Idéer om samhällsförändring!

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

CarlC
Inlägg: 29
Blev medlem: 13 sep 2014 17:35

Re: Idéer om samhällsförändring!

Inläggav CarlC » 19 apr 2017 01:40

Eskapism är en välfärdsuppfinning oftast av människor från städer eller överklassen under tidigare delar av historiern men jag tror att det mer och mer flyttat sig ner i samhällsklasser också. Det känns som om det är en abstrakt vilja att ta kontroll o ansvar för sitt liv.
Något jag ser som positivt men det finns ju såna möjligheter att återvinna kontrollen över sitt eget liv i det moderna livet med.

Hur gör du för att inte bli alkolist när du dricker?
Hur gör du för att inte kära ner dig helt i en tjej du dejtat under en period?
Du erkänner verkligheten att det här är bra upplevelser men om jag låter dom styra mig eller definera mitt liv är jag farligt ute. Dom blir aldrig ett substitut för mina svagheter eller en flykt från mitt liv och person.


Aa då klart men då får du också välja vilka idéer som haft störst inverkan på samhällsutvecklingen ? Och det här är kontentan, att vi har sedan länge passerat levnadssättet som var det hälsosammare för majoriteten av alla människor. För utvecklingen av eliten expertisen o liknande har tagit med sig ett okänsligt manipulerat klimat det är baksidan av vår samhällsutveckling.

Nej men då kan du ju be dessa kulturer bevisa att gud existerar så va problemet löst.
En hårdsatsning på den logiska vetenskapen skulle lösa alla problem men det skulle också utesluta humanitära , religösa och Känslomässiga aspekter ur ekvationen vilket i sin tur skulle skapa ett oumbärligt vakuum för normalt funtade människor.

Sanningen är att det ända skyddet den fria världen har mot dessa kulturer är yttrandefriheten och den ateistiska (staten i rätt portion) och den fria skolan

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Idéer om samhällsförändring!

Inläggav Pilatus » 28 aug 2018 15:36

Så, då har jag gjort vad jag kan för att åstadkomma en samhällsförändring det här valet. Om nu röstningsförfarandet är en tillräcklig handling? Jag har t ex inte skrivit något i den tidning jag prenumererar på, det vore ju aktivt. Får bättra mig tills nästa val. Det här valet känns på sätt och vis avgjort, jag hade hoppats på en förändring. Ack!
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Idéer om samhällsförändring!

Inläggav Anders » 29 aug 2018 09:52

Pilatus skrev:Så, då har jag gjort vad jag kan för att åstadkomma en samhällsförändring det här valet. Om nu röstningsförfarandet är en tillräcklig handling? Jag har t ex inte skrivit något i den tidning jag prenumererar på, det vore ju aktivt. Får bättra mig tills nästa val. Det här valet känns på sätt och vis avgjort, jag hade hoppats på en förändring. Ack!

Jag tycker ändå, trots att många är olyckskorpar antingen för miljön eller invandring att det finns skäl att vara glad över att vi lever i ett så pass bra samhälle nu. Både Sverige och världen. Och det finns skäl att värna om det goda i dem båda, och att vara försiktig med det som är bra.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Idéer om samhällsförändring!

Inläggav Pilatus » 29 aug 2018 10:11

Anders skrev:
Pilatus skrev:Så, då har jag gjort vad jag kan för att åstadkomma en samhällsförändring det här valet. Om nu röstningsförfarandet är en tillräcklig handling? Jag har t ex inte skrivit något i den tidning jag prenumererar på, det vore ju aktivt. Får bättra mig tills nästa val. Det här valet känns på sätt och vis avgjort, jag hade hoppats på en förändring. Ack!

Jag tycker ändå, trots att många är olyckskorpar antingen för miljön eller invandring att det finns skäl att vara glad över att vi lever i ett så pass bra samhälle nu. Både Sverige och världen. Och det finns skäl att värna om det goda i dem båda, och att vara försiktig med det som är bra.

Ständiga skattehöjningar kan inte rädda Sverige, nu har kronan nått en ny lägstanivå mot euron sedan 2009. Och det är för mycket av valfläsk inför valet, det kanske gäller de flesta partierna. En av de viktigaste åtgärderna, anser jag, är att utlandsfödda snabbt kommer i arbete, det skulle lugna. Även bostadsbyggandet behöver reformeras, snabbare processer. Trångboddheten är något som man nogsamt undvikit att tala om. Mängden försörjningsstöd skulle kunna minska, men Karl-Petter Thorwaldsson stretar emot varje förslag att medverka till att nyanlända skall få jobb, om än till en något lägre lön till att börja med.
Moderator


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster