Invandringen

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17384
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Invandringen

Inläggav Pilatus » 05 feb 2015 09:40

Antic skrev:Det som är bra med det är...

Tvång kan inte vara bra. Skall vi slopa det kommunala självstyret? Skall all makt centraliseras till några maktfullkomliga ministrar? Vi är ju för subsidiaritetsprincipen i Europa, men då det kommer till Ylva Johansson säger hon att det inte är så petigt med sådana principer.
Moderator

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Invandringen

Inläggav Antic » 05 feb 2015 10:07

Skulle jag resonera som de andra...

Vadå, humanitet går väl före, varför skulle du ha det bättre? Vi måste ta emot invandrare och då får alla offra sig lite.

Ungefär så...

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17384
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Invandringen

Inläggav Pilatus » 05 feb 2015 10:44

Antic skrev:Vadå, humanitet går väl före, varför skulle du ha det bättre? Vi måste ta emot invandrare och då får alla offra sig lite.

Jag förstår inte hur Ylva Johanssons förslag till tvång går ihop med en välvillig flyktingmottagning.

Det vore bättre att rikta ljuset mot Europaparlamentet och försöka utreda möjligheterna för att fler länder skall kunna ta emot flyktingar. Kanske är det så att många länder är pressade av hög arbetslöshet och andra problem som gör det svårt för dem att öppna för asylsökande i stor skala. Något borde kunna göras för att låsa upp rädslan för att blanda etniciteter.

Ett annat sätt är ju att försöka lösa problemen där de uppstått. Världens ledare är ju inte några dumbommar och skulle de ha något att vinna på att mosa till IS, så skulle de göra det. Jordaninen har tvingats inse att IS måste bekämpas aktivt, mordet på förstelöjtnant Muâadh al-Kasasibah var alltför barbariskt. Jag antar att fler länder ansluter sig i den kampen.
Moderator

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Invandringen

Inläggav Zokrates » 05 feb 2015 10:50

Till och med en pappa till en Is terrorist tror att svenska staten är med på noterna.

– Jag tror att myndigheterna vill att de ska dö där nere, istället för att få tillbaka dem.
De är svenskar och födda här, man kan inte bara strunta i sina medborgare även om
de har gjort ett dåligt val i livet.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/abc ... der-for-is

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Invandringen

Inläggav Antic » 05 feb 2015 11:32

Pilatus skrev:Jag förstår inte hur Ylva Johanssons förslag till tvång går ihop med en välvillig flyktingmottagning.


Därför att flyktingmottagningen fungerar dåligt pga att vissa kommuner får ta emot på tok för många medan andra inte tar emot några alls. Och då blir det varken någon fungerande eller välvillig flyktingmottagning.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Invandringen

Inläggav Johan Ågren » 05 feb 2015 11:45

Absolut, alla områden måste ta sitt ansvar och hjälpa till, inte enbart vissa länder eller orter. Jag var livrädd för befolkningsökningen när jag var liten. Det och kärnvapenkrig. Vi planerar idag inte för global befolkningsökning och globala lösningar. Att stänga gränser och agera nationalistiskt kommer att urarta i krig framöver, och det är ännu sämre än att handskas med de konflikter som uppstår när människor möts över gränserna. Vi måste se det stora hela här så att vi inte ser oss blinda på problem som är relativt sett små. Folk borde spela strategispel mer så att de lägger upp långsiktiga planer.

Men för att bli konkret vad debatten främst handlar om (förutom rent rasistiska yttringar), så är det högerpolitik att peka på konflikter och tillkortakommanden med statlig humanitär politik. Självklart finns det resurser, men dessa resurser sitter inte vanliga arbetare på, utan några få procent rika människor som ogärna vill dela med sig. När människor då säger "vi har inte råd" så är det först de människor som har mest råd som yttrar detta, och dessa lyckas i sin tur övertala vanligt folk om att grundproblemet är för kostsamma statliga insatser som, skola, omsorg, kultur och asylpolitik. Högerdiskursen är väldigt stark idag i Sverige, inte minst för att vi ser till utvecklingen i USA som värdereferens. Är vi lagda åt vänster så löser vi problemet i andra änden, inte genom att ta av de redan utsatta.

När jordens befolkning ökar som den gör, och konflikter uppstår då stater och grupper slåss om makt och kontroll av resurser, så krävs övergripande strategier som helst ska komma frivilligt. Annars så kommer vi att hamna under liknande tvång som den i Kina. Att kämpa om resurser och genom kontroll och makt säkra en begränsad population är inte ett hållbart scenario. I det fallet är USA den värsta skurkstaten, och den har rustat sig för att komma undan med det.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Invandringen

Inläggav Johan Ågren » 05 feb 2015 11:55

Antic skrev:
Pilatus skrev:Jag förstår inte hur Ylva Johanssons förslag till tvång går ihop med en välvillig flyktingmottagning.


Därför att flyktingmottagningen fungerar dåligt pga att vissa kommuner får ta emot på tok för många medan andra inte tar emot några alls. Och då blir det varken någon fungerande eller välvillig flyktingmottagning.


Att det är obekvämt att ta emot asylsökande är i grunden något bra. Jag avskyr tanken på att hjälpsökande människor ska tillföra något positivt för de som hjälper dem. Först när vi ser hur snedfördelningarna och orättvisorna ser ut i världen så kan vi börja utarbeta globala strategier att lösa dessa. Till dess ska flyktingströmmarna vara en påminnelse om att problemet inte är löst. Alla i Sverige måste dock få ta del av problematiken, inte bara några få orter. Resurser ska tilldelas detta i ökande grad, och resurserna ska tillkomma genom ökad beskattning av de som faktiskt har pengarna. Inte tas från andra utsatta. Och de som har pengar ska inte kunna köpa sig fria och leva i någon falsk idyll.

Och tycker folk det är skräpigt i sina bostadsområden så skulle de se hur det ser ut i de områden där dessa människor har flytt ifrån.

Bild

Bild

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Invandringen

Inläggav Antic » 05 feb 2015 12:12

Johan Ågren skrev:Att det är obekvämt att ta emot asylsökande är i grunden något bra. Jag avskyr tanken på att hjälpsökande människor ska tillföra något positivt för de som hjälper dem. Först när vi ser hur snedfördelningarna och orättvisorna ser ut i världen så kan vi börja utarbeta globala strategier att lösa dessa. Till dess ska flyktingströmmarna vara en påminnelse om att problemet inte är löst. Alla i Sverige måste dock få ta del av problematiken, inte bara några få orter. Resurser ska tilldelas detta i ökande grad, och resurserna ska tillkomma genom ökad beskattning av de som faktiskt har pengarna. Inte tas från andra utsatta. Och de som har pengar ska inte kunna köpa sig fria och leva i någon falsk idyll.

Och tycker folk det är skräpigt i sina bostadsområden så skulle de se hur det ser ut i de områden där dessa människor har flytt ifrån.

Bild


Se man på, det där var nästan som om jag själv skrivit det om du läst mina inlägg i forumet angående orättvisor där de 80 rikaste äger mer pengar ihop än den fattigare delen av halva jordens befolkning. Där håller jag med dig.

Det finns de som har så vackra ord om att hjälpa flyktingar, missbrukare och fattiga, men de vill aldrig ha dem i närheten där de själva bor. Jag har haft både tunga missbrukare, kriminella och flyktingar som grannar så jag vet vad det innebär. En flyktingpolitik där bara vissa kommuner skall ta emot medan andra inte vill ta emot några alls kommer aldrig att fungera därför förstår jag varför man vill tvinga kommuner att ta emot och hjälpa till. Annars blir det som här, överbelagt och kaos.

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Invandringen

Inläggav Antic » 05 feb 2015 12:32

26 orter finns på listan över kommuner som tar emot många asylsökande, men som enligt Migrationsverkets upphandlingsmodell kan ta emot fler.
http://www.samtiden.nu/9615/kommunerna- ... nyanlanda/

En julmarknad på torget hade fler arabiska än svenska besökare. Ändå skall vi ta emot fler.

Det du Pilatus. Kom igen när du är i den sitsen själv. Då förstår du varför jag inte är emot att fler kommuner får hjälpa till och avlasta oss lite.
https://www.facebook.com/pages/%D8%A7%D ... ef=profile

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Invandringen

Inläggav SigurdV » 05 feb 2015 13:20

Vi KAN hjälpa dem om vi ger upp tanken att "integrera" dem!

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17384
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Invandringen

Inläggav Pilatus » 05 feb 2015 13:34

Antic skrev:Det du Pilatus. Kom igen när du är i den sitsen själv. Då förstår du varför jag inte är emot att fler kommuner får hjälpa till och avlasta oss lite.

Det är till hälften en god tanke att de som har det gott ställt delar med sig till dem som lider brist på allt. Det har givetvis med tanken på rättvisa att göra. Och det blir alltid litet extra bra om det är de rika som åläggs att betala.

Den andra halvan tycks du undvika att beröra. Att allt det goda nödvändigtvis skall genomföras med tvång. Genom tvingande lagar. Vad slags samhälle skapar det? Hur starka önskar de "demokratiska" politikerna att SD (och den svans av halvfascister som finns i deras kölvatten) skall tillåtas bli?

Jag tror inte på det. Problemen i Mellanöstern kan inte lösas genom att folket flyr till Europa. Tråkigt nog har människor en tendens att ta med sig sina problem dit de flyttar, om inte en god integrationspolitik kan bryta de gamla mönstren. Världssamfundet måste förstå att konflikterna måste lösas på plats. Bashar al-Assad har inte varit någon god ledare. Oberoende organisationer som Human Rights Watch och Amnesty International har flertalet gånger rapporterat om hur Bashars regim och den hemliga polisen systematiskt torterar, fängslar och dödar motståndare till regimen. Naturligtvis blir folk upprörda och börjar bråka.
Moderator

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Invandringen

Inläggav Zokrates » 05 feb 2015 14:07

Tänk dig en familj med tio barn, som succesivt börjar dela upp sig två och två tills dessa barn är fem grupper,
som därefter först verbalt börjar trakassera varandra för att därefter ge igen med tillhyggen varpå de efter
det faktiskt försöker mörda varandra. Om ingen vuxen är där och övervakar dem så slutar det med mord.

Kanske borde den vuxne låta barnen slå ihjäl varann, kanske borde den vuxne försöka omvända barnen,
kanske borde den vuxne sära på barnen genom att låta några flytta? Kanske är det enda sättat att få dem
att sluta slåss att den vuxne agerar extremt auktoritärt?

När det gäller en del platser i världen så är det ungefär så här illa det ser ut, tvångsförflyttningar av folk,
ockupationer, nya gränslinjer, religioner som fått olika inriktningar, orsakerna är många, ibland allt och
mer därtill, men splittrade folk kräver oftast en stark ledning, den auktoritära fadern, som Tito i det
forna Jugoslavien, ta bort ledaren och allt brakar loss och faller samman. Kanske borde de slå ihjäl
varann, med tiden löser det sig nog, vi kan vänta, i 2000 år, eller? Diktatorn, tyrannen har faktiskt
ett visst berättigande om förhållandena är sådana att alternativet är en evighetskamp om makten.

Saddam var bra för Irak, Kaddaffi var bra för Libyen, Assad är bra för Syrien, för alternativet är ju
annars att sära på folken, tvångsförflyttningar, med evighetslandslösa folkrester som följd, hur länge
skall Romerna behöva vara statslösa? För alltid!

Demokrati är till för den civiliserade skötsamma familjen, diktatorn för den missanpassade våldsamma
familjen. Räknat i lägst förtryck och dödstal är tyrannen det bästa alternativet, även om det innebär
att leva under en hotbild om alternativet till att ta bort denne innebär decennier av krig, där tyrannens
tusentals offer nu bortväxlas mot hundratusentals eller miljoner.

Jag dör hellre stående än lever på knä, visst, säg det till de miljoner som nu är på flykt i Syrien och se
vad de helst skulle valt med facit i hand. De flesta syrianer saknar faktiskt det de hade innan, det
fanns i varje fall ett liv, en viss trygghet, en stabilitet, det mesta fungerade trots Assad.

Säg det till Libyerna som nu har ett par klanledare som hänsynslöst försöker bli herremän på täppan,
ett land som gick från att alla hade jobb, bostad, gratis utbildning, sjukvård, subventionerad mat
och vatten, allt bekostat av oljepengar, men nu inte har ett jävla piss, samt att oljepengarna endast
går till ett fåtal personer istället för till folket. Men Kaddaffi och Assad roffade ju oxå åt sig..
Visst, men de har haft vett att se till att dela ut tillräckligt mycket för att göra en positiv skillnad.

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Invandringen

Inläggav Antic » 05 feb 2015 14:09

Pilatus skrev:Det är till hälften en god tanke att de som har det gott ställt delar med sig till dem som lider brist på allt. Det har givetvis med tanken på rättvisa att göra. Och det blir alltid litet extra bra om det är de rika som åläggs att betala.

Den andra halvan tycks du undvika att beröra. Att allt det goda nödvändigtvis skall genomföras med tvång. Genom tvingande lagar. Vad slags samhälle skapar det? Hur starka önskar de "demokratiska" politikerna att SD (och den svans av halvfascister som finns i deras kölvatten) skall tillåtas bli?

Jag tror inte på det. Problemen i Mellanöstern kan inte lösas genom att folket flyr till Europa. Tråkigt nog har människor en tendens att ta med sig sina problem dit de flyttar, om inte en god integrationspolitik kan bryta de gamla mönstren. Världssamfundet måste förstå att konflikterna måste lösas på plats. Bashar al-Assad har inte varit någon god ledare. Oberoende organisationer som Human Rights Watch och Amnesty International har flertalet gånger rapporterat om hur Bashars regim och den hemliga polisen systematiskt torterar, fängslar och dödar motståndare till regimen. Naturligtvis blir folk upprörda och börjar bråka.


Det är de rika som har medlen att göra det, ändå är det de som är mest fjärran från att göra det. Tvärtom, det är oftast de som inte har så mycket som hjälper till, för de vet vad de är att hamna i en svår sits själva.

Anta att vi åker ned och sopar rent i mellanöstern, det kommer inte finnas mycket kvar sen och bilder från en del nyss återtagna städer ser nästan ut som Berlin gjorde 1945, bilder från Kobane var ingen vacker syn. Det räcker med att få lite uppvisning från IS och Boko Haram för att man skall få en god ide om varför folket flyr hals för huvud.

Det säger jag inte mycket om och hade nog flytt själv om jag bott där. Däremot är det inte rätt att det här landet skall ta emot långt fler än något annat land. De kan gott avlasta oss lite och ta emot lite fler de också. Samma sak med kommunerna där vissa får ta emot massor medan andra knappt tar emot några.

Släng ut IS tillsammans med Assad, släng ut Boko Haram också. Innan dess lär det bara bli fler och fler som flyr. Vi borde åka ned dit alla västländer och sätta punkt en gång för alla för det är dessa tre som gör att vi får ta emot så mycket otroligt många flyktingar. Det kan vi tacka IS, Boko Haram och Assad för. Samtliga av dem borde buras in.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Invandringen

Inläggav Zokrates » 05 feb 2015 14:28

Och vad skall vi göra med våra så kallade demokratiska ledare som sitter på sina feta arslen och tryggar
sin egen framtid, men skiter i folkets? Ska vi be någon asiatisk grupp komma hit och kasta ut dem med
våld? Vi är ju mer än mindre fast i ett riggat system där de folkvalda agerar medlöpare i ett totalt
korrumperat system styrt av finanseliten med pådrivande statsskulder, skenande fastighetsbubbla,
lånekaruseller, storföretag som nolltaxerar, ett rent ockeraktigt skatteförtryck med skatt på skatten,
fifflande politiker på både statlig som kommunal nivå, där myndighetsutövande maktmissbrukare med
ett totalt empatilöst byråkratiskt förhållningssätt mot befolkningen utövar förtryck, samt en massiv
övervakning som överträffar något totalitärt land i historien sett till befolkningsfördelning, vad göra?

Vi kan ju inte rösta bort demokratin som låtit sig fördärvas, tar vi till våld så finns det fan resurser här
med precis som i Syrien, att slå ned folket, tror du verkligen att de tänker låta någon hota deras vinster
och intressen?

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Invandringen

Inläggav Antic » 05 feb 2015 14:33

Zokrates skrev:Och vad skall vi göra med våra så kallade demokratiska ledare som sitter på sina feta arslen och tryggar sin egen framtid, men skiter i folkets? Ska vi be någon asiatisk grupp komma hit och kasta ut dem med våld? Vi är ju mer än mindre fast i ett riggat system där de folkvalda agerar medlöpare i ett totalt korrumperat system styrt av finanseliten med pådrivande statsskulder, skenande fastighetsbubbla, lånekaruseller, storföretag som nolltaxerar, ett rent ockeraktigt skatteförtryck med skatt på skatten, fifflande politiker på både statlig som kommunal nivå, där myndighetsutövande maktmissbrukare med ett totalt empatilöst byråkratiskt förhållningssätt mot befolkningen utövar förtryck, samt en massiv
övervakning som överträffar något totalitärt land i historien sett till befolkningsfördelning, vad göra? Vi kan ju inte rösta bort demokratin som låtit sig fördärvas, tar vi till våld så finns det fan resurser här med precis som i Syrien, att slå ned folket, tror du verkligen att de tänker låta någon hota dras vinster
och intressen?


Det vet jag, och håller med, men vi slipper i alla fall bli halshuggna, brända levande i burar och utsättas för medeltidsgrymhet.

När man ser vad de flyr från...

Hela ideologin i kalifatet bygger på ett medeltidskoncept av pedofili, fanatism, sadism, nedvärdering, intolerans och trångsynthet.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/kvinno ... ftas-bort/

Flickor kan giftas bort när de är nio år, kvinnors plats är i hemmet, modebutiker är djävulens verk.

När bröllopet är avklarat är kvinnans roll att hålla sig dold och och bakom hemmets slutna dörrar stödja kalifatet.

Men kvinnor ska inte vara okunniga utan ha utbildning, men inte längre än till 15-årsåldern. Studierna ska handla om religion och koranens budskap.

Modebutiker och skönhetssalonger kallas för ”djävulens verk”. Och den saudiskägda tv-stationen al-Arabiya etiketteras som ”prostitutionens och korruptionens kanal”.


Vi har sett bilder på halshuggna barn, på korsfästelser, folk som blivit nedkastade från tak etc. En orgie i ren sadism. Vad som helst är bättre, till och med den sjuka korrumperade "demokrati" vi lever i.


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 15 och 0 gäster