Ekologismens politiska impotens

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

AntiGenteknik
Inlägg: 19
Blev medlem: 28 jan 2005 14:54

Ekologismens politiska impotens

Inläggav AntiGenteknik » 28 nov 2015 20:51

Religiösa Ideologier, samhällsekonomiska ideologier, nationalistiska och etnocentriska ideologier. Alla dessa har tagit våldsamma och omvälvande uttryck i konflikter och samhällsorganisation.

Tydligen så kan vi utan bekymmer föra samtal med gudar, identifiera samhällsekonomiska bekymmer och irriterande utlänningar. I den mån att vi utan större samvetskval offrat inte bara andra utan även oss själva och våra nära släktingar i våldsamma konflikter.

Det kan finnas något i vår egen psykologiska natur som gör vår egen livsmiljö, hela planeten i princip till en icke fråga och i stort irrelevant i förhållande till våra känslomässiga prioriteringar. Planeten vi bor på är paradoxalt nog både för stor och alldeles för liten för att vi ska uppbringa oss själva kraft nog att bekymra oss.

David H
Moderator
Inlägg: 5118
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Ekologismens politiska impotens

Inläggav David H » 02 dec 2015 22:26

AntiGenteknik skrev:Religiösa Ideologier, samhällsekonomiska ideologier, nationalistiska och etnocentriska ideologier. Alla dessa har tagit våldsamma och omvälvande uttryck i konflikter och samhällsorganisation.

Tydligen så kan vi utan bekymmer föra samtal med gudar, identifiera samhällsekonomiska bekymmer och irriterande utlänningar. I den mån att vi utan större samvetskval offrat inte bara andra utan även oss själva och våra nära släktingar i våldsamma konflikter.

Det kan finnas något i vår egen psykologiska natur som gör vår egen livsmiljö, hela planeten i princip till en icke fråga och i stort irrelevant i förhållande till våra känslomässiga prioriteringar. Planeten vi bor på är paradoxalt nog både för stor och alldeles för liten för att vi ska uppbringa oss själva kraft nog att bekymra oss.


Jag har lite svårt att förstå kopplingen mellan ämnesrubrik och inläggets innehåll i den här tråden. Jag googlade ekologism, och hittade beskrivning på wikipedia:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ekologism

Det som står där relaterar ju inte direkt till vad du skriver här. Men kanske är tanken att ge exempel på andra ideologier som är mer populära, men ändå mindre lyckade än ekologism?

Själv tycker jag ekologism som ideologi är intressant, kan bland annat relatera det till vad jag skrivit om taoism i annan tråd. Men också, samhällsbygget, liksom vår psykologiska natur är väl i många avseenden komplex. Religion, samhällsekonomi, och frågor som i något avseende relaterar till släktskap, är aspekter som också har en del i samhällsbygget tänker jag.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

AntiGenteknik
Inlägg: 19
Blev medlem: 28 jan 2005 14:54

Ekologismens politiska impotens

Inläggav AntiGenteknik » 11 dec 2015 17:19

Jo det stämmer ju som du säger att det finns många aspekter som måste föras samman för att ett samhälle ska fungera så att det befrämjar människors tillvaro, vad jag försöker peka på är frågan varför det är så svårt att samtidigt räkna in vår livsmiljö Jorden, som en egentligen fundamental byggsten i samma resonemang. Problemet är ju att du och jag kan ha en rimlig förutsättning att forma en tillfredsställande tillvaro utan att en tanke vidrör det fundamentala faktumet att vår naturliga livsmiljö är den absolut begränsande och viktigaste faktorn i ett mänskligt liv.

Vi kan utan problem ägna hela våra liv åt att sjunga sånger om saker som betyder mycket för oss, men samtidigt vara helt döva för det faktum att grenen som vi sitter på samtidigt håller på att sågas av, inte utav någon övernaturlig kraft eller oundviklig omständighet utan av våra egna händer.

Användarvisningsbild
dokido
Inlägg: 1039
Blev medlem: 17 aug 2009 22:31
Kontakt:

Ekologismens politiska impotens

Inläggav dokido » 12 dec 2015 01:48

det enda med säkerhet man kan veta är att vi är duktiga på att såga :^o

David H
Moderator
Inlägg: 5118
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Ekologismens politiska impotens

Inläggav David H » 12 dec 2015 14:02

AntiGenteknik skrev:Jo det stämmer ju som du säger att det finns många aspekter som måste föras samman för att ett samhälle ska fungera så att det befrämjar människors tillvaro, vad jag försöker peka på är frågan varför det är så svårt att samtidigt räkna in vår livsmiljö Jorden, som en egentligen fundamental byggsten i samma resonemang. Problemet är ju att du och jag kan ha en rimlig förutsättning att forma en tillfredsställande tillvaro utan att en tanke vidrör det fundamentala faktumet att vår naturliga livsmiljö är den absolut begränsande och viktigaste faktorn i ett mänskligt liv.

Vi kan utan problem ägna hela våra liv åt att sjunga sånger om saker som betyder mycket för oss, men samtidigt vara helt döva för det faktum att grenen som vi sitter på samtidigt håller på att sågas av, inte utav någon övernaturlig kraft eller oundviklig omständighet utan av våra egna händer.


Hm, i visst avseende håller jag med. Det som kräver långsiktigt perspektiv för att förstå är svårgreppbart, och vi fastnar lätt i mer kortsiktiga perspektiv.

Men också är jag mån om att betona att det är ett komplicerat problem. Om det är någon som sitter på en gren som den samtidigt håller på att såga av borde det räcka med ett enkelt påpekande, för att den som sågar lätt kan kontrollera påståendets riktighet, inse att den gör fel och sluta såga (om den nu inte vill trilla ner). Nu talar jag inte bildligt, utan bokstavligt. Klimatfrågan är mer komplicerad, här krävs det anpassning dygnet runt, det gäller alla människor, vi måste agera mot våra naturliga insikter och kanske utan att vi kan förstå fullt ut varför. Det krävs mer invecklade resonemang och känsloövertyganden än ett enkelt påpekande.
Människan vill inte bara vara en kugge i ett maskineri tror jag man kan säga historien lärt oss. ”Det ska va gött å leva, annars kan det kvitta” var det någon som sjöng.

Jag vill hellre tillämpa perspektivet att det är ett svårt problem, och att vi försöker hantera problemet, och att vi gjort en hel del redan för att uppmärksamma och motarbeta problemet. Att vi slagit ihop våra hjärnor, och att vi varit duktiga och gjort framsteg, men att vi ändå inte varit tillräckligt superduktiga, och att det är något vi får fortsätta arbeta på.

Jag har själv provat att gå med i miljöpartiet nu. Tänkte gå på ett första möte idag. Får se om det kan vara en kanal för påverkan som passar mig. Jag är dock långtifrån övertygad. Senaste valen har jag inte röstat på mp, och jag är tveksam till vilken grad de representerar ”grön” ideologi. Jag vet över huvud taget inte vad jag har för förtroende för partipolitiken... kanske finns det betydligt viktigare kanaler för miljöengagemang än partipolitik.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5118
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Ekologismens politiska impotens

Inläggav David H » 18 mar 2016 13:25

Såg att Åsa Linderborg skrivit en artikel/recension av en bok av Maggie Strömberg "Vi blev som de andra", om Miljöpartiets utveckling
http://www.aftonbladet.se/kultur/article22455131.ab

Jag har alltid tänkt på Miljöpartiet som en samling idealister som förväxlar radikalism med flum. En medelklassrörelse som under individualismens fria fana medverkat till en rad nyliberala reformer. Maktkåta världsförbättrare som saknar ideologisk kärna och därmed också politisk integritet.

Den bilden bekräftas i Maggie Strömbergs djupstudie Vi blev som dom andra.


Stämmer det att Miljöpartiet saknar ideologisk kärna? Hade de det förut - men förlorade den på vägen?

Jag håller med om att miljöpartiet inte har någon tydlig ideologisk kärna nu, och kanske hade de det inte förut heller. Jag tror det delvis kan handla om att det faktisk är svårt att ha en ideologisk kärna. Om Linderborgs egen ideologiska kärna är mycket tydligare vet jag inte.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 18 och 0 gäster