Vad är essensen i "överklass"

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Vad är essensen i "överklass"

Inläggav Anders » 22 dec 2014 09:22

Och inte jobbade vare sig Marx eller Engels åttatillfem.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

reflex
Inlägg: 1261
Blev medlem: 24 nov 2012 11:10

Vad är essensen i "överklass"

Inläggav reflex » 22 dec 2014 10:05

Anders skrev:Och inte jobbade vare sig Marx eller Engels åttatillfem.

Men vad är det för fel med att jobba åtta till fem?
Många människor trivs med en inrutad tillvaro. Det finns en trygghet i detta. En trygghet som många gärna skulle vilja byta mot den osäkra arbetssituation som de tvingas leva med idag. Trygghet i arbetslivet är en bristvara idag. Och med allt bräckligare trygghetssystem är åtta till fem tillvaron snarare något avundsvärt. Jag har en granne som jobbat på samma företag i hela sitt liv. Genom alla ägarbyten och nedläggningar har han hållit sig kvar ända fram till pensionen. arbetsuppgifterna har ändrats under resans gång men i princip har han jobbat kvar på samma arbetsplats i hela sitt liv. Han är verkligen en överlevare. Inget fel i det, eller?
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Vad är essensen i "överklass"

Inläggav Anders » 22 dec 2014 18:42

reflex skrev:
Anders skrev:Och inte jobbade vare sig Marx eller Engels åttatillfem.

Men vad är det för fel med att jobba åtta till fem?
Många människor trivs med en inrutad tillvaro. Det finns en trygghet i detta. En trygghet som många gärna skulle vilja byta mot den osäkra arbetssituation som de tvingas leva med idag. Trygghet i arbetslivet är en bristvara idag. Och med allt bräckligare trygghetssystem är åtta till fem tillvaron snarare något avundsvärt. Jag har en granne som jobbat på samma företag i hela sitt liv. Genom alla ägarbyten och nedläggningar har han hållit sig kvar ända fram till pensionen. arbetsuppgifterna har ändrats under resans gång men i princip har han jobbat kvar på samma arbetsplats i hela sitt liv. Han är verkligen en överlevare. Inget fel i det, eller?

Fel och fel... Det anmärkningsvärda är, anser jag, att det rent faktiskt alltför lite blir ett personligt val, utan det bestäms av vad dina föräldrar gör, eller snarare din släkt. Grejen är då att en av "familj" aldrig tar ett sånt här jobb. Jag har nåt decennium kvar till pension, men har väl gjort ungefär samma resa som din granne. Och det är ju den där tryggheten som icke-överklass söker. Medan överklass vet att de klarar sig utan och väljer sysselsättning som inte låser dem till arbetsplats 40timmar+ plus pendling.

Och både Marx och Engels tillhörde denna klass.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Väderkvarn
Inlägg: 550
Blev medlem: 17 nov 2010 23:46

Vad är essensen i "överklass"

Inläggav Väderkvarn » 22 dec 2014 21:02

Zokrates skrev:Ja vad sägs om barkbröd fulla av vitaminer?

Bra tänk zok!!!!

Låt mig gengälda genom att ge dig de 14
viktigaste växterna för överlevnad.
Björk
Hundkäx
Kaveldun
Kärleksört
Islandslav
Skägglav
Tuschlav
Maskros
Mjölkört
Nypon
Ullig kardborre
Tall
Ormrot
Vass

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Vad är essensen i "överklass"

Inläggav Anders » 22 dec 2014 22:44

voodoodoll skrev:Det är viktigt att lyfta sej i håret och göra uppror mot underklasstämpeln som inpräntades som barn. Att hela livet tro att du är ingenting att du trots du vet själv att du är begåvad höra negativt omdöme är verkligen frustrerande.
Jag reste mej själv och gjorde uppror. Sug kuk sa jag och reste egen väg.


Men att göra en sak som att studera. En sak som att studera något man tycker är trevligt, och verkligen tror att man skall kunna försörja sig på det. Att starta ett företag, börja jobba med något osäkert som konstnär, byta yrkesbana. Allt sådant blir svårare ju enklare din bakgrund är. Även om du har talang. Överlevandet är så präglat i dig, ju enklare din släkt är, ju färre föredömen på att "skapa sitt liv" eller "möjligheter finns" som det finns i din bakgrund.

Men - världen är på väg åt rätt håll ändå, vad det gäller det här. Trots att kapitalismen blir global och mer svåråtkomlig. Internet och långsamt avtagande fattigdom verkar få allt fler enkla människor att lyfta sig. Att jag själv skriver den här texten är ett bevis på det. Det här är ord som ingen före farfars generation hade vågat ta i sin mun.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Vad är essensen i "överklass"

Inläggav Zokrates » 22 dec 2014 23:06

Historiskt sett så ser det ju oftast inte alltför ljust ut för de flesta av oss,
folk kunde vara bönder, torpare, soldater, en del präster, ett fåtal hade
adliga priviligier, men majoriteten hade inget alls utan fick slita sig
fram som drängar och pigor, 90% var ju involverade inom jordbruk.

Soldater var oftast egendomslösa, gjorde de hela resan fick de pension,
ibland allmosor, invaliditetsbidrag, de flesta som inte dog i alltför tidig
ålder slutade sina dagar på något fattighus, en del tiggde och hankade
sig fram, en del var backstugusittare, andra lösdrivare.

Tillstånd hit och dit, för att få gifta sig, för att få arbeta, betyg och
omdömen svarade kyrkans folk för, den tidens FRA / SÄPO.
Äldste sönerna skulle oftast ta över faderns livsverk, vad det nu
än var, de andra fick gå som slavar på nåder hos sina syskon eller dra,
med tanke på ett par hundra års storhetsvansinne hos Sveriges elit
så är det förvånande att det ändå räckte till att skapa nya generationer
som inte bara riskerade att dö i krig utan ständigt brottades med
allsköns epidemier och den ständigt återkommande koleran för att inte
nämna lagarna som kunde döma folk till döden för brott som vi idag
knappt ger böter åt.

Fick mig att minnas historien jag läste om för ett tag sedan då en man
ertappades med att ha stulit ett brev. För detta dömdes han till
att mista en hand, därefter halshuggas för att slutligen få kroppen steglad.

Tattarpatrasket, ja en sådan där resande som kommit hit för att delta i
krig, därefter stannat kvar, som nu arbetade som bödel,
( alltså, fatta detta, dagens poliser har sina rötter i dessa äckliga avskum)
hade så många avrättningar att utföra att han var stressad,
han huggde av handen men när han skulle hugga av huvudet så
missade han flera gånger, då blev han tokig och började karva av huvudet
med bilan. Klart brevtjuven dog, men denna LINDGREN GRÖNLUND;
STRÖMKVIST; FÅGELGREN eller vad fan han nu hette, dömdes för
att ha orsakat onödig plåga, till 40 piskrapp.

Jävla fanskapsmänniskor från helvetet!

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Vad är essensen i "överklass"

Inläggav Zokrates » 22 dec 2014 23:44

Essensen av överklass idag är att de är importerade för inte alltför länge sedan, att majoriteten av dem
har gift in sig i eliten som fanns här i form av adel, präster och bönder mm, tagit över allt som fanns av
värde och gjort det till sitt, placerat sina ättlingar på betydande politikerposter och fortfarande ser till att
etniska svenskar hålls utanför så mycket som möjligt när det gäller inflytande och makt.

Deras föräldrar råkar aldrig ut för sådant här
Falck: "Sekretess"

"Företaget som körde ambulansen är Falck Sverige.
Deras kommunikationsansvarig, Lotta Smith, säger att hon med hänvisning till sekretessen inte har möjlighet
att kommentera det enskilda fallet."
http://www.expressen.se/kvallsposten/la ... i-blodpol/

Det är inte deras söner som råkar ut för detta.

Familjen vädjar: Vad har hänt Marcus?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20062929.ab

Det är inte heller deras döttrar som råkar ut för sådana här händelser.

"29-åringen har nu dömts till livstids fängelse för mord och utvisning.
I polisförhör berättar han:
– Jag var tokig. Det var en plötslig händelse, djävulens verk."
http://www.expressen.se/nyheter/hogg-ih ... ets-bebis/


Och de skapar gigantiska framtidsproblem
"Sverige har haft över 80.000 asylsökande i år. Många bär på traumatiska upplevelser, men få får hjälp att bearbeta dem. Landstingens resurser räcker inte till och ideella organisationer vittnar om ett större tryck än någonsin tidigare."
http://www.svt.se/nyheter/sverige/brist ... sylsokande

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Vad är essensen i "överklass"

Inläggav Anders » 23 dec 2014 07:05

Zokrates skrev:Essensen av överklass idag är att de är importerade för inte alltför länge sedan, att majoriteten av dem
har gift in sig i eliten som fanns här i form av adel, präster och bönder mm, tagit över allt som fanns av
värde och gjort det till sitt, placerat sina ättlingar på betydande politikerposter och fortfarande ser till att
etniska svenskar hålls utanför så mycket som möjligt när det gäller inflytande och makt.

De är fler än så. Även Svennar som är beredda att spela spelet och lär sig det släpps in. Dock - är du född av lägre klass är det inte direkt det lättaste att komma in, så effekten är densamma. De behöver inte ens anstränga sig för att hålla folk utanför. Det behövs inte att hålla undan större antal uppkomlingar, de naturliga hindren är stora nog, av att våga och kunna. Det är sån oerhörd fördel att födas in i det. Så i viss mån är det som du säger, de etniska svenskarna var underklassen, nu påfylld med fattigt folk från södern. Och de har sig själva som hinder.

Jag vet inte, men uppfattar systemet som mer självreglerande. Har ju umgåtts en del med de där, och har aldrig uppfattat att de "försöker undanhålla". tvärt om, de kan bara inte fatta varför alla inte spelar spelet.

Men ditt inlägg är intressant.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är essensen i "överklass"

Inläggav Pilatus » 30 aug 2016 23:51

Såg en graf som visade Aggregerad ökning i realinkomst sedan 1980 per inkomstklass, USA

För 0,1 promille av befolkningen är ökningen 542%
För 1 procent av befolkningen är ökningen 270%
För 90 procent av befolkningen är ökningen -1%

Det förklarar en del av Donald Trumps framgångar som lovar att beskatta de rika litet tuffare och ge till dem som har det litet mindre väl beställt. Vinner han kommer det att ge ekonomin en skjuts uppåt, i alla fall på kort sikt. Pengar i plånboken hos den stora gruppen kommer att spenderas, de mycket rika förmodas inte kunna omsätta hela inkomstökningen.

Nog levde jag i tron att det var bättre beställt med inkomsterna i de bredare skikten.
Moderator

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Re: Vad är essensen i "överklass"

Inläggav Zokrates » 31 aug 2016 04:56

Ja vi hade ju över en miljon som emigrerade bort från fattigsverige för inte så länge sedan, ja just det, Sverige var i klass med nära på vilket u-land som helst under 1800 talet, trots alla tekniska framsteg, innovationer inom diverse områden, så var vi hjälplöst fast i ett omodernt system som fortfarande drogs av sviterna efter karl den tolftes död, ja kungen som på grund av sin ringa ålder vid tillträdandet sågs som ett lätt byte av våra grannländer, vilket inledde en lång och kostsam period av krig som slutade med att stormakten Sverige gick i graven.

Kalle dussinet gjorde det bästa han kunde av situationen och borde egentligen firas som en nationalikon av oss alla, inte bara extremister, men men, historien har haft sina nedslag och bitit majoriteten av svenskarna på ett förödande sätt, trots det har det alltid funnits utrymme för vissa att lyckas bättre än andra, men allt har handlat om kontakter och kapital, så givetvis har de med dessa förutsättningar haft ett försprång, inte bara vad det gäller ätter de kan ha tillhört, utan främst att de fått möjlighet att genomgå en riktig skolgång. Hela eliten från 1600 talet och framåt har läst på universitet, de få som inte har gjort det men ändå blivit sin egen lyckas smed kan förmodligen räknas på fingrarna, så vi finner att samhällets topp har detta gemensamt, samt att de i botten på grund av utebliven eller usel skolgång ej förmått att sätta värde på denna lilla detalj.

En del har trots allt insett att en gedigen skolgång faktiskt öppnar dörrar, oavsett deras bakgrund, ett fåtal satsar verkligen fortfarande på sina barn, oavsett härkomst, men majoriteten står fortfarande utanför och tittar på, mycket skylls på den fria viljan, att inte pressa sina barn, annat skylls på orkeslöshet, en del på vitsen med det hela. Idag har ju inte överklass i form av ståndstillhörighet någon betydelse, trots det kan en del likväl glida på räkmackan i form av ett visst namn, eller ett taget namn som klingar fint i blåögda ögon, skitsamma, den breda folkmassan är ju delvis kvar i ett statiskt handlingsförlamat krigstillstånd från 1800 talet, traumatiserade sen barnsben, indoktrinerade att det inte är någon idé, vi skall ju ändå alla dö en dag.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad är essensen i "överklass"

Inläggav klorofyll » 31 aug 2016 06:24

Pilatus skrev:Såg en graf som visade Aggregerad ökning i realinkomst sedan 1980 per inkomstklass, USA

För 0,1 promille av befolkningen är ökningen 542%
För 1 procent av befolkningen är ökningen 270%
För 90 procent av befolkningen är ökningen -1%

Det förklarar en del av Donald Trumps framgångar som lovar att beskatta de rika litet tuffare och ge till dem som har det litet mindre väl beställt. Vinner han kommer det att ge ekonomin en skjuts uppåt, i alla fall på kort sikt. Pengar i plånboken hos den stora gruppen kommer att spenderas, de mycket rika förmodas inte kunna omsätta hela inkomstökningen.

Nog levde jag i tron att det var bättre beställt med inkomsterna i de bredare skikten.

Amerikanarna lever som om vi hade 5 jordklot, det är vad de omsätter i resurser, och trots det är många, många amerikaner fattiga....

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad är essensen i "överklass"

Inläggav klorofyll » 31 aug 2016 06:30

Zokrates

Det här med skolan är dubbelt. Enligt min mening tjänar man inte på att vara en excellent student. Eller hur ligger det till med det? Jag tror att man personligen tjänar på det, men inte när det kommer till belöningen. Det är en katastrof. För när man arbetar hårt och inte får belöning så bryts man ner.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Re: Vad är essensen i "överklass"

Inläggav Zokrates » 31 aug 2016 20:49

klorofyll skrev:Zokrates

Det här med skolan är dubbelt. Enligt min mening tjänar man inte på att vara en excellent student. Eller hur ligger det till med det? Jag tror att man personligen tjänar på det, men inte när det kommer till belöningen. Det är en katastrof. För när man arbetar hårt och inte får belöning så bryts man ner.


Ja det kan vara svårt när skolan fortfarande tyvärr fungerar som ett utgallringsredskap, fel socioekonomisk bakgrund vilket visar sig synligt i kläder och uppträdande räcker för att betygen automatiskt graderas nedåt, ungefär som för afroamerikaner som ofta konstaterar att de måste vara minst tio gånger bättre än vita för att ha en chans, samma principer gäller här även om man är etnisk svensk. Det ser likväl ut som det gör, skall någon i de lägre samhällsklasserna lyckas så skall de ha goda betyg och vitsord, annars får de ju hoppas att de fötts med en talang inom något område utöver det vanliga, annars återstår väl den ytterst förhoppningen på en rejäl spelvinst...

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad är essensen i "överklass"

Inläggav klorofyll » 01 sep 2016 04:10

Zokrates skrev:
klorofyll skrev:Zokrates

Det här med skolan är dubbelt. Enligt min mening tjänar man inte på att vara en excellent student. Eller hur ligger det till med det? Jag tror att man personligen tjänar på det, men inte när det kommer till belöningen. Det är en katastrof. För när man arbetar hårt och inte får belöning så bryts man ner.

Ja det kan vara svårt när skolan fortfarande tyvärr fungerar som ett utgallringsredskap, fel socioekonomisk bakgrund vilket visar sig synligt i kläder och uppträdande räcker för att betygen automatiskt graderas nedåt, ungefär som för afroamerikaner som ofta konstaterar att de måste vara minst tio gånger bättre än vita för att ha en chans, samma principer gäller här även om man är etnisk svensk. Det ser likväl ut som det gör, skall någon i de lägre samhällsklasserna lyckas så skall de ha goda betyg och vitsord, annars får de ju hoppas att de fötts med en talang inom något område utöver det vanliga, annars återstår väl den ytterst förhoppningen på en rejäl spelvinst...

Livet är hårt, ju mer man tänker på det, desto närmare kommer man verkligheten. Jag har dock börjat intressera mig för buddhistiska tankar/synsätt. På sätt och vis känns den religionen bättre än kristendomen. Man fokuserar på att bli medveten om sig själv, hur det förhåller sig eller hur det kan förhålla sig och man ändrar sitt förhållningssätt på ett visst sätt så att man får rätt attityd till problemet, förbättrar sin förståelse, och kanske inser man att det som ligger i ens eget intresse även ligger i andras intresse och omvänt, problemen löses upp och man mår bättre. Kristendomen känns dömande, vilket jag finner onödigt och mer påfrestande för psyket, men kristendomen har också sina guldkorn.


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster