Framdtidsvisioner

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Framdtidsvisioner

Inläggav Anders » 11 okt 2014 12:32

Mera sämhälle än politik...

Satt och surfade på youtube efter gamla framtidsvisioner om hur det skulle vara sen. Oftast funderade man på år 2000. Det är 50-talsdamer som, fortfarande med förklät och klänningen på sig, trycker på knappar och mat åker upp färdigkokt ur plastbänkskivan i köket och serverar maten till lilla 50-talsfamiljen som sitter på formgjutna plaststolar i slips och kjol...

Mycket kan man fnysa åt, och den bästa svaret är nästan alltid "jag har ingen aning om hur det kommer att bli". Har en bok hemma från typ 1987 som heter "de stora programmerarna". Det är Charles Simonyi, Bill Gates(ja, han klämde in en basictolk på typ 4k minne) och en massa killar som verkligen var vassa. De intervjuades om hur de programmerade, vilken resa de hade haft mm. Och sista frågan var "vad är det som är stort om 10 år i datorvärlden?"
Det var laserdiskar, olika slags databaser och så. Ingen var i närheten av www vilket nog får sägas vara facit för 1997. De enda som hade rätt bar just de som inte vågade sia...

Men likväl, i alla de här framtidsvisionerna finns det guldkorn, år 2000-huset hade en nästan perfekt förutspådd induktionshäll, och Bell-filmen från 1961 hade i sin framtidsvision en tv-beställnings tevetelefon, där man stoppade in kontokortet för att betala. Men INGEN vision såg några grunge-kläder eller tjejer i jeans.

Vad tycker ni? Går det att göra vettiga framtidsvisioner? Vågar ni göra någon för år 2050 (som inte handlar om att asteroiden eller atomkriget har fimpat hela skiten.
Vilka politiska system råder? Vilka prylar finns? Vilket mode råder?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Framdtidsvisioner

Inläggav freddemalte » 11 okt 2014 13:26

Roligt! Och en spännande frågeställning! Om jag utgår ifrån att allt flyter på smidigt och fint och att inga större anomalier sker vad avser krig, katastrofer och sjukdomar etc så gissar jag att 2050 ser ut på följande sätt:

1. Kvantdatorn finns och är lika vanlig som våra iPhones och via den kan man utföra extremt komplexa och omfattande beräkningar i realtid.

2. Man har kommit lite längre i förståelsen av hur hjärnan arbetar och genom det lyckats utröna bot på allt från psykiska besvär till hur man ska läsa av den andre på ett mer medicinskt sätt.

3. Många geopolitiska gränser är utsuddade och gränser finns nu mer på en immateriell nivå i interaktiva nätverk och sociokulturella aktiviteter.

4. Man har kommit betydligt längre i att behärska materians egenskaper på ett sådant sätt att man kan utföra processer utan att miljö och människor tar direkt skada.

5. Man kommer att hitta biomolekylära ersättare för de aktiviteter som idag kräver djurförsök, vidare kommer man att inte, i samma utsträckning, äta kött då man vuxit i sin syn på djurens mentala och fysiska värde och hälsa.

6. Det kommer finnas rudimentära prototyper för sammankoppling mellan neural vävnad och datorkomponenter på ett sådant sätt att man kan t ex surfa på nätet via tanken.

7. Man behärskar fusions- och fissions-krafterna på ett sådant sätt att man inte längre behöver varken bensin till fordon eller batterier till elektroniska apparater.

8. Trådlös el är ett faktum.

9. Virtuella världar och virtuella medvetanden är så pass utvecklade att t ex datorspel mer påminner om verkligheten vad avser grafik, dynamik och funktion.

10. Folk kommer att leva mer IRL och sociala medier är ett minne blott. Man har ändå direkt kontakt om man känner för det via andra system.
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
themarksa
Inlägg: 4
Blev medlem: 12 jun 2014 17:44

Framdtidsvisioner

Inläggav themarksa » 11 okt 2014 16:48

Vi har haft revolutionen inom jordbruket, då maskiner tog över arbetet för de flesta lantarbetarna och torpare lämnade endast bönderna kvar i Jordbruket.
Vi har haft den industriella revolutionen i två omgångar där maskiner och sedermera robotarna har tagit över det mesta av det tyngre arbetet.

2050 har vi haft revolutionen inom tjänstesektorn där smarta system och tänkande datorer har tagit överbehovet för mänskligt tänkande inom ykeslivet.
Om samhället överlever övergången från ett jobbbaserat ekonomiskt och mänskligt värde system till ett värde system baserat på medmänsklighet och personlig utveckling kommer vi att ha det bra.
Varje dag är en resa på livets stig.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Framdtidsvisioner

Inläggav Zokrates » 11 okt 2014 17:13

themarksa skrev:V

2050 har vi haft revolutionen inom tjänstesektorn där smarta system och tänkande datorer har tagit överbehovet för mänskligt tänkande inom ykeslivet.
Om samhället överlever övergången från ett jobbbaserat ekonomiskt och mänskligt värde system till ett värde system baserat på medmänsklighet och personlig utveckling kommer vi att ha det bra.


Att man inom artificiell intelligens idag inte har lyckats integrera etik och moral blir väl även då inget större problem.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Framdtidsvisioner

Inläggav Anders » 12 okt 2014 11:52

Zokrates skrev:
themarksa skrev:V

2050 har vi haft revolutionen inom tjänstesektorn där smarta system och tänkande datorer har tagit överbehovet för mänskligt tänkande inom ykeslivet.
Om samhället överlever övergången från ett jobbbaserat ekonomiskt och mänskligt värde system till ett värde system baserat på medmänsklighet och personlig utveckling kommer vi att ha det bra.


Att man inom artificiell intelligens idag inte har lyckats integrera etik och moral blir väl även då inget större problem.

Artificiell intelligens är över huvud taget ett område där inte förväntningarna infriats. Etik och moral skulle väl mycket väl kunna integreras, om det nu skulle funka. En robot blir ju liksom moralisk i sig, går på givna regler. Som i och för sig kan läras att modifieras

Vad det gäller modet tror jag jeansen är kvar, kanske en retro med häng? Fortfarande unisex, islam har inte tagit över. Frisyrerna, det man påverkar sitt utseende med mest, är väldigt svårt att sia om men kul kanske. För killarna bör en våg av kortklippt genomlevas på 20-30 talet nångång. Permanentat har nog kommit och gårtt också. Något helt nyskapande? Perukerna på 1700-taletmåste ha varit helt omöjligt att förutspå för de innan. Kanske man kan genmanipulera håret att växa enligt andra mönster? Krulligt i toppen, rakt längre ned? Nej, jag tror på lite 60-talslånghårigt på killar.

Flr tjejernas frisyrer förutspår jag en variant av 1910-talets långa hår, och konstfärdiga håruppsättningar. Hårtvätt har fixats lättare på nåt sett, kanske stoppa huvudet i nån slags micro, och sen kommer tjejerna ha mer tid att dona med håret, eftersom Marksas robotar fixar tråkjobbet. Vad tjejerna och killarna har på överkroppen kan jag inte ens fantisera om. Men t-shirt funkar nog fortfarande.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Framdtidsvisioner

Inläggav klorofyll » 12 okt 2014 19:43

Under den tiden som jag har levt har jag upplevt att den estetiska smaken har blivit bättre i allmänhet. Idag klär sig väldigt många lika snyggt som en på 100 klädde sig för tio år sedan. Vilket medför att jag får vara extra uppmärksam på detaljer! Vad detta egentligen säger vet jag inte, jag tror ju egentligen inte att människors smak blivit bättre, smak är väl förresten subjektiv/personlig så jag förstår inte detta. Jag röstar på att smakutvecklingen fortsätter! :)

reflex
Inlägg: 1261
Blev medlem: 24 nov 2012 11:10

Framdtidsvisioner

Inläggav reflex » 13 okt 2014 07:13

Uppriktigt sagt så tror jag det kommer att "gå åt helvete".
Jag behövde en ny bok som insomningslitteratur och fick, som av en händelse, tag i en bok av von Wright "Att förstå sin samtid".
Han berör i början Spengler och att man kan förutspå framtiden genom att studera historien.
Civilisationer har blomstrat och kollapsat. Varför skulle vår civilisation vara ett undantag. Vad som skulle kunna få den på fall kan jag inte se men i naturen finns ett slags naturlag att "inget träd kan växa upp i himmelen". Till slut blåser det omkull.
Vad skulle då kunna hända.
När någon art blir alltför talrik, brukar naturens självreglerande krafter se till att "återställa ordningen". Nu har vi genom vår uppfinningsrikedom kunnat sätta dessa krafter ur spel, men jag tror ändå att naturen besegrar oss till slut.
En rejäl rymdsten eller någon annan kosmisk händelse skulle kunna förändra förutsättningarna på ett ögonblick.
Genom vår kunskap om historien vet vi att jorden sannolikt snart går in i en ny istid.
De flesta förändringar går emellertid långsamt (med människans mått) därför är jag inte orolig för egen del. Jag fyller 67 nästa gång och börjar dessutom bli "lite krasslig" så det rullar säkert på i min tid. Bara att lunka på och göra det bästa av de situationer som uppkommer.
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Framdtidsvisioner

Inläggav Antic » 13 okt 2014 11:12

klorofyll skrev:Under den tiden som jag har levt har jag upplevt att den estetiska smaken har blivit bättre i allmänhet. Idag klär sig väldigt många lika snyggt som en på 100 klädde sig för tio år sedan. Vilket medför att jag får vara extra uppmärksam på detaljer! Vad detta egentligen säger vet jag inte, jag tror ju egentligen inte att människors smak blivit bättre, smak är väl förresten subjektiv/personlig så jag förstår inte detta. Jag röstar på att smakutvecklingen fortsätter! :)


Titta på språk
Titta på hövlighet och tilltal
Titta på möbler
Titta på bilar
Titta på hus

Så kommer du strax se att allt var enormt mycket vackrare för 100 år sedan. Allt var handgjort och väldigt mänskligt. Bara en symaskin var ett konstverk i äkta material. Jämför det med biten plast med ett chip i du får idag. Alla bilar ser likadana ut, allt skall vara billigt, massproducerat och snabbt. Om du öppnar ögonen lite så upptäcker du snart att vi lever i en snabbmatsvärld där endast reklam antal producerat per minut och pengar gäller vid sidan om att få något för inget genom lyckans lott. Se på topplistor och "populärast" och du kommer snart upptäcka något helt annat än stil och smak. ;)

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Framdtidsvisioner

Inläggav Anne » 13 okt 2014 16:20

klorofyll skrev:Under den tiden som jag har levt har jag upplevt att den estetiska smaken har blivit bättre i allmänhet. Idag klär sig väldigt många lika snyggt som en på 100 klädde sig för tio år sedan. Vilket medför att jag får vara extra uppmärksam på detaljer! Vad detta egentligen säger vet jag inte, jag tror ju egentligen inte att människors smak blivit bättre, smak är väl förresten subjektiv/personlig så jag förstår inte detta. Jag röstar på att smakutvecklingen fortsätter! :)


Hade du haft något sånt koncept på 70-talet så hade du nog tyckt att det vore ursnyggt med gigantiska (ur vår tids mätt) skjortkragar osv. Tror du inte? Men visst, jag är också detaljseende - vilket är en tillgång och ett handikapp samtidigt. Mitt lokalsinne är uruselt, men jag stör mig som fasiken på att Löfven började dra på sig blå slipsar i "diskussionerna" med de andra partierna efter valet. Och häromdagen såg jag honom i en brun slips - jag menar... #-o Färgen på en slips är inte oväsentlig i sådana sammanhang. Ibland vill jag, likt Ted Gärdestad med bror, ha en egen måne.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Framdtidsvisioner

Inläggav Anders » 13 okt 2014 18:39

klorofyll skrev:Under den tiden som jag har levt har jag upplevt att den estetiska smaken har blivit bättre i allmänhet. Idag klär sig väldigt många lika snyggt som en på 100 klädde sig för tio år sedan. Vilket medför att jag får vara extra uppmärksam på detaljer! Vad detta egentligen säger vet jag inte, jag tror ju egentligen inte att människors smak blivit bättre, smak är väl förresten subjektiv/personlig så jag förstår inte detta. Jag röstar på att smakutvecklingen fortsätter! :)

Ja men det verkar så! Junisarna är väldigt kläd och utseendemedvetna. Ta teknologer. Då det begav sig drog de flesta bara på sig en t-shirt och ett par jeans och åkte på föreläsning. Jag och några få hade skjorta och slips och permanentat hår, men vi var i sanslös minoritet. Och då vi började jobba så var det ungefär samma sak, teknologer såg tråkiga ut. Nu börjar det nykläckta på firman som har frisyrer!
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Framdtidsvisioner

Inläggav klorofyll » 13 okt 2014 20:37

Jag tror att den skönheten du talar om Antic mest tillhörde överklassen, eller? Vad är det för skönhetsintryck man får av en symaskin, om man använder den och finner den funktionell så uppskattar man kanske snart dess praktiska form, men själv skulle jag nog inte köpa en symaskin som var vacker, ofta går inte praktisk användbarhet och skönhet ihop, hur vacker är en spade? När du använt den tillräckligt mycket slutar du uppskatta dess skönhet. Det var mycket saker som gjordes för hand förr i tiden och jag håller med om att det ligger en skönhet i det, naturens skönhet, men den är sällan personlig, det naturliga framhäver inte ens person.

Lynx. Visst finns det alltid människor som skall klä sig extremt, egentligen faller de under två kategorier, de populära och de mindre populära. De mindre populära har alltid bäst smak, det är där du finner diamanterna. Sedan finns det såklart vanliga människor mittemellan. De populära människorna kommer 25 år senare hävda att alla fann deras kläder vackra när det begav sig, men så är det inte, de populära har ingen smak utan överdriver endast det rådande.

Jag står fast vid den goda estetikens pågående utveckling, kom med bättre argument!

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Framdtidsvisioner

Inläggav Antic » 13 okt 2014 20:59

klorofyll skrev:Jag tror att den skönheten du talar om Antic mest tillhörde överklassen, eller? Vad är det för skönhetsintryck man får av en symaskin, om man använder den och finner den funktionell så uppskattar man kanske snart dess praktiska form, men själv skulle jag nog inte köpa en symaskin som var vacker, ofta går inte praktisk användbarhet och skönhet ihop, hur vacker är en spade? När du använt den tillräckligt mycket slutar du uppskatta dess skönhet. Det var mycket saker som gjordes för hand förr i tiden och jag håller med om att det ligger en skönhet i det, naturens skönhet, men den är sällan personlig, det naturliga framhäver inte ens person.

Lynx. Visst finns det alltid människor som skall klä sig extremt, egentligen faller de under två kategorier, de populära och de mindre populära. De mindre populära har alltid bäst smak, det är där du finner diamanterna. Sedan finns det såklart vanliga människor mittemellan. De populära människorna kommer 25 år senare hävda att alla fann deras kläder vackra när det begav sig, men så är det inte, de populära har ingen smak utan överdriver endast det rådande.

Jag står fast vid den goda estetikens pågående utveckling, kom med bättre argument!


Det som jag pratar om tillhör överklassen idag men var standardprylar i hemmen förr. Idag är äkta hantverk i äkta material något för överklassen och samlare. Förr var ALLT i äkta material och hantverk. Saker var gjorda i äkta järn, trä, glas osv, idag är det mesta maskingjort och masstillverkat plast och plåt. En själlös masstillverkad mobil, tv, dator, bil eller hus där allt är lika omänskligt designat.

Bild

Förr var det vackra möbler som var gjorda för hand av skickliga möbelsnickare. Titta på möbler från tidigt 1900 tal, sånt är lyx idag och kostar stora summor bland all masstillverkad själlös IKEA skräp där pris är det enda som betyder något.

För var det lantaffärer, personlig service och trevnad, idag är det själlösa plåtskjul där priser är det enda som betyder något bland lagerhyllorna och dagens erbjudande. Vi har inte ens råd med lite mänsklighet i dagens samhälle där allt bara handlar om hur mycket något får kosta.

Och går vi ännu längre tillbaka så var allt ännu vackrare lika mycket som allt var rent hantverk av människor.

Nuff said...

Bild

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Framdtidsvisioner

Inläggav klorofyll » 14 okt 2014 18:39

Jag gillar nationalromantiska byggnader och snirkliga möbler i mörkt trä, anledningen till att den lyxen var vanligare förr tror jag stavas billig arbetskraft, men det har också att göra med vad människor är villiga att betala! Från vilka årtionden är symaskinen på bilden och i ungefär hur många procent av hemmen kan den ha funnits om du uppskattar? Jag tror att en kulturs värde mycket består i hur nära människorna står verkligheten, och i verkligheten ingår även pris. I ett idealt samhälle tror jag egentligen att det sker all möjlig typ av tillverkningen, alldeles för mycket transporteras över halva jordklotet. Vilsenhet är nog det största hotet mot kulturen, att man inte hör hemma i den stora staden eller i glesbygden, att man inte ser en framtid och slutar bry sig om värden.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Framdtidsvisioner

Inläggav Anders » 14 okt 2014 20:24

Lite svårt förhålla sig till den senare frågeställningen. Frågan är hur mycket av det 1880-tals krusidulliga som var en klassgrej och vad som var rent mode. Du kan betala en förmögenhet för design som är totalt kal och avskalad.
Och det krusidulliga kan massproduceras, med datorstyrda fräsar och annat. Nu mer en fråga om tycke och smak, och tidens mode. Att det nu allt mindre är en klassfråga, att fler och fler inte är utlämnade till fulheten som följer med armodet är sannerligen en triumf för moderniteten. Lokalt en triumf för folkhemmet. Det är nästan så man kan tro att funkisen var nåt desperat från de rika, då de såg att även de gemena kunde välja vackra mönster. Och du måste inte vara överklass för att ha råd med något som är handgjort. Visst, en Hauptbyrå köper du inte på en tjänad inkomst, men...

En förhoppning för 2050 är väl förstås att allt fler har lämnat detta armod och fritt kan välja stil.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Framdtidsvisioner

Inläggav Antic » 14 okt 2014 22:03

klorofyll skrev:Jag gillar nationalromantiska byggnader och snirkliga möbler i mörkt trä, anledningen till att den lyxen var vanligare förr tror jag stavas billig arbetskraft, men det har också att göra med vad människor är villiga att betala! Från vilka årtionden är symaskinen på bilden och i ungefär hur många procent av hemmen kan den ha funnits om du uppskattar? Jag tror att en kulturs värde mycket består i hur nära människorna står verkligheten, och i verkligheten ingår även pris. I ett idealt samhälle tror jag egentligen att det sker all möjlig typ av tillverkningen, alldeles för mycket transporteras över halva jordklotet. Vilsenhet är nog det största hotet mot kulturen, att man inte hör hemma i den stora staden eller i glesbygden, att man inte ser en framtid och slutar bry sig om värden.


En singer symaskin fanns nog i nästan varje hem, vi var inte rika men mormor hade en vacker singer symaskin. En symaskin förr var rena konstverket precis som det mesta annat då det både fanns tid för hantverk och vacker design. Skillnaden förr var att det fanns något som inte finns idag, tid. Idag skall allt massproduceras snabbt där varje dag som fördröjer kostar massor med pengar. Allt måste pressas i pris hela tiden och marknasföras med tonvis av reklam. Till och med banden i kassan som kör ned varorna har fått reklam i butiken jag brukar handla i, förutom plattskärmarna som kör kö-reklam då. Inte ens frukten får vara ifred för plattskärmar som kör reklam.

Köp mer, köp oftare.

Alla bilar ser likadana ut eftersom alla är designade efter samma princip, luftmotstånd för att vara så billiga som möjligt att köra. Det finns ingen som helst själ eller personlighet i dagens bilar och husväggarna lyfter man på plats precis som byggsatsen är menad att uppföras.

Inte undra på att vi blir omänskliga.

Tänk på att...

"Enda gången vi får se vacker design, är när vi försöker efterhärma något gammalt"

Citat Antic. ;) :)


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 15 och 0 gäster