Idéer om samhällsförändring!

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Idéer om samhällsförändring!

Inläggav klorofyll » 08 sep 2016 21:00

Maat skrev:I Det ena fallet skall du klipp av alla gagnlösa diskussioner och debatter och håglöshet med ett raskt hugg som sopar bort allt det gamla och låter en ny värld träda i dess ställe.

Till vilken nytta?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Idéer om samhällsförändring!

Inläggav klorofyll » 08 sep 2016 21:07

Maat skrev:D.v.s. varför låter du dig hunsas av din omvärld?
Varför klaga och krypa och knyta näven i fickan?

Det spelar ingen roll.
1 Om man har löst den gordiska knuten så bryr man sig inte.
2 Om man inte har löst den gordiska knuten så är det helt onödigt att tänka på.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Idéer om samhällsförändring!

Inläggav klorofyll » 09 sep 2016 08:45

Det är i kärleken som våra ansträngningar prövas, den är expert på att göra oss förvirrade och ofta får den oss också att resignera, underskatta inte kärleken. Bli inte likgiltig och tappa modet, skapa inte en alternativ verklighet där kärleken är utesluten. Jag trodde aldrig att det skulle vara såhär svårt men jag skall le lite bredare och känna mig lite bättre och jag hoppas att detta blir en bra dag.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Idéer om samhällsförändring!

Inläggav klorofyll » 09 sep 2016 08:48

Joakim Grundh

Samma aversion som du känner mot staten kände jag förut mot skolan, men jag har ändrat uppfattning, bara det att att du skapar denna tråd tyder ju på att du vill finna en lösning på hur samhället kan fungera på ett bra sätt!

Joakim Grundh
Inlägg: 227
Blev medlem: 15 jan 2012 00:49

Re: Idéer om samhällsförändring!

Inläggav Joakim Grundh » 10 sep 2016 00:48

Maat är min nya nemesis, vilket är en komplimang. Då det enbart är i det lika man kan finna utmaningen att visa det annorlunda bättre som kan utgöra tävlans relevans. Och tja jag vet det där. Men saker är som de är och jag anser mig helt enkelt behöva verka med andra medel än jag hade gjort, hade jag tex inte uttryckt mina åsikter öppet ;)

Vad det gäller kärlek, och dylikt, klorofyll så är jag både medgivande till vad du säger och motsägande till det. Beroende på vilket plan man skall omtala styrka så behövs den ändå. Det är som Nietzsche påtalar ingen vikt av medlidande som kommer från en medellös.

Nu vet jag att det inte nödvändigt är kärlek, men man skall ändå betänka att det oftast som oftast tas som det. Den riktiga kärleken är sig själv nog, och behöver varken ges eller mottas utan är bara.

Problemet jag har med staten är inte staten i sig, utan det är den inverkan den har på andra. Allt är val, och det samarbete som många gör i tron på ett bättre är ofta en konspiration mot andra. Det är stater, eller deras ekvivalens som har stått för de flesta folkmord. Inga andra typer av institutioner hade haft den kallhjärtade effektiviteten eller ens motivationen (genom så mycket samlade intressen) för att genomföra det.

Mycket av de hemskheter som har skett i världen har skett under parollen av godhet, rättvisa, trygghet och fred. Som Thåström sjunger; är det verkligen fred vi vill ha? Till vilket pris som helst?

Jag är kroniskt dålig på att samarbeta, något jag är akut medveten om, och vilket kompliceras av det jag trodde var några väl avgränsade ord i små skitsammanhang som blivit större. Människors belägenhet är ju att alla vill veta mer om den andre, vilket oftast lämnar någon ovetande om den som frågar. Makt tror sig ha rätten att kräva svar, vilket såklart är felande och handikappande för den, och avslöjar dess brister. Riktig makt vet att avslöja sig och inte att dölja sig. Men men... så lever vi i diverse pågående perversioner och förfall av vetande och tidigare ordningar.

Mitt största problem idag är att folk inte behöver hjältar utan veta likt man gjorde förut att alla historier var om hur vi själva kan vara hjältar, men samtidigt så måste de väl veta att hjältar kan lyckas. Så då står jag mellan att lära de ena en läxa om otillbörlig påverkan, och andra om individuell relevans.

Den yngre generationen har ju skolats in till en frenetisk ängslan av behovet av något nytt genom alla de tongivande reklamer och dylikt som likt trollslag letat sig ner i undermedvetanden. Ett vågat spel, men kanske det ända som var tillgängligt för "vår tids tempo". Det gör det dock jävligt svårt att navigera i landskapet. Bättre take it on the other side :D

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Idéer om samhällsförändring!

Inläggav klorofyll » 10 sep 2016 10:14

Joakim Grundh skrev:Människors belägenhet är ju att alla vill veta mer om den andre,

Jag är inte så säker på det. Tror egentligen att vi helst inte vill veta. Att vi helt enkelt söker efter det som vi inte kan säga något om.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Idéer om samhällsförändring!

Inläggav klorofyll » 10 sep 2016 21:37

Joakim Grundh skrev:Det är som Nietzsche påtalar ingen vikt av medlidande som kommer från en medellös.

Det är intressant. För det innebär att antingen saknar man medel eller så blir man av med sitt medel. Jag läste att John F Kennedy aldrig bar pengar på sig. Han lät andra bjuda honom, samtidigt som hans far var top 10 rikast i USA. Antingen så anstränger man sig för att befinna sig i en miljö av hög standard, eller så har man många bra ursäkter till att inte kunna nå sina medel, eller så är man själv medellös sitt utseende till trots.

Maat
Inlägg: 145
Blev medlem: 09 dec 2009 19:28

Re: Idéer om samhällsförändring!

Inläggav Maat » 12 sep 2016 00:00

"Nemesis
Grekisk mytologi vedergällningens, hämndens gudinna. Framställdes som en sträng, allvarlig jungfru, ofta bevingad, med sänkt, självprövande blick. Hennes attribut var svärd och gissel."

Det där är inte alls så dumt, med den skillnaden att jag är en munter Nemesis som oftast sitter och ler, småskrattar och visslar på en munter marsch medan jag skriver avvikande och udda saker.
Lustigt nog ligger det ett draget svärd på ett ekbord bakom mig, (som jag har tillverkat själv för 26 år sedan eftersom det måste vara magiskt för att ha något värde.)

Senaste veckan har jag hållit på med att sammanställa en berättelse som skall visa att Roms nedgång och fall egentligen aldrig inträffade därför att Rom var på fallrepet redan från första dagen, enligt sagan grundlades staden t.ex. med ett brodermord och det är inget som utmärker en stark och väl fungerande ledning eller stat, och så fortsätter det århundrade efter århundrade...
Enda orsaken att det höll så länge som det gjorde var ren tur.
Det går emot 1000 års historieskrivning.

Vad och hur man gör beror på vilka avsikter och ambitioner man har, min avsikt och ambition är i bokstavlig innebörd gränslös, jag drar inga gränser vare sig i tid eller rum.

Om man betraktar tidsrymder på 20, 30 000 år eller en miljon år respektive hela universum som självklara mått att mäta sina handlingar och planer utifrån, då blir människornas åsikter och övertygelser om saker och ting under några årtionden eller århundraden eller ett eller ett par tusen år, en ovidkommande detalj som mer är att betrakta som en smärre olägenhet än som ett relevant problem.

Jag betraktar inte den existerande världen just nu som någon relevant självklarhet som man måste utgå från och måste ta hänsyn till, utan ser allt som har varit innan och allt som skulle kunna komma efter som det betydligt mer relevanta därför att historien skänker lärdomar och framtiden möjligheter medan nutiden endast demonstrerar sin oförmåga att utnyttja sin teoretiska kapacitet, sin dumhet, feghet och inkompetens som antar sådana obscena nivåer att man dagligen arbetar på att förinta framtidens möjligheter genom att förhindra att en framtid alls kan uppstå.

( Om man tar formuleringen i detta och föregående stycke bokstavligt kan man läsa in en viss motsägelse, men det är endast en bieffekt av att detta är en kort text och inte en bok där man kan förklara allt i detalj.)

Till följd av detta agerande är det nödvändigt att konstant bekämpa nutidens ledande åsikter, synsätt, övertygelser, värderingar, trossatser och maktstrukturer.

Det jag säger är liknande det som faktiskt skrivits i bibeln, och alltså inte är någon direkt nyhet, trots ett par tusen år på sig har man tydligen inte tagit till sig innebörden eller förstått budskapet.

"Akta er för de falska profeterna, som kommer till er förklädda till får men i sitt inre är rovlystna vargar. På deras frukt skall ni känna igen dem. Plockar man kanske druvor på törnen eller fikon på tistlar? Så bär varje gott träd bra frukt, men ett uselt träd bär dålig frukt."

De har misslyckat med att skapa ett bra samhälle och en bra värld och trots att de står i rykande ruiner med död och lidande omkring sig hävdar de varje dag med omätlig fräckhet och stora ord att de skapat och i detta ögonblick fortsätter att skapa det fina och underbara samhället och den fina och underbara världen.

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Idéer om samhällsförändring!

Inläggav xion » 17 sep 2016 11:06

Ja, som man bäddar får man ligga, brukar man säga.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Idéer om samhällsförändring!

Inläggav klorofyll » 21 sep 2016 20:57

ThinkThat skrev:Maat, att vi har problem idag kan inte viftas bort med tusenåriga problem som ursäkt.
En intressant aspekt du tar upp är syskonrivalitet. Mord på bror/syster var inte ovanligt. Då undrar man om dessa kungar var empatistörda psykopater. Var makten så viktig att inte ens egen bror skonades?
Johan den tredje lät fängsla sin bror Erik IV där fick vara inspärrad på Åbo slott.
Såg ett program på tv om engelska kungafamiljen, Elisabet första var helt paranoid och trodde alla ville förgifta henne, tjänstefolket fick provsmaka maten innan. En nära vän till henne blev avslöjad som konspiratör, han blev flådd levande.
Hur kul var det att tillhöra adeln på den tiden?

På något sätt kanske världen är rättvis ändå..? Om man vore kung så tror jag att mycket av spontaniteten försvinner, alla dina rörelser är kontrollerade och människorna du möter har vissa avsikter. Men så kan det också vara för vanliga människor om man bygger sitt eget fängelse. Spontanitet är oerhört skrämmande i praktiken beroende på hur ovan man är vid att vara spontan. Vad var frågan? Samhällsförändring. Mm. Jag skulle önska lite mer kritiskt tänkande. Endel anstränger sig genom att studera länge och får också bästa betyg, sedan vet de inte vad de ska använda betyget till... Jag är för tidiga betyg i skolan, men tyvärr handlar ju allt om betyg i skolans värld, för man får inte studera vad man vill om man inte skrapar ihop bra betyg. Det hade varit bättre om DET (vilka som är bäst) avgjordes av företagsledarna, de som anställer.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Idéer om samhällsförändring!

Inläggav Anders » 22 sep 2016 18:54

Eller så krånglar man inte till det och säger att Sverige runt 1978 var ett rätt bra ställe.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Idéer om samhällsförändring!

Inläggav xion » 28 sep 2016 09:10

ingen reklam, tack

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Idéer om samhällsförändring!

Inläggav Pilatus » 17 okt 2016 15:26

Anders skrev:Eller så krånglar man inte till det och säger att Sverige runt 1978 var ett rätt bra ställe.

Sverige tillhör det slags länder som man gärna bor i.

Att man inte kan gilla allt är naturligt. Det som är svårt att stå ut med är räddhågsenheten att ta itu med verkliga problem.

Och det finns en övertro på att politiker skall kunna rädda världen om vi bara föregår med gott exempel.

Konflikten mellan stad och land förvärras av höghastighetstågbanan, höga punktskatter på bensin, elskatt på solpaneler, oklar energipolitik, småsamhällenas utarmning, försämrad eller indragen samhällsservice i glesbygden. Icke mätbara miljöförbättringar tycks viktigare än att hela Sverige skall kunna leva.

Storstädernas miljöpartister tittar på teve och vill göra något radikalt, höj skatten på drivmedel, bilarna skitar ner, säger de. Det finns värre miljöbovar än moderna bilar, men det är det storstädernas miljöpartister ser bakom cykelstyret. Vad som rör sig på haven vet de inte mycket om. Bromma besvärar, tycker de, det bullrar och då kan flygplatsen stängas.

Jag tycker Miljöpartiet är en värre plåga än Sverigedemokraterna. Fridolin med sina hundra dagar, som sitter kvar som språkrör trots ett förtroende som ständigt sjunker.
Moderator

CarlC
Inlägg: 29
Blev medlem: 13 sep 2014 17:35

Re: Idéer om samhällsförändring!

Inläggav CarlC » 18 apr 2017 06:25

Det vore mycket lättare att fly ut i skogen o leva som amish i stället för att verkligen hantera problemen och konflikterna som mänskligheten från början skapat. Det luktar eskapism lång väg.

Jag är en sån som skulle köpa en fin bil för att visa hur cool jag är, precis som det finns liknande symboler i djurriket som symboliserar makt och styrka. En viktig morot till en av dom tre instinkterna men det är när jag blandar in mitt ego det blir sjukligt och fel.

Man behöver inte bli producent men man kan nog fan utbilda sig i konsumentkunskap och välja livsmedel och varor som genererar jobb, är miljövänliga och har bra kvalité.

Jag kan se framför mig hur man rätt så snart skulle vända sig till Sekt liknande skenrättegångar ala knutby i dina små byar. För det är inte så att farmarsamhällen är dom mest toleranta för nytänkande och innovativa idéer som för vetenskap eller filosofi framåt...

Tror det va därför Nietzche och Aristoteles inte bidrog till lantbruket så värst.

Framtiden ligger i att lita på vetenskap och filosofi
Sträva efter ett samhälle byggt på fakta, undersökningar och det provocerande fria ordet / tankarnas kamp och viljan att veta, upptäckta o lösa.
Till och med lösa humanitära problem på ett intellektuellt sätt


"Den värsta formen av ojämlikhet är att försöka göra ojämlika saker lika" Aristoteles.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Idéer om samhällsförändring!

Inläggav Pilatus » 18 apr 2017 16:44

CarlC skrev:Det vore mycket lättare att fly ut i skogen o leva som amish i stället för att verkligen hantera problemen och konflikterna som mänskligheten från början skapat. Det luktar eskapism lång väg.

Möjligt att det luktar eskapism. Men antagligen klarar de sig bättre än många av dem som lever i stora städer. Livskvaliteten behöver inte vara speciellt hög i urbana miljöer.
CarlC skrev:Jag är en sån som skulle köpa en fin bil för att visa hur cool jag är, precis som det finns liknande symboler i djurriket som symboliserar makt och styrka. En viktig morot till en av dom tre instinkterna men det är när jag blandar in mitt ego det blir sjukligt och fel.

Och hur gör du för att koppla bort ditt ego?
CarlC skrev:Tror det va därför Nietzche och Aristoteles inte bidrog till lantbruket så värst.

Men det har så många andra gjort och det har varit många som försökt sig på lantbrukskollektiv.
CarlC skrev:Framtiden ligger i att lita på vetenskap och filosofi.

Visst, men vi är på väg att bli så många att det inte går att dölja de stora kultursprickorna. Du kan inte skyffla undan de stora religionerna som vill expandera och missionera om att just deras lära är sann.
Moderator


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster