Vad är essensen i "överklass"

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Vad är essensen i "överklass"

Inläggav Anders » 27 nov 2014 00:22

Är det inte att - "se möjligheter".

Betydligt mer än "pengar på banken?", egna eller under uppväxten? Det är vad livet lärt mig hittills. Alla som gillar att resa till exotiska platser, som startar egna företag, som gör de vilda sakerna. Finns det inte EN framgångsrik man(än så länge) i far, farfars eller farfarsgenerationen?

Hur mycket pengar en av arbetarklass än tjänar och blir tjänstemän, så kommer det försiktiga finnas med, och smitta av sig på barnen. Även om de har det gott ställt ekonomiskt och är duktiga, kommer de bli något primärt för att tjäna pengar, för att överleva. Hantverkare. Eller ingenjör eller läkare om du har riktigt läshuvud. Men har du någon i bakgrunden som gjort pengarna till inte den viktigaste sektorn kommer barnen välja yrke och utbildning efter intresse, generation efter generation.

Är man fattig är man fattig. Det är en sak. Som min släkt känt på några dussin generationer tillbaka innan farfars. Och jag har inget problem att känna släktskap med tiggaren utanför ICA, även om jag haft det gott ställt ekonomiskt i hela mitt liv.

Känner betydligt mindre släktskap med den som bott i rivningskåk, rest omkring i världen, läst lite kul grejer på universitetet, för att sen starta det egna företaget där denne förverkligat sina visioner.

Håller ni med? En person som brutit sig ur åttatillfem, sen är släktens lycka gjord.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Vad är essensen i "överklass"

Inläggav Algotezza » 27 nov 2014 00:50

"Till den som har skall varda givet. Från den som intet har skall tagas också det han har."

Vad har den som intet har? Hoppet att få. Det skall tagas bort från honom.
Göran Egevad egevad@gmail.com

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Vad är essensen i "överklass"

Inläggav David H » 27 nov 2014 01:13

Visst ligger det mycket i det du skriver. Pierre Bourdieu visade det i sina vetenskapliga studier, hur de som är "överklass" på olika subtila sätt, medvetet och omedvetet, kan stänga ute de som är "underklass", även om den som är "underklass" skulle råka vara sällsynt begåvad eller ha mycket pengar.

Själv vet jag inte riktigt var jag förväntas stå. Uppväxt på landsbygden i Jämtland hade jag ingen aning om att människor kunde delas in i olika klasser. Tänkte nog inte på att vissa var rika och andra var fattiga och vad det skulle innebära. Hade fått lära mig att det var ofint att ha eller tjäna mycket pengar, varifrån jag fått den uppfattningen vet jag inte. Jag skämdes för att min pappa tjäna ganska bra som läkare... men kunde ju iaf kompensera med att min mamma var arbetslös och inte tjäna nåt alls. Bourdieu skulle väl beskriva denna attityden som typisk för personer med övervägande "kulturellt kapital"... någonstans övre vänstra kvadranten här:

Bild
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Vad är essensen i "överklass"

Inläggav klorofyll » 27 nov 2014 18:05

Jag tror inte att vara överklass medför att man har någon kvalitet (ser möjligheter, positiv, rikedom, välmående), utan jag tror att vara överklass endast medför att man är bortskämd (om man försöker se ordet på ett neutralt sätt), att växa upp som överklass är varken ett straff eller en gåva för/till ens personlighet eller arbetslivsmöjligheter.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Vad är essensen i "överklass"

Inläggav Anders » 27 nov 2014 18:14

klorofyll skrev:Jag tror inte att vara överklass medför att man har någon kvalitet (ser möjligheter, positiv, rikedom, välmående), utan jag tror att vara överklass endast medför att man är bortskämd (om man försöker se ordet på ett neutralt sätt), att växa upp som överklass är varken ett straff eller en gåva för/till ens personlighet eller arbetslivsmöjligheter.


Har i vuxen ålder kommit att få kontakt med några överklassfamiljer. Bortskämdhetern hävdar jag då består i just att inte ha de här begränsningarna/hämningarna som man automatiskt får med fattigt i bakgrunden. Om du tror att överklass inte har någon påverkan på arbetslivsmöjligheter, fel. ALLA som jag kommit i kontakt med, som är överklass och väljer utbildning gör det av andra skäl än att det ger inkomst för överlevnad.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Vad är essensen i "överklass"

Inläggav klorofyll » 27 nov 2014 18:35

Anders skrev:
klorofyll skrev:Jag tror inte att vara överklass medför att man har någon kvalitet (ser möjligheter, positiv, rikedom, välmående), utan jag tror att vara överklass endast medför att man är bortskämd (om man försöker se ordet på ett neutralt sätt), att växa upp som överklass är varken ett straff eller en gåva för/till ens personlighet eller arbetslivsmöjligheter.


Har i vuxen ålder kommit att få kontakt med några överklassfamiljer. Bortskämdhetern hävdar jag då består i just att inte ha de här begränsningarna/hämningarna som man automatiskt får med fattigt i bakgrunden. Om du tror att överklass inte har någon påverkan på arbetslivsmöjligheter, fel. ALLA som jag kommit i kontakt med, som är överklass och väljer utbildning gör det av andra skäl än att det ger inkomst för överlevnad.

Jag läste någonstans att överklassen kan bjuda in underklassen men att den aldrig besöker underklassen och om överklassen skulle vistas i underklass-miljö skulle den också känna av begränsningarna och hämningarna. Vad man väljer för jobb beror på många saker, jag tror inte att man automatiskt blir friare för att det finns pengar, men sedan tror jag inte att överklass handlar om ifall du har pengar, för i sådana fall hade det varit mycket enkelt.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Vad är essensen i "överklass"

Inläggav klorofyll » 27 nov 2014 20:52

Men om man skall göra en klassresa helt på egen hand, vilket borde vara det enda sättet att uppnå klass, så handlar det om att utvecklas och för att utvecklas måste man se möjligheterna! :)

reflex
Inlägg: 1261
Blev medlem: 24 nov 2012 11:10

Vad är essensen i "överklass"

Inläggav reflex » 28 nov 2014 06:37

På en viadukt som jag brukar passera står det "Klass mot klass, KFMLr" (om ingen har tvättat bort det)
Jag brukar bli irriterad
"klass mot klass", vaddå?
Det finns väl inga klasser, annat än i huvudet på vissa förtappade vänsterelement.
Det finns bara människor.
Jag har vid några tillfällen åhört diskussioner om vilka som ska räknas till den eller den klassen.
Varför ska man dela in människor i klasser? Varför skapa gränser där inga gränser finns?
Somliga studerar, får välavlönade jobb, investerar överskottet så att de får ännu mera pengar, går på teater och lyssnar på föredrag.
Andra skolkar i skolan, får låglönejobb om ens det, läser aldrig en bok, tar en öl istället och tittar på sport.
Beteenden, vanor och studiebegåvning går i arv. Barn går ofta i föräldrarnas fotspår. Barn gör som man gör, inte som man säger.
För den skull finns det ingen anledning att dela upp människor i "klasser". Tidigare i historien fanns faktiskt klasser, men det var under slaveriets tid.
Ingen större skillnad nu kanske man kan invända. Skillnaden är att vi säljer oss åtta timmar om dygnet istället för tjugofyra.
Den är ej slav som ej känner sig som slav, har jag läst nånstans. Det ligger mycket i det.
Att dela in människor i klasser är bara utslag av högmod eller dålig självkänsla.
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Vad är essensen i "överklass"

Inläggav Pilatus » 28 nov 2014 10:23

reflex skrev:På en viadukt som jag brukar passera står det "Klass mot klass, KFMLr"

Jo, Kfml (med eller utan r) hyllade ju Josef Stalin och de brutala metoder som fördes mot alla som uppfattades som oppositionella mot partiet.
reflex skrev:Det finns väl inga klasser, annat än i huvudet på vissa förtappade vänsterelement.

Om man vill kan man mycket väl påstå att det svenska samhället är ett klassamhälle. Social stratifiering avser den hierarkiska strukturen i ett samhälle som delar upp människorna i klasser, grupper, kaster eller någon annan form av strata.

För de "förtappade vänsterelementen" är klassanalysen central, och det finns massor bra skrivet om den kamp som förts mot de privilegierade klasserna. Läs gärna Den stora gruvstrejken av Émile Zola, det är en fantastiskt bra roman från 1885.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Vad är essensen i "överklass"

Inläggav Anders » 28 nov 2014 14:51

klorofyll skrev:Men om man skall göra en klassresa helt på egen hand, vilket borde vara det enda sättet att uppnå klass, så handlar det om att utvecklas och för att utvecklas måste man se möjligheterna! :)

Det är naturligtvis inte bara beroende på bakgrund, förutsättningarna för klassresan. Men att skaka av sig fattigförsiktigheten är brutalt svårt. Det onda gör mer ont än det goda gör gott. Men det handlar om att på ena eller andra sättet "lyckas". Med hårt arbete eller/och tur. Vilket du får kämpa hårdare för än de som fötts rätt. Ofta tar det ett par generationer. Om du vill att dina barn skall få klassresan relativt dej själv enklare, gift dig över din klass.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Vad är essensen i "överklass"

Inläggav Antic » 28 nov 2014 16:59

reflex skrev:På en viadukt som jag brukar passera står det "Klass mot klass, KFMLr" (om ingen har tvättat bort det)
Jag brukar bli irriterad
"klass mot klass", vaddå?
Det finns väl inga klasser, annat än i huvudet på vissa förtappade vänsterelement.
Det finns bara människor.
Jag har vid några tillfällen åhört diskussioner om vilka som ska räknas till den eller den klassen.
Varför ska man dela in människor i klasser? Varför skapa gränser där inga gränser finns?
Somliga studerar, får välavlönade jobb, investerar överskottet så att de får ännu mera pengar, går på teater och lyssnar på föredrag.
Andra skolkar i skolan, får låglönejobb om ens det, läser aldrig en bok, tar en öl istället och tittar på sport.
Beteenden, vanor och studiebegåvning går i arv. Barn går ofta i föräldrarnas fotspår. Barn gör som man gör, inte som man säger.
För den skull finns det ingen anledning att dela upp människor i "klasser". Tidigare i historien fanns faktiskt klasser, men det var under slaveriets tid.
Ingen större skillnad nu kanske man kan invända. Skillnaden är att vi säljer oss åtta timmar om dygnet istället för tjugofyra.
Den är ej slav som ej känner sig som slav, har jag läst nånstans. Det ligger mycket i det.
Att dela in människor i klasser är bara utslag av högmod eller dålig självkänsla.


Umgås en månad med ett gäng missbrukare, vad förväntar du dig? Du vet redan hur det kommer att se ut, eller hur?

Umgås sedan med en familj överklasspersoner som bor på något gods, vad förväntar du dig? Samma sak här, du vet redan hur de kommer att vara.

Enda klasskillnaden ligger in kunskap och medvetenhet, resten fungerar "efter sitt fack" och kategori. Det finns med andra ord ingen klasskillnad utanför kunskap och medvetenhet, bara fack och kategorier vi stoppas in i.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Vad är essensen i "överklass"

Inläggav Pilatus » 28 nov 2014 18:39

Antic skrev:Det finns med andra ord ingen klasskillnad utanför kunskap och medvetenhet, bara fack och kategorier vi stoppas in i.

Enligt sociologiska teorier studeras sådant som sociala identiteter, grupprelationer och -processer och social skiktning. Det är med andra ord högst relevant att tala om samhällsklasser. Många förnekar det genom att det finns mycket få direkt fattiga i vårt land. Det finns stora grupper som har det mycket bra och därför syns inte hierarkierna lika tydligt som då industrialismen var ung och lönearbetet gav en lön som till nöds gick att leva på.

Men det innebär ju inte att den ojämlika relationen mellan kapitalägare och lönearbetare har upphört. Sedan kan man alltid diskutera om det är bra, rättvist, moraliskt osv. Det är den politiska sidan av klassamhället.
Moderator

reflex
Inlägg: 1261
Blev medlem: 24 nov 2012 11:10

Vad är essensen i "överklass"

Inläggav reflex » 28 nov 2014 19:32

Pilatus skrev:
Antic skrev:Det finns med andra ord ingen klasskillnad utanför kunskap och medvetenhet, bara fack och kategorier vi stoppas in i.

Enligt sociologiska teorier studeras sådant som sociala identiteter, grupprelationer och -processer och social skiktning. Det är med andra ord högst relevant att tala om samhällsklasser. Många förnekar det genom att det finns mycket få direkt fattiga i vårt land. Det finns stora grupper som har det mycket bra och därför syns inte hierarkierna lika tydligt som då industrialismen var ung och lönearbetet gav en lön som till nöds gick att leva på.

Men det innebär ju inte att den ojämlika relationen mellan kapitalägare och lönearbetare har upphört. Sedan kan man alltid diskutera om det är bra, rättvist, moraliskt osv. Det är den politiska sidan av klassamhället.

Om det känns bättre för någon att indela människor i överklass och underklass så må väl så vara.
För min del föredrar jag en mer humanistisk människosyn.
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Vad är essensen i "överklass"

Inläggav Anders » 28 nov 2014 19:45

Antic skrev:
reflex skrev:På en viadukt som jag brukar passera står det "Klass mot klass, KFMLr" (om ingen har tvättat bort det)
Jag brukar bli irriterad
"klass mot klass", vaddå?
Det finns väl inga klasser, annat än i huvudet på vissa förtappade vänsterelement.
Det finns bara människor.
Jag har vid några tillfällen åhört diskussioner om vilka som ska räknas till den eller den klassen.
Varför ska man dela in människor i klasser? Varför skapa gränser där inga gränser finns?
Somliga studerar, får välavlönade jobb, investerar överskottet så att de får ännu mera pengar, går på teater och lyssnar på föredrag.
Andra skolkar i skolan, får låglönejobb om ens det, läser aldrig en bok, tar en öl istället och tittar på sport.
Beteenden, vanor och studiebegåvning går i arv. Barn går ofta i föräldrarnas fotspår. Barn gör som man gör, inte som man säger.
För den skull finns det ingen anledning att dela upp människor i "klasser". Tidigare i historien fanns faktiskt klasser, men det var under slaveriets tid.
Ingen större skillnad nu kanske man kan invända. Skillnaden är att vi säljer oss åtta timmar om dygnet istället för tjugofyra.
Den är ej slav som ej känner sig som slav, har jag läst nånstans. Det ligger mycket i det.
Att dela in människor i klasser är bara utslag av högmod eller dålig självkänsla.


Umgås en månad med ett gäng missbrukare, vad förväntar du dig? Du vet redan hur det kommer att se ut, eller hur?

Umgås sedan med en familj överklasspersoner som bor på något gods, vad förväntar du dig? Samma sak här, du vet redan hur de kommer att vara.

Enda klasskillnaden ligger in kunskap och medvetenhet, resten fungerar "efter sitt fack" och kategori. Det finns med andra ord ingen klasskillnad utanför kunskap och medvetenhet, bara fack och kategorier vi stoppas in i.

Vad bygger du detta på? Jag kan mer än de flesta(jodå) och är hur medveten som helst. Men det är en milsvidd skillnad på mej och på en person med halva min kunskap, men som är från en Familj. Tro mej, kunskap har inget med klass att göra. Klass har med förälderval att göra.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Vad är essensen i "överklass"

Inläggav Pilatus » 28 nov 2014 19:50

reflex skrev:
Pilatus skrev:Enligt sociologiska teorier studeras sådant som sociala identiteter, grupprelationer och -processer och social skiktning. Det är med andra ord högst relevant att tala om samhällsklasser. Många förnekar det genom att det finns mycket få direkt fattiga i vårt land. Det finns stora grupper som har det mycket bra och därför syns inte hierarkierna lika tydligt som då industrialismen var ung och lönearbetet gav en lön som till nöds gick att leva på.

Men det innebär ju inte att den ojämlika relationen mellan kapitalägare och lönearbetare har upphört. Sedan kan man alltid diskutera om det är bra, rättvist, moraliskt osv. Det är den politiska sidan av klassamhället.

Om det känns bättre för någon att indela människor i överklass och underklass så må väl så vara.
För min del föredrar jag en mer humanistisk människosyn.

Varför skulle inte sociologer kunna ha en humanistisk människosyn? Är det inte ett objektivt faktum att det finns människor som äger stora förmögenheter och att det stora flertalet inte äger några produktionsmedel eller andra tillgångar. Huset de bor i kanske?
Moderator


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 19 och 0 gäster