Vad är "svenskhet"

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

reflex
Inlägg: 1261
Blev medlem: 24 nov 2012 11:10

Vad är "svenskhet"

Inläggav reflex » 15 dec 2014 11:43

Apropå en aktuell diskussion i media.
Hur man definierar en svensk? Kanske så här:
Svensk är man när man alltid håller på Sverige när det gäller idrott?
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

vad är "svenskhet"

Inläggav Algotezza » 15 dec 2014 14:53

reflex skrev:Apropå en aktuell diskussion i media.
Hur man definierar en svensk? Kanske så här:
Svensk är man när man alltid håller på Sverige när det gäller idrott?



Jag är ointresserad av idrott. Hejar inte på någon. Så jag är nog inte svensk.

Svensk är väl annars var och en som seriöst vill kalla sig så.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
mullback
Inlägg: 230
Blev medlem: 08 aug 2005 21:16
Ort: Somewhere

vad är "svenskhet"

Inläggav mullback » 15 dec 2014 16:29

klaga gnälla gny och fika tycker jag är mer vanligt förekommande här än i exempelvis Norge där jag bodde i 12 år.

när man väljer att diskutera istället för att göra - tänker på Dansken som tröttnade på Svenskarnas grubblande över Öresundsbrons vara eller icke vara då det begav sig. Dansken började bygga en ö för ändamålet när svensken var på möte.

Jag är säkert lite elak här.

Jag undrar om det är en I-landsfluga när man hör uttryck som: "hur tänkte du där"? etc
Eller är det typiskt för Sverige?

För att inte tala om det ständiga malandet över ett akutellt ämne vad det vara månde? t.ex i media.
Människan är en tid och sen blir hon gräs och frid.
Nils Ferlin

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

vad är "svenskhet"

Inläggav Algotezza » 15 dec 2014 19:50

mullback skrev:klaga gnälla gny och fika tycker jag är mer vanligt förekommande här än i exempelvis Norge där jag bodde i 12 år.

när man väljer att diskutera istället för att göra - tänker på Dansken som tröttnade på Svenskarnas grubblande över Öresundsbrons vara eller icke vara då det begav sig. Dansken började bygga en ö för ändamålet när svensken var på möte.

Jag är säkert lite elak här.

Jag undrar om det är en I-landsfluga när man hör uttryck som: "hur tänkte du där"? etc
Eller är det typiskt för Sverige?

För att inte tala om det ständiga malandet över ett akutellt ämne vad det vara månde? t.ex i media.


Ja, kverulans är en svenska paradgren. Förr var det avundsjuka sa man. "Den kungliga svenska avundsjukan."

Är det för övrigt rätt historieskrivning ang. Pepparholm? Tror inte man började bygga den från dansk sida utan ett beslut om att bron skulle bli av och inte heller utan svenska pengar.

Alla media mal väl på sitt sätt i olika länder...

Typiskt svenskt är dock, tror jag, att i stället för analys av det rådande läget spekulera kring vad det kan bli i framtiden...

"Hur tänkte du där?" är en psykologiserande klyscha. För några årtionden sedan handlade det om "att uppleva det som..." ditt och datt.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

vad är "svenskhet"

Inläggav Anders » 15 dec 2014 19:54

Svear och götar sen åtminstone tre kronors brand. Och röd vid 5 minuters solkontakt.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

vad är "svenskhet"

Inläggav Algotezza » 16 dec 2014 08:35

Anders skrev:Svear och götar sen åtminstone tre kronors brand. Och röd vid 5 minuters solkontakt.


Gäller det för alla du vill kalla svenska? Och de som inte kan definieras så - är inte svenska?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

vad är "svenskhet"

Inläggav Pilatus » 16 dec 2014 09:27

Äldre Västgötalagen från 1280-talet är ett tidigt exempel på svenska skrivet med det latinska alfabetet. Den första riksdagen brukar sägas vara Arboga möte år 1435. 1541 fick vi Biblia på Swensko. Lilla katekesen trycktes troligen på svenska 1544.

Det finns en nation,Konungariket Sverige, vi har ett språk, en historia, litteratur och konst, traditioner och kanske ett svenskt kynne.

Känner vi oss delaktiga i denna svenskhet, med dess sedvänjor och historia är vi förstås svenskar. Alla kommer vi ju någonstans ifrån, och våra rötter finns kanske mycket långt tillbaks som en "invandrare". Moderna populationsgenetiska studier visar att dagens svenskar i hög utsträckning härstammar från den mesolitiska jägar- och samlarbefolkningen. Alltså att norden började befolkas i samband med att landisen drog sig tillbaks.

Migration har alltid förekommit och efterhand blir de som flyttar hit en del av svenskheten. Hur kulturpåverkande migrationen är kan diskuteras, men den påverkar givetvis. Det är väl vare sig bra eller dåligt, det är ett fenomen som vi försöker att anpassa oss till. Om integrationen tillåts fungera smidigt, är det antagligen inte något som påverkar det vi uppfattar som vår svenskhet negativt.

Men problem kan ju ändå uppkomma om antalet bostäder är otillräckligt, om arbetsmarknaden fungerar dåligt, om kulturella skillnader gör att integrationen hejdas. T ex har sharia vid några tillfällen tillämpats i Sverige där parterna har anknytning till islamisk rätt. I ett mål avgjort av Hovrätten över Skåne och Blekinge om underhållsbidrag och mohar (brudpenning) till en make bosatt i Israel har detta prövats enligt lagen i Israel, eftersom den underhållsberättigade hade hemvist där. I detta fall skedde prövningen enligt 1917 års osmanska familjelagstiftning (Ottoman Family Law), som ansågs gälla för muslimska trosbekännare i Israel.

Med en invandring anpassad till vår förmåga att ta väl hand om dem som kommer hit är "svenskheten" stabil nog. Om problem trycks ner och systematiskt förnekas uppstår spänningar. Det blir i sådana fall mycket enkelt för politiska rörelser på ytterkanterna att exploatera den segregerade verklighet som blir gemene mans vardag.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

vad är "svenskhet"

Inläggav Algotezza » 16 dec 2014 11:30

Som svensk är man inte sällan blind för eller omedveten sin svenskhet tills man konfronteras med det som kontrasterar mot denna.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

vad är "svenskhet"

Inläggav Zokrates » 16 dec 2014 16:07

2014 var svensken en nyfiken helidiot som ville veta om grannarna begått brott genom CIA/kGB/maffiasajten lexbase,
hade sexuella smygfantasier om Conchita Wurst,fick dåligt samvete och funderade på att göra ett Robin Williams avslut.

http://www.svt.se/kultur/arets-soktrender-2014

Shit, jag är inte svensk!

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

vad är "svenskhet"

Inläggav Algotezza » 17 dec 2014 08:46

Zokrates skrev:2014 var svensken en nyfiken helidiot som ville veta om grannarna begått brott genom CIA/kGB/maffiasajten lexbase,
hade sexuella smygfantasier om Conchita Wurst,fick dåligt samvete och funderade på att göra ett Robin Williams avslut.

http://www.svt.se/kultur/arets-soktrender-2014

Shit, jag är inte svensk!


Ingen jag känner sysslade med det. Antar att jag lever i min egen osvenska sfär.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

vad är "svenskhet"

Inläggav Anders » 20 dec 2014 11:52

Algotezza skrev:
Anders skrev:Svear och götar sen åtminstone tre kronors brand. Och röd vid 5 minuters solkontakt.


Gäller det för alla du vill kalla svenska? Och de som inte kan definieras så - är inte svenska?

Absolut!
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

vad är "svenskhet"

Inläggav Zokrates » 20 dec 2014 12:51

Jag är 100% skandinav så länge som jag inte hittar bevis för annat åtminstone ned till 1600 talet,
garanterat ned till 1400 talet på de få jag hittat, visst blir det en del danskar och norrmän däromkring,
och längre tillbaka någon finska gift med någon hövding, än längre tillbaka ett antal slaviska kvinnor gifta
med nordiska kungar och liknande, men den bakgrunden delar ju de flesta etniska svenskar, om inte alla!
Fem led innebär 63 personer, sex led 127 personer, därefter börjar det uppstå hål, dvs att det tar stopp
i en del led, men så långt är jag garanterat etnisk svensk på pappret.

Sedan har vi ju det här med beteende, ärligt talat tål jag knappt personer som beter sig som renodlade
svenskar.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

vad är "svenskhet"

Inläggav Anders » 20 dec 2014 18:20

Nejdå, men om man skulle försöka sig på en definition (även om det finns en värdighet i att sitta kvar under korkeken med en god bok då de andra drar till stranden) så är nog "svenskhet" lite väl snävt. Finns nog snarare en kulturtradition i Norra europa. Lite mindre familjen, lite mer du själv (dumma jävel istället för Hijo de Puta, mycket stolt över att den svordomen inte finns på svenska). Lite mer arbetsamhet än gemyt, inte så mycket influerade av det här klientsystemet som romarriket hade. Kvinnofrid, jämlikhet, sekularitet. Lite så, kanske?

Sen finns ju någon romantisk tillbakablick till "Hallå bilist" på Amazonens bilradio, åka ut med familjen och fika i en skogsbacke med termos på rutig filt hos en del, kan erkänna att jag är lite färgad av de åren. Den här grymma förbättringen av standard för småfolk från 30 fram till 60- talet under slippande av världskrig skapade en positiv framtidstro.

Jag bjöd morsan på middag för lite sen, lättare få förtroligt samtal då, måste skilja föräldrarna åt. Pumpade henne lite på kvinnorollen, hon övergav som många av 30-talistkvinnorna sitt daytimejob för att bli hemmafru. Och visst är hon lite avundsjuk på min hustrus karriär, men samtidigt så kostaterade hon att min gamla familj på många sätt levde ett lättare liv än den jag har nu. På ett sätt var hon inte avundsjuk alls. Om det här sista nu säger nåt om "svenskhet" vet jag inte, men det finns i vår historia.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

vad är "svenskhet"

Inläggav Algotezza » 20 dec 2014 18:52

Anders skrev:
Algotezza skrev:
Anders skrev:Svear och götar sen åtminstone tre kronors brand. Och röd vid 5 minuters solkontakt.


Gäller det för alla du vill kalla svenska? Och de som inte kan definieras så - är inte svenska?

Absolut!


Jag rodnar inte så lätt i solen... Har väl lite andra gener då... Vallonblod...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

vad är "svenskhet"

Inläggav Anders » 20 dec 2014 23:15

Algotezza skrev:Jag rodnar inte så lätt i solen... Har väl lite andra gener då... Vallonblod...

Lyckos !
Min dotter blir brun också.också vallonblod.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster