Vad är "svenskhet"

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Vad är "svenskhet"

Inläggav Pilatus » 24 jan 2015 14:30

voodoodoll skrev:Går ej att bli svensk, någonsin, om du är mörkhyad oavsett om flera generationers boende i Sverige.

Min egen erfarenhet säger mig att svenskheten mer är en mentalitet än vår nakna hud. Där jag arbetade fanns något hundratal nationaliteter och det var knappast meningsfullt att dra några slutsatser från folks utseende. Om klädkoden skiljer sig och religionen slår igenom vid lunchtid blir man först medveten om att skillnader finns.

Hudfärgen blir efter några generationer endast något som finns i generna. Ibland slår det igenom till barnen.

Jag är litet förvånad över betoningen av utanverket. Svenskheten handlar så mycket mer om integrationsgrad, anser i alla fall jag.
Moderator

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Vad är "svenskhet"

Inläggav freddemalte » 24 jan 2015 14:52

På avstånd kan säkert utseendet få en del att uppfatta personen som mer eller mindre svensk. Vid kommunikation och dialog spelar språket en allt större roll (ordförråd, brytning, intonation etc) och när man väl bekantat sig lite mer med personen kan nog vanor, beteenden, erfarenheter spela en roll i huruvida man uppfattar denne som svensk eller ej. När man lärt känna personen på djupet tänker man antagligen inte på det överhuvudtaget. Men nu gissar jag bara hur de som bryr sig om sådant tänker - för min del är det helt egalt huruvida en person är svensk eller ej, utan det är andra saker som oftast intresserar mig - t ex om personen har något intressant att säga . . .
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Vad är "svenskhet"

Inläggav Pilatus » 24 jan 2015 16:03

voodoodoll skrev:Har ni någonsin sett en neger jobba? Nej, inte jag heller.

Finns det några som slitit värre på de vitas plantager, bomullsfält, diamantgruvor och i de vita sydstatsbornas hem? Eller som bluessångare och jazzmusiker. Alice Bah Kuhnke arbetar som kulturminister, hennes far kommer från Gambia.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Vad är "svenskhet"

Inläggav Pilatus » 24 jan 2015 17:07

voodoodoll skrev:Din jämförelse haltar lite. Klart att negern arbetar som slav då han är tvungen, vem gör inte det.

Måste vi inte alla arbeta om vi skall kunna försörja oss och vår avkomma?

Nedan ett klipp från The New York Times, Mary M. Chapman den 29 dec 2008

Since millions of African-Americans began leaving Southern farms for Northern factories nearly a century ago in what is still known as the Great Migration, the destinies of many of them have been entwined with the auto industry’s.

Stephen McGee for The New York Times
"If it wasn't for the factory, the average black would not have been able to survive all these years." Claudia Perkins A daughter of auto industry employees, she has worked in the industry for 33 years
Moderator

reflex
Inlägg: 1261
Blev medlem: 24 nov 2012 11:10

Vad är "svenskhet"

Inläggav reflex » 25 jan 2015 10:00

Svenskheten sitter "i huvudet", det måste ni väl ändå hålla med om. Alla människor som finns här är invandrare. Tidigare fanns här endast ett kilometertjockt istäcke. Någon ursprungsbefolkning har aldrig funnits. Man kan givetvis dividera om vilka som kom hit först men svensk är den som känner sig som svensk.
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Vad är "svenskhet"

Inläggav Antic » 25 jan 2015 10:17

Jag blir ingen japan för att jag flyttar till Japan. Jag blir inte ens asiat.

Däremot blir jag japansk medborgare och kan kallas svensk-japan.

Det är stor skillnad på en infödd japan och att vara japansk medborgare som kommer från ett helt annat land från en helt annan plats i världen med helt andra traditioner och kultur.

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Vad är "svenskhet"

Inläggav Antic » 25 jan 2015 10:23

OS

Stafett 400*400 meter

Och för Japan har vi, Örjan Svensson. Tage Jonsson, Erik Johansson och Anders Nilsson som skall ta hem guldet för sin nation. Som vi alla vet är japaner ena rackare på att springa och tima växlingarna....dessa 4 har tränat med smörgåstårta i Tokyo.

Nuff said...

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Vad är "svenskhet"

Inläggav Pilatus » 25 jan 2015 11:21

reflex skrev:Alla människor som finns här är invandrare. Tidigare fanns här endast ett kilometertjockt istäcke. Någon ursprungsbefolkning har aldrig funnits.

När vi kom hit, som samlare och jägare fanns det inte någon här före oss. Då den skandinaviska halvön fylldes på med folk från norr och söder fanns ingen svensk, samisk eller norsk nation.

Immigranter kom långt senare, invandrare är personer som flyttar från ett land till ett annat för att bosätta sig där en längre tid, enligt folkbokföringen i Sverige minst ett år.
Moderator

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Vad är "svenskhet"

Inläggav Antic » 25 jan 2015 12:09

Hej alla tittare, jag heter Pjotr Tjajkovskij och ersätter Bosse Larsson några lördagar framöver. Och eftersom jag inte är så bra på svenska teckentolkas allt jag säger i nedre delen på er tv ruta.

Nu skall vi ha nygammalt och riktigt trevlig helsvensk underhållning för hela familjen.

Vi öppnar med knätofs och fioler runt granen med Yoshida Kogyo Kabushikikaisha, nyss kommen från Tokyo. Så skall vi ha gammal dalalek med Takahashi Minami, Feng Long Nankai och Zhao-Jun Wang innan vi övergår till dans runt midsommarstången med Kosodate Yurei där dansare från Algeriet bjuder på lilla grodorna och håller er på halster. Så skall Batoru Rowaiaru berätta om folkdanskläder från dalarna 1915.

Nej, tänkandet räcker inte...

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7795
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Vad är "svenskhet"

Inläggav Anders » 26 jan 2015 08:58

Svenskhet är det som infödingarna ser som svenskhet.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Caasi
Inlägg: 71
Blev medlem: 30 apr 2016 21:27

Re: vad är "svenskhet"

Inläggav Caasi » 11 jul 2016 21:34

svenskhet tillkommer dem som tillhör den etniska gruppen svenskar som delar språk, kultur, religion och kanske en del värderingar (politik, demokrati)
Här får du guldstjärna. Instämmer till fullo, för en gång skull.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: vad är "svenskhet"

Inläggav Pilatus » 11 jul 2016 22:45

Caasi skrev:
svenskhet tillkommer dem som tillhör den etniska gruppen svenskar som delar språk, kultur, religion och kanske en del värderingar (politik, demokrati)
Här får du guldstjärna. Instämmer till fullo, för en gång skull.

Tack Caasi, du kunde skrivit att citatet kom från mig, citatet daterat den 31 dec 2014 19:14 i denna tråd. Men varför instämmer du bara "för en gång skull"? Vad är det i det jag skriver som du inte kan instämma i, eller i alla fall kan fördra?
Moderator

Sceptisk
Inlägg: 2520
Blev medlem: 15 dec 2006 00:33

Re: Vad är "svenskhet"

Inläggav Sceptisk » 29 jul 2016 16:36

Bortsett från den etniska/genetiska historiken så är Svenskhet en mentalitet eller attityder och är i det avseendet inte annorlunda från något annat folk som levt oberoende under en längre period och utvecklat en unik mentalitet. Varje folk har sitt partikulära och speciella andliga tillstånd. Engelsmännen har sitt, Fransmännen har sitt, Tyskarna har sitt, Danskarna, Norrmännen och Finländarna m.fl har sitt och Svenskarna har sitt.

Så frågan är vad är Svenskarnas generella andliga tillstånd och vad har Svenskar för generell religiös eller filosofisk åskådning, osv.

Det verkar inte som att Svenskar har mycket till övers för Kristendomen. Judendomen är mer eller mindre okänd i Sverige och Islam intresserar inte många Svenskar nämnvärt. Kanske kan ett fåtal gravitera mot Buddhismen men det är inget som diskuteras speciellt ofta eller öppet. Religion är strikt en privatsak. Filosofiskt vet jag inte var Svenskarna befinner sig. Vi har inga större kända filosofer från Sverige och Svenskarna är generellt inte speciellt filosofiskt intresserade.

Ser man till den Svenska attityden så ser man att bland det viktigaste för Svenskar är att vara opretentiösa, vanliga och sorglösa. Man ska inte se sig som förmer än någon annan, man ska vara "vanlig" och man ska inte "grotta ner sig" eller "störa andra" med "sina problem" (märk väl hur det uttrycket brukar användas, för själv har man "inga problem"). Livet går ut på att leva och man ska inte tänka så mycket.

Det går nog att beskylla Svensk mentalitet för att vara glättig och ytlig. Det finns inga problematiseringar av existentiell natur i Svenska diskussioner, inga ifrågasättanden av sakers tillstånd, det ska vara lättsamt, det får inte vara "för svårt" eller bli "för allvarligt" för sådant skrämmer. Det är oroande att tänka på och tala om hur saker och ting verkligen är för Svensken har inget försvar mot detta. Svensken vill tro att livet är gott, att alla människor är goda och att livet är problemfritt. Att alla ska ha det bra är Svenskens definition på meningen med livet och grunden för all Svensk rättvisa värd namnet, så om någon är ledsen så är det för att den personen har blivit orättvist behandlad oavsett vad det kan ha handlat om. Att någon skulle kunna utnyttja läget och spela ledsen för att vinna fördelar föresvävar inte en svensk överhuvudtaget, för det spelar ingen roll, en sådan person är bara missförstådd ändå, alla förtjänar att vara lyckliga i Sverige, självförverkligandets land.

Med sin sorglöshet finns inget socialt incentiv för Svensken att utveckla sitt själsliv eller sitt kritiska omdöme, vilket nog kan vara en anledning till att Sverige producerat så få filosofer. Svensken är inte dum, men han är fångad i ett garn av kulturella påståenden och åsikter som går ut på att vanlighet är den högsta sociala dygden och att livet är problemfritt. Därmed så är Svensken handikappad och förhindrad av sin egen kultur till att tänka kritiskt om tillvaron. Det är skrämmande att gå från total social inklusion där självbilden är ett allomfattande "vi vanliga som tar livet med en klackspark" till att se tillvaron som den verkligen är och att se människor som de verkligen är.

Finns det något som är i större behov av en filosof än en sådan kultur och mentalitet? Faktum är att Svensken befinner sig i helvetet och vägrar inse det, vågar inte förstå det och har inte heller några begrepp för att förklara det. Det andliga tillståndet hos "gemene Svensk" är vidrigt kort sagt och Svenskar behandlar varandra som skit. Ett land i upplösningstillstånd och Svensken vägrar, verkligen totalvägrar med all kraft och list att inse fakta och då man vägrar inse fakta så vet man inte heller hur man ska kunna hantera tillvarons problem.

Kanske handlar det om kosmisk rättvisa. Svenskens öde är som att sorglös vandra längs efter avgrunden och i sitt förnekande av tillvarons lidande och död själv låta sig falla utefter stupet med ett leende.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är "svenskhet"

Inläggav Pilatus » 29 jul 2016 17:25

Sceptisk skrev:Så frågan är vad är Svenskarnas generella andliga tillstånd och vad har Svenskar för generell religiös eller filosofisk åskådning, osv.

Det måste väl gå att svara på, mer än sex miljoner tillhör Svenska kyrkan (en evangelisk-luthersk folkkyrka),
vår filosofiska åskådning är något svårare att få grepp om, vi får kanske titta bakåt från reformationen, stormaktstiden och dess slut, näringar som jordbruk och industrialism och dess stora tillbakagång. Numera tjänster, skogsbruk, industri samt gruvdrift.

Vi arbetar, är ibland litet tunga i sinnet, äter husmanskost och dricker sprit och öl. Hygglig kulturell nivå (mycket idrott och musik) och vi strävar hela tiden mot goda mål som jämställdhet och rättvisa. Vi är seriösa och kanske litet naiva som gärna tror människor om litet för gott.

Och som redan sagts: svenskhet tillkommer dem som tillhör den etniska gruppen svenskar som delar språk, kultur, religion och kanske en del värderingar (politik, demokrati).

Det är i alla fall betydligt mer än Mona Sahlins "Jag har ofta fått den frågan men jag kan inte komma på vad svensk kultur är. Jag tror att det är lite det som gör många svenskar så avundsjuka på invandrargrupper. Ni har en kultur, en identitet, en historia, någonting som binder ihop er. Och vad har vi? Vi har midsommarafton och sådana ”töntiga” saker." (2002)
Moderator

Sceptisk
Inlägg: 2520
Blev medlem: 15 dec 2006 00:33

Re: Vad är "svenskhet"

Inläggav Sceptisk » 29 jul 2016 19:50

Pilatus

Tunga i sinnet? Religiösa? Var får du det ifrån? Enligt en Gallupundersökning i frågan hur viktig folk tycker att religionen är rankar sig Svenskarna på andra plats i världen näst efter Estland i hur oviktig religionen är. 82% av Svenskarna svarade att religionen är helt oviktig för dem medan 17% svarade att den är viktig. Tror du att Svenskarna är religiösa för att de är medlemmar i en kyrka? Svenskarna ser på kyrkan som ett ställe man går till när det är bröllop och begravningar, i övrigt kan det kvitta.

Den filosofiska åskådningen är dominerat av vänstervärderingar dvs kollektivism, kritik mot religion, relativism och subjektivism. Tron på en objektiv sanning är svårt att få gehör för i detta landet. Det som är av mer värde är att passa in i gruppen, vara likadan som alla andra, alltså vara "vanlig" och inte tänka så mycket och inte vara för frispråkig eftersom det gör folk obehagliga till mods och vinner ändå inte något gehör för allt sådant glöms bort i de sorglösa dimmorna. Ingen har lust att ta upp en frisinnad tråd och diskutera vidare, av rädsla för att inte bli accepterad, eftersom ärlighet och frispråkighet inte belönas utan ignoreras och förkastas.

Du tycker jämlikhet är ett gott mål att sträva mot. Låt mig förklara en sak, jämlikhet är ingen dygd. Jämlikhet är enbart ett tillstånd där det inte råder några skillnader. De enda som kan tycka att ett sådant tillstånd är en god sak är någon som antingen är väldigt avundsjuk på andra eller rädd för att själv inte bli socialt accepterad.


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 49 och 0 gäster