Invandringen

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Invandringen

Inläggav scirocco » 11 feb 2015 18:36

Egentligen framgår det inte av sigurds inlägg varför det är så få människor kvar,när eller om det blir så. Jag tror han menade att människorna inte kan upphöra med de saker jag nämnde i sista strofen förrän de är väldigt få. En följdfråga på det blir,varför skulle de upphöra med dessa beteenden när de är få?
Klimatet är som det är och förändrar sig ständigt. Människans påverkningar har satt sitt spår. Vi måste enligt mångas önskan arbeta mot en förändring. Skulle klimatet inte gå att rädda känns det ju ändå bättre att göra så gott vi kan med att få bukt med dumheterna. Sedan har vi de naturliga förändringarna i klimatet,de påverkar på sitt sätt. När vulkanen Katla på Island får sitt nu försenade utbrott kan vi få en följd av år med mycket kalla somrar o vintrar som de hade på 1700talet. Trots att medeltemperaturen höjs globalt kan det resultera i kallare vintrar i europa har jag också hört. På lång sikt är det säkert de naturliga förändringarna som blir störst,det kan vi ju se när vi blickar tillbaks på jordens klimat.
Oavsett tycker jag vi skall ta fasta på de positiva projekt som pågår och i min mening även börja på fler,främst för att få slut på krigen(som ökar). Att i alla lägen först tänka på moder jord och miljön leder automatiskt till att en hel del dåliga saker försvinner. Krig är inte i någon fas miljövänligt utan i högsta grad förorenande.Det direkta mänskliga lidandet är såklart en lika stor anledning att få slut på krig men miljöeffekterna blir ett lidande på lång sikt. Arbetet med att åter bygga upp är också ett lidande och något som belastar miljön.

Betänk att det alltid är ledarna som beordrar medborgarna att gå ut i krig. Ett folk som lyder är ett farligt,menlöst och fegt folk.Vanliga människor bryr sig inte om ifall deras regents rike blir större.Människor vill i grunden inte styras/störas.

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Invandringen

Inläggav förstår mig själv » 12 feb 2015 02:18

scirocco skrev:Varför så pessimistisk redan på morgonen ? Förändringar i människors medvetanden kan ske. Det är oftast de styrande,kungar och dylikt som beslutat om krig. Mindre folkgrupper är betydligt sparsammare med att riskera skador och dödsfall.

Hej bra inlägg!
Har du någon åsikt om denna "hypotetiska situation"? Hur skulle samhället reagera? Antag at någon av oss bestämmer sig för att bilda ett nytt land och ha lagar/regler osv på ett annorlunda sätt? Tar in egna skatter osv! Eget "folkhem"? Skulle Sveriges "regering" låta det ske tex att Skåne och andra områden tex Östermalm eller söder skulle det "förbjudas"? Och vad gör staten åt detta om det skulle utspelas?

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18578
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Invandringen

Inläggav Algotezza » 15 feb 2015 13:36

Antic skrev:
scirocco skrev:Varför så pessimistisk redan på morgonen ? Förändringar i människors medvetanden kan ske. Det är oftast de styrande,kungar och dylikt som beslutat om krig. Mindre folkgrupper är betydligt sparsammare med att riskera skador och dödsfall.


Vad Sigurd menar är att det finns nästan ingen tid kvar att göra något på. Jordens is smälter i rasande fart, metan börjar sippra ut lite varstans.

Det vi släppt ut där uppe ligger kvar i 30 generationer framöver och det vi ser nu är effekterna av utsläppen för cirka 100 år sedan.

Bara mellan 1990 och 2009 ökade vi de globala utsläppen med 40%

Betänk när vi ser effekterna av dagens utsläpp. Men då är inte vi kvar här.

Igår hade Göteborg +11.6 och det var bara 10 Feb. Högsta temperaturen sedan mätningarna startade 1859. Vi har redan snödroppar som växer där jag bor mellan Vänern och Vättern.


Kommer väl en global nedkylning här i Norden i alla fall när och om Golfströmmen ändrar riktning...
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17407
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Invandringen

Inläggav Pilatus » 15 feb 2015 20:02

Algotezza skrev:Kommer väl en global nedkylning här i Norden i alla fall när och om Golfströmmen ändrar riktning...

Vi behöver inte vänta om vi vill kyla ner klotet. Om vi sprider ut oskadliga aerosoler i atmosfären har det en omedelbar effekt. Tekniskt kan det inte vara oöverstigligt svårt. Men kanske är det så att ingen vill bidra, kanske resonerar nationerna att någon annan får göra det. Den egna nationen har alltid goda skäl att inte göra något som kostar.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18578
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Invandringen

Inläggav Algotezza » 15 feb 2015 22:49

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Kommer väl en global nedkylning här i Norden i alla fall när och om Golfströmmen ändrar riktning...

Vi behöver inte vänta om vi vill kyla ner klotet. Om vi sprider ut oskadliga aerosoler i atmosfären har det en omedelbar effekt. Tekniskt kan det inte vara oöverstigligt svårt. Men kanske är det så att ingen vill bidra, kanske resonerar nationerna att någon annan får göra det. Den egna nationen har alltid goda skäl att inte göra något som kostar.


Finns alltid någon som tjänar på livets elände - därför finns det kvar... (Eländet, alltså...)
Algotezza aka Algotezza

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Invandringen

Inläggav SigurdV » 19 feb 2015 01:13

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Kommer väl en global nedkylning här i Norden i alla fall när och om Golfströmmen ändrar riktning...

Vi behöver inte vänta om vi vill kyla ner klotet. Om vi sprider ut oskadliga aerosoler i atmosfären har det en omedelbar effekt. Tekniskt kan det inte vara oöverstigligt svårt. Men kanske är det så att ingen vill bidra, kanske resonerar nationerna att någon annan får göra det. Den egna nationen har alltid goda skäl att inte göra något som kostar.

Har du nån länk till den där lösningen av temperaturproblemet?
Vilka aerosoler skulle det vara? Säkert att de inte skulle höja temperaturen i stället?

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Invandringen

Inläggav SigurdV » 19 feb 2015 01:15

förstår mig själv skrev:
scirocco skrev:Varför så pessimistisk redan på morgonen ? Förändringar i människors medvetanden kan ske. Det är oftast de styrande,kungar och dylikt som beslutat om krig. Mindre folkgrupper är betydligt sparsammare med att riskera skador och dödsfall.

Hej bra inlägg!
Har du någon åsikt om denna "hypotetiska situation"? Hur skulle samhället reagera? Antag at någon av oss bestämmer sig för att bilda ett nytt land och ha lagar/regler osv på ett annorlunda sätt? Tar in egna skatter osv! Eget "folkhem"? Skulle Sveriges "regering" låta det ske tex att Skåne och andra områden tex Östermalm eller söder skulle det "förbjudas"? Och vad gör staten åt detta om det skulle utspelas?

Varför inte leasa ut lite land åt hemlösa,arbetslösa, tiggare och flyktingar?

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Invandringen

Inläggav förstår mig själv » 19 feb 2015 10:38

SigurdV skrev:
förstår mig själv skrev:
scirocco skrev:Varför så pessimistisk redan på morgonen ? Förändringar i människors medvetanden kan ske. Det är oftast de styrande,kungar och dylikt som beslutat om krig. Mindre folkgrupper är betydligt sparsammare med att riskera skador och dödsfall.

Hej bra inlägg!
Har du någon åsikt om denna "hypotetiska situation"? Hur skulle samhället reagera? Antag at någon av oss bestämmer sig för att bilda ett nytt land och ha lagar/regler osv på ett annorlunda sätt? Tar in egna skatter osv! Eget "folkhem"? Skulle Sveriges "regering" låta det ske tex att Skåne och andra områden tex Östermalm eller söder skulle det "förbjudas"? Och vad gör staten åt detta om det skulle utspelas?

Varför inte leasa ut lite land åt hemlösa,arbetslösa, tiggare och flyktingar?

Ja anta att romerna tex mutar in tex södermalm och upphäver våra lagar och formulerar nya regler... Ja vad tror du tex polisen skulle göra? döda dem? Starta ett krig?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17407
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Invandringen

Inläggav Pilatus » 20 feb 2015 00:10

förstår mig själv skrev:Ja anta att romerna tex mutar in tex södermalm och upphäver våra lagar och formulerar nya regler... Ja vad tror du tex polisen skulle göra? döda dem? Starta ett krig?

Romerna har det ganska djävligt där de sitter på våra gator i minusgrader och finner det vara ett bättre alternativ än att försöka försörja sig i sitt hemland. Rumänien har fått miljarder av EU-kommissionen till sina socialt utsatta. Men då romerna inte fått någon del av dessa pengar får man förmoda att de rumänska politikerna behövde miljardanslagen till något annat?
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18578
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Invandringen

Inläggav Algotezza » 20 feb 2015 16:44

Pilatus skrev:
förstår mig själv skrev:Ja anta att romerna tex mutar in tex södermalm och upphäver våra lagar och formulerar nya regler... Ja vad tror du tex polisen skulle göra? döda dem? Starta ett krig?

Romerna har det ganska djävligt där de sitter på våra gator i minusgrader och finner det vara ett bättre alternativ än att försöka försörja sig i sitt hemland. Rumänien har fått miljarder av EU-kommissionen till sina socialt utsatta. Men då romerna inte fått någon del av dessa pengar får man förmoda att de rumänska politikerna behövde miljardanslagen till något annat?


Vad sker på EU-nivå för att lösa fattigdomens problem...?
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17407
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Invandringen

Inläggav Pilatus » 20 feb 2015 20:26

Algotezza skrev:Vad sker på EU-nivå för att lösa fattigdomens problem...?

Om den inte vore avsiktlig, funnes den då?

Jag tror inte på devisen att "Alla ska med!" Det ger mig ett intryck av naiv hurtighet, föräldrarollen, auktoritärt tvång. Det finns åtskilliga som inte vill, de vill bli lämnade i fred och få syssla med sin egen sort. Samhället skulle inte behöva hämnas och komma med sina moralistiska litanior, det kunde gott acceptera romer och andra minoriteter. Ibland kan det verkligen vara vedervärdigt, samhället, speciellt Rumänien.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18578
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Invandringen

Inläggav Algotezza » 20 feb 2015 20:37

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Vad sker på EU-nivå för att lösa fattigdomens problem...?

Om den inte vore avsiktlig, funnes den då?

Jag tror inte på devisen att "Alla ska med!" Det ger mig ett intryck av naiv hurtighet, föräldrarollen, auktoritärt tvång. Det finns åtskilliga som inte vill, de vill bli lämnade i fred och få syssla med sin egen sort. Samhället skulle inte behöva hämnas och komma med sina moralistiska litanior, det kunde gott acceptera romer och andra minoriteter. Ibland kan det verkligen vara vedervärdigt, samhället, speciellt Rumänien.



Den enes död, den andres bröd. Fattigdomen motsvaras väl av andras rikedom. Är det ett nollsummespel? Det finns alltid någon som tjänar på eländet i världen. Även naturkatastrofer kan man slå mynt av.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17407
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Invandringen

Inläggav Pilatus » 21 feb 2015 01:13

Algotezza skrev:
Pilatus skrev:Om den inte vore avsiktlig, funnes den då?

Jag tror inte på devisen att "Alla ska med!" Det ger mig ett intryck av naiv hurtighet, föräldrarollen, auktoritärt tvång. Det finns åtskilliga som inte vill, de vill bli lämnade i fred och få syssla med sin egen sort. Samhället skulle inte behöva hämnas och komma med sina moralistiska litanior, det kunde gott acceptera romer och andra minoriteter. Ibland kan det verkligen vara vedervärdigt, samhället, speciellt Rumänien.

Den enes död, den andres bröd. Fattigdomen motsvaras väl av andras rikedom. Är det ett nollsummespel? Det finns alltid någon som tjänar på eländet i världen. Även naturkatastrofer kan man slå mynt av.

Jag såg Easy rider (1969) i kväll. Den vrånghet som riktas mot Wyatt och Billy bottnar i lokalbefolkningens egen främlingskap för deras friare livsstil (de är långhåriga, på genomresa och marijuanarökande, på väg med sina Harley-Davidson chopper till Mardi gras-karnevalen).

Erich Fromm skrev Flykten från friheten 1945. Wikipedia kommenterar bra:

I denna diskuterade han de psykologiska orsakerna till de auktoritära, odemokratiska massrörelserna - som nazismen - som hotar en demokratisk utveckling. Fromms tes var att människan historiskt sett - ända sedan medeltiden - successivt lösgjort sig från tidigare auktoriteter. Det har inneburit ett framsteg. Men upplevelsen av att vara en individ - med ansvar för sitt eget liv - har samtidigt gjort människan osäker och rädd för denna nya frihet. Därför finns det en jordmån för auktoritära massrörelser som ger människor en (falsk) trygghetskänsla, menade han. För att möta detta bör det demokratiska samhället inte retirera utan istället vara offensivt för att lära människan att bära sin nyvunna frihet.
Moderator

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Invandringen

Inläggav Zokrates » 21 feb 2015 03:14

Ganska intressant att koppla ihop miljöförstöringen med invandringen, men det hänger säkert samman...

Annars, vad nytt?

En majoritet av de flyktingar som kommer hit idag är män, kvinnor och barn har ju de dränkt på vägen hit,
detta är helt okej med tanke på att deras syn är att en man är värd mer än en kvinna, dubbelt så mycket.
Många av de flyktingar som kommer hit har alltså mördat sig fram, inte alla, en del av dem har fått sina
resor bekostade av vissa grupper så att de här kan samla ihop kapital och syssla med nyrekrytering och
här har den svenska myndigheten Arbetsförmedlingen betalt vissa av dem i form av lotsverksamhet för
nyanlända, nu sedan detta avslöjats har Af backat och dragit tillbaka stödet.

Att allt detta inte varit en medveten strategi är svårt att se, knappt innan ens röken hade skingrats efter
skjutningarna mot tecknarna i både Paris och Köpenhamn kom förslagen från våra folkvalada att intensifiera
övervakningan av oss, mer kameror på gator och torg, mer nät och mobilövervakning...

Ingen övervakning i världen har ju hittills haft någon större effekt om ens någon på att t.ex hindra IS,
men det kan vi ju strunta i, precis som SÄPO, patrasket som påstår sig vara en säkerhetstjänst, lotsar
terrorister fram och tillbaka mellan mellanöstern och Sverige. Knullresenärer till Thailand kan man straffa,
men inte personer som åker ned till Irak och med en machette karvar ut kvinnokön på gamla kvinnor som
är för gamla för att ta i med tång, vilket var en stor nyhet i Irak för ett litet tag sedan.

En annan stor nyhet var den att USA släppte ned hypermoderna vapen från transportplan rakt ned i händerna
på IS terroristerna strax utanför Erbil, de tog tacksamt emot dem och riktade dem mot kurderna som tidigare
beväpnats av turkarna med överblivet krigsmaterial från första världskriget, kampen ser död ut...och är
egentligen bara ett förtäckt folkmord på kurder.

Vi blir snart 10 miljoner invånare i Sverige, tack vare invandringen, hur detta skall fungera har jag svårt att se,
inte bra, definitivt inte bra, men kvinnorna blir säkert glada att de nu fått fler män att välja och vraka bland.

Att försvara den massinvandring som pågår, är att vara emot kulturell mångfald, den som försvarar detta är
även en globaliseringsfascistanhängare, sannolikt utan att ens vara en gnutta medveten om det,
duperade idioter finns det i överflöd.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Invandringen

Inläggav Zokrates » 21 feb 2015 23:16

Räddades från båt i sjönöd på väg från Libyen, bara männnnn

https://pbs.twimg.com/media/B94oikLIIAATx5p.png:large


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 18 och 0 gäster