Framdtidsvisioner

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Framdtidsvisioner

Inläggav klorofyll » 15 okt 2014 00:12

Anders. Det kan också vara så att man beundrar och finner det vackert som är svårast att tillverka för stunden. Idag är det väl enklare att tillverka avancerade prylar och därav är de inte lika eftertraktade. Det tillverkas säkert mycket bra möbler idag, men jag kanske inte är den som har dem.

Antic. Roligt att du nämner tid. Tänk hyresrätter. Det mest logiska vore väl om den som betalade mest fick hyra. Men nej. Jag tror faktiskt att det ligger en djupare logik bakom vardagslogiken. Så vi ställer oss i bostadskö. Ägarna vet att tid är det mest dyrbara. Följaktligen får den som kan vänta längst lägenheten. En sådan person är säkert skötsam och kan betala även om hyrorna höjs.

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Framdtidsvisioner

Inläggav scirocco » 15 okt 2014 05:08

Jag har sytt en hel del med en större sådan symaskin som var driven av en rem man satte fart på medelst fottrampning. Många tycker att de syr väl så bra än idag. Maskinen är utomordentligt hållbar,problemet idag är att få tag på nålar eftersom de inte tillverkas längre. Det finns stora tunga snickerimaskiner som är tillverkade för 50-60 år sedan. De verkar lika odödliga som singer symaskin. De är dessutom i sin robusta konstruktion formgivna både på ett vackert och mjukt människovänligt sätt.

Om framtiden får jag sia en annan gång.

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Framdtidsvisioner

Inläggav Antic » 15 okt 2014 08:19

Hela samhället har blivit så hårt inriktat på vinst och konsumtion att vi inte har råd med hantverk, tid och dylik lyx. Man till och med tillverkar prylarna med en begränsad livslängd för att folk skall tvingas köpa nytt, eller får dem omoderna snabbt nog för att vi skall tvingas köpa nytt. Hela samhället är nedlusat med reklam, överallt. TV är smockfull av reklam där reklampauserna ibland är längre än filmen man ser. Hela internet är nedlusat av reklam, bussar, bilar, affärer...och när stillbilden inte längre räcker till så tvingar man på oss animerad reklam när man byter ut sarger mot stora displayer.

Köp mer, må bättre.

Vi lever i ett samhälle där priser och vinst betyder allt och där handtillverkat är ämnat för de riktigt rika som har råd med lyxen. Riktigt dyra lyxbilar är hantverk där skärmarna knackats för hand av skickliga bilbyggare kostar miljoner och är bara för de riktigt förmögna medan resten av oss köper det som datorprogram designat, maskiner tillverkar i ännu en själlös industri för massproduktion.

Vi skitar ned hela planeten, haven är fulla av plast och klimatet på god väg att kasta in handduken, ändå fortsätter vi i precis samma stil med jäktade pressade människor på väg till sina stressiga monotona arbeten bland alla avgaser och all reklam.

Hur länge kan vi fortsätta så här?

Inte länge till, och det behöver man inte precis vara någon Einstein för att se.

scirocco

Mycket av det som tillverkades förr var rejäla prylar i naturliga material med hållbarhet för lång tid framöver. Jag har själv en gammal Crescent cykel som säkert väger 3 gånger som mycket som en cykel man köper idag. Den är lättrullad och otroligt stabil, en skönare cykel får man leta efter, ändå var den tillverkad på 50 talet. ;)

Illusionen

Framdtidsvisioner

Inläggav Illusionen » 15 okt 2014 12:06

Ett genuint hantverk som få klarar av att prestera i dag,
http://s17.postimg.org/866a6pru7/Page_1_B_T_PDF.jpg
När båten byggdes i mitten på 1900-talet var det i slutet på en hantverksepok inom vilken kvalitet, yrkeskunnande och yrkesstolthet gällde.
En båtbyggare av gamla stammen byggde t ex inte en ”ful” båt, hellre avstod han, och tackade nej till beställningen.
Det finns inte utrymme för den här typen av hantverk, som gränsar till konst, i framtiden, så som samhället nu fungerar.
En rätt dyster framtidsvision för den konstintresserade.

/ Illusionen, f d båtbyggare

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Framdtidsvisioner

Inläggav klorofyll » 15 okt 2014 13:56

Framtidsvision: Jag tror att lönerna för olika yrkesgrupper kommer bli mer lika. Varför? Jo jag tror att i takt med att samhället blir rikare och mer jämställt, så kommer vem som helst som vill kunna studera på hög nivå, jag tror att det är det enda rätta och hållbara i längden. Kraven blir också högre. Jag menar inte direkt att kvaliteten på högskolestuderande kommer bli sämre men jag tror att det kommer att bli en större spridning, vilket innebär att många av dessa inte kommer göra ett exemplariskt arbete på sådana arbetsplatser som de inte passar för.

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Framdtidsvisioner

Inläggav Antic » 15 okt 2014 14:10

Sen har du det som vi vet och inte ens behöver gissa. Människor kommer att ersättas av robotar.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Framdtidsvisioner

Inläggav klorofyll » 15 okt 2014 17:23

Men du glömmer att för varje avancerad robot krävs en kompetent person som ser till att den fungerar, men du har rätt i att vi inte kommer att behöva utföra lika tunga arbeten, åtminstone inte i Sverige. Om man tänker en industri, jag gissar att i själva industrin behövs inte lika mycket folk, men jag tror att det skapas jobb runt omkring. Hur avancerat samhället än blir så kommer det aldrig att gå att förstå sig på endast genom att läsa en bok, någonstans måste man få den praktiska erfarenheten.

holoteist
Inlägg: 383
Blev medlem: 17 feb 2013 22:22

Framdtidsvisioner

Inläggav holoteist » 15 okt 2014 17:42

klorofyll skrev:Framtidsvision: Jag tror att lönerna för olika yrkesgrupper kommer bli mer lika. Varför? Jo jag tror att i takt med att samhället blir rikare och mer jämställt, så kommer vem som helst som vill kunna studera på hög nivå, jag tror att det är det enda rätta och hållbara i längden. Kraven blir också högre. Jag menar inte direkt att kvaliteten på högskolestuderande kommer bli sämre men jag tror att det kommer att bli en större spridning, vilket innebär att många av dessa inte kommer göra ett exemplariskt arbete på sådana arbetsplatser som de inte passar för.


Tyvärr så har du nog rätt. :(

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Framdtidsvisioner

Inläggav Antic » 15 okt 2014 17:43

Syftade kanske mera på själlös masstillverkning för masskonsumtion i plast och plåt där hantverk, mänsklighet och stolthet känns väldigt fjärran bland alla maskiner, skärmar och pixlar där allt är en fråga om marknadsföring, pris och tid.

Vi är på väg mot en väldigt omänsklig massövervakad värld och har redan kommit in en bra bit in i den där stora mäktiga koncerner styr med järnhand.

Vi har många gånger sett skrämmande filmer och läst skrämmande böcker om en steril maskinmässig framtid, och nu är den här.

holoteist
Inlägg: 383
Blev medlem: 17 feb 2013 22:22

Framdtidsvisioner

Inläggav holoteist » 15 okt 2014 17:46

Antic skrev:Syftade kanske mera på själlös masstillverkning för masskonsumtion i plast och plåt där hantverk, mänsklighet och stolthet känns väldigt fjärran bland alla maskiner, skärmar och pixlar där allt är en fråga om marknadsföring, pris och tid.

Vi är på väg mot en väldigt omänsklig massövervakad värld och har redan kommit in en bra bit in i den där stora mäktiga koncerner styr med järnhand.

Vi har många gånger sett skrämmande filmer och läst skrämmande böcker om en steril maskinmässig framtid, och nu är den här.

Fel! Fel fel fel och återigen fel. Jag är en människa. Men du kanske inte är?

holoteist
Inlägg: 383
Blev medlem: 17 feb 2013 22:22

Framdtidsvisioner

Inläggav holoteist » 15 okt 2014 17:49

Inget svar, där ser man. Vad synd att du är rädd.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Framdtidsvisioner

Inläggav klorofyll » 15 okt 2014 18:01

holoteist skrev:
klorofyll skrev:Framtidsvision: Jag tror att lönerna för olika yrkesgrupper kommer bli mer lika. Varför? Jo jag tror att i takt med att samhället blir rikare och mer jämställt, så kommer vem som helst som vill kunna studera på hög nivå, jag tror att det är det enda rätta och hållbara i längden. Kraven blir också högre. Jag menar inte direkt att kvaliteten på högskolestuderande kommer bli sämre men jag tror att det kommer att bli en större spridning, vilket innebär att många av dessa inte kommer göra ett exemplariskt arbete på sådana arbetsplatser som de inte passar för.


Tyvärr så har du nog rätt. :(

Varför tyvärr? Det är inget fel med det, är bara bra med ökad konkurrens!

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18495
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Framdtidsvisioner

Inläggav Algotezza » 15 okt 2014 18:22

Antic skrev:Sen har du det som vi vet och inte ens behöver gissa. Människor kommer att ersättas av robotar.


Redan gjort. Fatta det!
Göran Egevad egevad@gmail.com

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Framdtidsvisioner

Inläggav Antic » 15 okt 2014 19:53

Inte helt och hållet än, men snart. Och tänk, dessa människor är programmerade att utföra sysslor efter ett schema och sedan kallas för "nyttiga" och "normala". Hur skall de klara ett liv med fritid och tänka själva? Samhället lät dem inte ens behålla fantasin.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18495
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Framdtidsvisioner

Inläggav Algotezza » 15 okt 2014 19:57

Antic skrev:Inte helt och hållet än, men snart. Och tänk, dessa människor är programmerade att utföra sysslor efter ett schema och sedan kallas för "nyttiga" och "normala". Hur skall de klara ett liv med fritid och tänka själva? Samhället lät dem inte ens behålla fantasin.


Jag robot
Du Tarzan
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 27 och 0 gäster