Vad är "svenskhet"

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är "svenskhet"

Inläggav Pilatus » 29 jul 2016 20:35

Sceptisk skrev:Tror du att Svenskarna är religiösa för att de är medlemmar i en kyrka?

Det jag skrev var att mer än sex miljoner tillhör Svenska kyrkan (en evangelisk-luthersk folkkyrka). Det är den religion vi står närmast, som vi alla vet något om. Vad folk verkligen tror när det krisar, vet jag inte. Men jag skulle gissa att tämligen många tror på någonting, att livet inte är slut då det är slut, att de har en själ. Jo jag tror att många har föreställningar som kan betraktas som komna ur religionen. Vi firar Lucia, jul och vice män, Marias bebådelse, påsk mm. Om det verkligen var så som du säger, varför tar man då inte bort de röda dagarna ur almanackan? Är det bara för att fackföreningarna gillar arbetsfria dagar, tror du?

Om du frågar folk på gatan en solig dag bekymrar sig inte så många om Gud och kyrkan, du skulle få de svar du önskar. Men frågar du folk som har det jävligt en sömnlös natt, är sjuka i cancer eller kanske bara behöver hjälp med något, är det ju inte alldeles säkert att de är lika ointresserade.
Moderator

Sceptisk
Inlägg: 2520
Blev medlem: 15 dec 2006 00:33

Re: Vad är "svenskhet"

Inläggav Sceptisk » 29 jul 2016 21:18

Pilatus skrev:Om det verkligen var så som du säger, varför tar man då inte bort de röda dagarna ur almanackan? Är det bara för att fackföreningarna gillar arbetsfria dagar, tror du?
Den moderna Svensken har en infantil världsåskådning så kanske ligger det något i det. Traditioner är fina så länge de för med sig vissa fördelar. Vad dagarna egentligen betyder är det väl ingen som fäster någon större vikt vid, så länge det vankas god mat och dryck. Det är likadant med Svenska flaggan, vem bryr sig vad den representerar? Ett tag, det var kanske snart 30 år sedan, så trodde Svenskarna på riktigt att Svenska flaggan var en nazistsymbol. Det var de sedvanliga debatterna och protesterna från diverse vänsterfolk på TV och det tog ett antal år innan man kom fram till att den inte var det. Nuförtiden så används flaggan mer som utsmyckning, man fäster ingen nationalism eller fornstora dagar vid den alls. Den ser bara trevlig ut och i övrigt spelar dess mening ingen roll.

Om du frågar folk på gatan en solig dag bekymrar sig inte så många om Gud och kyrkan, du skulle få de svar du önskar. Men frågar du folk som har det jävligt en sömnlös natt, är sjuka i cancer eller kanske bara behöver hjälp med något, är det ju inte alldeles säkert att de är lika ointresserade.
Det är klart, för när döden närmar sig så börjar man inse att man plötsligt står där helt ensam. Det är ditt liv som är på väg att ta slut och vem har du att dela den upplevelsen med? När man bygger ett samhälle runt en bubbla om att livet är lattjo lajban hela tiden så är man desto mer ensam i de existentiella frågorna.

Sceptisk
Inlägg: 2520
Blev medlem: 15 dec 2006 00:33

Re: Vad är "svenskhet"

Inläggav Sceptisk » 29 jul 2016 21:43

Jag vill göra ett kort tillägg, att ifall man inte tar de existentiella frågorna på allvar då tar man inte heller människan på allvar.


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster