Invandringen

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Fornax
Inlägg: 167
Blev medlem: 02 jun 2015 21:44

Invandringen

Inläggav Fornax » 19 feb 2016 00:20

klorofyll skrev:
Fornax skrev:Jag är faktiskt glad att media är där och slår på stora trumman i många fall och tar det säkra före det osäkra även om jag såklart håller med om att det blir lite väl taffligt ibland.

Problemet är väl att de slår på stora trumman varje dag! :wink:


Om det begås tjänstefel varje dag så tycker jag det är på sin plats med dagligt bankande på trumman.
Ibland blir det fel och det är då taffligheten gör sig påmind men hellre några bank för mycket än några för lite i min mening.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Invandringen

Inläggav klorofyll » 19 feb 2016 12:14

Fornax skrev:
klorofyll skrev:
Fornax skrev:Jag är faktiskt glad att media är där och slår på stora trumman i många fall och tar det säkra före det osäkra även om jag såklart håller med om att det blir lite väl taffligt ibland.

Problemet är väl att de slår på stora trumman varje dag! :wink:


Om det begås tjänstefel varje dag så tycker jag det är på sin plats med dagligt bankande på trumman.
Ibland blir det fel och det är då taffligheten gör sig påmind men hellre några bank för mycket än några för lite i min mening.

När jag tänker närmare på saken så bör jag kanske läsa andra tidningar...

Fornax
Inlägg: 167
Blev medlem: 02 jun 2015 21:44

Invandringen

Inläggav Fornax » 19 feb 2016 20:00

klorofyll skrev:När jag tänker närmare på saken så bör jag kanske läsa andra tidningar...


Uppfattar du det som att du inte gynnas av eller på ett eller annat sätt underhålls av din tidning tycker jag absolut att du ska finna dina nyheter från mer givande källor.

Har själv fått upp ögonen för RT.com's youtubekanal och programmen Cross Talk och Worlds Apart. Rekommenderas starkt! Det är mina nuvarande favoritprogram som går heta. Där hittas mestadels högintressanta ryska perspektiv på världsläget, värderingar från insatta människor och mycket propaganda som gett mig den där efterlängtade motparten till vår egna väst/USA-propaganda. Trivs för fullt när jag tvingas anstränga mig för att särskilja sanningarna från den vilseledande propagandan, och framförallt för att man äntligen får den nödvändiga helhetsbilden när man förstår vad många av stormakternas drivkrafter och konflikter egentligen handlar om. Det är knappast information man kan ta till sig från Aftonbladet.
Som jag uppfattar det finns det fler sanningar att hämta där än vad man som oinsatt kanske vill tro.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Invandringen

Inläggav Pilatus » 14 mar 2016 19:46

Antic skrev:Låter helt rättvist att alla skall få ta emot. Helst samma mängd i förhållande till antal invånare.

Varför är en sådan fördelning rättvis? Kommunerna har ju inte lika möjligheter att bereda jobbtillfällen och erbjuda bostäder. Av var och en efter förmåga åt var och en efter behov, brukar det ju heta. Hur det nu skall kunna avgöras?

Jag tror för övrigt att kommunerna själva kan avgöra vilken förmåga de har att ta emot asylanter.
Moderator

Sceptisk
Inlägg: 2520
Blev medlem: 15 dec 2006 00:33

Re: Invandringen

Inläggav Sceptisk » 27 apr 2017 14:49

Dra in bidragen så får vi se vad som händer. De som är ärliga flyktingar kanske några skulle orka resa genom hela Europa ända upp till norden, men de som bara vill utnyttja våra skattesystem reser till något annat land eller stannar hemma.

Användarvisningsbild
Ranchi
Inlägg: 229
Blev medlem: 13 feb 2010 14:50

Re: Invandringen

Inläggav Ranchi » 30 apr 2017 00:10

.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Invandringen

Inläggav Pilatus » 30 apr 2017 01:20

Ranchi skrev:Is krigare kommer inte bära cykelhjälm och prata om vädret. Kan enkelt gissa att 90% kommer för bidragen. Sedan går dom hand i hand med universum, många barn och kulturkärlek. Vi svenskar är bortkopplade från detta då kvinnor ska vara män, karriär är viktigare än barn och vi ser oss som världsmedborgare och inte en unik punkt.

Om du fann den rådande situationen så jobbig att du tog din tillflykt till ett annat land, skulle du då välja a) som föreföll vänligt och ordnade med ditt uppehälle, eller b) som föreföll bättre än den rådande situationen, men kärv och krävande?

Det finns ju folk som verkligen har goda skäl. Bland de som kommer hit finns förstås även de som utnyttjar luckorna och de mångas vilja att vara goda. Trots allt är det ju inte alltid de som behöver betala.
Moderator

Användarvisningsbild
Ranchi
Inlägg: 229
Blev medlem: 13 feb 2010 14:50

Re: Invandringen

Inläggav Ranchi » 30 apr 2017 13:07

.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Invandringen

Inläggav Pilatus » 30 apr 2017 13:59

Ranchi skrev:Jag tycker hellre att dom får leva ett jobbigt liv än att vi förlorar vår existens.

Varför skulle vi förlora vår existens?

Det finns förvisso de som talar om en förlorad identitet, t ex de som vill bevara Israel som en judisk stat. Någon sådan risk till förlorad identitet (bl a kristna traditioner, högtider mm) finns inte i Sverige.

Naturligtvis kan vi vara korkade i vissa sammanhang, tillåta friskolor som separerar flickor och pojkar i flera skolämnen.
Moderator

David H
Moderator
Inlägg: 5203
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Invandringen

Inläggav David H » 13 aug 2017 10:23

Flyttar inlägg från annan tråd till hit där jag tycker de hör hemma bättre.

--------------

Inläggav Anders » 12 aug 2017 21:27
Sverige borde definitivt sänka kvoten flyktingar och ensamkommande mottagna. Få igång integreringen och sedan ta in vartefter kostnad för övrig verksamhet tillåter en integrering. Känslosvall är inte rätt skäl till vare sig för eller emot. Men att vi skall få en stor, missnöjd underklass för att det kommit in för många för att kunna integreras vettigt är det väldigt få svennebanan som är med på. En och annan vadvilldugörameddittlivare från högakademiskt eller överklasshem med världsförbättring på agendan tycker annorlunda. Tyvärr har dessa stort inflytande och hörs mycket. Dessa borde tänka efter innan de säger vad "vi" skall göra. De borde säga "ni vanliga". Sommarpratarna har haft sin beskärda del av såna här ufon.

Det har inte så mycket med ras eller religion att göra. Det har med klass att göra, och en stor, missnöjd underklass är förödande för ett land. Och det är vad som håller på att hända, då kostnaderna är så pass höga. Har någonsin något land i världshistorien gått med på att förödas för att det är krig i ett annat land?

--------------

Inläggav lynx » 12 aug 2017 22:16
Arbetet med integreringen lämnar ju en hel del att önska. Men ska du bete dig dåligt för att din granne beter sig dåligt? Bara för att Heberlein har (tillfälligt?) tappat hoppet, ska du då också göra det? Från många håll har jag hört att var femte svensk emigrerade vid sekelskiftet 1900. Jag vet inte om den siffran stämmer, men många var det. Hur önskade då deras anhöriga att den emigrerade skulle bemötas tror du?
Upp

-----------------

Inläggav Zokrates » 13 aug 2017 00:09
Jag kan ju också tillåta mig att reagera på det som är dåligt i samhället just nu, i de fall detta berör vissa nyanlända borde det inte heller utgöra ett hinder för mig, eller fler, att reagera, varför skulle det vara tabu?

Vi vet nu att i Tyskland så förde regeringen där en aktiv och väldigt medveten politisk strategi mot dem som var negativa mot de kriser som existerar där i samband med en stor flyktinginvandring under en kort period, nämligen att direkt utpeka alla kritiker som rasister. Att en stat så medvetet ens tar till en sådan åtgärd pekar på problemets omfattning, dessutom dödar det ju alla möjligheter till konstruktiva lösningar om motdebattanterna simpelt och gott förvandlas till icke önskvärda rasistiska element. Att Sverige fört och för en liknande politisk agenda, vilket involverar allt från politiker till media och inflytelserika personer råder det, eller borde det inte råda något som helst större tvivel om, det är bara att för den som hyser minsta tvekan att granska själv hur kritikerna bemöts.

Så, får vi lov att vara kritiska mot hur sveriges invandrings och flyktingpolitik ser ut idag, om inte så är det meningslöst att ens försöka, däremot om vi får det, var går gränsen för hur mycket kritik som vi får framföra innan rasiststämpeln sätts i våra pannor?

-----------------

Inläggav lynx » 13 aug 2017 08:26
Det är väl bra att vi pratar om flyktingpolitiken? Du vet väl vad rasism är och således är du själv medveten om du uttrycker dig rasistiskt.
Upp


-----------------

Inläggav Anders » 13 aug 2017 09:05

lynx skrev:
Arbetet med integreringen lämnar ju en hel del att önska. Men ska du bete dig dåligt för att din granne beter sig dåligt? Bara för att Heberlein har (tillfälligt?) tappat hoppet, ska du då också göra det? Från många håll har jag hört att var femte svensk emigrerade vid sekelskiftet 1900. Jag vet inte om den siffran stämmer, men många var det. Hur önskade då deras anhöriga att den emigrerade skulle bemötas tror du?


Sverige 2017 är inte USA 1900. Men Skall vi ta den analogin, Var det bra för indianerna med den flyktingmottagningen?
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Re: Invandringen

Inläggav Antic » 16 aug 2017 16:18

Har ni FB, håll en koll på min grupp, den är öppen så att alla kan läsa allt som postas. Använd gärna sökfunktionen för att hitta bland tusentals med nyheter. (uppdateras många gånger om dagen) Mycket om invandring och integration som hela samhället tycks kretsa runt just nu, då den är orsaken till de flesta problem vi ser tack vare en helt vansinnig flyktingpolitik.
https://www.facebook.com/groups/730379883796239/

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Invandringen

Inläggav Anne » 19 aug 2017 02:25

Det bästa tycker jag vore om varenda person född i Sverige blev vän, åtminstone bekant, med en flykting som kommit till landet. Och blev införstådd på riktigt med att kolossalt många svenskar också har emigrerat.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Invandringen

Inläggav Pilatus » 19 aug 2017 10:24

lynx skrev:Det bästa tycker jag vore om varenda person född i Sverige blev vän, åtminstone bekant, med en flykting som kommit till landet. Och blev införstådd på riktigt med att kolossalt många svenskar också har emigrerat.

Emigrerat till andra länder? Det bor många immigranter i Sverige, många av oss har släktingar som kommit hit och etablerat sig. Hur många som har flyktingstatus av dem som kommit hit de senaste åren vet jag inte. De skiljer väl sig inte mycket från alla andra som också kommit hit. Det är en pågående folkvandring från en världsdel in i Europa.
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Invandringen

Inläggav Anne » 11 okt 2017 16:11

Pilatus skrev:
lynx skrev:Det bästa tycker jag vore om varenda person född i Sverige blev vän, åtminstone bekant, med en flykting som kommit till landet. Och blev införstådd på riktigt med att kolossalt många svenskar också har emigrerat.

Emigrerat till andra länder? Det bor många immigranter i Sverige, många av oss har släktingar som kommit hit och etablerat sig. Hur många som har flyktingstatus av dem som kommit hit de senaste åren vet jag inte. De skiljer väl sig inte mycket från alla andra som också kommit hit. Det är en pågående folkvandring från en världsdel in i Europa.

http://urplay.se/program/201237-nat-mas ... -en-av-dom

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Invandringen

Inläggav Pilatus » 11 okt 2017 17:37

lynx skrev:
Pilatus skrev:Emigrerat till andra länder? Det bor många immigranter i Sverige, många av oss har släktingar som kommit hit och etablerat sig. Hur många som har flyktingstatus av dem som kommit hit de senaste åren vet jag inte. De skiljer väl sig inte mycket från alla andra som också kommit hit. Det är en pågående folkvandring från en världsdel in i Europa.

http://urplay.se/program/201237-nat-mas ... -en-av-dom

En länk? Ville du säga något om det jag skrev?

Centern har en mycket öppen inställning till invandringen. Lööf och även Löfven har sagt att invandringen behövs. Hon har i sammanhanget trott att många varit akademiker och snabbt kunnat inlemmas i svenska förhållanden. Visst, jättebra. Men det visade sig snart att det kom folk från norra Afrika med mycket begränsad skolunderbyggnad och med värderingar som i vissa avseenden skiljer sig från de som många svenskar omfattar.

Men Karl-Petter Thorwaldsson säger nej till litet lägre ingångslöner för dessa människor. Och Löfven håller med. Se där, utanförskapet är därmed cementerat! Det blir pinsamt när de får krypa till korset och bekänna att de hade fel.

Jag är gärna pragmatisk, men hur har Löfven tänkt sig att dessa lågutbildade skall få fullt betalda tjänster? Det låter bra, men vem har råd att anställa folk som inte har gymnasiekompetens i dag? Vad har han tänkt sig att de skall jobba med som ger dem en lön som Thorwaldsson är nöjd med?
Moderator


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 38 och 0 gäster