Vad är essensen i "överklass"

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Vad är essensen i "överklass"

Inläggav Pilatus » 13 dec 2014 20:00

Antic skrev:Vi har ingenting att säga till om i det stora hela.

Men skulle det vara en kontroversiell tanke som det är värt att ta strid om? Flertalet regeringar i världens länder känner till konsekvenserna av att tillgången på mineraler är begränsad, att haven inte kan förvandlas till en allmän soptipp och att de stora djuren i haven kommer att utrotas om inte var och en tar ansvar för utvecklingen.

Men många vill göra det enkelt för sig och få bidrag, eller få andra att göra jobbet åt sig. Det är som vanligt, flertalet sköter sig. Men några anser sig få göra undantag för sig själva.
Moderator

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Vad är essensen i "överklass"

Inläggav Antic » 14 dec 2014 19:10

Senaste klimatavtalet i Peru som blev klart igår var enligt experter ytterligare en besvikelse och det skulle behövas mycket hårdare åtgärder.

Du ser, bekvämlighet och prylar går före att rädda planeten. Det är bara för att man inte tänker i det stora hela.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Vad är essensen i "överklass"

Inläggav Algotezza » 14 dec 2014 19:57

Antic skrev:Senaste klimatavtalet i Peru som blev klart igår var enligt experter ytterligare en besvikelse och det skulle behövas mycket hårdare åtgärder.

Du ser, bekvämlighet och prylar går före att rädda planeten. Det är bara för att man inte tänker i det stora hela.



Beskriv hur det går till att "tänka i det stora hela". Inte i svepande ordalag då utan detaljerat tack. Vad ska man utgå från? var ska man börja för att rädda planeten? Eller du är nöjd med att konstatera att det går åt helvete?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Vad är essensen i "överklass"

Inläggav Antic » 16 dec 2014 22:50

Se allt som en enda lång kedja som fungerar ihop. Människor, djur och planeten själv. Genom att skada andra, skadar du dig själv. Genom att hjälpa andra, hjälper du dig själv. För ingenting fungerar oberoende av något annat.

Vi tänker ofta i termerna "just nu" och ser helst till oss själva. Så säger vi, vad gör det om 100 år. Men faktum är att ingenting går opåverkat av det som man gör även om det kanske inte märks på en gång.

Tänkte vi alla i de termerna så skulle vi se väldigt annorlunda på allt vi gör. Vi fokuserar på våra egna lagar och regler medan vi struntar blankt i de regler vi inte satt upp själva men som vi ändå får ta konsekvenserna av.

Typ, det är olagligt att slänga papper eller plast på stadens torg men fullt lagligt att skita ned hela atmosfären med avgaser. Osv osv. Vi människor behövde nog tänka efter vad som betyder mest för oss, är det pengar, industrier, konsumtion eller är det en frisk välmående planet och djur?

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Vad är essensen i "överklass"

Inläggav Algotezza » 17 dec 2014 08:50

Antic skrev:Se allt som en enda lång kedja som fungerar ihop. Människor, djur och planeten själv. Genom att skada andra, skadar du dig själv. Genom att hjälpa andra, hjälper du dig själv. För ingenting fungerar oberoende av något annat.

Vi tänker ofta i termerna "just nu" och ser helst till oss själva. Så säger vi, vad gör det om 100 år. Men faktum är att ingenting går opåverkat av det som man gör även om det kanske inte märks på en gång.

Tänkte vi alla i de termerna så skulle vi se väldigt annorlunda på allt vi gör. Vi fokuserar på våra egna lagar och regler medan vi struntar blankt i de regler vi inte satt upp själva men som vi ändå får ta konsekvenserna av.

Typ, det är olagligt att slänga papper eller plast på stadens torg men fullt lagligt att skita ned hela atmosfären med avgaser. Osv osv. Vi människor behövde nog tänka efter vad som betyder mest för oss, är det pengar, industrier, konsumtion eller är det en frisk välmående planet och djur?


Bra, där har du exempel på en del strategier du kan börja använda dig av redan nu.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Vad är essensen i "överklass"

Inläggav Antic » 17 dec 2014 12:18

Vi vill äta kakan och samtidigt behålla den. Men skall vi leva så här kan vi inte få båda, det blir att välja det som betyder mest för oss eller komma fram med en otroligt bra kompromiss som faktiskt fungerar.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Vad är essensen i "överklass"

Inläggav Algotezza » 17 dec 2014 14:57

Antic skrev:Vi vill äta kakan och samtidigt behålla den. Men skall vi leva så här kan vi inte få båda, det blir att välja det som betyder mest för oss eller komma fram med en otroligt bra kompromiss som faktiskt fungerar.


Vi får lära oss baka nya kakor. Och den som har flera får dela med sig. Kompromisser där båda vinner är svåra att komma fram till men enda möjliga vägen. Ingen vill förlora, allra minst sin bekvämlighet.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Vad är essensen i "överklass"

Inläggav Zokrates » 17 dec 2014 15:05

Ja vad sägs om barkbröd fulla av vitaminer?

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Vad är essensen i "överklass"

Inläggav Algotezza » 17 dec 2014 18:08

Zokrates skrev:Ja vad sägs om barkbröd fulla av vitaminer?



Skogs-Hilda bakar och säljer barkbröd. Tror inte det är billigt. Nåt för stenugnsmaffian, kanske, som omväxling till surdegs- och levainbröd?



Bild
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Vad är essensen i "överklass"

Inläggav klorofyll » 17 dec 2014 19:13

Antic skrev:Se allt som en enda lång kedja som fungerar ihop. Människor, djur och planeten själv. Genom att skada andra, skadar du dig själv. Genom att hjälpa andra, hjälper du dig själv. För ingenting fungerar oberoende av något annat.

Vi tänker ofta i termerna "just nu" och ser helst till oss själva. Så säger vi, vad gör det om 100 år. Men faktum är att ingenting går opåverkat av det som man gör även om det kanske inte märks på en gång.

Tänkte vi alla i de termerna så skulle vi se väldigt annorlunda på allt vi gör. Vi fokuserar på våra egna lagar och regler medan vi struntar blankt i de regler vi inte satt upp själva men som vi ändå får ta konsekvenserna av.

Typ, det är olagligt att slänga papper eller plast på stadens torg men fullt lagligt att skita ned hela atmosfären med avgaser. Osv osv. Vi människor behövde nog tänka efter vad som betyder mest för oss, är det pengar, industrier, konsumtion eller är det en frisk välmående planet och djur?

Jag tänker att om man själv gjorde rätt och fick någonting tillbaka känslomässigt av att leva så nära naturen det kan sägas rimligt - det måste ju vara så att man mår bäst av att göra det som är rätt - skulle inte andra då inse och ta efter...? Problemet är väl att få förstör mer än vad många bygger upp, exempelvis är det nog moraliskt tveksamt att köpa en smart telefon, tillverkad i ett fattigt land under dåliga förhållanden för arbetare och miljön. Jag vet inte om det ena utesluter det andra (?) men jag ser hellre en person som lever medvetet och rätt än en person som engagerar sig för att andra ska leva medvetet och rätt, samtidigt behövs båda typerna av personer, för vi måste samarbeta, annars går det inte. Om det är så att man inte möjligen kan fokusera helt på vad man själv gör och samtidigt engagera sig i vad andra gör så kan man ju inte göra mer än det ena eller något mitt emellan, alltså sitt bästa. Jag tror nämligen att många goda krafter ger upp i valet mellan att engagera sig eller göra något själv vid tanken på hur små utsikterna tycks vara att kunna förändra.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Vad är essensen i "överklass"

Inläggav Algotezza » 17 dec 2014 19:18

Ja, Klorofyll, jag tror också på det goda exemplet makt men inte på PK.

Fast är det inte lite PK idag att vara kritisk mot PK?
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Vad är essensen i "överklass"

Inläggav klorofyll » 17 dec 2014 19:43

Algotezza skrev:Ja, Klorofyll, jag tror också på det goda exemplet makt men inte på PK.

Fast är det inte lite PK idag att vara kritisk mot PK?

Jag tycker inte att uttrycket politiskt korrekt har någonting med den här diskussionen att göra för jag ser ingen anledning att misstro de som engagerar sig för miljön.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Vad är essensen i "överklass"

Inläggav Algotezza » 17 dec 2014 19:52

klorofyll skrev:
Algotezza skrev:Ja, Klorofyll, jag tror också på det goda exemplet makt men inte på PK.

Fast är det inte lite PK idag att vara kritisk mot PK?

Jag tycker inte att uttrycket politiskt korrekt har någonting med den här diskussionen att göra för jag ser ingen anledning att misstro de som engagerar sig för miljön.


OK. Diskussionen gäller iofs Vad är essensen i "överklass" främst, inte miljöfrågor.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Vad är essensen i "överklass"

Inläggav Anders » 17 dec 2014 22:49

Det finns allt grejer på den här sidan som går att koppla till avsaknad av underklassens fokus på den egna överlevnaden.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Vad är essensen i "överklass"

Inläggav Algotezza » 18 dec 2014 10:26

Anders skrev:Det finns allt grejer på den här sidan som går att koppla till avsaknad av underklassens fokus på den egna överlevnaden.


Har du detta fokus, menar du?
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster