Hennes pitch - "jag tar hand om dig, ditt hus och dina barn"

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Rotkiv
Inlägg: 197
Blev medlem: 18 jul 2011 20:45

Hennes pitch - "jag tar hand om dig, ditt hus och dina barn"

Inläggav Rotkiv » 02 maj 2015 19:03

Träffade en tjej som valde att sälja in sig själv med denna "Jag tar hand om dig, ditt hus och dina barn". Hon var allvarlig och vi tog det vidare. Det var inget skämt eller något tecken på svaghet. Utan något som hon tyckte/ville/kände var rätt för henne. Själv kände jag någonstans att detta är fel väg att gå. Varför ska jag dejta en slav. En person som helt enkelt inte visste bättre än att bara vara mig tillags.

Nu är väl saken den att hon inte är svensk. Hon är öststatstjej. Vilket betyder att jag borde köpa det?

Vilket som, nu har det gått ett par dagar. Har hunnit med att både ställa motfrågor, leta efter undermedvetna drömmar och livspassioner. Utan framgång. Nu verkar det helt enkelt som att hon har detta som en stor dröm.

Så ur alla olika perspektiv som finns, hur ser detta ut?

Tar ett självklart tankeexpriment Feministiskt - Detta är hennes egna val och kommer inte från mig på något sätt.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Hennes pitch - "jag tar hand om dig, ditt hus och dina barn"

Inläggav Anne » 02 maj 2015 19:12

Ja du... ett par dagar sa du? Himla knepigt ämne som jag också har funderat kring. 24/7 är ju (tycker jag då) ett rejält drastiskt beslut. Du får snacka mer med henne, eller hur?

Rotkiv
Inlägg: 197
Blev medlem: 18 jul 2011 20:45

Hennes pitch - "jag tar hand om dig, ditt hus och dina barn"

Inläggav Rotkiv » 02 maj 2015 19:18

lynx skrev:Ja du... ett par dagar sa du? Himla knepigt ämne som jag också har funderat kring. 24/7 är ju (tycker jag då) ett rejält drastiskt beslut. Du får snacka mer med henne, eller hur?


Hej Lynx! Kul att skriva med dig igen.

Jag vet att detta är en konstig öppning. men när något så osvenskt kommer upp på bordet i något som är för mig viktigt (skaffa familj osv) så blir det ganska het som samtalsämne. Inte att starta familj utan att sälja in sig själv på det viset.

Nu är detta en intelligent kvinna som både har möjlighet, utbildning och arbete idag. men är beredd/vill lämna allt för sin dröm.

Hur fel skulle det inte slå om en svenska sålde in sig själv på samma vis?

Så mer att diskutera det självklara. Ankdammen Sverige mot övriga världen. Vad som är rätt och vad som är fel ur alla de olika perspektiv som nu finns.

så TS kanske låter enkel men bygger på det att det finns fler människor som har en del i sin kultur mot den bakgrunden. Fler m¨ånniskor än som delar vår egen.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Hennes pitch - "jag tar hand om dig, ditt hus och dina barn"

Inläggav Anne » 02 maj 2015 19:38

Det är kul att "se" dig igen också :)

Jag är helt övertygad om att det finns kvinnor som faktiskt trivs i burka t ex. Det är jättesvårt att avgöra vad en individ trivs med eller om det är kulturellt präglat osv. Ibland är det ju nära till hands att tänka "nej, det här vill du ju inte egentligen" och utgå från sig själv. Men jag skulle antagligen käkat gräshoppor om jag växt upp i asien. Identiska är vi ju inte heller även om vi har växt upp i samma kultur. Vad just hon vill... nej, det kan ju inte jag svara på.

Rotkiv
Inlägg: 197
Blev medlem: 18 jul 2011 20:45

Hennes pitch - "jag tar hand om dig, ditt hus och dina barn"

Inläggav Rotkiv » 02 maj 2015 19:57

lynx skrev:Det är kul att "se" dig igen också :)

Jag är helt övertygad om att det finns kvinnor som faktiskt trivs i burka t ex. Det är jättesvårt att avgöra vad en individ trivs med eller om det är kulturellt präglat osv. Ibland är det ju nära till hands att tänka "nej, det här vill du ju inte egentligen" och utgå från sig själv. Men jag skulle antagligen käkat gräshoppor om jag växt upp i asien. Identiska är vi ju inte heller även om vi har växt upp i samma kultur. Vad just hon vill... nej, det kan ju inte jag svara på.


Och detta svar borde ramas in. Det är väl så att ingen av oss vet eller känner varför någon är/tänker som den gör. I det här fallet är det ett större dilemma för mig än för henne.

Sen är frågan ställd för att inte bara innefatta hennse tankegångar. Utan mer rent generellt.

Ni Sverigeälskare, hur ser ni på detta?

om ni nu tar er fram här och vågar svara på frågan.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Hennes pitch - "jag tar hand om dig, ditt hus och dina barn"

Inläggav Anne » 03 maj 2015 12:43

Sedan är det ju så att ibland vet man inte vad man egentligen vill själv heller. Inte alls ovanligt att gå runt med fantasier som man på något vis klickar igång på men faktiskt inte vill förverkliga ändå.

Helt ovanligt är det ju inte heller "Oooh, vi kan väl skaffa en hund? En sån där..." Längtar efter att pyssla om. Men för mig förefaller det sig inte alls särdeles ovanligt att det är hon som vill ha den lilla nuttiga gullvovven, men... nog verkar det... Ja, jag har iallafall stött på många gubbar som går ut med vovven där det är så uppenbart att det inte var han som ville ha den. Det är snudd på alltid han går ut med den. Och skulle han ens velat ha en hund så hade han ju inte valt en sån där Han tycker antagligen om den ändå, men ändå.

Mmm, knepigt att vara människa, eller hur?

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Hennes pitch - "jag tar hand om dig, ditt hus och dina barn"

Inläggav Anne » 03 maj 2015 13:50

Nu slog en crazy idea mig. Jag vill inte att du ska hamna i krux ju. Ett förslag från ett legitimerat psykfall (har papper på det). Fråga om hon tycker om hundar om du nu inte vet det. Fråga vilken sorts hundar hon tycker bäst om. Fråga henne om hon tycker att du är lik en sådan. Eller fråga "Om jag vore en hund, vilken sort vore jag då?" Det säger ju en helt del det där om preferenser. För en papillion och en amstaff är inte samma sak, och jag förstår att det kan upplevas som rasistiskt och i viss grad är det väl det. Men vissa preferenser har vi ju alla. Och gillar hon inte hundar så leta reda på vad hon gillar då tex blommor, bilar - vad som helst - bara du hittar ett område. Det kan nog vara bra för er båda. Ja, bara ett tokförslag. Lycka till iallafall.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Hennes pitch - "jag tar hand om dig, ditt hus och dina barn"

Inläggav Algotezza » 03 maj 2015 19:51

Den kvinna som väljer att vara hemma och ta hand om barn, hushåll och hem, ens när barnen är små, så de slipper likriktas på dagis, ses inte med blida ögon av omvärlden.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Sceptisk
Inlägg: 2520
Blev medlem: 15 dec 2006 00:33

Re: Hennes pitch - "jag tar hand om dig, ditt hus och dina barn"

Inläggav Sceptisk » 11 maj 2016 01:36

Jag ser inget fel i att någon kvinna skulle ha familjeliv som sin dröm. Vore det konstigt ifall en man skulle säga samma sak?

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Hennes pitch - "jag tar hand om dig, ditt hus och dina barn"

Inläggav David H » 14 maj 2016 08:41

Det var fint sagt av henne tycker jag. Men om nån säger så kommer det ändå inte funka om man inte ger henne den respekt hon förtjänar i gengäld. Så är iaf vad jag tror.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster