Invandringen

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Invandringen

Inläggav Pilatus » 14 okt 2017 01:31

klorofyll skrev:Men menar du att de som arbetar behöver mer hjälp än vad de sjuka behöver? Eller menar du att de som arbetar förtjänar att må bättre? Jag gissar på två nej... Men man skulle kunna fråga sig om det generellt är svårare att ha ett jobb.

Jag har tidigare skrivit om John Rawls principer om rättvisa. Jag delar hans uppfattning. Det borde även socialdemokrater göra.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Invandringen

Inläggav Pilatus » 14 okt 2017 01:43

lynx skrev:Detta tycks du ikvällsläget ändå föredra mot att de t ex lägger räls.

Jag tror inte att arbeten där olycksfallsrisken är hög, är så lämpligt att börja med.

Bild
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Invandringen

Inläggav Anne » 14 okt 2017 02:02

Pilatus skrev:
lynx skrev:Detta tycks du ikvällsläget ändå föredra mot att de t ex lägger räls.

Jag tror inte att arbeten där olycksfallsrisken är hög, är så lämpligt att börja med.

Bild


Jag har stor respekt för rallaryrket. Vet t o m vad en "hängd dvärg" är på järnvägsspåret. Men kan man inte språket ska man inte arbeta med människor, speciellt inte sådana som är i beroendeställning.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Invandringen

Inläggav hakkapeliitta » 14 okt 2017 02:14

Pilatus skrev:
lynx skrev:Detta tycks du ikvällsläget ändå föredra mot att de t ex lägger räls.

Jag tror inte att arbeten där olycksfallsrisken är hög, är så lämpligt att börja med.

Bild

Gubben i bilden ser stark ut, den där rälsen väger säkert 500kg. Men så är han vit också och ingen trådsmal somalier med spagettiarmar.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Invandringen

Inläggav Anne » 14 okt 2017 02:20

Jag vet inte vad det heter, men jag har en del av en järnväg i mitt sängbord. Rostigt och dan :) Funderade på att rama in den.

David H
Moderator
Inlägg: 5202
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Invandringen

Inläggav David H » 14 okt 2017 12:18

När jag var 17 år erbjöd de att sätta räls i min mun, jag bara skrattade åt dem, Vad ska det vara bra för undrade jag..och fick då till svar att vissa stör sig på en tandglugg medan andra inte gör det. Vad det har med invandring och göra kan jag dock inte riktigt svara på...men kanske bara ett konstaterande om att allt inte är förnuftigt och rationellt i samhället.
Min grundfilosofi är ungefär att man ska undvika tvärstängda gränser, samtidigt som man inte ska tvinga folk att ta hand om de som kommer hit. Att släppa in folk utan att ta ansvar för dem låter kanske inte så bra, men ibland måste man också låta det bli lite kaos. Sen måste man va pragmatisk också.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Invandringen

Inläggav Pilatus » 25 nov 2017 19:01

Antic skrev:Låter helt rättvist att alla skall få ta emot. Helst samma mängd i förhållande till antal invånare.

Mot dessa rättvisefunderingar står att kommunerna själva är bäst på att avgöra hur många nya migranter de skall kunna ta emot. Det blir mycket dyrt för medborgarna om kommunen skall tvingas hyra hotellrum och köpa bostadsrätter för att kunna ta emot folk som regeringen tvingar dem att ta emot.

Socialdemokraterna verkar nu så restriktiva att Jimmie Åkesson hellre kommer att rösta med de rödgröna, än en Allians där Centern har inflytande över migrationen. Det var det nog få som hade tänkt sig för ett år sedan. Undrar hur Löfven tänker om denna kärvänlighet från Jimmie?
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Invandringen

Inläggav Algotezza » 26 nov 2017 19:25

SD får förre röster när de andra partierna genomför deras politik.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Invandringen

Inläggav Pilatus » 26 nov 2017 20:08

Algotezza skrev:SD får förre röster när de andra partierna genomför deras politik.

SD kommer lätt att finna nya svaga områden i regeringens politik. Så länge de själva slipper ta ansvar är det bara att ösa på med kritik. Otryggheten, vårdköerna, polisens växande berg av outredda brott, bostadsbristen, skuldberget och mycket annat smått och gott. Sverigedemokraterna kan krydda sin politik med litet nostalgi, om det gamla trevliga Sverige då vi var självförsörjande på livsmedel. Då vi hade en värnpliktsarmé och kunde försvara oss utan hjälp från länder som inte skrotat sin försvarsförmåga. SD har litet virtuella muskler så länge Alliansen sover eller drömmer om att få vara en del av regeringen. Men jag tror att Löfven bara söker stöd hos C och L. Moderaterna är inte alls bra, de vill låta löntagarna behålla för mycket av sin lön. Och det är ju väldigt egoistiskt. :)
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Invandringen

Inläggav Anders » 29 nov 2017 00:08

Gott att höra GW i veckans brott, då de hade ett inslag om klientelet runt Sergels Torg. Gav en bra bild av de ensamkommande. No bullshit och båda sidor.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Invandringen

Inläggav xion » 29 jun 2018 07:29

Inte precis någon handlingskraft som uppvisas av Europas politiker i dessa dagar.

Dublinförordningen och alla liknande överenskommelser borde slängas i papperskorgen.
Sen sätter man sig ner och diskuterar hur frågan ska lösas förutsättningslöst.

Kanske något i den här stilen:
Politisk asyl kan bara sökas på en ambassad i det egna landet eller i ett grannland.
Illegal invandring medför att man skickas tillbaka därifrån man kom.

För inte så länge sedan skulle detta betraktas som rasism och främlingsfientlighet.
Som det ser ut nu är det ungefär där vi kommer att hamna till slut.
Förnuftet brukar segra i det långa loppet.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Invandringen

Inläggav Pilatus » 29 jun 2018 10:38

xion skrev:Dublinförordningen och alla liknande överenskommelser borde slängas i papperskorgen.
Sen sätter man sig ner och diskuterar hur frågan ska lösas förutsättningslöst.

Njea, man bygger på det man har. Vem har energi att starta om hela processen? Vad skulle vinsten vara?
xion skrev:Politisk asyl kan bara sökas på en ambassad i det egna landet eller i ett grannland.
Illegal invandring medför att man skickas tillbaka därifrån man kom.

Om passhandlingar saknas och inget land är beredda att ta emot migranterna, vart skall de då återsändas?
xion skrev:Förnuftet brukar segra i det långa loppet.

Allt fler länder i Europa är trötta på allt gullegull-tal om allt det fina som migrationen för med sig. Hur skall man ordna boendet, språkundervisning, gymnasieskola, försörjning till alla som inte kan försörja sig, sjukvård, pensioner mm. Politikernas tal om att vi är ett rikt land som har råd, låter inte alltid helt trovärdigt. Antagligen skulle de flesta ställt sig mer positiva om politikerna varit ärliga och sagt som det är, ekonomin ansträngs, vårdköer påverkas, liksom allt annat som finns i begränsad mängd.

Fredrik Reinfeldt tänkte kanske rätt rätt i sitt tal om "öppna era hjärtan" i augusti 2014. I talet sade Reinfeldt bland annat att flyktingmottagandet skulle minska reformutrymmet i statsbudgeten. Men Sverige visade sig inte alls vara fullt så beredda att öppna sina hjärtan, då det visade sig att det medförde kostnader.

Det finns fortfarande ett antal politiska partier som driver på om amnestier och humanism. Försiktigtvis undviker de att nämna de problem som politiken medför.

Inte så enkelt att vara humanist och villig att hjälpa och inte så enkelt att vara realist och beskriva verkligheten i våra förorter, radikaliseringens följder, arbetslösheten mm. Sverigedemokraterna utnyttjar skickligt de ihåliga argumenten.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Invandringen

Inläggav Anders » 29 jun 2018 18:25

xion skrev:Inte precis någon handlingskraft som uppvisas av Europas politiker i dessa dagar.

Dublinförordningen och alla liknande överenskommelser borde slängas i papperskorgen.
Sen sätter man sig ner och diskuterar hur frågan ska lösas förutsättningslöst.

Kanske något i den här stilen:
Politisk asyl kan bara sökas på en ambassad i det egna landet eller i ett grannland.
Illegal invandring medför att man skickas tillbaka därifrån man kom.

För inte så länge sedan skulle detta betraktas som rasism och främlingsfientlighet.
Som det ser ut nu är det ungefär där vi kommer att hamna till slut.
Förnuftet brukar segra i det långa loppet.

Knappast ett inlägg värdigt en filosof. Den som behandlar flyktingfrågan som något där man skall gå miljöpartiets eller Sverigedemokraternas väg, dvs välja sida och påskina några slags självklarheter har gett upp tänkandet och vänt kappan efter kompiskretsens vind. Jag ägnar timmar åt att sabla ner postar av alla de slag som yrar om rasister eller PK. Här är bara ett till.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Invandringen

Inläggav hakkapeliitta » 29 jun 2018 22:13

Anders skrev:
xion skrev:Inte precis någon handlingskraft som uppvisas av Europas politiker i dessa dagar.

Dublinförordningen och alla liknande överenskommelser borde slängas i papperskorgen.
Sen sätter man sig ner och diskuterar hur frågan ska lösas förutsättningslöst.

Kanske något i den här stilen:
Politisk asyl kan bara sökas på en ambassad i det egna landet eller i ett grannland.
Illegal invandring medför att man skickas tillbaka därifrån man kom.

För inte så länge sedan skulle detta betraktas som rasism och främlingsfientlighet.
Som det ser ut nu är det ungefär där vi kommer att hamna till slut.
Förnuftet brukar segra i det långa loppet.

Knappast ett inlägg värdigt en filosof. Den som behandlar flyktingfrågan som något där man skall gå miljöpartiets eller Sverigedemokraternas väg, dvs välja sida och påskina några slags självklarheter har gett upp tänkandet och vänt kappan efter kompiskretsens vind. Jag ägnar timmar åt att sabla ner postar av alla de slag som yrar om rasister eller PK. Här är bara ett till.

Ingen filosofisk fråga men tråden är i Politik och Samhälle.
Håller med xion. Jag tror det stora problemet är att politiker är teknokrater och försöker få samhället att gå runt, rent praktiskt.
Sen finns allmogen som ser sina cirklar rubbade. Jag är inte emot mångkultur men gå varsamt fram. Idag är det i mångt och mycket den svenska kulturen får träda tillbaka av hänsyn till främmande kultur. Mona Sahlin sa en gång att det inte finns någon svensk kultur. Så talar en globalist utan verklighetsförankring.
Vi (jag som invandrare =P~ ) ska vara stolta över våran kultur och våra värderingar!

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Invandringen

Inläggav Anders » 29 jun 2018 23:08

hakkapeliitta skrev:
Anders skrev:
xion skrev:Inte precis någon handlingskraft som uppvisas av Europas politiker i dessa dagar.

Dublinförordningen och alla liknande överenskommelser borde slängas i papperskorgen.
Sen sätter man sig ner och diskuterar hur frågan ska lösas förutsättningslöst.

Kanske något i den här stilen:
Politisk asyl kan bara sökas på en ambassad i det egna landet eller i ett grannland.
Illegal invandring medför att man skickas tillbaka därifrån man kom.

För inte så länge sedan skulle detta betraktas som rasism och främlingsfientlighet.
Som det ser ut nu är det ungefär där vi kommer att hamna till slut.
Förnuftet brukar segra i det långa loppet.

Knappast ett inlägg värdigt en filosof. Den som behandlar flyktingfrågan som något där man skall gå miljöpartiets eller Sverigedemokraternas väg, dvs välja sida och påskina några slags självklarheter har gett upp tänkandet och vänt kappan efter kompiskretsens vind. Jag ägnar timmar åt att sabla ner postar av alla de slag som yrar om rasister eller PK. Här är bara ett till.

Ingen filosofisk fråga men tråden är i Politik och Samhälle.
Håller med xion. Jag tror det stora problemet är att politiker är teknokrater och försöker få samhället att gå runt, rent praktiskt.
Sen finns allmogen som ser sina cirklar rubbade. Jag är inte emot mångkultur men gå varsamt fram. Idag är det i mångt och mycket den svenska kulturen får träda tillbaka av hänsyn till främmande kultur. Mona Sahlin sa en gång att det inte finns någon svensk kultur. Så talar en globalist utan verklighetsförankring.
Vi (jag som invandrare =P~ ) ska vara stolta över våran kultur och våra värderingar!

Sansat inlägg! Men. Kultur handlar om hur man lever tillsammans. Det gör begreppet mångkultur problematiskt. Här i landet har vi haft olika kulturer länge, men då har de olika kulturerna levt åtskilda. Prata med bönder på bönders vis och med lärde män på latin.klassresor är ett helvete. Men möts kulturer blir det problem. Jag har svårt att acceptera en medelhavspersons gömmande sig bakom familj och klan, och de tycker säkert att många svenskar är skumma i sin individualitet. Jag har svårt för muslimernas instängning av kvinnorna i hucklen, och de har ju inte direkt enkelt för framför allt unga svenska kvinnors utmanande klädsel.

Jag tror på en svensk kultur, och om den behöver ändras så får den göra det. Vi behöver kunna leva tillsammans.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster