Samhällets Tankefällor

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Samhällets Tankefällor

Inläggav Esther » 18 jan 2018 20:20

xion skrev:
Esther skrev:
lynx skrev:Jesus ville att vi skulle leva tillsammans i fred, vara jämlika och inte se ner på varandra. Hjälpa främlingar osv. Vilket annat parti står för något liknande?

Om du inte känner till det så är det ganska många som är övertygade om att den katolska kyrkan är den stora skökan i sina låtsasmästrande tjuvtagande av lila och rött (kungliga färger), guld och juveler. En människa (påven) som utger sig för att vara Guds ställföreträdande på jorden. Det blundas för pedofili t ex. Vargar i fårakläder. Vad tror du att Jesus hade tyckt om pedofili? Om alla katoliker är så? Nej, naturligtvis inte och det är något du borde lära dig om "andra grupper" också.



Självklart vet jag detta om andra grupper (det finns det facto inget som är helt igenom (mot Luther) genomruttet i människan)... saken är mer den att om jag MEDVETET och villigt väljer en världsbild och en världsåskådning samt ett sätt att leva med andra UTAN Gud = kärleken ... då finns det som finns i alla dessa tankeexperiment : sex (ingen kärlek), manipulation av andra (ingen kärlek), egenintresse och egocentriskt varande (ingen kärlek), noll tillit (ingen kärlek) samt alla KAMPER mellan män/kvinnor och människor i allmänhet, familjens upplösning mm (allt det vi ser i våra samhällen där vi valt bort Gud och ersatt Honom med tingen och människors tankar.
Det är ett val man gör när man väljer vänster - som är ATEISTISKT i sin grund. Kanske vet inte människor (för att parafrasera Kristus) vad de gör... men för guds skull: upplys dem då så de kan göra noga övervägda val!!!

Här tycker jag du ramlar ner i lite "tankefällor". Jag är själv ateist men känner inte alls igen mig din beskrivning. Beträffande pedofili så var det vanligt tidigare att flickor giftes bort så snart de blev könsmogna och så sker än idag i en del kulturer utan att det betraktas som pedofili. Sexuellt utnyttjande av minderåriga verkar ha blivit vanligare och jag vet och tror det finns ett stort mörkertal.



Ja men fråga dig var du är ateist? I ett land som Sverige som är präglat av kristendomen och kristna tankemönster sedan över 1000 år? Eller hur?
Barnäktenskap är inte tillåtet här på grund av att man begriper här att ett barn inte är färdigt i sin utveckling - varken tanke- känsla eller kroppsligt. Andra kulturer har inte kommit så långt i sin förståelse av människan för de har inte samma bas i den kristna läran.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17384
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Samhällets Tankefällor

Inläggav Pilatus » 18 jan 2018 20:49

Esther skrev:
Pilatus skrev:Israels historia är ett långt erövringskrig, en strid om land. Efter uttåget ur Egypten så börjar det. Jahve blir som en krigsgud för folket. 1 Sam 14:3

Dra nu ut och krossa amalekiterna och vig dem åt förintelse med allt som tillhör dem. Skona ingen utan döda alla, både män och kvinnor, barn och spädbarn, oxar och får, kameler och åsnor.

Eller 5 Mos 6:1 o 2:

När Herren, din Gud, för dig in i det land du kommer till och tar i besittning driver han undan många folk för dig: hettiterna, girgasheerna, amoreerna, kanaaneerna, perisseerna, hiveerna och jevuseerna, sju folk som är större och mäktigare än du. När Herren, din Gud, överlämnar dem åt dig och du besegrar dem skall du viga dem åt förintelse.

Så som jag redan sa i föregående svar. Bibeln måste ha tolkningsnyckel NT på texterna av GT --- och Guds Son (Jesus i NT) förklarade för oss hur vi ska förstå GT - inga mord, inga döda... bara förlåtelse och liv...

Jag har hört det förr, verkligheten skall inte alls förstås som det är skrivet, det måste tolkas av de som tror att det betyder något helt annat. Här har tillrättaläggandet (allegorisk tolkning - ars interpretandi) vunnit över förnuft och förmåga att förstå text? Har du verkligen studerat hermeneutik?

Dom 12:6 ”Säg shibbolet!” Om han då sade ”sibbolet”, därför att han inte kunde uttala ordet rätt, grep de honom och högg ner honom vid vadstället. Vid detta tillfälle stupade 42 000 efraimiter.

De texter vi läser i GT är naturligtvis inte skrivna av historiker som vill beskriva händelser korrekt och utan avsikt att värdera till förmån för det folk han skriver för. Därför kan vi inte förstå texterna som vore de utan överdrifter och redigeringar. Jag har redan nämnt Simson och hans förvandling från ensling till en folkhjälte. Märkligt att du hänvisar till NT ... där föll något.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Samhällets Tankefällor

Inläggav Esther » 18 jan 2018 22:34

Pilatus skrev:
Esther skrev:
Pilatus skrev:Israels historia är ett långt erövringskrig, en strid om land. Efter uttåget ur Egypten så börjar det. Jahve blir som en krigsgud för folket. 1 Sam 14:3

Dra nu ut och krossa amalekiterna och vig dem åt förintelse med allt som tillhör dem. Skona ingen utan döda alla, både män och kvinnor, barn och spädbarn, oxar och får, kameler och åsnor.

Eller 5 Mos 6:1 o 2:

När Herren, din Gud, för dig in i det land du kommer till och tar i besittning driver han undan många folk för dig: hettiterna, girgasheerna, amoreerna, kanaaneerna, perisseerna, hiveerna och jevuseerna, sju folk som är större och mäktigare än du. När Herren, din Gud, överlämnar dem åt dig och du besegrar dem skall du viga dem åt förintelse.

Så som jag redan sa i föregående svar. Bibeln måste ha tolkningsnyckel NT på texterna av GT --- och Guds Son (Jesus i NT) förklarade för oss hur vi ska förstå GT - inga mord, inga döda... bara förlåtelse och liv...

Jag har hört det förr, verkligheten skall inte alls förstås som det är skrivet, det måste tolkas av de som tror att det betyder något helt annat. Här har tillrättaläggandet (allegorisk tolkning - ars interpretandi) vunnit över förnuft och förmåga att förstå text? Har du verkligen studerat hermeneutik?

Dom 12:6 ”Säg shibbolet!” Om han då sade ”sibbolet”, därför att han inte kunde uttala ordet rätt, grep de honom och högg ner honom vid vadstället. Vid detta tillfälle stupade 42 000 efraimiter.

De texter vi läser i GT är naturligtvis inte skrivna av historiker som vill beskriva händelser korrekt och utan avsikt att värdera till förmån för det folk han skriver för. Därför kan vi inte förstå texterna som vore de utan överdrifter och redigeringar. Jag har redan nämnt Simson och hans förvandling från ensling till en folkhjälte. Märkligt att du hänvisar till NT ... där föll något.



Verkligheten ska förstås såsom det är skrivet men - som jag redan sa - tolkas genom NT. Detta innebär att de fakta (även historiska fakta) som handlar om den de facto verklighet som utspelade sig i Israels historia som du så noga citerar --- har sin plats i ett större scenario. Detta innebär nu inte det du tolkar mitt svar på - "att dess verklighet och faktiska beskrivning samt orden bakom" inte är sanna - det är de... men de finner sin rätta "plats" och situeras rätt bara och endast på det sätt som man finner när man applicerar NT tolkningsnyckar på det som varit och de facto skrevs.
Klarare?
:)
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17384
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Samhällets Tankefällor

Inläggav Pilatus » 19 jan 2018 00:30

Esther skrev:Verkligheten ska förstås såsom det är skrivet men - som jag redan sa - tolkas genom NT. Detta innebär att de fakta (även historiska fakta) som handlar om den de facto verklighet som utspelade sig i Israels historia som du så noga citerar --- har sin plats i ett större scenario. Detta innebär nu inte det du tolkar mitt svar på - "att dess verklighet och faktiska beskrivning samt orden bakom" inte är sanna - det är de... men de finner sin rätta "plats" och situeras rätt bara och endast på det sätt som man finner när man applicerar NT tolkningsnyckar på det som varit och de facto skrevs.
Klarare? :)

Som du uttrycker dig bortser du från vad texten själv förmedlar. Vad som gör det berättigat är jag oklar på. Du undviker dessutom en del problem med författarens metod och den redigering som kan spåras mellan olika upplagor av texten. Väljer man att läsa Bibeln med ett för texten godtyckligt filter (det må vara NT) så har den inte längre någon mening.

Jag föreställer mig att de flesta texterna är grundligt granskade (exegetik). Ibland med hermeneutiska metoder, vilket jag anser vara en framkomlig väg.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Samhällets Tankefällor

Inläggav Esther » 19 jan 2018 07:06

Pilatus skrev:
Esther skrev:Verkligheten ska förstås såsom det är skrivet men - som jag redan sa - tolkas genom NT. Detta innebär att de fakta (även historiska fakta) som handlar om den de facto verklighet som utspelade sig i Israels historia som du så noga citerar --- har sin plats i ett större scenario. Detta innebär nu inte det du tolkar mitt svar på - "att dess verklighet och faktiska beskrivning samt orden bakom" inte är sanna - det är de... men de finner sin rätta "plats" och situeras rätt bara och endast på det sätt som man finner när man applicerar NT tolkningsnyckar på det som varit och de facto skrevs.
Klarare? :)

Som du uttrycker dig bortser du från vad texten själv förmedlar. Vad som gör det berättigat är jag oklar på. Du undviker dessutom en del problem med författarens metod och den redigering som kan spåras mellan olika upplagor av texten. Väljer man att läsa Bibeln med ett för texten godtyckligt filter (det må vara NT) så har den inte längre någon mening.

Jag föreställer mig att de flesta texterna är grundligt granskade (exegetik). Ibland med hermeneutiska metoder, vilket jag anser vara en framkomlig väg.


Det fina med just metoden (den hermeneutiska) är just att den ger vid handen att man kan framhäva implicita förutsättningar samt principer som kan ligga till grund för tankar och handlingar och via enskilda tolkningar samt begreppsliga likheter (och olikheter) sammanföra dem i (till) en systematisk enhet. Samlat speglar detta då de processer av analys, reflektion och verklighetstolkning som filosofin använder sig av (också) för att närma sig eventuella sanningar.
Som allt annat kräver den sin "man" (kvinna :) )... det fina i just det vi talar om här avseende den verklighet som finns bakom (observera mitt ordval här) det som möter ögat/sinnen när det gäller det andliga är att vi (för att kunna närma oss Sanningen - med stort S) behöver någon. Inte något.
Denne någon gav uttryck för vem han var. Rent historiskt och världsligt situerat var han en judisk medelklass (hans yrke talar om att han var medelklass) manlig individ som var timmerman/finsnickare (allt i ett på den tiden) - men andligt och även i detta fall rent konkret var han i sin person/sitt väsen - SANNINGEN.

Eftersom vi i denna tråd talar om tankefällor --- så menar jag för att återta den diskussion jag öppnade med när jag citerade han som påbörjade tråden och svarade först --- att vänsterns ideologi (till skillnad från den kristna tron - inte religion) som tar bort all andlighet då den är ateistisk i sin grund --- aldrig kan svara på sanningen eller förhålla sig till den annat än dess motsats.
Någon tolkade detta sätt jag ser på saken som hat... det har föga eller inget med hat att göra - utan det är ett kruttorrt konstaterade av sakens natur.
Varför säger jag så?
En enkel förklaring är att basen för tolkningen av realiteter måste vara - hos människan - via en "tolkningsnyckel" som kan svara mot de djupare medvetenheterna och realiteterna (en förankring i tanke, ord) och denna tolkningsnyckel (om och när) den inte är Kristus Jesus (SANNINGEN) ger inte reella och korrekta och djupa svar på vad vi tar emot via våra sinnen (ens).
Detta är en lång diskussion för att kunna klargöra det jag här talar om och menar samt vad detta innebär och betyder för människan. Så jag håller det kort här och nu.
Veritas vos liberabit

xion
Inlägg: 3169
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Samhällets Tankefällor

Inläggav xion » 19 jan 2018 10:23

Är vänsterns ideologi ateistisk? - Inte vet jag. Så har jag inte tänkt. Däremot är det inte svårt att förstå att vänstern tar strid mot religionen.
Det handlar om makt. Marxismens ideologi vill ha makt att förändra. Den vill därför inte dela makten med någon. Religionen har makt över massorna och måste därför bekämpas.
Intressant att se vad som hände i Egypten. Diktaturen störtades och demokrati skulle införas. När det blev val så gjorde religionens makt över massorna att Muslimska Brödraskapet segrade. Inför utsikten av en muslimsk stat så återinfördes diktaturen.(pest eller kolera)

Jag läste med stort intresse Gardells böcker om Gud och Jesus. Hur ska man då förhålla sig till det han skriver? Reaktionen från kristet håll var svag. Det här var redan känt inom prästerskapet och ingår i deras utbildning har jag fått veta. Från predikstolarna förmedlas däremot ett helt annat budskap(eftersom jag är körsångare så har jag genomlidit åtskilliga predikningar). Detta kan man väl förstå. Man sågar inte av den gren man sitter på.
Som slutkläm så sa Gardell: Nu har jag bevisat att Gud inte finns, men ändå så tror jag.
Det här tycker jag var en ärlig (sann) inställning. Man måste väl få tro på Gud om man vill. En mänsklig rättighet. Däremot ska religionen hålla tassarna borta från statsmakten. I en teokrati finns ingen religionsfrihet bara förtryck. Jag skulle önska att folk i allmänhet hade ungefär samma inställning till Gud som till Jultomten. Något man spelar med i för stämningens och barnens skull men som man inte tar på så stort allvar. Moral och etik behöver inte alls religionen som rättesnöre.

Allt vad I viljen... står det i Bibeln. Det står mycket bra saker i bibeln. Visserligen har jag inte läst den, men massor med bra uttryck och ordstäv visar sig komma från Bibeln. Alla skrifter som har en agenda att slå in ett budskap använder den här metoden. Man säljer en lögn genom att bädda in den i ett antal uppenbara sanningar. Bibeln, Koranen, Martinus, listan kan göras hur lång som helst. Man får göra som mörtarna gör när man fiskar, Äta betet men rata kroken.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Samhällets Tankefällor

Inläggav Esther » 19 jan 2018 12:46

xion skrev:Är vänsterns ideologi ateistisk? - Inte vet jag. Så har jag inte tänkt. Däremot är det inte svårt att förstå att vänstern tar strid mot religionen.
Det handlar om makt. Marxismens ideologi vill ha makt att förändra. Den vill därför inte dela makten med någon. Religionen har makt över massorna och måste därför bekämpas.
Intressant att se vad som hände i Egypten. Diktaturen störtades och demokrati skulle införas. När det blev val så gjorde religionens makt över massorna att Muslimska Brödraskapet segrade. Inför utsikten av en muslimsk stat så återinfördes diktaturen.(pest eller kolera)

Jag läste med stort intresse Gardells böcker om Gud och Jesus. Hur ska man då förhålla sig till det han skriver? Reaktionen från kristet håll var svag. Det här var redan känt inom prästerskapet och ingår i deras utbildning har jag fått veta. Från predikstolarna förmedlas däremot ett helt annat budskap(eftersom jag är körsångare så har jag genomlidit åtskilliga predikningar). Detta kan man väl förstå. Man sågar inte av den gren man sitter på.
Som slutkläm så sa Gardell: Nu har jag bevisat att Gud inte finns, men ändå så tror jag.
Det här tycker jag var en ärlig (sann) inställning. Man måste väl få tro på Gud om man vill. En mänsklig rättighet. Däremot ska religionen hålla tassarna borta från statsmakten. I en teokrati finns ingen religionsfrihet bara förtryck. Jag skulle önska att folk i allmänhet hade ungefär samma inställning till Gud som till Jultomten. Något man spelar med i för stämningens och barnens skull men som man inte tar på så stort allvar. Moral och etik behöver inte alls religionen som rättesnöre.

Allt vad I viljen... står det i Bibeln. Det står mycket bra saker i bibeln. Visserligen har jag inte läst den, men massor med bra uttryck och ordstäv visar sig komma från Bibeln. Alla skrifter som har en agenda att slå in ett budskap använder den här metoden. Man säljer en lögn genom att bädda in den i ett antal uppenbara sanningar. Bibeln, Koranen, Martinus, listan kan göras hur lång som helst. Man får göra som mörtarna gör när man fiskar, Äta betet men rata kroken.



:) det du konstaterar är i princip det jag själv skrev (fast i andra ordalag) --- religion (själva begreppet) betyder antingen att man läser noga (i sitt latinska ursprung) eller att man fäster sig vid. Det är inte det samma att ha en levande relation till Gud som att ha en religion. Man kan ha en religion såsom en ideolog kan ha sin ideologi (man håller det man läst för sant och försöker implementera detta i samhället och tvinga andra att leva som man själv valt = makt) - detta är inte saken med kristendomens Jesus. Man har och ingår en personlig relation med Honom (Gud - den Absolute) och vill lära känna honom och söker därmed det som finns skrivet om just Honom. Detta sökande är då baserat på en redan existerande relation till ett lika existerande osynligt levande väsen. Det är med andra ord inte med huvudet du har relationen - utan med ditt hjärta som sedan önskar veta allt om den "älskade" och så söker man tills man blir mätt...
Detta talade jag om.
Att marxismen motarbetar alla andra som ska ha samma makt som de över folkets tankar och liv - det kan du se när du studerar hur de låser in sina medborgare så de inte kan resa utanför för att där få andra tankar :) - det handlar därmed inte om hjärta utan hjärna och tvångs indoktrinering som de tror att även (många religioner som just "läses in" är ju likadana.. där Gud är någon avlägsen hemsk och maktfullkomlig typ som de som "uttolkar Skrifter" är som hämnas och dödar och mördar) och marxismen begår misstaget att tro att den kristens relation med Gud är som deras egen relation med Marx/Engels/Lenin/Trotskij/Stalin/Mao/Casto mfl -- men Gud är lite större än en fjuttig människa och dennes tankar :)... det kan man inte veta förrän man vet det. (dvs genom erfarenhet i själva livet)
Veritas vos liberabit

Maat
Inlägg: 148
Blev medlem: 09 dec 2009 19:28

Re: Samhällets Tankefällor

Inläggav Maat » 21 apr 2018 11:42

"Varför har kommunismen fått en humanitär särställning i den moderna politiken, när flera människor dött under kommunism än under nazismen."

Å men det är enkelt, den som vinner ett krig har fria händer att utmåla sin motståndare som ett monster och sig själv som en hjälte och ingen skulle komma på tanken att ifrågasätta.

Politiskt har alla länder och politiska partier vunnit enormt på att demonisera, hata och uppvigla mot exempelvis nazizmen, genom att ställa upp en motpol kan man framställa sig själva som snövita änglar och göra anspråk på moral och många andra fina saker.

Det är exakt samma metod som Hitlers propagandakrig mot judar, det samlade folket mot en fysisk fiende man kunde sparka på och anklaga för allt, efter kriget använd segrarmakterna Hitlers metod mot nazisterna och den var och är precis lika framgångsrik där.
Hata mot nazizmen och folkmassorna strömmar ut på gatorna för att gå till anfall mot de hatade med tillhyggen och våldsamheter, precis som när man "pucklade på" judarna.
Och sedan kan man stå efteråt och berömma varandra för hur fint och entusiastiskt alla hatade och gav de ondskefulla smörj...
Man tycker sig ha sett samma scener i gamla journalfilmer från tiden det begav sig.

Den brittiska regeringen stiftade för bara några årtionden sedan en lag som säger att ingen sovjetisk medborgare kan begå krigsförbrytelse.
Krigsförbrytelser kan endast och uteslutande tyskar göra sig skyldiga till.

Så när en namngiven specifik Sovjetisk officer avrättat 20 000 är han oskyldig på förhand, det har enligt brittisk lag aldrig ägt rum.

Orsaken är att om det kommer fram att britter, fransmän, amerikanare och ryssar gjorde sig skyldiga till krigsförbrytelser och folkmord så skulle hela fasaden av moralisk propaganda falla som ett korthus och bilden av nazizmens brott skulle nyanseras och mildras och det är man bereda att gå över lik för att förhindra.

Har man en gång börjat ljuga kan man aldrig mer tala sanning.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17384
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Samhällets Tankefällor

Inläggav Pilatus » 21 apr 2018 12:19

Esther skrev:Att marxismen motarbetar alla andra som ska ha samma makt som de över folkets tankar och liv ...

Och någon sådan strävan efter att kontrollera andra människors tänkande har ju aldrig kyrkan haft? Inkvisitionen var säkert värst, men det finns tusentals andra exempel. Hur man brände människor levande för att deras tro inte stämde exakt med hur kyrkan ansåg att folket skulle tänka.
Moderator

Sceptisk
Inlägg: 2520
Blev medlem: 15 dec 2006 00:33

Re: Samhällets Tankefällor

Inläggav Sceptisk » 21 apr 2018 12:48

CarlC skrev:Varför har kommunismen fått en humanitär särställning i den moderna politiken, när flera människor dött under kommunism än under nazismen.
båda använder sig av utopier bara att man använder sig av olika begrepp på klass och ras... Man vill ha ett homogent samhälle fast på två olika sätt.

Det är min uppfattning att ett bra samhälle definieras av motsättningar och tryck, så att de bästa idéerna segrar. Samförstånd och feel good har mer med dig som egocentrerad människa att göra och mänskligheten måste börja inse det.

Jag får samma känsla för arbetarens situation i kommunismen som jag får av afroamerikaner i Demokraternas och Obamas USA. Det är den ultimata tankefällan. Du har försatt en grupp i ett läge där man inte kan ifrågasätta. De är bakbundna. Man har projicerat sin egen situation på någon annan och övergett ansvaret för sitt eget fria tänkande. Bara för att Obama är svart så kommer min situation som svart förbättras. Bara för att det är arbetarna som styr, kommer min situation som arbetare förbättras.

Kommunisterna trodde att man kunde förändra systemet genom att byta ut personerna som styr. Men det visade sig sedan att de som tog över var om möjligt ännu värre.

https://en.wikipedia.org/wiki/Criticism ... party_rule

Grundproblemet är systemet som sådant, inte vem som råkar styra det.

Och vad är systemet?

Systemet är själva arrangemanget av att vara anställd av någon. När du är anställd av någon då ger du upp din frihet och du måste göra som din arbetsgivare säger. Du agerar inte längre utifrån personliga känslor utan istället från behovet av pengar. Ett sådant arrangemang är onaturligt och skadar den personliga integriteten. Detta gör samhället dysfunktionellt och det gör att det är väldigt svårt att ta sig ur systemet.

Systemet fungerar på många sätt precis som Djävulen. Det lockar dig med olika godsaker: tekniska innovationer, överflöd med mat (om du lever i rätt del av systemet), underhållning, njutningar, makt och vällust. När du väl har gått med på att leva i systemet, då blir du överöst med erbjudanden om att köpa hus och bil och inredning. Du blir lockad med pengar för att kunna ha råd med allt och går du med på det så har du sedan stora banklån som du kanske aldrig kan betala av. Då sitter du fast och måste göra som systemet säger.

Detta arrangemang av arbetsgivare och arbetstagare är i sig ett ojämlikt förhållande och det är härifrån som den destruktiva formen av ojämlikhet går att härleda från. För arbetsgivaren är på sätt och vis också anställd av en mängd konsumenter som denne tvingas göra nöjda. Så vi har konsumenterna på toppen, därefter arbetsgivaren och därunder arbetstagaren. Arbetstagaren är slav åt konsumenternas behov och arbetsgivaren är mellanhand. En konsument är även den mest despotiske av härskare, du kan inte räkna med något medlidande. Om konsumenterna inte tycker om din produkt då går de vidare till en annan producent. Detta gör att marknaden är i ständigt flux och de producenter som bäst lyckas överleva i denna djungel tenderar att placera sina affärer där det finns köpstarka konsumenter och sin produktion där det finns billig arbetskraft, vilket skapar enorma skillnader i materiellt välstånd men också i känslomässigt välstånd, av trygghet och framtidstro och så vidare.

Desto större systemet blir desto större blir även diskrepansen i välstånd bland de olika delarna. Globalisterna (de kapitalistiska) tror på öppna gränser och fri handel eftersom det gör dem rikare och de socialistiska tror på arbetarnas kamp över gränserna mot kapitalisterna. Nationalisterna vill begränsa systemet till att vara inom en nation så att nationen kan kontrollera systemet istället för att bli kontrollerat av det. Folket eller rasen ska stå över systemet istället för att vara slav under det.

När man lever i systemet så känns det som att gränser och kontroll har man fått nog av, så det finns en explosiv vilja att bryta sig loss och bli fri eller flytta till en del av systemet med högre välstånd, så rent känslomässigt så är det globalistiska alternativet lockande. Men eftersom diskrepansen ökar desto större systemet växer desto värre blir det för det stora flertalet. Lägg till att i ett globalt samhälle så är det högst oklart vad som gäller och vem man ska vara och det blir värre desto större systemet blir. Identitetskrisen är inbyggd i arrangemanget arbetsgivare/arbetstagare.

Denna explosiva vilja till att bli fri tror jag ligger till grund för varför man ser med mer förlåtelse på kommunisterna än nationalisterna eftersom nationalisterna framstår som om de är egoister som vill ha välstånd för egen del och struntar i resten av världen. Dock vad nationalisterna vill är att varje nation ska utveckla sig självt och att varje folk kan leva självständigt. Detta gillas dock inte av de globala kapitalisterna eftersom det begränsar deras manöverutrymme och det gillas inte heller av socialisterna (de globalistiska) eftersom de tror att nationalismen endast är ett sätt för kapitalisterna att bibehålla sin makt över arbetarna.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7797
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Samhällets Tankefällor

Inläggav Anders » 23 apr 2018 08:08

Sceptisk skrev:
CarlC skrev:Varför har kommunismen fått en humanitär särställning i den moderna politiken, när flera människor dött under kommunism än under nazismen.
båda använder sig av utopier bara att man använder sig av olika begrepp på klass och ras... Man vill ha ett homogent samhälle fast på två olika sätt.

Det är min uppfattning att ett bra samhälle definieras av motsättningar och tryck, så att de bästa idéerna segrar. Samförstånd och feel good har mer med dig som egocentrerad människa att göra och mänskligheten måste börja inse det.

Jag får samma känsla för arbetarens situation i kommunismen som jag får av afroamerikaner i Demokraternas och Obamas USA. Det är den ultimata tankefällan. Du har försatt en grupp i ett läge där man inte kan ifrågasätta. De är bakbundna. Man har projicerat sin egen situation på någon annan och övergett ansvaret för sitt eget fria tänkande. Bara för att Obama är svart så kommer min situation som svart förbättras. Bara för att det är arbetarna som styr, kommer min situation som arbetare förbättras.

Kommunisterna trodde att man kunde förändra systemet genom att byta ut personerna som styr. Men det visade sig sedan att de som tog över var om möjligt ännu värre.

https://en.wikipedia.org/wiki/Criticism ... party_rule

Grundproblemet är systemet som sådant, inte vem som råkar styra det.

Och vad är systemet?

Systemet är själva arrangemanget av att vara anställd av någon. När du är anställd av någon då ger du upp din frihet och du måste göra som din arbetsgivare säger. Du agerar inte längre utifrån personliga känslor utan istället från behovet av pengar. Ett sådant arrangemang är onaturligt och skadar den personliga integriteten. Detta gör samhället dysfunktionellt och det gör att det är väldigt svårt att ta sig ur systemet.

Systemet fungerar på många sätt precis som Djävulen. Det lockar dig med olika godsaker: tekniska innovationer, överflöd med mat (om du lever i rätt del av systemet), underhållning, njutningar, makt och vällust. När du väl har gått med på att leva i systemet, då blir du överöst med erbjudanden om att köpa hus och bil och inredning. Du blir lockad med pengar för att kunna ha råd med allt och går du med på det så har du sedan stora banklån som du kanske aldrig kan betala av. Då sitter du fast och måste göra som systemet säger.

Detta arrangemang av arbetsgivare och arbetstagare är i sig ett ojämlikt förhållande och det är härifrån som den destruktiva formen av ojämlikhet går att härleda från. För arbetsgivaren är på sätt och vis också anställd av en mängd konsumenter som denne tvingas göra nöjda. Så vi har konsumenterna på toppen, därefter arbetsgivaren och därunder arbetstagaren. Arbetstagaren är slav åt konsumenternas behov och arbetsgivaren är mellanhand. En konsument är även den mest despotiske av härskare, du kan inte räkna med något medlidande. Om konsumenterna inte tycker om din produkt då går de vidare till en annan producent. Detta gör att marknaden är i ständigt flux och de producenter som bäst lyckas överleva i denna djungel tenderar att placera sina affärer där det finns köpstarka konsumenter och sin produktion där det finns billig arbetskraft, vilket skapar enorma skillnader i materiellt välstånd men också i känslomässigt välstånd, av trygghet och framtidstro och så vidare.

Desto större systemet blir desto större blir även diskrepansen i välstånd bland de olika delarna. Globalisterna (de kapitalistiska) tror på öppna gränser och fri handel eftersom det gör dem rikare och de socialistiska tror på arbetarnas kamp över gränserna mot kapitalisterna. Nationalisterna vill begränsa systemet till att vara inom en nation så att nationen kan kontrollera systemet istället för att bli kontrollerat av det. Folket eller rasen ska stå över systemet istället för att vara slav under det.

När man lever i systemet så känns det som att gränser och kontroll har man fått nog av, så det finns en explosiv vilja att bryta sig loss och bli fri eller flytta till en del av systemet med högre välstånd, så rent känslomässigt så är det globalistiska alternativet lockande. Men eftersom diskrepansen ökar desto större systemet växer desto värre blir det för det stora flertalet. Lägg till att i ett globalt samhälle så är det högst oklart vad som gäller och vem man ska vara och det blir värre desto större systemet blir. Identitetskrisen är inbyggd i arrangemanget arbetsgivare/arbetstagare.

Denna explosiva vilja till att bli fri tror jag ligger till grund för varför man ser med mer förlåtelse på kommunisterna än nationalisterna eftersom nationalisterna framstår som om de är egoister som vill ha välstånd för egen del och struntar i resten av världen. Dock vad nationalisterna vill är att varje nation ska utveckla sig självt och att varje folk kan leva självständigt. Detta gillas dock inte av de globala kapitalisterna eftersom det begränsar deras manöverutrymme och det gillas inte heller av socialisterna (de globalistiska) eftersom de tror att nationalismen endast är ett sätt för kapitalisterna att bibehålla sin makt över arbetarna.


Vad? Har du blivit omvänd, Sceptisk? Brukar inte du skriva lite grann liberalisments lov? Det här var ju good shit! Kan bara skriva under, hade inte kunnat sagt det själv. Någon som inte håller med om detta, vore rysligt intressant att höra vad man kan anföra som argument mot det här.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17384
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Samhällets Tankefällor

Inläggav Pilatus » 27 apr 2018 00:46

Sceptisk skrev:Kommunisterna trodde att man kunde förändra systemet genom att byta ut personerna som styr. Men det visade sig sedan att de som tog över var om möjligt ännu värre.

Men visst ändrade man systemet, radikalt. Det handlade ju i flera fall om en revolution. Grundlagar skrivs om, äganderätten kringskars, kapital- och andra tillgångar nationaliserades. Oppositionen tystas, ibland med våld.

Den gamla maktstruktur, med hemlig polis, hårda lagar, begränsad pressfrihet, begränsade mänskliga rättigheter och mycket annat blev inte alltid bättre. Men det var inte samma ekonomiska system.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Samhällets Tankefällor

Inläggav Esther » 27 apr 2018 04:50

Pilatus skrev:
Sceptisk skrev:Kommunisterna trodde att man kunde förändra systemet genom att byta ut personerna som styr. Men det visade sig sedan att de som tog över var om möjligt ännu värre.

Men visst ändrade man systemet, radikalt. Det handlade ju i flera fall om en revolution. Grundlagar skrivs om, äganderätten kringskars, kapital- och andra tillgångar nationaliserades. Oppositionen tystas, ibland med våld.

Den gamla maktstruktur, med hemlig polis, hårda lagar, begränsad pressfrihet, begränsade mänskliga rättigheter och mycket annat blev inte alltid bättre. Men det var inte samma ekonomiska system.


Oppositionen tystas, ibland med våld.


... så romantiskt det låter...
According to these scholars, the total death toll of the mass killings defined in this way amounts to many tens of millions; however, the validity of this approach is questioned by other scholars. In his summary of the estimates in The Black Book of Communism, Martin Malia suggested a death toll of between 85 and 100 million people.

:) - ibland.... med våld. Ja, bara ibland kom de och förmodligen kittlande folk lite... de stal inte alla ägodelar, mördade dem brutalt och satte dem i Gulag och andra ställen... nej oh nej - inte dessa --- ibland sa de "nu lilla vän måste du nog tänka om...".
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17384
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Samhällets Tankefällor

Inläggav Pilatus » 27 apr 2018 10:24

Esther skrev::) - ibland.... med våld. Ja, bara ibland kom de och förmodligen kittlande folk lite... de stal inte alla ägodelar, mördade dem brutalt och satte dem i Gulag och andra ställen... nej oh nej - inte dessa --- ibland sa de "nu lilla vän måste du nog tänka om...".

Litet allmänt gyckel ... sådant träffar nog ingen.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Samhällets Tankefällor

Inläggav Esther » 27 apr 2018 10:26

Pilatus skrev:
Esther skrev::) - ibland.... med våld. Ja, bara ibland kom de och förmodligen kittlande folk lite... de stal inte alla ägodelar, mördade dem brutalt och satte dem i Gulag och andra ställen... nej oh nej - inte dessa --- ibland sa de "nu lilla vän måste du nog tänka om...".

Litet allmänt gyckel ... sådant träffar nog ingen.


Nej de döda träffar det knappast - inte heller dem vars hus, gårdar och egendomar, till och med hästar som kommunisterna stal -- de har för länge sedan glömt. För kommunisternas våld och mord och stölder är rättvisa och goda - inte så som när judarna köpte tillbaka sitt land för pengar och sedan fortfarande blir anklagade för att stjäla det.
Veritas vos liberabit


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster