug 2014 20:39

Jag såg denna video som har spridits i sociala medier på sistone:
https://www.youtube.com/watch?v=7Pq-S557XQU

Jag har tidigare tänkt på detta scenario och vad det innebär för framtidens samhälle. Tyvärr tycker jag inte att det ser så ljust ut och jag har svårt att se hur man kan upprätthålla ett system liknande vårt nuvarande.

Tänk dig för ett ögonblick att det du jobbar med blir överflödigt pga automatisering och att du inte kan få ett nytt jobb. Vad händer? Jo, företaget du jobbar på gör en bättre vinst eftersom din tjänst har kunnat ersättas med en billig robot/algoritm/program. Du själv går arbetslös, förlorar din inkomst och din köpkraft. Staten, kommunen och landstinget får sannolikt in mindre pengar då det är lättare att beskatta dig och dina utgifter än en ökad företagsvinst.

Tänk dig nu vidare detta i stor skala. Säg att det i en framtid faktiskt är så att 40 % av arbetskraften är oanställningsbar och helt enkelt inte behövs för det finns robotar och program som kan göra det bättre för en billig kostnad. Företagen jublar och gör stora vinster. 40 % av den arbetsföra befolkningen är utan jobb och går på knäna. Vi vet redan idag hur stora företag lätt kan undvika en stor del av sin beskattning på ett helt annat sätt än en privatperson. Är lösningen då att skärpa beskattningen av företagsvinster och höja skatten på utdelningarna? Nej, företagen kommer på ett helt annat sätt vara oberoende av lokalisation av företaget då man har ytterst få anställda gentemot idag. Det är bara att smälla upp en robotfabrik i det land som passar bäst, dvs där skatten är så låg som möjligt.

Statens, kommunernas och landstingens inkomster minskar då beskattningsunderlaget blir mycket mindre när nära hälften av den arbetsföra befolkningen är utan jobb. Välfärdsstaten kan inte upprätthållas på sikt. Vidare är en stat som inte förmår dra in resurser via skatt tämligen tandlös. Man kan försöka lagstifta, men företagen är som sagt inte beroende av att vara lokaliserade i ett land med sämre villkor för företagande och vinst. Man kan till och med tänka sig ett scenario där företagen med sin ekonomiska kapacitet även tar politisk makt, då man kan hota med att vägra leverera sina varor till landet i fråga. Klyftorna blir enorma, med ett fåtal stenrika företagare med ekonomisk och politisk makt, och en stor massa av arbetslösa individer utan reellt politiskt inflytande (att rösta är inte mycket värt om staten är resurslös).

Massarbetslöshet brukar vara en bra grogrund för social oro och framväxt av politiskt extrema partier. I ett scenario där företagen får allt mer ekonomisk och politisk makt ligger det nära till hands att oroa sig för att företag tar den politiska makten handgripligen för att stävja en upprorisk befolkning. Kommer vi att se en totalitär "corporateocracy" i framtiden?

Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 20 och 0 gäster